Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 80, 81, 82   >>
291 besök senaste veckan (552471 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



gasekke skrev:
Varför Elpump? Hade det inte varit enklare att svarva ett nytt hjul o växla ner pumpen och en rejäl kyl? Jag har inte ngn gång träffat ngn som fått problem på det sättet som åkt med större vattenkyl och normal v pump.

Hur stor stor kyl behövs egentligen vid ditt banåkande tror du? Var ligger medeleffekten som behövs kylas bort, undrar mest o "vill inte gnälla" då jag mest kört korta sträckor modell 201-402m om jag ska vara ärlig


Vanliga mekaniska pumpar krånglar också, impellervingar som går sönder, läcker etc.

I mitt fall behövdes en elpump när jag bytte motorgeneration, turbon hamnade på samma ställe som orginal mekanisk pump. Sedan är det fördelar med elpump.

man kan placera den där det passar, den tar mindre effekt från motorn och man kan efterköra den i depån för att kyla motorn. Dessutom köra den i en lämplig hastighet för behovet.
Bra också för lufta kylsystemet utan behöva starta motorn.

Det är en pump avsedd för hårda tag i tävlingsbilar Davies Craig EWP80. den klarar kontinuerligt drift vid 140 gradig vatten. Så jag har inget anledning att tro att det är något fel på produkten. Jag tror den har blivit skadat vid tidigare tillfälle och blivit försvagad.

Det är blir ordenligt med värmeutveckling. tävlingsheaten är ju ca 15 minuter långa, sedan tillkommer tid för lineup. Under själva racet kör vi så mycket det går. mellan 4000-7000 varv med fullgas i långa perioder.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Måste väl vara betydligt mycket enklare med elpump.
Att kunna variera hastighet och placera där man vill. thumbs up

Du får väl gå på tjockare eller bredare kyl om det inte kyler nog?!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
j.k.QV
Latvia
Här sen Apr 2015
Inlägg: 6



Benny Steen skrev:
j.k.QV skrev:
Congrats about the first day!

about the waterpump and associated damage.


do you understand swedish or does google translate works ?

google

_________________
Janis Kopstals
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5592



Benny Steen skrev:
Vanliga mekaniska pumpar krånglar också, impellervingar som går sönder, läcker etc.

Vanligaste fel med mekpump är väl ändå att remmen hoppar.....men det är
ju ganska så självindikerande då tänds ju laddningslampan.

Eller så bryr man sig inte om lampan......
Loggen nedan är från en Rally Seat
Normal tempen ligger mellan 82,3-83,7
Här syns det ju ganska väl när remmen hoppar av

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Nu har jag analyserat motorloggarna från helgen och har en teori om vad som hände på söndagen.

Alla temperaturer och lambda är helt normalt under alla träningar, kval och tävlingar. totalt kördes motorn 2 timmar i rullande landsväg och 2.5 timmar på banan. Vi har varmt väder med 25 grader hela dagen och kylsystemet funkade perfekt.

Till att börja med:
Toppackningen är helt oskadad men alla 4 kolvar har märken i kolvarna efter avgasventilerna.

2:ans kolv är mest skadad. Där har avgasventilen blivit lite böjd och fastnat med några mm. kolven har då slagit i ordentligt och det är nog anledningen till alla märken i topp och kolv.
Det är metallrester från ventil och kolv som farit runt.

Naturligtvis drog jag runt motorn manuellt vid montering. Däremot kontrollerade jag inte frigången med lera eller lödtenn, Men jag ställde avgaskammen enligt märkning och med standardkam + bara 1mm planad topp borde det fungerat, en standardmotor brukar ha minst 2-3mm frigång.

Jag valde ju att växla vid 7000 varv och i loggen ser man att det oftast blev 7200 varv.
Det finns en tillfälle med 7800 varv pga jag fick inte fick in 4:an .

Jag monterade ju hårdare fjädrar i toppen (42/47kg) just för att dels kunna varva mera, men också hålla imot laddttrycket på insugsventilerna.
Nu är det ju på avgas det slagit i. Avgasventilerna är ju lättare än insugventilerna så dom borde klarar sig längre om det berott på övervarvning. Vilket talar för att monteringen blev för tajt på avgassidan. Men varför klarade sig motorn isåfall genom bromsningen ?

När 2:an avgasventil blev böjd och fastnade mellan kolv och topp, så kanske toppen pressades upp tillräckligt för vatten skall tränga in och det blev hydraliskt låsning, då sprack fodret.
Det kanske blev någon tryckvåg i kylsystemet som gjorde att vattenpumpen sprack i gaveln.

En annan möjlighet är att kamdreven har rört sig, det har jag inte kontrollerat ännu.

Nu behöver jag byta foder och kolv. För det behöver jag ta ur blocket ur bilen. Dessutom vill jag kontrollera vev/ram lagerna. Även turbos turbin behöver inspekteras för ev. skador från metalldelarna.

Toppen och ventilerna är nog lite stukade. Men det var ju standardgrejor, jag har en lös topp som bara behöver monteras ihop på samma sätt, då får jag kontrollera frigången.
Jag kan använda samma mapp från bromsningen, det är avsiktligt gjort "safe" mapp, med marginaler både på tändning och bränsle. Möjligtvis skall förtändningen minskas lite på sugmotordelen.
Det som kommer förändras i blir kompressionen som blir lite mindre, samt ev. avgaskammen inställning.

Ikväll gjorde jag bara en förbättrad layout på dashen. Med mätare som skiftar till rött när gränsvärden överskrids. Då bör man kunna reagera öven om man inte kollar på instrumenten just då.

Jag är väldigt nöjd med funktionen på den och den automatiska loggningen som funkar kanon !
Förutom loggning av motor så loggas även dom inbyggda acceleratorerna och GPS data. Där ser jag att jag håller 193km/h i verklig hastighet innan bron. Jag ser också att det tar bara 0.3sekunder för mig att växla från 3:an till 4:an.




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



dubbel

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Chefen
Bjurholm
Här sen Okt 2005
Inlägg: 701



Fy fasiken va du får skruva! Jag som tycker jag har strul men mina bekymmer är ju lindriga!

_________________
Per Lindqvist

ACR 1:40,2
Botniaring 1:59,97
Mittsverige 1:04
Gröndal 42,4
Gelleråsen 1:13,791
Kinnekulle 0:56,86
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Nu är motorn isärplockad. Jag valde att demontera alla kolvar och veven. Det går att knacka ur foder med veven på plats men det är trångt och jag ville ändå kontrollera lagerspelen.



2:ans foder hade spruckit halvägs. själva kolven såg ok förutom ytan. 2:ans kolv kasserar jag.
Den övriga 3 putsar jag jag till och återanvänder. det var minimalt med islag på dom kolvtopparna.



Ingen brist på reservdelar.
Vevaxel, kolvarn och vevstakar hade egna mått för årsmodellerna 92-98, foder verkar vara samma under alla år 8V TS motorn tillverkades (88 - 98).


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Då jag inte har möjlighet att åka till sista tävlingen på mantorp 19 september har jag tagit lite paus från racerbilen.
En frisk topp är tillbaka från planing och jag kommer försöka skruva ihop motorn och provköra under hösten.

Men det betyder inte att jag legat på latsidan. Förutom en del andra projektbilar så har även en ny typ av motor hittat in i garaget.

Det är ett exemplar av fiats 5 cylindriga 20v motorn, Den finns i olika storlekar , som mest 2.4 liter. Sådana är dock ovanliga. Jag har hittat en 2liters sugis för småpengar som jag skall utvärdera.

Stora delar av motorn är gemensamt med Alfa Romeo. Det verkar bland annat som en vevaxeln från en Alfas 2.4 JTD motor skulle passa och då jag kunna stroka motorn till 2.4 liter.

Fiat motorn är bara 5cm längre, men då blocket är gjort i grafitjärn väger motorn utan generator, startmotorn och svänghjul 157kg, motsvarande för en Alfa 8v TS är ca 115kg.







_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag jobbar parallellt med fiatmotorn, lite kul att prova nya motorkonstruktioner.
Jag har plockat isär hela motorn och kollar dimensioner och den allmänna uppbyggnaden.

Gjorde en första provmontering idag för att kolla om det överhuvudtaget är möjligt i en Alfa 75.

Oljetråget tar ju i kuggstången. Men det är likadant med trågen till 164/155 motorerna jag använder nu.
Man kapar upp tråget och och svetsar ihop så nära ramlagerbultarna det går.
Balansaxeln är urplockad också. Den vägde bara 2kg. Men det är ju roterande massa som dessutom belastar oljepumpen, så den försvinner.
Motorn har en egen byggtråd på http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=32699






_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Orken är det inget fel på.
Är det AD/HD som står i din journal

Förresten?
Använder du IC:n du köpte?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Lillen skrev:
Orken är det inget fel på.
Är det AD/HD som står i din journal

Förresten?
Använder du IC:n du köpte?


AD/HD ? är inte det ett hårdrockband ?

jag brukar säga att det gäller att styra upp diagnosen, att få den att jobba FÖR dig, inte imot.

Det pågår 2-3 andra bilprojekt jag är delaktig i också, men dom finns på andra forum.
jag bytte ju IC i somras , hade två liggande, tog den största, minns inte vilken jag köpte av dig.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Benny Steen skrev:
Lillen skrev:
Orken är det inget fel på.
Är det AD/HD som står i din journal

Förresten?
Använder du IC:n du köpte?


AD/HD ? är inte det ett hårdrockband ?

jag brukar säga att det gäller att styra upp diagnosen, att få den att jobba FÖR dig, inte imot.

Det pågår 2-3 andra bilprojekt jag är delaktig i också, men dom finns på andra forum.
jag bytte ju IC i somras , hade två liggande, tog den största, minns inte vilken jag köpte av dig.


Haha BRA där thumbs up

Kanske borde kolla om du har en över då?
Den var med raka anslutningar , helalu.
Så som ny ut.
500:-

Jaja skulle inte sålt den då den hade ganska bra mått

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Nu är det 2 månader kvar till årets första tävling. 14 maj på gelleråsen. Jag har medvetet legat lågt med racerbilen i vinter och skall bara bygga ihop en motor. Så i veckan började jag med att städa och plocka i ordning alla delar.



Istället har vintern som vanligt ägnats åt att köra isbana. Denna säsong köpte vi in en ceclia Gt four som vi renoverat och haft mycket roligt med. Det kan man läsa om här http://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=33978



Sedan har jag skaffat en trevlig växellåda. En M45 sekvensiell dogbox med SF drevsats. 2.19 på 1:an och 1:1 i 4:an. Möjliggör fullgasväxlingar utan att använda kopplingen. Bara att klippa tändningen kring 100ms !

Tanken är att börja bygga ihop en ny drivlina under året. Jag kommer köra med mina gamla drivlina under 2016 års säsong.



Det följde med en 215 mm sinterlamell som pasande nog är samma storlek som orginal. Så jag kan eventuellt använda ett standard svänghjul från 164 ts. som jag råkar ha några st liggande...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Kul att projektet lever!
Ser fram emot uppdateringarna

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2153



Mkt intressant m Fiatfemman! En kanonmotor speciellt i turboform, mkt före sin tid i frånvaron av lag etc.
Har själv funderingar på en sådan i min Argenta (den enda RWD Fiaten med tillräckligt långt motorrum, förutom möjligtvis 130).
Blir kul att följa, när går femman i tro? De ger ju 155hk std så lite potential även i sug-versionen.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Eldh skrev:
Mkt intressant m Fiatfemman! En kanonmotor speciellt i turboform, mkt före sin tid i frånvaron av lag etc.
Har själv funderingar på en sådan i min Argenta (den enda RWD Fiaten med tillräckligt långt motorrum, förutom möjligtvis 130).
Blir kul att följa, när går femman i tro? De ger ju 155hk std så lite potential även i sug-versionen.


Det nya tävlingsreglementet i CAR challenge 2016 - 2019 förhindrar. Tävlar man med en Alfa skall att block och topp skall komma från en produktions Alfa.

Däremot skulle det gå bra att stoppa den i en fiat eller lancia och tävla med i CAR Challenge.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Hade tänkt demontera "locket" till sekvenslådan för att titta inuti hur den fungerade, men fegade ur :-) skall kolla med någon av firmorna som jobbar med dom här lådorna om det är dumt att att vara nyfiken.

Jag började måtta på hur man kan montera ihop lådan med en Alfa TS motorn. Och då seklådans kopplingskåpa (konturen på kartongen) är större än alfans kåpa (den som står ovanpå kartongen)



Utsticket från vxlådan är 18mm och då funkar det med en adapterplåt på minst 6mm tjocklek. Är den tunnare så bottnar vxlådans utstick i vevaxlens stödhål. Stödlagerhålet i vevaxlen kan göras ända upp 29 mm djup om man utnyttar den yttre radien också.

En adapterplåt på 10-12 mm tjocklek torde bli rätt lagom.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag borde igentligen börja bygga ihop racemotorn, men det är lite roligare att planera för nya drivlinan :-)



Planen är ett BMW 188 diffhus. som synes ryms det utan felaktiga vinklar på drivaxlarna om man kapar dom bakre fästöronen. (ett 168 på bilden men bakre måtten är samma)



Sedan monterade jag ett svänghjul från 164 ts på ett skrotblock och mätte avstånd mellan kopplingens anläggningstyta och vevaxelns yttre punkt.



Sedan använde jag alla rejsianers favorit MS paint för att dokumentera måtten mellan motorn och vxlådan. Jag måste nog börja med att göra en mockup av adaptern i MDF innan jag skickar iväg en beställning på vattenskärning.



Nedre bilden visar svänghjulets anläggningsyta för lamell. viktigt då lamellen måste hamna där splinsen är på utgående axeln på vxlådan. (splines är det tjockare röret till höger) och splines börjar 16mm från kopplingskåpans anläggningsyta. eller 35mm från axelutstickets spets.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Nya mätningar ikväll, Gjorde en praktiskt mätning. När vxlådans utstick bottar i veven mätte jag avståndet till 22mm mellan motor och vxlådan.

vxlådans utsticket är 18mm och skillnaden mellan vevens botten och motor är 4mm, 18+4 = 22mm så teori och praktik blev samma :-)

Så adapterplattan måste vara minst 22mm tjock. kanske lägga på 1-2mm för lite felmarginal.



Splinsen börjar direkt efter vevens ytterkant, perfekt. :-) Jag kommer stoppa en bussning i silikonbrons i vevens stora hål. den är 25mm i yttre diameter, 10mm tjock och 15mm hål.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 67, 68, 69 ... 80, 81, 82   >>
291 besök senaste veckan (552471 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande