Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 79, 80, 81, 82   >>
143 besök senaste veckan (552119 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Det rullar på i sakta mak. Nu börjar ju snart isbanesäsongen och då brukar prioriteringarna hamna där istället.
I år har det investerats i "ny" uppsättning däck för att passa på Celica GT4'an. Kommer från WRC tävlingen Svenska rallyt.



Skruvarna till drivaxlarna kom i veckan. m10 i 12.9 kvalitet och 1.0 i gängstigning, 10mm längre än orginal för att få plats med en distans eller "spacerplatta"


Jag behöver ju komplettera drivlinan med en större volvo M45 medbringare och kardan. Den översta är den jag har idag. Men jag försöker hitta några av dom nedre som är grövre.


Jag åkte och tiittade på en volvo 240 kardan, och det slutade med att jag köpte både både kardan och växellåda, 250:- för rubbet, volvo är billigt :-)
Men tyvörr passade inte medbringaren på min låda :-(


Sedan har jag demonterat ASD diffen. Medbringarna skall svarvas ner 2mm för att BMW drivaxlarna skall få plats utan distanser.


Själva ASD funktionen är att två hydralcylindrirar som sitter direkt på medbringarna pressar ut medbringarna någon 1/10 mm och då pressas lamellskivorna inuti diffen ihop. rätt fiffigt :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Idag åkte jag och en kompis och skulle hämta en större medbringare till växelådan. Trots att jag skickat bilder och förklarat exakt vad jag sökte och fått jakande svar så var det inte alls var som utlovats. Folk borde kontrollera vad dom har istället för att "jag trodde att " :-(
Tur det var fint väder för en lång biltur helt i onödan.

Istället fortsatte jag med det skitiga jobbet med att demonetera diffhuset. Mercedes har verkligen tänkt till när dom designat diffen och jag är imponerat hur genomtänkt konstruktionen är.
Det sitter 5 st lamellskivor + 4 distanser på vardera sidan. vilket ju är mera än dubbelt så många som en konventionell LSD diff. Mina lamellskivor var rätt slitna så dom skall jag försöka byta ut. Det satt också en ringformad fjäder som ger förspänning. Den är shimsbar ifall man vill öka statiska förspänningen.

Kronhjulet är ca 185mm ytterdiameter, ungefär samma som BMWs 188 diffar. vilket borde ge uppfattning om styrka.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



I helgen har jag återupptagit meket med racerbilen. Iskörningen är ju fortfarande i full gång här uppe. Men efter att isbilen som är en Celican GT4, fick en oval storända på 4:ans cylinder och nött ner två omgångar vevlager så övergick jag till Alfan istället. Första tävlingen på gelleråsen är bara 10 veckor bort och tydligen är redan 30 bilar anmälda :-)

merca diffen är nu monterad på plats. Den skall upp ca 10-15mm i , beroende på hur vinkeln blir på kardanan och drivaxlarna.







Jag har också köpt på en kvalitetsmätare för mäta diameter/rundhet i foder. Då pinnförstärkning av block ligger i planen.


Blev en ny svets också. Otroligt kraftfull trots sin storlek och "bara" enfas. upp till 5mm stål vilker räcker bra för mig. Man ställer bara in godstocklek så sköter den inställningar på tråd och strömstyrka.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Liter bilder på isbil och lager. Det är Per som också tävlgar i challenge som vinkar. Han och Henke kom på besök och vi övade tillsammans




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Gummi fram och stumt fäste bak på diffen? Ser skumt ut.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Guson skrev:
Gummi fram och stumt fäste bak på diffen? Ser skumt ut.
Guson


Gummibussningar är mesigt :-) Det blir en metallbussning med genomgående skruv senare.Denna råkade bara passa för tillfället.

Ikväll har jag kontrollmätt på svänghjul koppling så jag får plats med det djupa svänghjulet som är ett orginal från Alfa bertone cupé 2000GTV. Eller 105 seriens med 2000 motorn.
Allting verkar ok så nu har jag beställt en Sachs 716 tryckplatta och även ny sinterlamell.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Intressant att följa ombyggnationen till frontmonterad låda - klart inspirerande!
Växellådshusets hållbarhet kommer nog att testas ordentligt, med det vridmomentet du får på lite högre laddtryck

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Kalle_alfaturbo skrev:
Intressant att följa ombyggnationen till frontmonterad låda - klart inspirerande!
Växellådshusets hållbarhet kommer nog att testas ordentligt, med det vridmomentet du får på lite högre laddtryck


just växellådan har en svaghet med koniska lager som gör att bottenstocken/nedre axeln sviktar vid högre moment. Men dom skall bytas mot cylindriska lager av en firma här i umeå. kostar bara en dryg tusenlapp + lager.

Jag har flyttat upp diffhuset 25mm för att få kardanen över balken vid dedions främre infästning.

Provmonterade även drivaxlarna från BMW e32 740/750 (stöddiga!) mot Alfas 75 3.0 medbringare vid hjulen och sänkte ner bilen för att få om det fanns spel kvar, men det blev tajt... Så jag tog bort ändåkåporna på drivaxlarna och då blev det bättre. ca 10mm spel per sida vid ridehight. Jag kommer göra infästningen av diffhuset justerbar i sidled så kan centrera diffen när man ställt dedions centrerat och få spelet lika stort på båda drivaxlarna.

Sedan insåg jag att ingående medbringaren på diffhuset sitter förskjutet i sidan ca 10-15mm. Då drivaxlarna är lika långa så kan jag inte flytta diffen i sidled. Men kardan kan få vara lite sidoförskjuten på bakre delen och sedan blir det ett knutkors i mitten + ett vid vxlådan så den vinkeln kommer tas ut.













Sedan letar jag fortfarande efter en större medbringare till volvo M45 lådan, den skall ha finsplines, så om någon vet var man hittar en sådan tipsa mig gärna.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Forsatte idag med mera mätningar på drivaxlarna. Jag kommer behöva en 5-7mm spacers mellan drivaxlarna och medbringarna via hjulen. Enklast är nog att kapa av två diffmedbringare från en bmw diff ( 112mm i ytterdiameter , 94mm mellan skruvhålen)
Tror det är bwm 210 diffarna som har den dimensionen, någon som sitter på lite skrotdelar ?



Sedan gjorde jag en första kartongmall för plåten kring växellådan. Jag gör den strutformat. sedan skall växelspaken sticka ut baktill och länkaget skall även gå att skruva dit efteråt på något sätt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Idag var jag och hämtade tryckplattan hos Robert på Dynotech. Passade som ett smäck på svänghjulet Det lönar sig att läsa på.

Nu skall jag trycktesta hela kopplingen så får vi se om en 8.2mm KEP eller 9.2mm sachs lamell passar bäst för få max anläggningstryck. Den här tryckplattan är specade till 435Nm av sachs tillsammans med sinterlamell. och enligt uppgifter på nätet klarar dom i praktiken ytterligare 30%



Enda som behövs göras är svänghjulets stiftning till grövre stift. enkelt fixat med en pelarborr.



Djupet blev också rätt bra 4mm distans i viloläge. med en 8mm lamell.



Slavcylindern blir förmodligen en saab 900 centrumplacerad som på bilden. Jämnare tryck på fjäderplattan
och tar ingen plats utanför kopplingkåpan.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Benny Steen skrev:
Forsatte idag med mera mätningar på drivaxlarna. Jag kommer behöva en 5-7mm spacers mellan drivaxlarna och medbringarna via hjulen. Enklast är nog att kapa av två diffmedbringare från en bmw diff ( 112mm i ytterdiameter , 94mm mellan skruvhålen)
Tror det är bwm 210 diffarna som har den dimensionen, någon som sitter på lite skrotdelar ?



"Alla" 108 mm knutar har samma mått, dvs 94 mm bultcirkel. De knutarna sitter även på Scorpio V6, en hel del Mercedes och Audi så du har ganska brett utbud av skrotdelar att leta bland om du vill.

Samtidigt kan jag tycka att det väl är ännu enklare att cadda upp och låta någon vänlig person med styrd skärutrustning göra spacers, kanske.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377



therealpinto skrev:
Benny Steen skrev:
Forsatte idag med mera mätningar på drivaxlarna. Jag kommer behöva en 5-7mm spacers mellan drivaxlarna och medbringarna via hjulen. Enklast är nog att kapa av två diffmedbringare från en bmw diff ( 112mm i ytterdiameter , 94mm mellan skruvhålen)
Tror det är bwm 210 diffarna som har den dimensionen, någon som sitter på lite skrotdelar ?



"Alla" 108 mm knutar har samma mått, dvs 94 mm bultcirkel. De knutarna sitter även på Scorpio V6, en hel del Mercedes och Audi så du har ganska brett utbud av skrotdelar att leta bland om du vill.

Samtidigt kan jag tycka att det väl är ännu enklare att cadda upp och låta någon vänlig person med styrd skärutrustning göra spacers, kanske.

Gustaf


Sellholm har färdiga distanser i aluminium att köpa. Inte direkt billigt, men färdigt

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Tack för tipset om andra medbringare. har kompisar med svarv. Men det saknades tillräckligt stora ämnen. Men det löser vi.

Idag har jag provtryckt nya tryckplattan. Gjorde om det några gånger pga jag först inte trodde på resultatet... Men en Sachs 716 motorsport tryckplattan gav alltså maxtryck 1234kg vid 1.5mm nedtryck ! ( 40 bar x 30cm2 )

Det verkar som tyskarna vet vad dom håller på med.

Dessutom så avtog det långsamt och linjärt vid högre nedtryck, så shimsar man till mellanrum på 2.5mm så kan lamellen slitas ner 1mm utan det påverkar anläggningskraften



Min gamla tryckplatta från en alfa 75 3.0 gav 755kg och då valde jag ut den som bäst av tre. Den har funkar kanon med en sinterlamell.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



verktyg för linjering av växellåda mot bakaxel.



_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Benny Steen skrev:
verktyg för linjering av växellåda mot bakaxel.



Lite billigare än mitt tips

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Blev bara en kortis idag, men jag provmonterade tryckplattan tillsammans med svänghjulet inuti sprängkåpan



Syftet var att Mäta avståndet för slavcylinder. Den fick bara vara 40mm lång.


Som tur finns det en saab 93x slavcylinder som är just 40mm och dessutom 31.6 innerdiameter (till höger) Den har ca 12-15mm slagläng. Den sitter även på Alfa Romeo Brera så en alfa orginaldel :-)



Röret kring utgående axeln är 32mm så man behöver tar ner det en 0.5mm så slavcylinderna går över.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Tyvärr ingen större tid i garage idag. Vi åkte och tittade på SM i is-racing istället. Dubbarna dom kör med är helt absurda...



Blev en setup där laserpunkten blev väldigt stabil när man roterade axel. Men den känns inte vettigt för verkstadsbruk :-)



Kamraten tipsade mig istället om en annan typ av laserpekare som är centrerad mindre och lättare. Kostar bara några tior så värt att prova.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Benny
Har du löst problemet med skjutna grenrörspackningar? Visst har du testat ngn form av "packning på tub"?
Har det funkat? Antar att du kör helt utan packningar då?

Jag behöver byta på min 1.8. När jag har de riktiga turbopackningarna (som är tjockare) så funkar det. Med de tunna (avsedda för sugmotor) så blåser jag dom. De tjocka är svåra att få tag på, så jag funderar på att göra kopparpackningar istället, men funkar din metod så är ju det mycket smidigare.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
elCrillo
Öland
Här sen Okt 2011
Inlägg: 2264



http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Kylsystem--Ventilatio . . . .

Detta tipsade Benny mej om och det har jag på min q4a! Nu har jag knappt startat den men det verkar funka bra!

_________________
Crister Borg

Alfa Romeo 155 TS -95, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=119773
SAAB 96 Ninja, https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1744165#1744165
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Kalle_alfaturbo skrev:
Benny
Har du löst problemet med skjutna grenrörspackningar? Visst har du testat ngn form av "packning på tub"?
Har det funkat? Antar att du kör helt utan packningar då?

Jag behöver byta på min 1.8. När jag har de riktiga turbopackningarna (som är tjockare) så funkar det. Med de tunna (avsedda för sugmotor) så blåser jag dom. De tjocka är svåra att få tag på, så jag funderar på att göra kopparpackningar istället, men funkar din metod så är ju det mycket smidigare.


kopparpackningar + biltema klägget på båda sidor har funkat fint.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Benny Steen skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Benny
Har du löst problemet med skjutna grenrörspackningar? Visst har du testat ngn form av "packning på tub"?
Har det funkat? Antar att du kör helt utan packningar då?

Jag behöver byta på min 1.8. När jag har de riktiga turbopackningarna (som är tjockare) så funkar det. Med de tunna (avsedda för sugmotor) så blåser jag dom. De tjocka är svåra att få tag på, så jag funderar på att göra kopparpackningar istället, men funkar din metod så är ju det mycket smidigare.


kopparpackningar + biltema klägget på båda sidor har funkat fint.


thumbs up

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 79, 80, 81, 82   >>
143 besök senaste veckan (552119 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande