Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 80, 81, 82   >>
258 besök senaste veckan (552423 totalt)
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Så det finns hopp om att du byter Pårsen mot en Alfa på Gelleråsen thumbs up

En () så hade det även fungerat bra att modifiera till ett 30-1 hjul ihop med hall sensorn,
gjorde den modifieringen i somras. Gissar du tänkte köra wasted spark ?

FYI, sätter du upp för COP men inte ansluter någon kamsensor kommer boxen jobba i wasted spark mode.
(antar du kör msextra)

/jens

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



yepp, anmälde mig till A med pårschen för att ha plan B . Får jag ihop alfan blir det den istället i klass R som ju knappast blir fulltbokat.

yepp, extra koden + MS2 (dotterkort). wasted spark funkar kanon. Fick hem 4st COP'ar till ikväll och skall rensa sladdhärvan och koppla inom på dom andra 4 stiften . Jag har 4st små extra trissor för COP'arna och nu kommer jag dra 2st COP'ar på varje trissa, skall förhoppningvisfunka rakt av.

Blir kamsensor senare, hinner inte till gelleråsen. Har du någon aning hur mycket ström COP'arna drar ?

man har ju inte världens största batteri/generator ...

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Strömen beror på hur mycket du laddar, jag matar alla via samma säkring. Vid 0.8 ladd räckte det
inte med en 25A säkring, den gick efter en stund. Jag laddar 1 bar idag och har en 30A säkring.
Skulle jag byggt elen idag skulle jag nog splittat matningen.

Jag har en såndär optimerad nippon denso generator, den lämnar 55A istället för std 45.
Tänkte jag skulle låna på mig en tångamperemeter då generator snabbt blir varm, jag har
iof även en eldriven vattenpump, dubbla soppa pumpar och låg ohmiga spridare.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Jag har delad matning av ström. Så skall nog funka, 30A för rubbet låter ok, bara bränslepumpen brukar ju ligga på 6-10A.

Status:

fick oljeläckage i bakant av motorn, förmodligen pga dålig passning mellan blocket som är från 164 och tråget som är från 75.

Tog ut motorn igår och tätade upp mera med loctice flytande flänspackning. Därefter tillbaka med motorn.
Skall ansluta vatten och el i eftm. och provstarta.

Skall även prova med dom extra 4 COP'arna + ev nya pumpen med etanol och dom STORA spridarna i helgen.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



jag beställde nya 36-1 triggerhjul från england för att minska risken för missade kuggar i framtiden, kommer nog på tisdag.

mekade ihop transaxeln (en bitch...) och vxspaklänkage.
monterade fram skärmar, bakspoiler
monterade ljudämpare och katt.
Satte ditt ny beggad drivaxel eftersom den gamla var sprucken i damasken.
monterade intercoler, och slangar, + tryckrör
stora spridarna monterade.
demontera tomgångsventil + pluggade hålet.
förberedde COP sladdhärvan för dom återstående 4 stiften.
bokade in årliga vagnsbesiktning.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



verkar lovande, kör du med ts eller 3.0 drivaxlar?

tänkte du mappa på rullande eller har du möjlighet att åka
någonstans, för bilen är inte godkänd av sbp längre antar jag?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



standard TS drivaxlar, har inte reflekterat så mycket ifall det skulle vara ett bekymmer ?
Men jag har inte haft så mycket effekt tidigare.

Gelleråsen blir hursomehelst ett test, tänkte iallfall försöka att inte köra skiten ur grejorna på en ggn, men vi ser väl hur det blir när "the flags drops" :-)

tidsaspekten ser hursomehelst ok ut, jag saknar möjligheter att provköra ordentlgit., bilprovningen har inte sett till kärran sedan nittiotalet tror jag...

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Ändrade planer !



slopar turbo och siktar på en rak 8:a istället :-)

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Dagen resulterade i en längre provkörning på en öde raka en bit hemifrån. Körde med turbo och alla 8 COP'ar inkopplade använder nu 980cc spridare , men fortfarande vanlig bensin.

Använde loggningen i Megasquirt tunerstudio, sedan kör man loggfilen genom Megaloggviever och autotune som då korrigerar bränslemängden utifrån lambdavärden. (använder LC1 bredbandare numera)

Funkar osannolikt bra, som magi !

Enda bekymmeret är oljeläckage från bakkant av motorn igen, vilket betyder motorn måste ur IGEN ...

/benny

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Roos skrev:

En () så hade det även fungerat bra att modifiera till ett 30-1 hjul ihop med hall sensorn,
gjorde den modifieringen i somras. Gissar du tänkte köra wasted spark ?
/jens


läste lite nogrannare, enligt dokisen måste antalet tänder vara jämt delbart med antalet cylindrar, då funkar inte 30-1 på en 4cyl eller ?

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



tycker du att det fungerar bättre genom viewern än att köra autotune
direkt i tunerstudio, det är väl samma kille bakom koden?
skapligt små tider på tomgång kanske, jag har själv "bara" 680 spridare.


angående hjulet har jag inte noterat det stämmer mot lampa iallafall.
sen förstår jag inte varför, du lär alltid behöva interpolera mellan tänderna antar jag.
ställde faktiskt frågan i forumet innan o fick ok så att säga.

trist med läckage igen, det suger, bakre pb ell tråg?

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Roos skrev:
tycker du att det fungerar bättre genom viewern än att köra autotune
direkt i tunerstudio, det är väl samma kille bakom koden?
skapligt små tider på tomgång kanske, jag har själv "bara" 680 spridare.


angående hjulet har jag inte noterat det stämmer mot lampa iallafall.
sen förstår jag inte varför, du lär alltid behöva interpolera mellan tänderna antar jag.
ställde faktiskt frågan i forumet innan o fick ok så att säga.

trist med läckage igen, det suger, bakre pb ell tråg?


jo,det är samma kille. Men han är värd ett bidrag !
tunerstudio och logviewer är riktigt bra programvaror. Hade licens på logviewer tidigare, men smidigt att ha det direkt i tunerstudio också. kostade bara $39 hursomhelst.

Jag fick ett felmedd. när jag försökte med ett 20-1 hjul , kan det ha att göra med att jag kör wasted-spark , Har du kört ditt hjul utan kamsensor ?

Det är förmodligen samma ställe igen, skall ta ur motorn ikväll efter jag fixat släpet inför besiktningen på torsdag.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Benny Steen skrev:


jo,det är samma kille. Men han är värd ett bidrag !
tunerstudio och logviewer är riktigt bra programvaror. Hade licens på logviewer tidigare, men smidigt att ha det direkt i tunerstudio också. kostade bara $39 hursomhelst.

Jag fick ett felmedd. när jag försökte med ett 20-1 hjul , kan det ha att göra med att jag kör wasted-spark , Har du kört ditt hjul utan kamsensor ?



dom pengarna är väl investerade, ljusår från megatune eller vad det hette, det prg hade iof varit dött några år.

kan så vara med 20-1 hjulet, om jag rycker sensor till kamaxeln går maskin i wasted spark per automatik.
jag labbade en hel del när det strulade med mina cop:ar förra säsongen.

vet ej hur du tänkt göra men se till att fästa cop:arn, annars kommer dom garanterat att ploppa ur på gelleråsen.
det finns även risk att dom går sönder om du kör utan tändstift/lösa med överslag till 5 volten som följd.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



plockade loss motorn igår och kvällen ägnades att leta oljeläckaget, till slut upptäckte jag två bulthål i blocket bakom svänghjulet som inte användes av det nya tråget och det blev fritt ner till oljetråget så det var förmodligen felet . hydraltätning + två avsågade bultar löste det.

Har även monterat nytt 36-1 triggerhjul från http://www.efi-parts.co.uk/

Imorgon kväll skall motorn tillbaka i bilen för provstart igen :-) i helgen blir det mera mappning.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Motorn är tillbaka i och uppstartad, gjorde även årets vagnsbok igår. Ny fina 36-1 triggerskivan funkar inte alls, misstänker sensorn (honeywell GT1) inte klarar avståndet mellan kuggarna.

Petade dit min hemagjorde 20-1 skiva så länge.

Skall ut och fortsätta mappa imorgon. autotune verkar funka bra, provade med torrgasning i garaget.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Blev långhelg i garaget, tur man har det vidbyggt med huset så familjen kan hälsa på imellanåt :-)

Motorn håller sig torr nu, nya bränslepumpen monterad och bilen går nu på E85 istället. Har även monterat bladsäkringar i en hållere för spridare och tändning, 20A för tändning och 2x20 amp. för respektive COP rad.

Bredbandslamdan visar fladdriga värden vilket gör det svårt att mappa.
En gissning är att den misständer imellanåt vilket gör att oförbrännt bränsle åker igenom. Har monterat en stor elektrolytkondig på 1000uF på matningen till LC-1 (bredbandsambdan) ifall det det beror på ojämn matningspänning.

Satt i princip hela söndagen i garaget framför laptopen inkopplad mot motorn och provade olika inställningar, en ny sorts mekning...

Funderar om det också kan beror på triggerskivan. Kan jag inte mappa in motorn ordentligt vet jag inte om jag vågar tävla på lördag, men risk att motorn går sönder som på mantorp 2009

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Har du provat dämpa signalen i LC1:an ?

Hur mycket fladdrar det ?

Annars går det trots allt att köra på vanlig soppa om det fungerade bättre


Är det lika mycket fladder i Logworks ? Det går som du kanske vet att logga värden via
den seriella porten från MS boxen in till Logworks (om du har dubbla kom portar dvs).
Rätt smidigt då mina innovative avgastempar ligger utanför MS boxen.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Roos skrev:
Har du provat dämpa signalen i LC1:an ?

Hur mycket fladdrar det ?

Annars går det trots allt att köra på vanlig soppa om det fungerade bättre


Dämpa signalen ? menar du i programmet som följde med LC1'an eller i tunerstudio ?

Fladdret har mera karaktär av spikar, för en människa funkar det att se värdena, men autotune indikerar out-of-range typ varannan sekund.

Jag har fladder även med bensin, så det beror nog inte på E85:an.

Ös på med vilda ideer och tips, man fastnar gärna i vissa tankespår när man felsöker själv.

Bilen helt klar för tävling i övrigt.



/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



skall prova loggworks ikväll, bra tips ,

men jag har även en extern mätare inne i bilen och även den fladdrar.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Kan ju nämna att jag även uppgraderade firmwaren i Megasquirt till senaste 3.1.

Dels för att ha senaste. men också för att blanka ut alla tidigare inställningar jag gjort, ifall något har blivit helt tokigt.
hade 2.6 inlagt sedan i fjol när jag petade in MS2 dotterkoret.

Gjorde ingen större skillnad på just misständningar/ lambdafladder.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Fladder som ger "out of range" känns lite fel även med dämpning.
Det anger du under advanced i LM programmer för respektive kanal.

Det går även att dämpa signalen i MS om jag minns rätt, kan eventuellt
blandat ihop det med MAP sensorn

Har du ett "osciloskåp" så titta på analogsignalen, jag fick helt sjuka spikar (typ +-50V)
överallt när det var överslag i en COP, som blev värre desto mer man belasta.
Man såg inget i testmode. Störningarna syntes och slog igenom överallt.

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 80, 81, 82   >>
258 besök senaste veckan (552423 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande