Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 80, 81, 82   >>
301 besök senaste veckan (552481 totalt)
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Visst skulle jag kunna prova med fördelare och spole, men det känns verkligen som att gå bakåt... Finns ju massor av installationer med VAG COP'ar och E85.

Sedan var det motorstyret :-)

Alternativ 1:
Externt flyback kort till befintlig MS2 V2.2 a' $27

Alternativ 2:
köpa nytt MS1 V3.0 , 1500:-
och peta ditt mitt befintliga MS2 dotterkort. Inbygga flybackkretsar osv för låg ohms spridare.

Alt 3:

VEM 3.x från 4000 :- 4500 med tillval. robustare inpackning osv. Men gå tillbaka till Megatune efter att använt Tunerstudio känns så där..

Direktdrivning av BB lambdan och inbyggt EGT stöd vore trevligt.


/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535





På allmän begäran, bilens orginal elsystem är ute!

hela 11kg vägde hela paketet.!


/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Sweet!!

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1674



Benny Steen skrev:


På allmän begäran, bilens orginal elsystem är ute!

hela 11kg vägde hela paketet.!


/b


Tänkte göra samma operation i min 75'a. Kan man stryka ca 10kg på ett bräde

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 426



Blir snyggt och bra med nytt elsystem. Jag hoppas verkligen inte att du fortsätter med MS för det vore kul att se den här bilen på banan nästa år =) tror verkligen på koncept med motorn!

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Idag var den allmän städ/mek dag på kartingbanan så jag var där och servade hyrkartar i regnet istället.

Hann iallfall förbi rikard och hämtade upp en trasig TS transaxeln som satt på bilen när vi köpte den. Tänkte ha den som ämne för min BMW hardy konvertering.

bultdelningen är 95mm,finns en bmw hardy som är 96mm , Med 12mm bultar , men dom är ju enkla att borra upp.



Provade även nya bromsarna i gamla 15" fälgarna med först 285mm bmw e46 skivas, krävdes ca 18 mm spacers.


och med 300 mm bmw e46 krävdes det ca 35mm



Enklast är nog dock att gå upp till 16 " blir knasigt med framvagnsgeometrin med för stora spacers.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
jol
Luleå
Här sen Apr 2005
Inlägg: 403



Menar du ett begat vems då eller?
För det blir 5000 med 8 tändsteg, egt, mapsensor osv.
Kul att se hur det går

_________________
Peter Strandberg
Alfa Kombi
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Laddade ner vemstune igår och tittade lite, ser trevligt ut. http://www.vems.hu/vt/
Priset med dom tillvalen jag önskar är förmodligen högre, skall kolla med Mattias Sandgren som är återförsäljare och bor bara någon mil från mig.

Kollade lite mått på bmw hardys, 26117527392 är 96mm hålbild och med M10 bultar. blir bolt-on på TS axel, (förutom tjockleken.)

Behövs väl någon centrering också , men det åker man på oavsett.

Verkar också som alla tre hardysar på alfa 75 ts transaxeln är lika i håldbild / storlek, men det som skiljer är utformningen av centrum/centrering.

bwm hardyn kostar 500:- på skruvat.se
Skall åka förbi bmw imorgon och kolla om det finns en inne för lite mätningar.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Fick mina nya stift idag, värmetal 8 istället för 6.


Hittade en extra motor (det följde med en bil också..) priset och avståndet var bra.
Har inget direkt behov av den nu och letar igentligen en 155 TS 8v men alltid bra att ha liggande.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Benny Steen skrev:
Hittade en extra motor (det följde med en bil också..) priset och avståndet var bra.
Har inget direkt behov av den nu och letar igentligen en 155 TS 8v men alltid bra att ha liggande.
"Bild på motor"


Öhh, jag trodde alla 155 TS 8V hade den nyare Motronicen utan fördelare dvs. M1.7
Det där borde alltså vara ML4.1, precis som i äldre 164:an (och även 75TS), eller ??

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Motorn/bilen på bilden är en 164 ts , men jag tänkte försöka få tag i en 155 Ts 8v också.

Sedan fanns det faktiskt sena 164 TS som var fördelarlösa. Jag har en bekant som ägt en. Skall kolla med honom vart den tog vägen.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Benny Steen skrev:
Motorn/bilen på bilden är en 164 ts , men jag tänkte försöka få tag i en 155 Ts 8v också.

Sedan fanns det faktiskt sena 164 TS som var fördelarlösa. Jag har en bekant som ägt en. Skall kolla med honom vart den tog vägen.

/b


Japp, jag har sett såna också. Jag har däremot aldrig sett 155a med fördelarmotorn.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Provade 300mm skivorna och bromsarna i en 16" och 17" fälg. gick utan bekymmer i bägge. noterade dock att 17" R-däck både finns i flera dimensioner och har bättre pris. Så det kan ju vara ett skäl att gå på 17" trots att det inte behövs.


16 tum.


17 tum




tog också isär vad jag tror är en alfetta vxlåda. Skall räkna kuggarna för få utväxlingen.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Det är ju elektronisk hastighetsmätare i alla fall...
Vinkeln och modulen på kuggen ser ut som sen låda, typ 75. Alfetta har mindre "Beta vinkel" dvs snedställning och grövre kuggar.

Själva diffen är ju Alfetta utseende i alla fall dock...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Rackars vad du är skarpsynt ! . ser du vinkeln på kuggarna på bilden ...

jag gick igenom växlarna och utväxlingen, och den verkar suttit i en förgasasar75. tyvärr inget nytta för mig då alla växlar har samma förhållande som 75ts lådan. enda som skiljde var slutväxenl som var 43/10 4.30

Bra som studieobjekt dock. Inser nu att det är rätt mycket jobb att bygga en bjurman låda, och nyttan för mig är kanske inte lika stor som tidigare. Förmodligen bättre lägga krut på annat.

/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Benny Steen skrev:
Motorn/bilen på bilden är en 164 ts , men jag tänkte försöka få tag i en 155 Ts 8v också.

Det förklarar ju en del, har inte tittat ner i motorrummen så noga men jag kan räkna fördelare...

Benny Steen skrev:
Sedan fanns det faktiskt sena 164 TS som var fördelarlösa. Jag har en bekant som ägt en. Skall kolla med honom vart den tog vägen.

Jag köpte ett sånt sprut, 164 TS Super, av Dahlgren som jag tänkte ha i min Bertone, mest för att få lite mer plats. Men nu när jag börjar googla så visar det sig att det är lätt att mappa gamla sprutet medan det fördelarlösa inte finns något skrivet om.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Benny Steen skrev:
Sedan fanns det faktiskt sena 164 TS som var fördelarlösa. Jag har en bekant som ägt en. Skall kolla med honom vart den tog vägen.

Jag köpte ett sånt sprut, 164 TS Super, av Dahlgren som jag tänkte ha i min Bertone, mest för att få lite mer plats. Men nu när jag börjar googla så visar det sig att det är lätt att mappa gamla sprutet medan det fördelarlösa inte finns något skrivet om.[/quote]

Hur mappar man om dom gamla sprutet då ?



/B

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620



Benny Steen skrev:
Hur mappar man om dom gamla sprutet då ?

Kolla in http://www.tunerpro.net/

Det finns även en kille som reder ut ett och annat på AlfaBB Länk

Principen är att man med ett program och en textfil där alla mappar beskrivs, kan hitta rätt ställe att ändra. Med emuleringshårdvara kan man även göra detta "live".
Problemet är att någon måste skapa beskrivningen av mappen, på 75TS finns den men jag hittar ingen som gjort en sån till 164TS. Vet inte om jag orkar, klarar att reda ut det själv

Det kanske inte är det enklaste men det är billigt, det är en pålitlig hårdvara, inget trix med att hitta rätt givare eller rätt motstånd på spridare mm. mm.

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



Provmonterade en 17" lånefälg med 215/40 däck på. Vet inte ET och bredd på fälgen dock. 7.5" bredd förmodligen.
fälg och däck tog både i k-hämmaren och downpipen, men bara vid stora rattutslag. Mest går nog lösa med begränsa rattutslaget på något sätt. Skärmen tog också i, men det löste sig på en ggn när jag sänkte ner bilen :-)





Mina hjul sitter några cm längre fram beroende på dom egenkonstrurerade länkarmarna.

Skall lugna mig lite med inköp och spara lite pengar...

Om jag tolkat SBFs regler korrekt blir HANS/hybrid skydd krav from 2013.
Jag måste köpa ny overall/underställ och ny hjälm + HANS/hybrid nackkrage.

Karten är parkerad för säsongen och tar mest plats, så jag snickrade ihop en loftsäng till den (den fick en sängkamrat också) Undertill får man plats med ett annan bilprojekt.


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Varför inte hänga dom på väggen?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2535



MaZ skrev:
Varför inte hänga dom på väggen?


Inget speciellt skäl, hörde bara många skruvar loss motorn då. Och då skall ju den stå någonstans.

Fick plats med alla kart däck också på sovhyllan, har alldeles för många lätt beggade.

/b

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 80, 81, 82   >>
301 besök senaste veckan (552481 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande