Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81, 82   >>
18 besök idag (552135 totalt)
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Benny Steen skrev:
Jag hittade inte heller någon färdig kombo av drivaxlar i lagret. Men skall fundera lite vidare. Jag har räknat med att få tillverka adapter på ena sidan av drivaxeln , antingen mot diffen eller mot hjulhubben. skulle gärna bytt till BMW drivaxlar, dom är enkla att få ta på.

Är det samma bultdelning på Mercedes som Bmw?
i så fall så är det samma på Ford också thumbs up
i alla fall på den större drivknuten.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



CV-knutarna är ju relativt standardiserade oavsett om de suttit på Porsche, BMW, Mercedes, Ford eller vad det nu kan vara.

100 mm-knutar med 86 mm bultcirkel och M8 skruv, eller 108 mm-knutar med 94 mm bultcirkel och M10 skruv. Det finns en del olika tjocklekar och splines på axlarna men generellt sett verkar det enligt min research vara 25 splines på 100 mm knutar och 28 splines på 108 mm.

GKNs motorsportkatalog är inte så dum och så finns det en del VW-firmor som har axlar i olika längder, exempelvis;

http://www.racereadyproducts.com/axles/sway-a-way-irs-axles/

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



När det gäller drivaxlar så vore enklast att hitta lämplig längd med 94mm bultdelning och M10. Då blir det bolt
on! Alfa 75 3.0 har nämligen exakt den bultdelningen på sina bakre hjulhubbar. Och jag köpte en bakaxeln för 2 år sedan just därför. däremot har jag inte fått loss muttern som håller hubbarna/lagerna ännu..



Jag hörde mig för i bekantskapskretsen med dom som håller på med Mercedes och fick napp på en W124 kardan, fanns även en ny 90mm hardy



merdedeshardyn är den bäst utformade jag sett , den har utstick som passar i försäkningar mot "hardypropellerna", blir mycket stabilt.



Intressant nog är ytterdiametern på kardanröret exakt 80mm, vilket är samma som kolfibernkardans innerdiameter...


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Har forskat lite kring drivaxlar idag. Avståndet mellan diff och hjulhubb är som kortast 480mm, men då kommer jag förmodligen behöva en distansring mellan bmw drivaxeln och alfas hjulubb då CVknuten behöver större djup än alfas 3.0 knutar.



Drivaxlar till BMW E34, 540, 535, 530 samt 530V8 manuell + M5 har 94mm drivaxlar med M10 Längden hittade jag angiven både till 458 och 477mm. Så 458mm skulle passa fint inkl distansring.
Någon som vet om det är angivet när dom är ihoptryckta eller isärdragna ?




_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Har kapat bort plåtörat för orginaldiffen för att få mercedesdiffen på lämpligt höjd.



Även kardanaxeln från w124 fick plats mellan de-dion och golvet.



Förmodligen blir det en delad kardan. mycket enklare att montera/demontera än en kardan utan mittenknut.



Med längre hävarm lyckades jag få loss medbringarna från en alfa 3.0 dedion. Dom har 94mm bultcirkel som är samma som på mercedesdiffen. Tillsammans med drivaxlar i rätt längd (ev. bmw e32 730/740/750) så skall det kunna bli en "bolt-on" lösning.

Gängstigningen var lite speciell, jag hittade ingen skruv som passade, men jag upptäckte att skruvarna från storändan på en TS vevstake var samma.



Snön och kylan har kommit till Umeå så isbanesäsongen börjar snart, så därför fick isbilen komma in i garaget för lite service.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Idag kom det två drivaxlar från en BMW 740 E32. Längden blev rätt precis. Här bara provmonterad på en rostig reserv dedion axe.

I helgen kommer det en hel mercedes w124 kardan som jag skall prova om längden är någorlunda rätt.



Knuten på bmw drivaxeln behöver mera djup så en ring formad distans behövs mellan knut och alfa 3.0 medbringaren



eller så svarvar man ur lite på medbringaren om det finns tillräckligt gods.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2170



Har du provat hur det ser ut med plats under ändkåpan på knuten?
plocka bort??
sen en tätmassa på alfa flänsen med en sas öppen knutände??

_________________
Michael Thulesius
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



dubbel

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Michael Th skrev:
Har du provat hur det ser ut med plats under ändkåpan på knuten?
plocka bort??
sen en tätmassa på alfa flänsen med en sas öppen knutände??


Smart idé. Jag tog loss ena ändkåpan och kollade hur det såg ut.. Om knuten är helt ihoptryck och snedsnälld blir det tajt. Men det läget inträffar ju aldrig. Är den snedställd är den i ju också förmodligen utdragen en del.



Jag mätte upp drivaxlarna i ihoptryck (465mm) och utdraget (495mm) så 30mm totalt har man att spela med. I min setup är minimalt längd på drivaxlen helt ihoptrycks 475.6mm så jag har möjlighet att stoppa imellan en 10mm distans ring för att dels få plats med knuten men också för att alla utnyttja alla 30mm "längdflex" i drivaxlen.



Ny helt kardan från mercedes 190. Den är behöver kortas ca 10cm. Men var mindre klumpig än den andra dessutom gjord för hardy i båda ändar. Att hitta en i rätt längd direkt vore kanske väl optimistiskt :-)


22m diameter vid splines, hoppas det håller...

Smidigt dock med delning och splines i mitten när man skall montera/demontera. Utan delning går det inte utan att lossa diffen och skjuta den bakåt.


Har även gjort en prototyp för upphängning av diffen. två skruv mot diff och sedan skruvar jag fast plåten i en balk under bilen som är samma som går imellan watt-länkaget.

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Inte så högt tempo i helgen, men lite mera kapning och slipning blev det kring växellådan och kuggstången för att få motorn/växellåda i rak linje mot diffen och frigöra kring styrstången där det tar i (också...)

Sedan behövde jag hitta M10 x 1.0 insex skruvar i minst 10.8 kvalitet till drivxalrna mot alfas 3.0 medbringare vid hjulen. Minst 55mm längd. Inte helt vanligt men tack varje ebay löste det sig.
Så om någon behöver extra skruv till sin 2.5 eller 3.0 drivaxlar finns det på

fanns på http://www.ebay.co.uk/itm/331735272651 i 12.9 kvalitet


_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Lite OT novisfråga till gamla 75-rävar, är glasfiberhuven/bakluckan på ebay ngt att ha till en gatbil?
Finish etc.
Är mest ute efter 'rostfritt' samt förstås 'lättare front'.





_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Eldh skrev:
Lite OT novisfråga till gamla 75-rävar, är glasfiberhuven/bakluckan på ebay ngt att ha till en gatbil?
Finish etc.
Är mest ute efter 'rostfritt' samt förstås 'lättare front'.






Visst måste det gå att hitta en rostfri huv för under 3000kr i Sverige? Men är det lättning du är ute efter så är du på rätt väg. Dessa går ju dessutom att använda med original gångjärn och huvlås ser det ut som. Vilket kan vara skönt på en gatbil. På en banbil sparas rätt mycket vikt genom att ta bort dessa. Huven och bakluckan jag hade på min Challenge bil hade inte alla dessa förstärkningarna på insidan. Lättar ytterligare något kilo.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2531



Eldh skrev:
Lite OT novisfråga till gamla 75-rävar, är glasfiberhuven/bakluckan på ebay ngt att ha till en gatbil?
Finish etc.
Är mest ute efter 'rostfritt' samt förstås 'lättare front'.
[/img]


Jag är nog fel person att fråga. Jag bygger för att vara snabbast på banan, Inte för attt ha snyggaste bilen

Huvarna ser välgjorda ut, men om det är värt pengarna, tja dom skall ju lackas osv också. Så det blir ju en del mera pengar. En plåthuv/lucka går att lätta ca 1/3 av vikten bara genom att kapa ut förstärkningsplåtarna. Den blir lite sladdrigare uppfälld läge, men inte alls nedfälld.

btw, gustav: det går att quota utan bilder

_________________
"It's basic rocketscience"

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18591



Vad kostar frakten?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Prylarna ser riktigt fina ut!
Jag är klart intresserad.

Någon natt när jag inte kunde sova beställde jag lite plast från http://www.pesch.cz/en/category/alfa-romeo

Totalt bortkastat! Jag öppnade paketen, blev förbannad över de vinda och krokiga prylarna, hoppade sönder så mycket jag kunde och åkte med flisorna till återvinningsstationen.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Benny Steen skrev:


btw, gustav: det går att quota utan bilder


Fort, snabbt och fel

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2149



Kalle_alfaturbo skrev:

Totalt bortkastat! Jag öppnade paketen, blev förbannad över de vinda och krokiga prylarna, hoppade sönder så mycket jag kunde och åkte med flisorna till återvinningsstationen.

Det är ju det där, man vet aldrig innan ngn köpt o kollat.
För min del blir det ju ändå omlackning om man ska fixa upp bilen ordentligt så den kostar oavsett. Men tydlig bonus med rostfritt och mindre vikt över framhjulen. Vet inte om 3.0 har förstärkningar i huven men den är redigt tung.

Frakt finns bara angiven inom Frankrike så det får man deala till sig.. Ett par tusen kan det säkert bli?
(sök på "Alfa 75 polyester")

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1669



Ursäkta trådkap Benny.

Men ang Pesch så håller jag med Karl om att kvaliteten är diskuterbar, för att vara snäll. Vi har beställt huv, front, skärmar och skrämbreddare till vår E30 av dem. Huven, fronten och skärmarna är väl användbara på en racebil i alla fall. Skärmbreddarna är ett skämt. Omöjliga att montera på någon bil. Vill man ha snyggt utseende på en gatbil rekommenderas att leta på annat ställe.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Eldh skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:

Totalt bortkastat! Jag öppnade paketen, blev förbannad över de vinda och krokiga prylarna, hoppade sönder så mycket jag kunde och åkte med flisorna till återvinningsstationen.

Det är ju det där, man vet aldrig innan ngn köpt o kollat.
För min del blir det ju ändå omlackning om man ska fixa upp bilen ordentligt så den kostar oavsett. Men tydlig bonus med rostfritt och mindre vikt över framhjulen. Vet inte om 3.0 har förstärkningar i huven men den är redigt tung.

Frakt finns bara angiven inom Frankrike så det får man deala till sig.. Ett par tusen kan det säkert bli?
(sök på "Alfa 75 polyester")


Huven är samma lika oavsett modell på 75-an.

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



Kalle_alfaturbo skrev:
Eldh skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:

Totalt bortkastat! Jag öppnade paketen, blev förbannad över de vinda och krokiga prylarna, hoppade sönder så mycket jag kunde och åkte med flisorna till återvinningsstationen.

Det är ju det där, man vet aldrig innan ngn köpt o kollat.
För min del blir det ju ändå omlackning om man ska fixa upp bilen ordentligt så den kostar oavsett. Men tydlig bonus med rostfritt och mindre vikt över framhjulen. Vet inte om 3.0 har förstärkningar i huven men den är redigt tung.

Frakt finns bara angiven inom Frankrike så det får man deala till sig.. Ett par tusen kan det säkert bli?
(sök på "Alfa 75 polyester")


Huven är samma lika oavsett modell på 75-an.


Nix på 75 2,0 86-87 är dom lite annorlunda MEN det passar ändå.
Har för mig att frakten på mina evo skärmar var runt 1500kr från Frankrike, utmärkt finish men onödigt tunga.

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Kalle_alfaturbo
Uppsala
Här sen Jun 2012
Inlägg: 423



Multi skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:
Eldh skrev:
Kalle_alfaturbo skrev:

Totalt bortkastat! Jag öppnade paketen, blev förbannad över de vinda och krokiga prylarna, hoppade sönder så mycket jag kunde och åkte med flisorna till återvinningsstationen.

Det är ju det där, man vet aldrig innan ngn köpt o kollat.
För min del blir det ju ändå omlackning om man ska fixa upp bilen ordentligt så den kostar oavsett. Men tydlig bonus med rostfritt och mindre vikt över framhjulen. Vet inte om 3.0 har förstärkningar i huven men den är redigt tung.

Frakt finns bara angiven inom Frankrike så det får man deala till sig.. Ett par tusen kan det säkert bli?
(sök på "Alfa 75 polyester")


Huven är samma lika oavsett modell på 75-an.


Nix på 75 2,0 86-87 är dom lite annorlunda MEN det passar ändå.
Har för mig att frakten på mina evo skärmar var runt 1500kr från Frankrike, utmärkt finish men onödigt tunga.


Helt sant.. väcket på huven skiljer ju. Men vikten är nog snarlik

_________________
Karl Sandler

Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58
<<   1, 2, 3 ... 78, 79, 80, 81, 82   >>
18 besök idag (552135 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande