Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58 | << 1, 2, 3 ... , 80, 81, 82 >> 82 besök idag (552415 totalt) |
Nu har jag kapat upp det sista. Det blir ca 20mm frigång på vardera sidorna. Det behövs då uttagen för oljekylningen blir på vänstersidan av växlådan.
Jag tog bort ytterligare ca 12cm längst bak så jag får plats med en större medbringare. Lådan kommer hamna ganska högt för att få en motorn vågrätt och i en rak linje till bakxeln. Men det passade ganska bra då passade spakstället rakt av. Nu skall jag linjera upp det sista och sedan svetsa dit en ny plåt kring växellådan. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
En laserpekare i form av en "kattleksak" inköpt på lokala djuraffärn för 59:- gjorde jobbet. En lite mindre svetsmagnet bara så man kan rotera varvet runt för att kontrollera om det slår sig något. När jag provade och snurra på medbringaren inkl. laserpekare så roterade punkten i en cirkel på 20mm på ett avstånd på 170cm. då är det enkelt att justera in en linjen mellan vxlåda och bakaxel.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Om TS-motorn fortsätter att bråka.. https://www.youtube.com/watch?v=p9mH
_________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Intressant, finns det mera info om bygget ? Ett fiat/lancia topp/block som levererats i någon alfa är ju ok i challenge reglementet. gjutjärnsblock och 4v topp är önskvärt. Så det är väl främst block och toppar som är samma som i 155q4 och 164 4cyl. turbo motorn. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
samma Lampredi 2.0 16v turbomotor i lancia delta/kappa, fiat coupe. 164 har 8v toppen. _________________ Tony Jonsson ¤-------------------------------¤ Gracefully understated |
||||
Fast 16v motorerna verkar ju köras sönder i parti och minut, jag hade en 155Q4 motor som jag hade planer på att bygga med i GTVn ett tag men det skulle kosta så fruktansvärt mycket att jag byggde på en Nordmotor istället.
I slutändan var det ju billigare att Nordmotorn brann upp så det var ju rätt val för mig. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Jag har inte alls samma erfarenhet. Har inte haft någon Q4, men rätt många rejält trimmade Integrales har passerat inom vänkretsen. Förutsatt att man har starkare toppackning och bultar så brukar de hålla bra. Smidda kolvar och skakar skadar inte heller. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Vet ej. Hittade den på Youtube bara. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||
Denna säsongen kör jag med förstärkt alfa 8vTS block. Men ett 4cyl/16v block från en 155q4 eller motsvarande block från annan fiat kan ju vara en väg. Vad jag kan avgöra från bilder på nätet så verkar det vara likadant utformat som det 5 cyl fiat motorn jag försökte få godkänt att köra med tidigare. så det passar utan alltför stora bekymmer.
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
5-cyl 20V verkar iaf ha samma bultdelning mot kopplingshuset som Lampredifyran, om det är t ngn hjälp. Dock sitter startmotorn "fel" men det går väl att ordna.
Har själv fantasier om turbofemman i min Argenta, trol. enda Fiaten där femman får plats på längden. |
||||
|
||||
Någonstans har jag jämförelsebilder mellan motorerna (Lampredi 16v och Nord) brevid varann, det är stor skillnad i höjd från vevaxel till toppen på ventilkåpan. 16v motorn är hög...
Räknade lite på vikten också, vill minnas att bara lyftarna vägde totalt 2kg mer i 16v motorn. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Det är väl kanske hydraliska lyftare, det är det på min 20v motor. Då blir dom gärna tyngre. men det är ju enkelt att byta till mekaniska istället. 4ventils topp vill man ju gärna ha för bättre flödet och lättare ventiler med mindre lyft. Jag får nog handla en Q4 motor och kolla förutsättningar. Behöver inte var frisk. vilket skrot som helst duger för ändamålet. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Nej, det är solida lyftare, samma som i 8v Lampredimotorerna med shimslösningen som Volvo snodde till B20, dvs en enorm typ 3mm tjock bricka på toppen av lyftaren. Om man byter till Alfalösningen med shims på skaftet på ventilen under lyftaren så blir det garanterat mycket lättare men du får då chansa med 8mm shims som är vanliga eller jaga tag på 7mm shims som är ovanliga (Maserati och Ducati om jag minns rätt) plus 16 nya lyftare som är anpassade för att gå mot kammen och ha shims under. Det är typ 1mm mellan lyftarna också så det finns inte mycket utrymme för en större ifall man skulle springa på en sån. Den ytan är dessutom lager för kammen... Rolig kunskap, toppen är i princip symmetrisk så om man är lite ("lite"), slängd med verktygen så kan man sätta den bakfram och få varma sidan på högersidan. Så var topparna monterade på ST bilarna och gjorde att man fick avgasröret mot torpeden och insuget framåt. De topparna var ju "lite" special med bara ett kamdrev och kuggdrift av kammarna iof så knappast standard. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Blocket i gjutjärn istället för alu väger litegrann också, i sammanhanget.. O andra sidan är Fiatmotorn mkt kortare och smalare. |
||||
Här har det varit tyst ett tag :-(
Efter att börjat montera ihop drivlinan så uppstod ett behov att tillverka ett antal adaptrar i drivlinan, och för att förstärka motornblocket behöves också tillverkas diverse grejor. Eftersom jag tycker själv är bästa dräng så for jag och en kompis i april till Uppsala och hämtade en svarv. Blev en gammal Örn SK 185 skolsvarv som har lämpliga dimensioner som garagesvarv. Den har jag sedan bytt el och kompletterat med en frekvensdrivare för steglös hastighetsinställning. Svarven behövde fix och det tog ytterligare någon dryg månad. Efter jag börjat bekanta mig med svarven och tyckte det var så kul så bestämde jag mig för att utöka maskinparken med en fräs. Denna gång blev det en hämtning Arvisjaur där en Sajo UF52 hämtades. Till den följde det också med bra med kringutrustning som delningsapparat och rundmatningsbord och rejäla maskinskruvstycken. Det var en tung jäkel och krävde mycket jobb att få på plats. Men nu har jag fått en anständig maskinuppsättning och kan göra det mesta, skall bara lära mig mera. I maj åkte vi till SSK premiär tävlingen på Mantorp för att få lite nya ideer och kolla in olika tävlingsbilar/klasser. Då passade jag på att prova ut ny hjälm med HANS krage. Men vänta, det finns flera ursäkter :-) En KTM 250 4takt för att hålla upp kondis, envishet och tävlinginstinkt. En oerhört lättmekad och trevligt maskin som nyttjas flitigt i skogen och sand. Den skall jag även köra isbana med i vinter. Bilen har jag således inte brytt mig så mycket om. Men suget finns där absolut. Men det blir inget fakirmek för att hinna färdig till någon tävling. Det är alltför många nya grejor som behöver byggas, installeras och testas. Hinner jag testa under året är jag nöjd. _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
_________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Nu är den såld till en herre i Rättvik. Han har erfarenhet av både alfor och racing så det finns hopp om att den återvänder till racerbanorna. Kanske Alfa Challenge säsongen 2023.
Vore trevligt med en projekttråd så man kan fortsätta följa bilens äventyr :-) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 75 TST E85 edition CAR challenge 58 | << 1, 2, 3 ... , 80, 81, 82 >> 82 besök idag (552415 totalt) |