Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning ! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (45230 totalt) |
Så till bilen som jag är uppväxt med och som fick mej att hamna i träsken av brittiska sportbilar !
Nämligen en Lotus Europa S1 Bilen kördes i modsport & sportvagns racing på 80talet fram till 1986 av far min och sen dess har den kanske max gått 50 lugna mil på gatan. Men nu har jag som smått börjat att ta över och köra mera med den och jag kan säga att jag aldrig kört något så underbart som en Europa , direkt styrd som inget annat ! [/size] Lite mer ingående fakta (Uppdaterat 2023) : Kaross & Chassi : Lotus Europa S1 # 131 - 68 Breddare Bränslelock omplacerat till högersida Gångjärn borttagna till bakluckan och ersatt med sliding pins Båge bak med dubbla stöttor och bältesstag Std S1 chassi med delvis boxat "Y" Motor & växellåda : Renault R16TS motor (807) Portad topp med 42,1 /35.5 ventiler Högkompskolvar (12,09:1 komp) Viktade / balanserade stakar med flytande kolvbult Balanserad vev / svänghjul Dellorto DHLA 48 Cat Cams 293 kamaxel Gordini toppkåpa Eget grenrör (38mm OD) med rostfri ljuddämpare EWP80 vattenpump Original 4Vxl låda (336) med uniballs / ledlager i hela växellänkaget Hjulupphängning, bromsar & hjul: Original med boxade främre undre länkarmar fram Protech måttbeställda enkeljusterbara dämpare original fram med andra belägg , std bak Quick Rack styrning från Spitfire 13" Allycat fäljar med Nankang AR1 däck Stålhylsor i uprights bak samt tjockare ståldistanser Omsvetsade radiusarms med uniball och justerbar i höjd Inredning : Mattor urtagna 10" Monolita ratt Ska in med 6p bälte på förarplats och 4p på passagerare Övrigt : Runt 600 kg Byggd runt 1980 Gått i Modsport under 80talet gatregad Detta är gjort tidigare år Vintern 2005 - 2006 Delvis bortriven inredning runt förarplatsen omplastat förargolv Pedalställ lackat och nya bultar osv Dörr klädsel vänster sida borttagen Vintern 2007 - 2008 Boxad & lackad ram bak Nya bussningar i undre länken bak Nytt avgassystem från kollektorn Nya hjullager fram samt undre plast bussning vid spindeln Vintern 2008 - 2009 Alla mattor borttagna Lackad ram inuti omplastat golv på båda sidorna Dörr klädsel borttagen höger sida Bältesinfäsningsbalkar borttagna och igenplastade trösklar Lackat "T" fram och vid hjulhus Undre länkarna fram har fått nya bussningar / färg & boxning Övrelänkarna fram lackade Broms OK rengjorda och lackade Nya övre kulled bytt båda sidor Quick rack Stålomspunna bromsslangar fram Spindlar & bromssköld lackade Plasta framskärmarna under Våren - Sommar 2009 Luftat bromssystemet Montera radius bussningar med nya bultar o stora karossbrickor Tvätta förgasare / insug och montera ihop med nya packningar och bultar förg-insug-motor Ställa tändningen Myyycket rengörning omdragning av gaswire Tillsnyggning av sladdar osv i motorrum Besiktiga Ställa framvagnen Hösten 2009 & Vintern 2010 Loctite och nya sprintar samt knutkors till höger Yoke Byta bromsslangar bak + göra nya fästen - Håller på med Upp till 2023 Nybyggd motor ink foder/kolvar/kam/lager/stakar Omsvetsade insug Nytillverkning komplett avgassystem Ny batteriplacering/FIA brytare etc Nytt växellänkage Nytillverkning av korrekt bakre golv Ny båge Div omlackering Nya dämpare Nya radiusarms Nytt oljesystem Davies Craig EWP80 vattenpump samt nya rör/slangar Rensning elsystem Ny aluminium bränsletank Svetsning av ramsprickor Omlackering motorrum / ram Lite bilder från åren:[/size] _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
4/11
Satt ditt pedalstället o justerat in koppling samt broms någolunda Ett alu pedalställ skulle inte sitta fel ska kolla upp lite om nån har lust att göra ett ... Sen måste gaspedalen göras om helt, den sitter nu på en bultad platta i centralramen, FRAMFÖR bromsen Menmen tillfälligt så går den ju ialla fall att köra för en sista gång nu i höst innan den rivs ner ännu mer... _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
headlight covers : http://www.fusiontechnology.com/europahomepage.htm Annat matnyttigt på : http://www.lotus-europa.com/tech.html Får se kanske blir det lite Europa här med _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||
Underbart !
Stort Tack ! Bara o köpa om du hittar en bra Idag: Rivit ur all isolering o skit ur vänster dörren Monterat pedalställ samt justerat in koppling samt broms hyfsat (resten får göras nästa vecka) Ska slipa ner hela fan skapet igen o byta alla mattor vid föraren, blev inte så snyggt som ja trodde med enbart svartlackat. En helt ny lösning för gaspedalen måste fixas då den nu sitter exakt framför bromsen när pedalstället flyttades fram. Eventuellt så blir det en aluminium ställ med pedalerna lite förskjuta åt vänster samt med en integrerad gaspedal _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Inte mycket som blivit gjort, lite utbytte av rostiga järnbultar till rostfria diton.
Letar material till ett alu pedalställ, tips ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Har tyvärr inga tips, men om du hittar ett annat pedalställ (gärna justerbart) så hojta till, mitt pedalställ ser trist ut & jag skulle inte ha något emot att få ett som passar "mig" bättre kanske tom lite mer avstånd mellan pedalerna.. Har så mkt jobb ändå på bilen så de vore kul om man slipper konstruera ett eget. Har du breddat ditt fotutrymme ? Ser ut att vara bredare på bilden än vad det är i min bil, men det kanske bara är inbillning som har att göra med att du inte har golvmattan på bilden. _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||
Nej då original fast glasfibern hade spruckit o ramlat bort på vissa ställen, så lite bredare har de blivit hehe..
Nja min ide nu är att bygga ett i alu, med lite mer avstånd mellan pedalerna, samt att fästet i golvet ska göras i alu med större bultar. Gasen på denna är även åt helvete, sitter framför bromsen just nu o "hänger" på ett fäste ser för *ävligt ut o funkar inte vidare bra, vill ha alla pedaler på samma "höjd" så man slipper dansa balett för att gasa o sen gå till bromsen .. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Funderar på det här som ni säger om att gaspedalen sitter längre fram...
Är inte det för att man lättare ska kunna köra "heel-and-toe"? När man trycker in bromsen max hamnar inte pedalerna mer i jämnhöjd då? Detta skulle ju isåfall underlätta heel-and-toe... Eller? _________________ Mattias Meldert |
||
Kul att du behöll bilen, vi kanske blir många med Europor i svängen nästa år.
Det skulle inte vara så dumt att flytta pedalerna en aning till vänster om det gick, men kolliderar inte bromsen med rattstången då? Har sett en lösning med hängande pedalställ, med bromsvåg uppe i främre bagaget. Ska kolla om jag har bild nånstans, den var borttagen från galleriet på lotuseuropa.org Har du bromsvåg, förresten?
På en Europa kör man snarare "stortå-lilltå", man bromsar med stortån och mellangasar med lilltån... Det är trångt vid fötterna, nästintill omöjligt att köra med skor. Barfota gäller i första hand. Racerskor går precis in mellan centralramen och bromspedalen, i alla fall om man håller foten snett och gasar med lilltån. Vanliga skor är bara att glömma om man ska trampa på endast en pedal i taget. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Lika bra & behålla än att sälja o köpa nått annat som man kan svänga med, när man redan har en Europa
Mjo märkt de problemet med, har rätt smala fötter men även när jag flyttade hela pedalstället till mitten inställningen så satt man fast med fötterna, ska riva ner mera inredning vid pedalstället o kolla om man kan flytta gasen med. Såg just på en hemsida att det ska finnas 3 inställningar på gasen me. Det bästa skulle ju vara om man kunde få gasen o bromsen brevid varandra utan att dom ligger omlott. Ska kolla lite på hur mycket man kan förskjuta pedalerna och om det inte går att göra om utan svets så får de bli ett nytt pedalställ, rätt simpelt igenligen, 2 plattjärn o 2 rör Nopp ingenting, ska ta racing licensen först nu i vår o lära mej bilen bättre på bana innan jag bygger om mer Sitter ju fortfarande original bromsar runt om förutom hårdare gamla belägg fram, behövs nog inte mycket o stoppa 590-600 kg bil .. En annan sak som du som nog pillat me Europor borde veta, går det att ställa höjden på fram coilversarna fram ? bilen pekar 3-4 cm uppåt nu me fronten gämfört med röven, o enligt min far så har dom inte "satt" sig än, efter 8 år .... Tvekar rejält på de o inställningen som är nu är nog inte de bästa för bankörning när fronten pekar uppåt .. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
En uppåtpekande front är inte bra aerodynamiskt. Lyftkrafterna fram i 160 blås är 50 kg på en originalbil, har jag för mig. Det är mycket i förhållande till vad fronten väger!
I slutet av en lång raka är det tufft att bromsa, man får åka och dutta och låsa hjulen tills man fått ner farten och lyftkrafterna så mycket att bilen kan sätta sig så man kan bromsa hårdare. Spännande första gången... Vad har du för dämpare fram? Eftersom den gått i racing så kan man ana att du inte har original?? originalet är ej justerbara. Jag har justerat min höjd med vinkelslipen. Tog bort två varv och jag tror nån hade varit där förut och kapat. Jag har i dagsläget minsta möjliga förspänning på fjädern och det blev alldeles lagom, se bilden i signaturen. Ganska mycket hårdare blev det också. Men jag har andra dämpare/fjädrar fram än du, senare S2 har 2.25" fjädrar fram och 1.9" bak. S1 och tidiga S2 har 1.9" runt om. om dina dämpare inte är justerbara kan du testa att kapa. Det värsta som kan hända är bara att du får köpa nya fjädrar. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
o spoilern har farsan slängt för länge sen dessutom
Hehe kommer bli skoj o prova i vår, kommer ju ta ett tag innan man lär känna bilen Spax coilovers, inte ställbar fjäderspäning, men resten går att ställa, haha jadu kommer vinkelslipen in i bilen så står farsan o skriker att den måste skrotas för att man inte kan renovera S1or en stoor anledning till att ja jobbar ensam med den. Mjo kolla runt lite på roadster.nu eller va den där sidan heter me super7 replikor. Där finns de ställbara coilovers (fjäderspäning osv) för runt 1000-1500 kr, några såna skulle ju kanske inte sitta helt fel om de inte går att sänka han fram.. Hm kollade lite på hur fästet är i ramen till dämparna fram, o de borde inte vara en omöjlighet att kunna bygga om så man kan ha olika infästningshöjder, den är ju dessutom höjd bak nu tro de eller ej så är det tydligen 2-3 cm lägre i röven igentligen men den höjdes för att hjulen gick i hjulhusen över vägguppen.. o när dom har byggt väggupp runt hela garaget så va de nog nödvändigt. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
om du köper universal coil-overs får du tänka på att du måste fixa fästen till krängaren på annat sätt.
Jag har blivit lite sugen på det här sättet. Annars finns GAZ med justerbar höjd, anpassad för Europan. Har för mig roadster tog 1250 kr för en framdämpare. Men det var beställningsvara och det finns två modeller varav en modell som INTE har justerbar höjd !! AVo finns justerbara för 1310 kr på Bennets, anpassade till Europan. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Hey de där sättet va ju inte helt dumt.
Föresten vad har du för dämpare på din S2a ? Bra pris , föresten, ja måste få tag på längre kopplingswire till S1, nått du vet va man kan hitta ? den som sitter i nu är på tok för kort om man vill flytta fram pedalstället .. _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Än så länge sitter original (?) dämpare på. De är ganska slut i alla fall. Inte justerbara på nåt sätt. om man bygger krängare som på bilden ovan så kan man köpa universal coilovers. På rallydesign kostar GAZ enklaste justerbara 785 SEK (£-kurs 14) + frakt. (1050 på roadster) Ett helt kit med fjädrar skulle gå på 4000 + frakt. Kopplingswire vet jag inte var man kan hitta. Universalwire ?? _________________ Ny kulbil i garaget. |
||
Kolla banks, dom hade ett komplett coilover kit till S2/TC AVo helt ställbara för en £400-450
Mjo farsan hävdar att han en gång i tiden betalat 1800 kronor för wiren, vilket ja fan inte tror på. Ska ta o kolla runt lite o kolla om någon kan göra en, borde inte kosta så mycket .. Har du tänk o sätta spoiler på din S2a föresten ? _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Lotus 47: _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
oh la la
Hm ska nog ner i garaget o mäta lite imorrn o rensa ut mer ! de där vore perfekt _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||
Med risk för att framstå som total okunnig måste jag ställa en fråga. Varför har man hydralisk gaspedal ? Alla bilar jag skruvat på har haft vajer inkl min europa _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning ! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (45230 totalt) |