Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (45230 totalt) |
Nepp , bilen har gått bana i 5 år och därefter framtills nu utan några problem med std bakvagn med 8" bakfäljar med michelin PB däck
Det enda som ska göras är ny trailer arm bush istället för gummi varianten + ställbar uniball rearlink Ska boxa "Y".t med. Redan delvis gjort men ska boxa hela vägen för lite extra stabilitet _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Lite mera saker gjorda !
Högersidan inuti börjar blir klar, 2 lager glasfiber + spackel vid stolen och sen massa slipning och sen lack Båda oken är lackade och det mesta till hjulupphängningen ligger färdigt att monteras Tyvärr är båda skärmarna dåligt ihopsatta vid frontbytet för 29-30 år + så det blir massa slipning på insidan och sen glasfibermattor istället för karosserikit som någon tidigare ägare tyckt va en perfekt lösning Får jag 9 timmar i garaget nu i veckan så är det nog hjulupphängningen delvis ihopsatt och hoppas på att högersidan då är klar så jag kan göra klart vänstersidan inuti ! Pedalstället är nu temporärt omflyttat så alla pedaler ligger i linje gämfört med innan ! Så ivår kommer den garanterat ut _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Grejerna börjar sitta ihop Saknar mest massa nyloc muttrar , Ska ner strax o plocka dit bromsarna / styrning / hjulupphängningen på vänster sida _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
woho , första uppstarten gjord !
Styrningen sitter i fast liten fästen stämmer fortfarande inte , så lite smålir innan allt är ihopsatt o redo för inkörning ! Våren komme med långa flammor från en Europa _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Allt va nästan klart förutom chassi justering . .
Ska sätta på bakhjulen efter lyckad luftning av bromssystemet och . . radius armen flyttar sig nån cm framåt = Radius arms bussningarna antagligen totalslut ! Så nya hittade hos bo johansson som får sitta på medans stumma tillverkas Börjar riva allt i veckan _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Några minuter senare så ligger dellorto 48orna och insug på bänken + dom 2 gamla bussningarna
Många snackar ju om att svaga länken i bakvagnen är att den har bärande drivaxel Nja , aldrig varit några problem på den här med 20/53 däck på 8" fäljar , Modsport i dryga 4 år och rätt mycket gatmil . Det som därimot tagit mycket stryk är chassit runt bussningarna som börjat spricka och dessutom så hade 1 av totalt 4a bultar som håller bussnignarna lyckas ta sig igenom chassit = vänster bussningen satt med 1st ½ bult , Båda vänster va lösa Så nu blir det förstärkningsbrickor som täcker halva ramen + nya bultar ! Sen får det bli helrenovering om något år ! Fått bilder i huvet med förniklade länkarmar , ställbar rearlink , kullleds radius bussningar , Boxad ram , Lättat , förenklat och all vikt nerflyttad Har "tur" med att flickvännen åker till kroatien i 1 månad = meka meka meka ! _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
De bärande drivaxlarna blir väl framför allt en stor nackdel i kombination med mjuka motor- och växellådsfästen. Då ändrar sig bakhjulscamber som funktion av gaspådrag.
Principen med bärande drivaxlar håller, det funkar ju t.o.m. på en Jagga XJ som väger som tre Europor. _________________ Ny kulbil i garaget. |
Europa motorn / lådan sitter nästan helt stumt så inga problem
Lite bilder att bjuda på Vänsterfäste Dellorto förgasarna + insug borttagna och rengörning påbörjat _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Radius arms ditsatta med STORA kaross brickor och nya bultar/muttrar
Lite tillsnyggning av div sladdar o omdragning av gaswiren han ja med me Förgasarna & insug är rengjorda utanpå och imorrn blir det misab för att leta packningar och kolla om dom kan göra en snabbkoll av förgasarna och isåfall byta ut det som har blivit slitet på 29-30 år _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Nytt gasreglage och ny wire på G !
Hittade en fint kit i england till DHLA förgasarna för £46.68 så de va bara att slå till Dubble wirar ifs men kommer köra med enkel endå , nu är det bara att snällt vänta tills den kommer _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Bilder kommer när kittet kommer kolla demon tweeks , deras för dubbla dhla kostade dryga 47 pund
Finns för dubbel DCOE Weber med _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
_________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Idag kom det:D
och redan modifierat och ditsatt ! Fick korta av där fjädrarna sitter 2 cm mot armen för att generatorn skulle gå fri Sen flytta upp fjädrarna i ett nytt hål för att få dom spända + böja ut armen på förgasaren och det verkar lira fin fint ! http://www.demon-tweeks.co.uk/produc _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Första turen ! dryga 20 meter ifs bara
Nu återstår det bara chassi inställning samt att högre Yoke.n måste bytas pga slitage (med alla säkerhet är det samma som den hade från fabriken) _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Yokes går inte att få tag på knappt
Men nu sitter den lite bättre med locktite iallafall Lite bilder : Bakre hubben inte dragen än , saknar converter från ½" till 3/4" Ser lite bättre ut inuti efter måånga sliptimmar i vintras Nya gasspjället funkar utmärkt ! Demon Tweeks som är kortat,höjt fjäderfäste, enkelwire och skruv o mutter istället för sprintarna som glappade _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Idag blev det hjul inställning hos Tagene hjulinställning
har inte papprena framför mej , återkommer med korrekta siffror senare Fram Camber runt 0,2-3 grader Toe in på ca 4,5 mm Stora problemet är att bakvagnen inte går rakt , den drar åt vänster så ska tänka på lösning , tex ställbara rearlinks och ställbara radiusarms med uniball ? Kan verkligen rekomendera Tagene ! Underbar service Kvar att göra : Ställa tändningen igen , förmodligen för mycket förtändning nu = skjuter ur förgasarna på låg / mellan ibland Byta alla 4a camber bultarna o muttrana till bättre kvalite och barnslig som jag är så självklart fulldrag 3-4 genom tingstadstunneln med vanliga eldkvastarna o smällarna när man släpper gasen Flickvännen kollade bara på mej _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Hej Andreas!
Har köpt ett likadant gasreglage som du köpt. Har lite problem att få det att öppna fullt. Som du ser av bilden tog kulleden i den ena förgasaren. Jag kapade den högra delen i böjen för att få kulan mer mot centrum men då tar den i ställskruven i mitten .Hur har du monterat ditt? Hoppas du har en bra bild. d. _________________ jakob rydh |
Ah enkelt , jag tog bort ena "Armen" på den som sitter på spjällaxeln.
och monterade länken i denna och böjde även armen för att få fullöppning . Liiite jobbigt endå och är lite pilligt att ställa in , men det funkar finfint när det är klart ! Hoppas du förstår hur jag menar _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
ps kan försöka ta kort på det imorgon om du vill !
Kom just på att jag inte har samma arm som du , jag har en krökt och modifiterad hane som är omgjord till hona _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning ! | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 17 besök senaste veckan (45230 totalt) |