Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning !
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (45229 totalt)
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84



Perfekt med en bild, den säger ju mer än tusen ord

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare






räcker det ?

Som du ser på bilden så är det en modifierad hane (borttagen kula + böjd)
Går helt fritt !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84



Tackar så mycket för dom pedagogiska bilderna. Men det är väldigt tajt även för dig ser jag.

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Var så lite så
Det är inte direkt mellanrum att snacka om , men drar man åt allt så det inte är mycket spel så funkar det fin fint !
Kör med enkelwire och dubbla fjädrar med upphöjd fästningspunkt , sen är alla sprintar osv bytta mot bult med nyloc mutter istället.

fick du också korta ner dit för att det inte skulle ta imot generatorn ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84



Jag har en ganska liten generator så jag behövde inte korta alls. Såg att du har gaswiren i det översta hålet, öppnar spjällen helt då? Har själv väldigt kort slag på gaspedalen så jag provade i nedersta hålet men tyckte att pedalen blev väldigt trög och tog av en av fjädrarna. Får kanske prova hålet i mitten.

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Ah då klarade du dej ifrån att korta hela stället då , var tvungen att korta min 25mm
Jadå , vad jag har märkt iallafall , armen på spjällaxeln har ju rätt mycket slag men det verkar inte vara något som helst problem.
Hm , trög pga fjädrarna ? vilken wire har du och hur är den dragen ?
Innan kunde man inte rubba wiren men drog om den helt och har nu 2 böjar totalt från pedalen till förgasarna.
Drog den extra långt och lugnt ut på vänstersidan med en hållare så att wiren inte kan trassla in sig, sen snett upp framför motorn med stripes runt lämpliga ställen och sedan en lugn radie mot förgasarna.
Wiren är den som följde med kittet med teflon hölje.

Nu kan man iprincip köra bilen med lilltån om man vill , och slår tillbaka perfekt om man "dumpar" gasen.

Så om det fortsätter att vara trögt så rekommenderar jag om du redan inte gjort det att dra om wiren !

På 46an satt den dessutom rätt konstigt mellan ram & kaross vid högre skinkan som gjorde att wiren "nöp"

Hoppas det hjälper något

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jacke
värnamo
Här sen Dec 2007
Inlägg: 84



Min bil är högerstyrd med ett väldigt dum kontruktion vid gaspedalen. Pedalen har väldigt kort slag för hjulhuset är i vägen. Pedalen hänger i en axel som går rakt igenom centrumtunneln och slutar i en hävstång på andra sidan. Därifrån löper gaswiren längs centrumtunneln och kommer ut i motorrummet. ag har en wire (1.2m.m)och hölje med teflon från en cykelfirma. Tycker inte att det är några skarpa böjar men ska kolla om wiren har nypt någonstans. Har fått reglaget att löpafritt nu och monterade wiren i det mittersta hålet, ska prova det översta oxå.

Tänkte höra vad har du för inställningar på dina stötdämpare Andreas. Jag har röda koni dämpare och har 1 varv fram och 1.5 bak (2varv full hårdhet) Tycker att det verkar för hårt och har läst på olika forum att dom ställer dämparna fram på det mjukaste och hälften bak. Vad har du för erfarenheter?

_________________
jakob rydh
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Låter som en bra ide , nyper det så blir det inte roligt alls

Hm , tror det är ½ eller 1½ fram , men den har igentligen inte ställs om någon gång.
Gick helt oskruvad i modsport under hela 80talet när farsan körde

Har bara kört den själv 2 gånger på falkenberg hyfsat lugnt så har inte viljat ställa om något igentligen.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Nu är jag lite halvtrött på att den ser ut som en folkracebil under huven

För det första är den gamla vevhusventilationsburken slängd (gammal oljedunk)
och kommer att ersättas av en aluminium låda från Demon Tweeks med dubbla anslutningar/dräneringsplugg/nivårör och filter
Den kommer att placeras framför högerbakhjul rakt i golvet och självklart tillkommer nya fräscha slangar thumbs up

Hösten 2010 & Vintern 2010 kommer antagligen hela bakdelen rivas

Tex :
Polering av växellåda & motor
Ytbehandling och lackering av radius arms
Gäng reperation och spricktest av uprights bak samt högglanspolering
Ny boxning av ramen och kraftigt förstärkt radius arm infästning med möjlighet till finjustering
Röret som håller oljekylaren ska kortas ner och svetsas om (onödig vikt om det är 5 cm förlångt )
Div onödiga infästningar kommer tas bort (tex gamla avgasfästet i ramen)
Självklart blir ramen lackad i samma nyans som resten av ramen

Men nu åter till det sista innan våren !

Som annat projekt nu i dagarna tänkte jag göra en egen bottendel till stolen
Är 190 / dryga 100 kg men smidig som 150 och 50 kg !
Problemet är bara att hjälmen tar i om jag har bottendelen isatt och tar jag bort den flyger man runt och får kämpa för att nå växelspaken i högerkurvor

Tänkte så här . . Om man tar 2 soppsäckar med en masonit skiva som botten och tejpar ihop
Fyller på med byggskum och sätter ner säcken i bilen och sätter sig i med hjälm & 4p på så man får rätt körställning och sen väntar tills skummet har slutat växa = ta med sig tidning och en dosa snus och snällt vänta ett bra tag.
Sen skär till skummet så det får en bra form och klär med glasfiber och sedan tunn isolering och klär allt med tex konstläder
Skulle detta funka bra tror ni ? eller skulle det bara spricka efter att tag ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Testa först om byggskumet tål polyester. Det är inte så kul om din form börjar smälta.


Annars, gör samma byggskumsgjutning, men använd bara sidan mot din kropp som form. Försegla ytan om skummet inte tål polyester. Gjut ett tunt skal. När skalet är färdigt passar du in det i bilen och sätter förstärkningar och fästpunkter på baksidan, där det får plats.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Tack för tipset Dj
Fast de skummet jag har , har jag redan använt till att göra pluggar så de smälter inte i första taget iallafall

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare


Sidostöd när bottendelen på stolen är borttagen är under tillverkning

Blir ca 40 mm på vänster sida och 20 mm på höger som kommer att kläs med galon och sedan sättas fast med stora kardborreband thumbs up

Dessutom kommer jag med mina tunga kilon liiiite längre in mot mitten

Blir antagligen denna till vevhusventilationen sen
http://www.demon-tweeks.co.uk/products/ProductDetail.asp?cls=ROAD& . . . .

Fick även denna tuffa modell för nån dag sen thumbs up Ebay is the shit !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061



Det mest intressanta med den modellen är ju kanske märket på porschens dörr, man kan ju verkligen funder på hur det gick till

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Säger bara .. Japaner
Sen är det ju inte helt osant heller att Hitler & Porsche hänger ihop till vis del
Men mest beror det nog helt enkelt på att det är en tysk bil som ska verka brutal på gatan

Men japaner är som japaner , är det någon här som har sett serien med lotusen ?
Den heter Circut wolf och det är allt från Lotus Europa TC - BMW - Lamborgini - Porsche osv !
Ska tydligen finnas en film också thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628




_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Sett innan dom verkar rätt galna i Europor i Japan

http://www.youtube.com/watch?v=3wzJBTlS5tU&feature=related
Introt till filmen ! Självklart med sjönsångande japan !

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Nu blev det inte bättre utan att Lotusen fick en egen monter på svenska mässan !
Står exakt vid ingången till C hallen

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare


Bevis på att den inte står hela sin tid i garaget

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303




_________________
Philipp Klement
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Fuchs skrev:


Jag eller bilen eller porschen

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



hmm då din mage väller fram lite för mycket tar jag hellre lotusen

den ser verkligen fin ut. en av drömbilarna jag nån gång ska har

_________________
Philipp Klement
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Europa S1 - 68 - Film från varmkörning !
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10   >>
16 besök senaste veckan (45229 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande