Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2322 besök totalt |
Fotografera på bantävlingar?
De senaste fyra-fem åren har jag åkt runt på dragracingtävlingar och plåtat en del, men nu har den serie jag främst följt beslutat sig för att inte tillåta amatörfotografer på "startplattan". Det kan innebära två saker: 1. Jag slutar fotografera och sparar massor av pengar. 2. Jag börjar plåta nåt annat. Eftersom alt. 2 verkar mest realistiskt undrar jag hur banracingarrangörerna ställer sig till sånt här? Jag plåtar inte enbart för att förgylla mina lådor hemma med bilder utan hittills har bilderna hamnat på en websida. Det är troligt att det kommer ske fortsättningsvis också. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag vet inte hur arrangörerna ställer sig, men eftersom det knappast (?) är någon affärsmöjlighet att sälja "bildrättigheter" till våra svenska gärdsgårdsserier så borde det ju vara tämligen korkat av arrangörerna att försöka stoppa dig! Du borde ju istället ses som en gratisarbetande (!) dokumentationsfotograf och gratishjälp i marknadsföringen.
Mvh, pär _________________ Pär Hylander |
||
Som en av banracing arrangörerna så kan jag ju uttala mig hur vi ser på det......
Skitkul med folk som tycker det är kul och vill göra något positivt och kan vi hjälpa till så gör vi gärna det. I dagsläget så har vi 3 killar som går runt och fotar.... en med vanlig kamera för att få ut bilder som går att göra fina förstoringar med och 2 killar som jobbar med digitalkamera så vi kan drälla med bilder på våran website. ![]() |
||
Det låter som om jag kan få möjligheten att lära mig plåta bilar med lite krängning istället för bilar med framhjulen i luften.
Dragracingserien jag följt skriver "Fototillstånd vid banan kommer att tilldelas endast ackrediterade fotografer som har sin utkomst från detta." och eftersom jag bara sålt tre bilder i år så räknas jag inte dit. Jag räknar inte med samma service som ackrediterade F1-fotografer med bussar som kör mig runt banan, men det jag vill ha möjlighet till är att kunna stå innanför avspärrningsstaket så jag slipper rutmönster i bilderna. Bilden på M.S. här är ju lite suddig pga staketet: http://195.100.59.5/kalender/lazzat/ _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Kul resereportage ![]() |
||
lyfter en urgammal tråd. För att befinna sig innanför "avspärrningarna" (ett plastband som flyger iväg när det blåser kan man kanske ifrågasätta) behövs väst och presslegitimation men vart vänder man sig för att lösa en tillfällig presslegitimation för fotografering på en bana under race? går det ens?
_________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2322 besök totalt |