Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
DD;s dämparinställningar.
1620 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Nu kan jag avslöja Dämpar Dummi;s egna dämparinställningar, vilket kan underlätta det egna arbetet en del. Man får ju vända DD;s lista några gåner i huvudet annars.
Vi vill ha en bil som initierar med överstyrning in i kurvan, som sedan gradvis planar ut för att bli neutral mitt i böjen. Vid gaspådrag vill vi ha tillbaka greppet för bakhjulen med understyrning som styr ut ur kurvan och kan balanseras med gasen.

För att få en bättre bild av hur stötdämpar förändringarna åstadkommer de resultat man vill åt i en kurva, så har jag ett exempel att förklara hädelseförloppet med. För kunna förändra över-understyrnigs balansen, så krävs det att bilen "rollar"(kränger) eller"pitchar"(squat resp dive). Det är med rörelse man kan belasta fjädrar - dämpare, och därmed hjulen på olika sätt. Anled-ningen till att olika belastningar förändrar bilens friktion mot vägen är att friktionskurvan inte är linjär mot en förändring av kg/cm2. Alla hjul ska ha samma kg/cm2 för bästa cf. Om ett hjul belastas hårdare och det andra mindre på hjulaxeln, blir totala friktionen lägre.

Vi behöver alltså fjädringsrörelse för att balansea bilen. Mer fjädringsrörelse ger större möj-ligheter till kraftfulla inställningar. Men, det blir än viktigare för mekaniken att kunna hantera situationen och så även för föraren att hantera bilen. Balansgången mellan dämparnas vanliga funktion och användning som balansverktyg blir mer utslagsgivande. Ett vanligt sätt att försö-ka komma ifrån balanseringsproblemen är att styva upp fjädrar och dämpare. Ett talesätt här "Vilken hjulupp-hägning som helst fungerar om man inte låter den arbeta" men alla manövrar förorsakar då motsvarande snabba hårda viktförändringar mot vägen, och därmed sämre väg-grepp än man annars kunnat åstadkomma. Vi behöver utifrån justerbara dämpare, både in och ut.Det skrämmer många eftersom man inte fått förklaringar till vad det är frågan om. Förkla-ringar som även komplicerar tillvaron för dom som vill sälja färdigpacketerad väghållning.

Så, till exemplet. Det handlar om att förändra låghastihetsrörelsen i dämparen. Vi har ingen justering specifikt för detta på dämparen, men den vanliga justeringen fungerar rätt bra ändå.
Vi närmar oss en högerkurva under hård inbromsning. Vilket åstadkommer viktförflyttning i pitch, från bak till framvagnen. Hf och Vf fjädrar in. Föraren balanserar inbromsningen och börjar instyrningen i kurvan. Minskar bromskraften och ökar styrutslaget. Vf kommer nu fort-farande att vara innfjädrat då viktförflyttningen från minskad inbromsning ersätts av ökad viktförflyttning från ökat rattutslag. Belastningen på Vf förblir tämligen konstant, trots att bilen svänger så att mer vikt flyttas från höger till vänster sida. Förklaringen är att viktförflytt-ning sker diagonalt bilen. Bakåt från miskad retardation och till vänster från ökat styrutslag. Mao,från höger framhjul till vänster bakhjul. Denna diagonala rörelse är kortvarig, och tids-perioden kan varieras med stötdämparna. Ju styvare vi sätter bakdämparna, ju snabbare belas-tas Vb.Vilket ger större % belastningsskillnad mellan bakhjulen och mindre mellan framhju-len. Vilket i sin tur ger mindre fäste bak och mer fram= överstyrning. Denna styrtendens avtar succesivt som stötdämparen ger efter för belastningen.

När stötdämparens "tidsperiod är ute" befinner sig bilen mitt i kurvan och i en ren sväng utan retard eller acceleration. Om K-fjädrarna nu är i balans så är bilen just nu neutral styrd, efter-som bilen befinner sig i en kotinuerlig situation där stötdämparna inte påverkar.

Tämligen omgående så måste vi gå på med gaspedalen för att accelerera ur kurvan. Som ska-par en ny diagonal rörelse i bilen. Bakåt från acceleration samt till högersida från minskat rat-tutslag. Detta skapar viktförflyttning från Vf till Hb. Vi har fortfarande samma dämpare med bakre trögare inställnings värden som i ingången till kurvan. Och kommer således att skynda på den diagonala viktförflyttningens verkan mot hjulen. Men kommer nu genom att bilen åter-går till horisontalt läge att belasta Hb tidigare. Och därmed jämna ut bakhjulsgreppet för bät-tre fäste = understyrning.Vi kan bättra på med minskat utmotstånd i lågfartsrörelsen hos fram-dämparna. När vi minskar styrutslaget så avlastar vi Vf och ökar den procentuella lasten på Hf, vilket bidrar till överstyrning. Även om den effekten är liten, så kan vi göra den mindre med minskat utfjädringsmotstånd, som saktar ner detta förlopp. Så här, minskat utfjädring-smotsånd vid Vf, kommer att låta detta fjädra ut med större kraft och bibehålla vägtrycket lite längre tid.


Dämpar Dummy kommer att bli en vinnare om han kämpar på. (Hoppas jag). Undrar vad han har för bil...

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
DD;s dämparinställningar.
1620 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande