Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Expansionskammar- och grenrörsproblem (omdöpt)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8468 totalt)
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Har upptäckt ett "litet" problem med Murenans avgassystem... Problemet är att hela avgassystemet (inklusive expansionskammare och juddämpare) sitter inne i mottorrummet, och vid längre tids körning över 6000 rpm byggs värmen upp till oacceptabla nivåer i mottorrummet. (Mittmonterad motor)

Jag är rätt "noob" på det här med avgassystem och den biten, tänkte därför kolla med er som vet bättre i det här ämnet. Min "noob" lösning skulle vara att minska längden på allt efter extractorrören, och rikta ut systemet direkt bakåt istället för det ormbo som just nu huserar i mottorrummet. (mindre yta som kan generera värme i mottorrummet)

Schematisk skiss nedan: Std = Som det ser ut idag / Mod = Hur jag tänkte mig att dra systemet.

Skulle det funka, eller skulle jag tappa allt för mycket vridmoment i botten? Eller är det helt förkastligt? (Expansionskammaren skulle behöva minskas i längd till ca 75% av sin nuvarande längd.) Hjälp en "noob"!


_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Hur långa är primärrören? Huir långt är röret från collectorn till expansionskammaren?
Är det en expansionskammare, eller hur ser den ut innuti?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Primärrören är ca 900mm
Röret mellan kollektorn och expansionskammaren är ca 700mm
Expansionskammaren är en "tom burk" 100mm x 700mm av reflektor typ med T-utblås vid 350mm.

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



LeOS skrev:
Primärrören är ca 900mm
Röret mellan kollektorn och expansionskammaren är ca 700mm
Expansionskammaren är en "tom burk" 100mm x 700mm av reflektor typ med T-utblås vid 350mm.


Det är orginal förstår jag?
Är kammen för ca 5-6000 rpm? Skall Du fortsätta med samma kam?
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Systemet är inte orginal, utan ett uppgraderat system. Orginalet är ett 4-2-1 med medans det här är ett 4-1 system. Extractorrören är ca 200 mm längre på det här systemet mot orginalets primär och sekundärrör. Expansionskammaren var bara 33% på orginalsystemet mot nuvarande. Orginalsystemet storknade redan vid 6000 rpm + vägde komplett 6 kg mer.

Kammen som sitter i för närvarande är för 6500 rpm, men ska bytas till en 8500 rpm kam under vintern. (7.60 mm - 260° X 296°) Där av min oro... Om jag får expansionskammaren att glöda redan vid 6000 rpm, vad ska då inte hända vid 8000 rpm +

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Aha, en trimfirma som gjort systemet? Det är en bra ide med Expansionskammare och det skall vara STOR. Anledningen till värmen är motstånd i systemet. Du bör ha ca 770 mm långa primärrör med en diameter på 40 mm om motorn är på 2 liter och kammen på 280 gdr vid 1,27mm förlyft, 7000 rpm.
Då gäler det att få plats med detta enligt din layout. Du får svara så konverserar vi vidare.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



oh, glömde, från collektorn till exp kammaren skal det vara samma längd 770mm och 56 mm diameter.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
OK! Tack för infon. Mina extraktorrör är 43mm i diameter och resten 50 mm...

Jag inbillar mig iofs att en stor del av problemet kan vara expansionskammarens utformning. Eftersom den är en "reflektorkammare" med utblåset på mitten, måste ju avgaspulserna gå genom kammaren, studsa mot bortre väggen och möta dom nya pulserna som kommer. Kan det vara så att pulserna hinner "för långt" tillbaka och blockerar dom heta "nya" pulserna för tidigt, så att dom inte kommer ut ordentligt? Dvs skapar ett för stort motstånd och därför överhettar?
Vad tror du?

Utrymme är det ont om... har bara 550 mm från kollektorn till där slutrören skulle sitta om jag drog systemet rakt bakåt.


_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jävla skummt avgassystem. Varför måste du krångla med expansionskammare hit å dit. Är det inte bara lättare att använda orig grenrör. ansluta till en dämpare. som efter dämparen blir till två rör med varsin sån där utblåsdämp.

Du kan också bränna på värmeskäldar, de är oändligt effektiva.

Hur vet du förresten att motorrumstempen stiger till orimliga nivåer ? Känns det varmt när du öppnar luckan eller har färg osv börjat smälta ? För att det känns varmt när man öppnar luckan är helt normalt Min fiero är också rätt varm. det står å knäpper å har sig ett bra tag efter att man stängt av bilen. Men det är ingen fara.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Hur vet du förresten att motorrumstempen stiger till orimliga nivåer ?
När färgen i mottorummet börjar se ut som "krymplack"... då är det varmt. (expansionskammaren är rödglödgad efter 10 minuter på högvarv) Anledningen till expansionskammare? Suga ut så många kusar som möjligt! Visst, jag skulle säkert kunna skippa ljuddämparen för mindre motstånd... men den låter redan precis på gränsen av db-skalan så det är inte aktuellt. Hade den suttit under bilen som en frontmotor, så vore det inga probbs... men nu sitter den i mottorrummet

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Tanken bakom expansionskammaren är att motorn skall känna den som öppen atmosfär. Sedan skall det finnas en "utvädring" någonstans så luften kan komma ut. Meningen är inte att det skall vara et raktigenomflöde, utan kammaren skall vara så stor att korta reflektionspulser inte påverkar. Kammaren kan med fördel vara dubbelväggig just för att förhindra uppvärmning av motorrummet, eller det utrymme där kammaren är monterad. Konstruktionen rätt utförd gör att vi får samma motoreffekt som om vore avgassystemet utmynade i det fria. MEN, med mycket lägre ljudnivå. Hur vl detta fungerar beror på hur stora volylmer vi kan tillåta systemet att få.

Det öppnar alltså dörren till ett system som är både tyst och ger motorn FULL effekt, till priset av storleken.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Kammaren kan med fördel vara dubbelväggig just för att förhindra uppvärmning av motorrummet, eller det utrymme där kammaren är monterad.
Där sa du något Inga dubbelväggar på mitt system

Systemet som sitter på idag ser ut så här:


Men jag lyckades hitta en bild på Devil-systemet som användes på Matras Grupp B rallybil från 83, och den såg ut så här:


Verkar ju vara av "tjockare" kvalitet, men med "stabbigare" expansionskammare...

Det borde ju gå att mäta avgasflödet från motorn när man monterat den nya kammen, för att optimera längden på systemet och diametern på alla rör... problemet blir ju bara att hålla den innom godkända ljudkrav... Och få plats med allt

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Min "Hot-Spot" hamnar i alla fall vid övergången mellan expansionskammaren och ljuddämparen:

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



LeOS skrev:
Min "Hot-Spot" hamnar i alla fall vid övergången mellan expansionskammaren och ljuddämparen:

Sådana här saker är ju svåra att lösa eftersom det handlar om utrymme. Särskillt svårt när jag inte ser bilen framför mig. Man sitter ju där med köpslåendet ljud, värme,utrymme och effekten får prutas på.

En effektiv ljuddämpare bör vara 10 gånger cylindervolymen. 2 liter motor gör då 20 liter volym i ljuddämparen. Då finns tillräckligt med dämp utrymme för att kunna absorbera pulserna så flödet ut ur slutrören mer liknar ett jämnt flöde. Ljud är som bekant pulser-vågrörelser. Är volymen för liten måste en högre "komprimering " av luftvolymen till varvid motstånd uppstår. Det finns självfallet mer eller mindre avancerade kanaldragningar som skapar utjämning, men det blir alltid till ett pris i registret. Ingenting är gratis.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
ok, tack för infon. Börjar tro att systemet som jag skaffade inte är så optimalt som det borde vara. Motorn "andas" mycket bättre än med orginalsystemet och går att varva ur hela vägen. Men som sagt, när mottorummets temp blir så hög, blir ju insugningsluften het med effektförlust som resultat.

Finns ju iofs möjligheten: att öka luftflödet in i mottorrummet för att kompensera för värmen... men då måste ju luften ut också någonstans!

Motorn är på 2.2 L så jag får nog försöka räkna ut ur det ska bli när jag fått kammen. Lägger in en liten bild nedan så kan du se hur det ser ut orginal. Inte speciellt gott om utrymme direkt.

Finns det något enkelt sätt att räkna ut primärrörens längd och diameter, eller färdiga tabeller som man kan använda?

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Kan det vara ide att antingen linda avgassystemet med avgasbandage eller förbättra ventilationen av motorutrymmet, eller kanske både och.

kanske förbättra flödet ut ur expantionskammren?

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
OK, 2 möjliga lösningar har dykt upp när det gäller ventilationen av motorrummet. (Dock diametralt motsatta.) Den ena är att pressa in luft genom scoop på ömsom sida, den andra genom att montera jalusier som suger ut luften.

Tror den sistnämnda verkar vara mest tilltalande, då jag är lite "alergisk" mot att pressa in luft som riskerar att skapa övertryck under bilen vid bakhjulen...

Suttit och skissat lite på ett nytt avgassystem, och tror jag kommit på en lösning som kommer fungera, med bra flöde och tillräcklig dämpning av ljudet. (I teorin iaf ) Ska svetsa ihop den nya dämparen i veckan så får vi se hur den funkar. Håll tummarna!

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003
Inlägg: 998

Namndispens
Namndispens

Släng på en TBC coating på rubbet och linda allt av det som är inuti bilen från avgasportarna och bakåt med avgasbandage, wierd performance har visst några coatingar som passar för utsida av avgasgrenrör.

= klart enklare än att bygga ett nytt system.

Ser ut som att du har bra med undertryck över bakluckan också, gjut en i glasfiber och ta ut luften den vägen annars, lär även fungera utmärkt tillsammans med scoopen.

_________________
Mvh // Niklas L
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Cobolt skrev:
Släng på en TBC coating på rubbet och linda allt av det som är inuti bilen från avgasportarna och bakåt med avgasbandage, wierd performance har visst några coatingar som passar för utsida av avgasgrenrör.

Tack för tipset! Det ska jag prova.
Svetsade ihop en prototypdämpare, fungerade bra värmemässigt iofs... men aldeles för hög ljudnivå. Så gamla systemet åker på igen, ska prova med TBC coatingen, verkar ju vara en himla smart produkt om det funkar! Värt ett försök!

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



De TBC beläggningar man kan köpa för att lägga på själv ger jag inte mycket för! Riktiga TBC beläggningar är inget man lägger på hemma. Dessa är inte någon generell lösning till värmeproblem utan bör beaktas i vissa fall.

En lösning biltillverkare använder sig av brukar vara att man helt enkelt använder dubbelväggiga rör eller liknande. Detta minskar markant värmestrålningen vilket brukar vara det största problemet.

En annan lösning som hittas i en del tävlingsbilar är att man kapslar in grenrör med mera. Det finns bland annat något som kan liknas som "påsar" för grenrör och liknande. Dessa består av isolerande material (kiseloxid, kolfiber eller liknande) och reflekterande material (ofta metall eller material belagt med metall). I regel kan metallfolie tillsammans med isolerande fiber ge en mycket bra isolering, även bara metallsköldar fungerar mycket bra. I ex. CART så är grenrören inbygga i värmesköldar, i vissa fall har man också ventilation av denna inbyggnad även om det generellt är relativt ovanligt.
Citera
LeoS
Södermanland
Här sen Okt 2005
Inlägg: 41


Trådstartare
Har varit i kontakt med tillverkaren ang. avgassystemet. Dom säger att dom har beräknat det utifrån en standard motor och för normala körförhållanden... inte för högvarvig andvänding under längre tid... Och mot TUV's strikta krav på ljudljudnivå. (racingsystem? )

Hur som helst så har dom gått med på att tillverka en ljuddämpare till mig utifrån min prototyp, dock med bättre ljuddämpning än den obefintliga jag hade på prototypen. Skillnaden kommer vara mjukare kanal mellan expansionskammare och ljuddämparen samt en "rakt igenom" dämpare istället för den "tre-vägskammare" som sitter där idag.

Har jag tur så får jag den efter nyår, så jag håller tummarna att det fungera bättre! Testade prototypen i hård körning med höga varv i över 20 minuter utan att den glödde, så det här borde funka!

(Postar en bild på flödet i ljuddämparen nedan: Övre - orginal 3-kammar system, Nedre - Som det ska bli.)

Postar en bild på systemet när jag väl fått det!

_________________
Leo Strand
Matra Murena
Citera
Racetech
Expansionskammar- och grenrörsproblem (omdöpt)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (8468 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande