Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
tråden läst  
306311 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Nästa>>
 
   
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Nov 2005 23:23     BMW M3 GTR E36 Citera

Tänkte jag skulle presentera mitt nya projekt i min redan starkt begränsade fritid.

Det blir en "lätt" modifierad BMW M3 Coupé årsmodell -95 som kommer att användas i flera vitt skilda motorsporter. Mest kommer det nog att bli racing special sprintar och backtävlingar då jag har närmast till dom. Men jag tänkte även ställa upp i KMK's klubbtävling i rallycross klass supernationell samt om det nu skulle bli kvar något av budgeten så tänkte jag göra något inhopp i BMW cup klass special.

Jag har inte hunnit göra så mycket på karossen sedan jag köpte den av Johan Dahl utan bara rensat den invändigt och plockat bort hjulupphängningarna. Det som ska göras är först och främst buren som måste fixas till så den blir godkänd sedan skall underredsmassan bort, hjulupphängningar, el och bränslesystem skall fixas. Största tiden är dock avsatt till framtagandet av gjutformar till skärmbreddarna i GTR stil.

Motorn är nästan inkörd och färdigmappad så den monteringen kommer inte ta så mycket tid.


Motor BMW S50B33 3,3liter

Block:
Smidda ROSS kolvar, 13,4:1 i kompförhållande.
Carillo stålstakar
Linehonat block
Borrad 87mm
S54 vev, balanserad, offset slipad.
Honda racing vevlager samt BMW Motorsport ramlager.
Torrsump.

Topp:
Steg 3 portad av Unitek&ST
314° kammar med 13,4mm lyft, Uniflow av Unitek&ST
Arrow Precision solida ventiltryckare
Bortplockad Vanos
Ställbara kamdrev
Supertech rostfria ventiler, säten med racevinklar maxutflyttade
Hårdare ventilfjädrar
Champion tändstift

Insug:
Putsade spjällhus
Öppna trattar av egen design, ITG filter
Siemens Deka 630cc spridare

Avgas:
Ajdén tillverkat grenrör av egen design och hemma byggt 3" med SBF kat.

Motorstyrning:
Link G4 Extreme

Transmission:
Bakmonterad Sellholm MPG 5 växlad sekvensiell växellåda
Specialgjort svänghjul, 4kg
Tilton treskivig 184mm koppling, 4kg
M3E36 3.2 (210) diff med 3,23:1 i utväxling samt Traction Master kolfiberdiffbroms

Varvstopp 8800 rpm

Kaross M3 coupe med egen tillverkade skärmar i GTR stuk, huv och baklucka och eventuellt tak i glasfiber. Färgen blir Jägermeister orange med inslag av BMW Motorsport blå.

Chassi Öhlins 3vägs framfjäderben och Öhlins trevägs bakfjäderben, rörbärarmar efter egen design. Spårvidden breddad 150mm.

Fälgar & Däck Har ett gäng 7,5 och 8"x17" fälgar, däcken är Dunlop Direzza, Dunlop slicks eller AVON rallycross slicks. Till isen blir det 15" med Michelin MX stommar och 23mm långnabb.



Såhär ser bilen ut just nu


En snabb Photoshop bild men ungefär såhär är det tänkt att den ska se ut när den är färdig

En låda med elskrot


M3E36 växellåda


M3E36 bakdiff samt M3 spindlar

Framtida förarmiljö

Buren är inte godkänd i dagsläget men skall fixas till


Lite reservdelar


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back


Senast ändrad av Niklas Sandström, 10 Dec 2017 22:53, ändrad totalt 12 gånger
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
johann
Stockholm





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 4121
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Nov 2005 23:31     Citera

Härligt! thumbs up

Varför 184 mm och inte 140 mm koppling?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Nov 2005 23:35     Citera

johann skrev:
Härligt! thumbs up

Varför 184 mm och inte 140 mm koppling?


Jag "råkades" få ett svänghjul och en tryckplatta så det var inte svårare än så Bara att köpa tre lameller.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 1086
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 00:11     Citera

Det skall bli kul att följa bygget och framfarten senare.


_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Erik Arndt
Göteborg





Här sedan: 18 Nov 2003
Inlägg: 705
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 00:19     Citera

Intressant projekt thumbs up

antar att det ställs lite olika krav på bilen i dom olika tänkta användningsområdena, både vad gäller markfrigång och sättning hur tänker du lösa det? ställbara dämpare, coilovers och byta fjädrar eller på annat sätt?

lycka till thumbs up


_________________
/Erik Arndt (fd Norberg)
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 00:42     Citera

Erik Norberg skrev:
Intressant projekt thumbs up

antar att det ställs lite olika krav på bilen i dom olika tänkta användningsområdena, både vad gäller markfrigång och sättning hur tänker du lösa det? ställbara dämpare, coilovers och byta fjädrar eller på annat sätt?

lycka till thumbs up


Jag hade inte tänkt köra den överdrivet lågt så höjdmässigt kommer det nog att fungera (eventuellt får jag höja den till velodromen på rallycrossen i Kalix så den inte bottnar). Dämparna som skall användas är ställbara och sättningen som används borde klara användningsområdena. Fjädrarna kommer att bytas till mjukare för rallycrossen samt dom backar som har lite grus.


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
combat
Göteborg/Partille





Här sedan: 21 Nov 2003
Inlägg: 175
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 00:59     Citera

Varför ser bilderna så konstiga ut?


_________________
Bert-Åke Blennow
Fordonspark: Mazda RX-7 -85.
Nissan Primera med brölarfilter, slirande koppling, kass synkring på tvåan och klena drivaxlar.
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
johann
Stockholm





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 4121
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 01:16     Citera

combat skrev:
Varför ser bilderna så konstiga ut?


Med konstiga, menar du då att det inte är en Mazda med wankelmotor?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
triss
Visby, Stockholm





Här sedan: 17 Jun 2005
Inlägg: 826
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 07:34     Citera

Vad kommer skärmarna gjutas i för material? Du skulle inte kunna tänka dig att sälja en uppsättning så småningom?


_________________
Robin Ansin
RMS Racing
Audi RS3 -16
Bmw M3 -96 BMW cup/SLC Såld
Porsche gt3rs -07 Såld
Porsche gt2 -03 Såld
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Falk
Fixhult





Här sedan: 17 Apr 2004
Inlägg: 13728
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 09:15     Citera

combat skrev:
Varför ser bilderna så konstiga ut?
oskarp mask eller nåt för att förtydliga objekten i röran
Men ibland ser det bara mysko ut (som om sakerna svävar fritt).


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
krister Andersson
Finspång - Kalix





Här sedan: 11 Nov 2002
Inlägg: 2299
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 10:11     Citera

Så då kan man bli bjuden på en hår resande åktur , fast det är nog inte svårt att få fram den effekten på mig


_________________
Krister Andersson.
Finspång - Kalix

BMW 120 i
En Fri Man
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Babbe
Lund





Här sedan: 08 Jun 2004
Inlägg: 1232
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 11:43     Citera

Ser en M3 GTR på bree ställ upp i olsson böjen på tomelila(kanske litte långt men).
kan inte misslyckas thumbs up


_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 12:58     Citera

triss skrev:
Vad kommer skärmarna gjutas i för material? Du skulle inte kunna tänka dig att sälja en uppsättning så småningom?

Dom kommer att göras i glasfiber men kan även gjutas med kolfiberyta, i mån av tid kan det bli försäljning.


NiklasFalk skrev:
combat skrev:
Varför ser bilderna så konstiga ut?
oskarp mask eller nåt för att förtydliga objekten i röran
Men ibland ser det bara mysko ut (som om sakerna svävar fritt).

Det stämmer, suddade ut bakgrunden för att slippa städa i garaget


krister Andersson skrev:
Så då kan man bli bjuden på en hår resande åktur , fast det är nog inte svårt att få fram den effekten på mig

Är det isen som lockar?


Babbe skrev:
Ser en M3 GTR på bree ställ upp i olsson böjen på tomelila(kanske litte långt men).
kan inte misslyckas thumbs up

Det är lite väl långt så det får räcka med en orange compact där istället (har nog med att skruva på den, ska jag även skruva på min och köra blir det lite jobbigt )


_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
johann
Stockholm





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 4121
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 14:47     Citera

Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Härligt! thumbs up

Varför 184 mm och inte 140 mm koppling?


Jag "råkades" få ett svänghjul och en tryckplatta så det var inte svårare än så Bara att köpa tre lameller.


Jag som trodde det fanns någon klurig teknisk förklaring, men det var ju mycket enklare än så.


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Kristian Hesselmark
ring knutstorp





Här sedan: 19 Jan 2003
Inlägg: 6929
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 15:15     Citera

coolt

bilderna ser som att det är små leksaker som fotats.


_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Johan Dahl
Värnamo (Bor)





Här sedan: 21 Maj 2004
Inlägg: 900
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 15:56     Citera


Kul att det är på gång att bli något av den gamle karossen!


_________________
Johan Dahl
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Bert Svensson
Ryd Småland





Här sedan: 17 Nov 2002
Inlägg: 633
Tipsa Facebook   Inlägg  15 Nov 2005 16:39     Citera

fränt bygge
btw där finns en sellholm mpg låda på resultatservice om det är av intresse

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jeppe
Boxholm, Östergötland





Här sedan: 07 Okt 2004
Inlägg: 489
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Nov 2005 10:53     Citera

Ballt bygge detta. Ska bli kul att följa!


_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Niklas Sandström
Kalix





Här sedan: 07 Nov 2002
Inlägg: 3123
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Nov 2005 00:06     Citera

Har lite svårt att bestämma färgsättningen såhär i planeringsstadiet. Grunden skall vara Jägermeisterorange då det är teamfärgen.
Men jag kan inte bestämma mig om den skall vara helt orange eller med någon färgbrytning och då helst med ett enkelt mönster att lacka då det nog kommer gå åt en och annan skärm.




_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back


Senast ändrad av Niklas Sandström, 21 Nov 2005 12:22, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Fredrik - SLC
Stockholm / Bandepån



Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Inlägg: 13080
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Nov 2005 00:14     Citera

Btw lite tråd-kapning

Det kommer en äkta BMW Motorsport byggd GTR kaross till SLC nästa år med 5.0 V8a maskin.
Kaross nr 08 som aldrig har tävlats med innan.


_________________

Auktoriserad Hastighetsmäklare
Fredrik Skoghag
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
johann
Stockholm





Här sedan: 05 Nov 2002
Inlägg: 4121
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Nov 2005 00:53     Citera

Fredrik - SLC skrev:
Btw lite tråd-kapning

Det kommer en äkta BMW Motorsport byggd GTR kaross till SLC nästa år med 5.0 V8a maskin.
Kaross nr 08 som aldrig har tävlats med innan.


Med äkta kaross menar du då hela GTR-kitet eller bara karossen?


_________________
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 GTR E36
tråden läst  
306311 ggr 
1, 2, 3 ... 32, 33, 34  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.320 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec