Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
GPS, loggning utrustning?.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6020 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

kid skrev:
Kan inte nån köpa en sån och åka ner till ringen och ge oss resultatet

Det finns många som gjort. _Ett_ exempel är här:
http://www.priveterrein.nl/Ringforum/viewtopic.php?t=44

:-)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
MagnusT som jag ser det så verkar de inte ha kört rätt fort.

Men det jag menar är att köra så fort som material och förare tillåter och jämföra det med egenupplevda erfarenheter?.

Med viss reservation, jag har inte läst hela tråden i länken.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Där var det snarare köra så sakta som möjligt för att få precision i punkterna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



AL skrev:
Pär Hylander skrev:
AL skrev:
Daniel ->

Du tycker denna tråden är rätt kul va? En massa fina beräkningsteorier osv som du kan svänga dig med... hehehe

Usch vad stygg jag är... Jag är väl bara avis på att det inte sitter hos mig ännu...



Jag tycker oxo tråden e kul


Förlåt Pär att jag lyckades missa dig!!! Ska inte ske igen.


Ingen fara! Jag tyckte bara synd om Daniel eftersom du bankade på honom, jag ville vara med och dela på smällarna

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Pär Hylander skrev:
AL skrev:
Pär Hylander skrev:
AL skrev:
Daniel ->

Du tycker denna tråden är rätt kul va? En massa fina beräkningsteorier osv som du kan svänga dig med... hehehe

Usch vad stygg jag är... Jag är väl bara avis på att det inte sitter hos mig ännu...



Jag tycker oxo tråden e kul


Förlåt Pär att jag lyckades missa dig!!! Ska inte ske igen.


Ingen fara! Jag tyckte bara synd om Daniel eftersom du bankade på honom, jag ville vara med och dela på smällarna


om man sticker ut hakan så långt så att en GPS placerad innanför underläppen kan registrera förflyttningen får man räkna med ett par smällar....

mvh
Daniel

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pär Hylander skrev:
AL skrev:
Pär Hylander skrev:
AL skrev:
Daniel ->

Du tycker denna tråden är rätt kul va? En massa fina beräkningsteorier osv som du kan svänga dig med... hehehe

Usch vad stygg jag är... Jag är väl bara avis på att det inte sitter hos mig ännu...



Jag tycker oxo tråden e kul


Förlåt Pär att jag lyckades missa dig!!! Ska inte ske igen.


Ingen fara! Jag tyckte bara synd om Daniel eftersom du bankade på honom, jag ville vara med och dela på smällarna


Nej nej nej Pär! Jag bankade på mig själv för att jag var så dum som drev med Daniel...
Kanon att Daniel skriver på sitt eget sätt. Jag lär mig massor!!! thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Där var det snarare köra så sakta som möjligt för att få precision i punkterna


Precis! jag vill kunna jämföra varv med varv med den utrustning jag köper.

GPS mottagare och en bärbar PC inne i bilen.

Väldigt användbart vid fininställning av bilen, varvtider säger inte allt.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



DanielB skrev:
om man sticker ut hakan så långt så att en GPS placerad innanför underläppen kan registrera förflyttningen får man räkna med ett par smällar....

mvh
Daniel



ajajaj, det var styggt gjort att skriva så där, jag har ett sprucket revben sen förra veckans gokartåkning, det gör ont att skratta så mycket ....

oj, nu har vi verkligen slirat utanför vårt ämne....

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Hej allihop!

Kul att det diskuteras lite roliga saker här :-)
Det är alltså jag som skrivit oakGPS-programmen... Tänkte försöka reda ut en del frågetecken.

De flesta GPSer som finns idag kör med 1 Hz uppdatering. Vill man gå upp till 10+ Hz så blir det en helt annan prisklass. Jag har hittat enskilda moduler (i princip bara kretskort) med 10 Hz uppdatering för $240, men då är det utan anslutningar, antenn, strömförsörjning osv. Färdiga enheter finns för 10 Hz + men de jag hittat kostar runt 20 000 SEK. :-(

RaceLogic säljer ett riktigt proffssystem som är en 50 Hz GPS med tillhörande mjukvara lik TrackView (+ lite annat). Men senast jag hörde så kostade en sådan enhet 80k, så det är ju inte heller nåt alternativ.

Så hittills får vi nog hålla oss till 1 Hz GPSer. thumbs down

En förbättringsmöjlighet är den kombinerade G-mätaren/GPS-enheten. Det är en riktigt smart lösning, men hur det fungerar i verkligheten vet jag inte.

Hur fungerar då mina program med tanke på 1Hz uppdateringen?

Jo, såhär!

oakCalc (som beräknar 0-100) använder linjär extrapolation av data. Dvs, precis som någon skrev i forumet, den kastar bort 'startpunkten' och försöker beräkna fram en teoretisk startpunkt.

TrackView interpolerar ingenting. Den ritar alltså helt raka streck mellan mätpunkterna. Jag har tagit en skärmdump från en kurva på Gelleråsen. Nu kör jag ju inte särskilt jättefort i kurvorna, men det ger ju en bild av ungefär hur detaljerad informationen är:

http://www.ake.nu/oakgps/dev-screenshot2.gif

Just nu håller jag på att omarbeta hastighetsberäkningen en smula, för att kunna använda fler GPSer. T.ex. verkar den GPS-modul jag köpt för under 1000 kr på ELFA visa helt konstiga hastighetsvärden - men räknar man ut hastigheten själv baserat på positionerna så överensstämmer denna hastighet väldigt bra med verkligheten.

Jag planerar att köra en test med de 3 olika GPS-mottagare jag har någon gång detta år för att kunna göra en bra modell för beräkningarna.

Släpper antagligen en demoversion av utvecklingsprogrammet till jul (iaf enligt planerna, hehe). Då lägger jag antagligen med min logg från Gelleråsen samt en loggning från Nürburgring(!!) med en Toyota Celia GT (tror jag det var).

Den versionen innehåller (troligtvis) det som syns på screenshotsen varv/mellantider, olika vyer (karta, hastighetsmätare, grafer, mätdata, osv.), m.m.

(Planerar dessutom lite helballa funktioner som jag inte vill berätta om just nu... Ledtråd: funktionen har ingenting med prestandatestning att göra...)

Kommer att följa denna diskussion så gott jag kan. Hoppas det kommer många kommentarer på detta :-)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



oak skrev:


Kommer att följa denna diskussion så gott jag kan. Hoppas det kommer många kommentarer på detta :-)


Kul, ser lovande ut. Viktigaste är att den blir klar till april och första banträffen.

kan man koppla den till digitala kartor oxo kanske?

oavsett så är jag seriöst sugen. Kan du rekommendera en bra och prisvärd GPS?

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Anders C skrev:

Kul, ser lovande ut. Viktigaste är att den blir klar till april och första banträffen.

kan man koppla den till digitala kartor oxo kanske?

oavsett så är jag seriöst sugen. Kan du rekommendera en bra och prisvärd GPS?


Klardatum: Det bör det nog vara. Om det inte är det så är det iofs ändå ingen jättekatastrof(?) då det bara är att spara all data från GPSen och analysera detta senare!

Digitala kartor: Nej, iaf inte grafiska kartor. Möjligen gör jag en funktion så att man kan köra runt en bana och få den utritad i kartplotten, alltså bankanterna.

Har hittat en billig GPS på ELFA som är väldigt enkel (bara en burk med en sladd ifrån). Jag har dock inte hunnit testa hur bra den är, måste modifiera oakGPS lite så att hastigheten beräknas utifrån positioner istället för den hastighet som gpsen säger.

(Denna GPSmodul är tokliten och kostar under 1000 kr!)

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hmmmm, ok då kan man alltså inte med 1 Hz hårdvaran gå och detaljanalysera en enskild kurva eller ett enkilt varv, med tanke på onoggranheten, tycker jag mig kunna anta av allt ovan.

Men om man tänker sig att syftet är att kunna jämföra två personerns körstil/spårval/hastighet etc . Hade man då kunnat tänka sig att man tar med utrustningen i bilen, kör kanske 15 varv eller nått. Sen har Åke/oak gjort någon snitsig funktion som medelvärdesbildar (eller nått) fram ett spår/hastighet som har mindre onoggranhet. Det bör nog finnas möjlighet att manuellt kunna ta bort värden som blivit förvanskade, t.ex på grund av sladd, långsam trafik, missad växel, omkörning eller vad det nu kan vara.

Hade det varit någon nytta med något sådant? Jag inbillar mig att vi hade kunnat diskutera spår hela vintern så intesivt så att vi nästan upplever vintern som en kort fikapaus mellan banmötena

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Pär Hylander skrev:
Hmmmm, ok då kan man alltså inte med 1 Hz hårdvaran gå och detaljanalysera en enskild kurva eller ett enkilt varv, med tanke på onoggranheten, tycker jag mig kunna anta av allt ovan.


Ni blir då aldrig nöjda ;-)

Det man _kan_ göra nu är att se utgångshastigheter/mellantider för varje varv efter t.ex. kurvor osv. Spårval blir lite svårare att se, men det är inte omöjligt.

Medelvärdes beräkningar vill jag i dagsläget inte gröta ner mig i. Där är nog ögat och den mänskliga hjärnan ett bättre redskap tillsammans med en utskrift av kartplotten med alla varv.

Det blir ju förstås lättare att se spårvalet om man kan lägga över en karta som man mappat med GPSen runt banan efter ytterkant och innerkant, men det blir en framtida funktion.

En funktion som finns på 'att göra'-listan är så att man kan ladda in två datafiler, och se dessa uppspelade samtidigt med två små bilar (antagligen prickar till att börja med) som åker runt banan så som de åkte i verkligheten.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



För övrigt kommer det finnas möjlighet att ladda in data från 2 GPSer som suttit i samma bil och loggat samtidigt. Det gör att (om man har tur) så får man 2Hz uppdatering. De kommer iaf att ligga ur fas med största sannolikhet.

En användare har testat detta och det verkade fungera bra. Tyvärr försvann loggarna i en diskkrasch.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Hrrrrmmmmm sitter och spekulerar....

Borde inte detta bli ett gemensamt projekt under nästa år (eller under vintern/våren) att digitalisera asfaltskanten på våra motorbanor . Dvs man åker sakta eller går längs bankanten och får en massa täta mätningar... då kan vi börja prata om noggranna kartor/skisser!

Kan dessa enkla GPS:er även ge höjdinfo?

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Pär Hylander skrev:

Borde inte detta bli ett gemensamt projekt under nästa år (eller under vintern/våren) att digitalisera asfaltskanten på våra motorbanor . Dvs man åker sakta eller går längs bankanten och får en massa täta mätningar... då kan vi börja prata om noggranna kartor/skisser!


Japp, det vore riktigt skoj att göra nåt sånt. Fast över en längre tid (satelliter som flyttar sig, osv) så kan nog koordinaterna få just +/- 25 m fel.
Det går ju dock att korrigera enkelt genom att man vid mätningen säger att 'Denna punkt är ytterstolpen vid mållinjen' och så får man justera allt utifrån den punkten! (Ungefär så funkar DGPS, som har mycket större noggranhet än vanlig GPS)

Pär Hylander skrev:

Kan dessa enkla GPS:er även ge höjdinfo?


Japp, dom försöker iaf göra det. Men jag har för mig att noggranheten är typ +- 50 m, och när jag har testat det har dessa värden bara varit skräp och av noll värde för kartritning. Riktigt tråkigt faktiskt :-S

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
2 GPS mottagare a'2000 kr från ELFA som mäter bättre än en 1500krs mottagare från solteknik är ju helt välkommet!

Det jag är ute efter är ju som sagt hög precision till ett lågt pris- en nästintill omöjlig kombination, jag vet!.

Alternativet är ju att slanta upp proffsgrejer som jag har nytta av c:a några ggr/år.

Så 3000 kr för hårdvaran är OK, kanske 3 dubbla mottagare från ELFA
3Hz och med låg avvikelse totalt sett när man tänker ihop dessa i medelvärden.

Vad sägs?
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



kid skrev:
2 GPS mottagare a'2000 kr från ELFA som mäter bättre än en 1500krs mottagare från solteknik är ju helt välkommet!

Det jag är ute efter är ju som sagt hög precision till ett lågt pris- en nästintill omöjlig kombination, jag vet!.

Alternativet är ju att slanta upp proffsgrejer som jag har nytta av c:a några ggr/år.

Så 3000 kr för hårdvaran är OK, kanske 3 dubbla mottagare från ELFA
3Hz och med låg avvikelse totalt sett när man tänker ihop dessa i medelvärden.

Vad sägs?


Det jobbiga med att köra flera mottagare är att du behöver flera serieportar på den dator/logger du skall använda. Sen vet jag inte hur väl positioneringen överensstämmer mellan två GPSer. Jag kommer försöka testa detta så fort jag kan!

EDIT: Vill förtydliga att det test som hade gjorts med 4 gpser var enbart för 0-100-mätning, inte positionering (typ bankörning), så därför vet jag inte hur bra det skulle fungera.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Vore ju kanon om de körde på USB istället för serieport då...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Magnus Thomé skrev:
Vore ju kanon om de körde på USB istället för serieport då...


Såna GPSer finns ju faktiskt vid närmare eftertanke... :-D
Tillverkaren av den GPS som Elfa säljer gör även en variant med USB anslutning. Vet dock inte vilka som säljer den eller om den är bra.

Kanske går att använda Serie -> USB converter även med vanlig GPS? Någon som vet hur dessa converters funkar?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045




_________________
/Anders C
Citera
Allmänt banåkaforum
GPS, loggning utrustning?.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (6020 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande