Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
GPS, loggning utrustning?.
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (6020 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Thomé skrev:
Vore ju kanon om de körde på USB istället för serieport då...


Som t.ex den här http://193.15.186.155/kocny/infovisa.asp?31002 hos kjell&co www.kjell.com för för 1199 inkl moms ??

_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
Perfekt med fler alternativ!

Som jag ser det nu så finns det GPS mottagare för under 1000 kr stycket för serieport.

GPS mottagare för USB landar på ca 1200kr/st, då är det ju väldigt praktiskt med USB om man kör fler än en, pga bärbara datorer brukar ha enbart 1 serieport medan USB finns det såna små USB hubbar till rimligt pris, har en själv hemma.

En mottagare där vid fronten, en längst bak så man kan se vart man tar vägen vid en avåkning
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Men hur gör jag om jag vill sätta en GPS på pace-caren och sända in informationen i realtid till depån så att alla tävlande kan se var den är och planera sina depåstopp efter det? någon som är duktig och vill hjälpa till att ta fram en lösning?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Fredrik - SLC skrev:
Men hur gör jag om jag vill sätta en GPS på pace-caren och sända in informationen i realtid till depån så att alla tävlande kan se var den är och planera sina depåstopp efter det? någon som är duktig och vill hjälpa till att ta fram en lösning?


Jag kan inte elektronik å sånt, men jag är rätt bra på att fantisera....

Finns det bra GSM-täckning i alla hörnor och vrår på alla aktuella banor? Isåfall inbillar jag mig att det skulle gå att få till med rätt standardiserade prylar, dock mot en minutkostnad.

Mvh, pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Vi håller på och bygger redan nu en lösning med 11.b trådlös täckning av hela banan.... så överföringen kan ske med trådlöst lan. men är det någon som kan bygga det?

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

Det är bara ha en laptop i pacecaren med en liten webserver på, hehe!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Hej Fredrik!

Har inte haft tid att ringa dig i veckan, och det ser inte just ut imorrn heller, tyvärr. Men jag har inte glömt bort dig!

Jag skulle nog kunna hjälpa till med detta. Det låter som ett riktigt skoj projekt. Vilken bana är det du talar om? Vet väldigt lite om SLC tyvärr, och det är ju antagligen vettigt att jag gör nåt besök...

Har man WaveLan så är det nog enklast med nån liten bärbar dator i racebilen, som skriver till en fil (över t.ex. ett 'Windows-nätverk') på en server som sedan GPS-programmet läser ifrån och visar data.

TrackView (mitt program) går att använda till just realtids-analysen. Det har ett 'Real-time' mode som automatiskt visar senaste positionen, t.ex.

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



oak:

Lägger du en påminnelse här när du rett ut problemen med ELFA:s gps-modul?

Skulle vara kul och testa programmet sedan.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Anders C skrev:
oak:
Lägger du en påminnelse här när du rett ut problemen med ELFA:s gps-modul?


Skall ske! Kommer antagligen inte hända de närmsta 2 veckorna. Kan bli en julklapp kanske ;-)

/ Åke

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Magnus Thomé skrev:
GPS trace ringen:
http://www.yellowduck.co.uk/products/quack/ring.html

och

http://www.priveterrein.nl/Ringforum/viewtopic.php?t=44


ojojdå.. Konkurrens? ;-) Fast jag förstod inte var man tankade hem deras program :-S ...

Magnus: Man behöver tydligen konto för att kunna titta på trådarna på ringforum?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41541

Forumägare
Forumägare

oak skrev:
Magnus: Man behöver tydligen konto för att kunna titta på trådarna på ringforum?
Kan man inte se tråden o bilderna??









_________________
Magnus Thomé
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



Nepp, man kommer till en inloggningsruta. Att det fungerar för dig är väl att du har en cookie att du är inloggad på forumet... Får väl skaffa ett konto då kanske :-) Vill ju läsa tråden också!

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



http://www.race-technology.com/WebPage/Products/Logger/DL90Home

Annan utrustning jag sniffat upp. 500£ eller drygt 7000 SEK. En del pengar, men intressant utrustning. Kan även logga varvtal.

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



En bekant till mig har skaffat en gps-mottagare till PC från Kjell&Co, http://www.kjell.com/ Art nr. 31002 GPS mottagare för PC - USB, 1199 kr.

Fabrikatet verkar vara : http://www.navilock.de/

Det gick bra att importera värdena från loggen in i oak's Trackview!

Min bekant, Magnus, pillade dessutom ihop en applikation i Matlab (igår natt!) som ritar ut färdvägen. Se bilderna, skalan är dock okänd och koordinatsystemet är vridet. Den ljusa bilden visar positioner och den mörka bilden illustrerar hastighet.





_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084


Trådstartare
oak..
Tänkte på en intressant sak som kan öka tillförlitligheten i billiga gps mottagare.

Lekte lite i DL90 accelerometer mjukvaran (tankade hem den, har ingen hårdvara) , man märkte att den mjukvaran hade en funktion som kan förbise "jerk" värden över valfritt värde.
Ibland är ju GPS mottagarna inexakta och vill hoppa lite för mycket på olämpliga positioner som kan sabba en annars fin graf.

Kan man på något sätt justera detta i oaks mjukvara?
Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 542



kid skrev:
oak..
Tänkte på en intressant sak som kan öka tillförlitligheten i billiga gps mottagare.

Lekte lite i DL90 accelerometer mjukvaran (tankade hem den, har ingen hårdvara) , man märkte att den mjukvaran hade en funktion som kan förbise "jerk" värden över valfritt värde.
Ibland är ju GPS mottagarna inexakta och vill hoppa lite för mycket på olämpliga positioner som kan sabba en annars fin graf.

Kan man på något sätt justera detta i oaks mjukvara?


Någon sådan funktion har jag faktiskt inte. Men det går ju att fixa. Fast jag är lite tveksam till hur mycket 'jerk' det kan bli med enbart GPS. Deras filter tar säkert bara bort konstiga G-mätar värden?

Det jag kan lägga till är små filter vid inladdningen, som t.ex. tar bort punkter som helt plötsligt hamnar 1 km bort från den förra punkten, och liknande saker :-) Eller är det mer saker som bör tas bort?

_________________
/ Åke Wallebom (oak)
www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass.
Citera
Allmänt banåkaforum
GPS, loggning utrustning?.
<<   1, 2, 3
1 besök senaste veckan (6020 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande