Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Pulver eller skum?
5 besök senaste veckan (8824 totalt)
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Tänkte köpa en brandsläckare till bilen.
Ska jag välja pulver eller skumsläckare?
Vilket förstör minst om det skulle börja brinna?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Den som klarar att släcka elden , såklart

Skum är ok ibland men pulver oftast effektivare (fast riktigt jäklig att få bort). Men som sagt det beror helt på vad som börjat brinna och vad som får branden att fortsätta ....

Vi som jobbar med brandbekämpning inom motorsport använder Skumsläckare och pulver och kolsyre för att ha alternativ vid olika typer av bränder. Fast våra skumsläckare är på 200 liter och trycksatta för att kunna sprida en stor mängd lättvatten-skum på snabb tid.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
Men om jag inte har plats för mer än en släckare, och inte en så stor heller..
Är det pulver som är mest allround?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Japp , fast inte lika snäll mot städningen.... men snällare än utbränd bil.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
hmm okej...
om jag nu skulle vilja ha skum i bilen.. hur stor släckare ska jag ha då?

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag uppfattar pulver som mest allround så att säga. (

Hellre skitig bil än utbränd bil

_________________
Pär Hylander
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334


Trådstartare
En fråga till...
När använder jag skum, pulver eller kolsyra??? Kan vara bra att veta om man nu skulle ha flera olika släckare..

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Kolsyra är bäst på att kyla ner snabbt och därför ta bort värmeantändningen , typ vid Turbobränder där turbon fortsätter att antända olja eller bensin.

Skum och Pulver har samma egenskap , dvs främst att ta bort syret ur branden genom att täcka över den. Skum har även en viss kylande effekt. Men pulver täcker bättre när man har mindre släckmedel till förfogande medans skum är bättre när man har gott om släckmedel ... ie brandbilar.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Vad är det släckmedel i dom släckarna som är fast monterade i bilen, har fått för mig att det är skum i dom?

/Andreas

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Ingenting att diskutera ens, aldrig pulver.

Köp skum eller Fias 'tunga vatten'

Pulvret förstör lack, och motor/låda inuti. Och tro inte att skummet inte hittar in i motorn etc...
Är total isärrivning av motor, låda, servostyrning, generator etc som gäller.

Har släckt en mindre brand under min huv med en pulver en gång, nästa gång får det brinna vidare

Inom en och en halv timme tvättades bilen grundligt, först med avfettning och sedan schampo.
Lacken polerades och vaxades nån dag senare. Tog runt ett år så började det rosta mitt på taket etc...
Kolvringar fastnade o kolvarna...

_________________
Roland Johansson
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jag har blivit nedsprutad med en pulversläckare en gång, var inte heller någon höjdare. Jag stod mellan det som brann och en idiotkompis som kom springande med släckaren och lyckades trycka av den flera meter innan han var framme och utan att tala om för mig att det brann ett par meter bakom ryggen på mig. Det var bara en filt som jag hängt som sprutskydd över ett traktorfönster som brann, så det var ingen jättefara. Jag stod koncentrerad och skar med rondellen när allt helt plötsligt blev alldeles vitt och jag drog ned en massa skit i lungorna som gjorde att jag inte kunde andas på ett bra tag - klar panikkänsla. Rekommenderar att hålla andan när ni sprutar med pulversläckare... Rondell, traktor och allt annan klarade sig dock utan problem.

Frågan är väl om skummet i en liten släckare räcker till för att släcka en rejäl brand med. Där är nog pulvret bra mycket mer effektivt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Rolle Scirocco skrev:
Ingenting att diskutera ens, aldrig pulver.

Köp skum eller Fias 'tunga vatten'

Pulvret förstör lack, och motor/låda inuti. Och tro inte att skummet inte hittar in i motorn etc...
Är total isärrivning av motor, låda, servostyrning, generator etc som gäller.

Har släckt en mindre brand under min huv med en pulver en gång, nästa gång får det brinna vidare

Inom en och en halv timme tvättades bilen grundligt, först med avfettning och sedan schampo.
Lacken polerades och vaxades nån dag senare. Tog runt ett år så började det rosta mitt på taket etc...
Kolvringar fastnade o kolvarna...


Pulver ska INTE avfettas bort.... tryckluft, dammsugare , dammtrasor tills det inte går längre först då använder man något annat.

Men för en hobbyåkare som vill ha med sig brandsläckaren ombord för att kunna släcka sin egen brand , typ 2 Kg brandsläckare är Pulver det bästa alternativet.

Som garagebrandsläckare är en STOR kolsyresläckare OCH en STOR skumsläckare att föredra.

Fast bäst för fast montering i bil är Halon men det förbjöds ju (vet faktiskt inte om det kommit någon Lighthalon variant som är godkänd numera i EU)

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Någon som har någon erfarenhet av Zero 2000?
Får man åka med det i Svedala?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hmm...jag har kvar några HALON-släckare som är prefekta. Dom lämnar inga spår efteråt, är inte giftiga och kyler ner. Tror dock att dom inte säljs längre dock.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



...och HALON förbjöds pga vad? Giftigt? Miljöförstörande?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



)
Sörpan skrev:
...och HALON förbjöds pga vad? Giftigt? Miljöförstörande?


Miljöförstörande har jag för mig att det är.....

Fast vet av egen erfarenhet att det är inget bra att kavla upp overallen och låta armen ligga bredvid kopplingen som gick sönder.... kallt som F*n blev det när strålen gick direkt på armen och naturligtvis hände det här typ 5 minuter innan vi skulle starta en rallysträcka.... typ det vart j*kligt bråttom ut och sen fick vi improvisera fram en isskrapare (och det är inte det enklaste när man åker rally i Juli ) men tur nog så är man ju snusare....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Jag har en 4-kilos Halonsläckare. Den är lite stor för min bil tyvärr. Bytes gärna mot ett par 2-kilos Halonsläckare.

Beepbeep. Har du några Halonsläckare till salu?

BTW. Två vecker efter en "firedrill" med mor (det hade brunnit i proppskåpet) så skickade hon in en felriktad pulversläckare i skafferiet efter en mindre brödrostbrand. Hon sa att det var en del och städa...

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Peter Söderlund skrev:
Jag har en 4-kilos Halonsläckare. Den är lite stor för min bil tyvärr. Bytes gärna mot ett par 2-kilos Halonsläckare.

Beepbeep. Har du några Halonsläckare till salu?

BTW. Två vecker efter en "firedrill" med mor (det hade brunnit i proppskåpet) så skickade hon in en felriktad pulversläckare i skafferiet efter en mindre brödrostbrand. Hon sa att det var en del och städa...


Halon förbjöds för ca. tio år sedan. I dag går det varken att köpa eller att efterfylla sådana system. Anledningen till att det förbjöds, var att det tunnade ut ozonskiktet.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Pulver eller skum?
5 besök senaste veckan (8824 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande