Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Vilka däck vid 3+?
1 besök senaste veckan (3186 totalt)
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
På fredag ska jag köra på anderstorp och prognosen är 3+ och snöblandat regn thumbs down
Men jag kör så mkt det går ändå men jag undrar vilka däck som ni tror kommer funka bäst?

R-däck med 235 bred eller mina gatdäck Michelin Pilot sport, dock med 265 bak vilken kan bli väldigt spännande vid regn då bakdäcken börjar bli väldigt slitna.

Bilen är en Z3 Coupé

_________________
/Per Hylthén
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41542

Forumägare
Forumägare

Pest eller kolera tror jag tyvärr....

Nån som har ett vettigare svar?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Gatdäcken blir definitivt inte varma kan R-däcken tänkas bli det?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



På SLC-finalen satte TRM på GY F1 på sin S40 och gav sig ut i snögloppet...3-4 sekunder snabbare än ngn annan på banan som åkte på R-däck.

Även våran däcksleverantör Pirelli sa att "Blir det under X grader så byt till "vanliga" däck. Det går fortare då.".

Du har ju inte sååå långt till banan Per, kanske du får ta med ngn i följebil så du kan testa både och?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Jag tolkar AL:s svar som att R-däcken inte blir varma och då ger de ju uselt grepp, speciellt om det är blött.

Gatdäck ger ju ändå lite grepp även om de är kalla, fast utslitna bakdäck låter inte som ngn hit i regn. Brukar det inte dessutom bli rätt mkt pölar på Anderstorps långraka?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



johann skrev:
Jag tolkar AL:s svar som att R-däcken inte blir varma och då ger de ju uselt grepp, speciellt om det är blött.

Gatdäck ger ju ändå lite grepp även om de är kalla, fast utslitna bakdäck låter inte som ngn hit i regn. Brukar det inte dessutom bli rätt mkt pölar på Anderstorps långraka?


Så är det nog ja Johan...

Knivigt läge.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Per Hylthén
Värnamo
Här sen Nov 2002
Inlägg: 158


Trådstartare
Ja det känns som pest eller kolera faktiskt. Eftersom gatdäcken är så pass slitna så kör jag nog på r-däcken och hoppas att det inte blir ngn snö helt enkelt

Jag har ju antispinn om det skulle krisa men jag hade tänkt att ta alla ferraris på sladd i ytterspår om det blir snö

_________________
/Per Hylthén
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



När vi körde med TXM-gänget på Malmby i Januari så körde jag på mina
Yokohama A032 R-däck. Temperarturen låg på högst +5 grader i luften
och bantemperaturen måste ha varit strax över noll, för det låg bitvis fortfarande issträngar kvar!
Jag körde med ett hekto lägre lufttryck(kalltryck) än jag hade gjort på sommaren
och däcken blev i allafall ljumna och greppade förvånansvärt bra i blötan! thumbs up
Janne körde på friktionsdäck på sin M3:a och det tyckte jag också greppade förvånansvärt bra!(Men de var ju lite bredare än mina...)

om du har möjlighet, så rekomenderar jag dig att ta med både R-däck och vanliga däck(ev även friktionsdäck) och testa!
Sen meddelar du oss hur det gick!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



På min lille bil, är Yokohama A032R gummiblandning Soft, väldigt hala när det är +5ºC.
Med SuperSoft går det att åka 1.20.60 på Gelleråsen vid samma temperatur (det tror jag inte jag skulle greja med gatdäck).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Däck för banåka
Vilka däck vid 3+?
1 besök senaste veckan (3186 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande