Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Välja drop
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6429 totalt)
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629


Trådstartare
3. (forts.) Chassiet har ett rykte om att vara väldigt vekt. Andra hävdar att chassiet inte alls är särskilt vekt, utan den veka punkten är motor/växellådas upphängningar (som är riktigt mjuka)
Eftersom bakvagnens bärarmar original sitter i växellådan så blir bakvagnen därmed vek och t.ex. camber kan variera med gaspådraget...
Lösningen blir att bygga nya bakre bärarmar som på min bil eller åtminstone montera styvare/extra motorfästen.

Men som Max säger så det är trots allt en centralram, som inte är jordens mest vridstyva design.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Jag fick ett tips från annat håll om att ha väldigt lite drop fram, typ 12 mm och ha mer bak. Argumentet var att inre framhjulet ändå inte gör mycket mer än bidrar till krängningen i en kurva och för bakhjulen att det är bra med mer drop, så att de håller sig i markkontakt för framdrivningen. Hur vettigt låter det med så lite drop fram?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10629


Trådstartare
12 mm på hjulet eller på dämparen?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



DJ skrev:
12 mm på hjulet eller på dämparen?


Jäkla bra fråga, synd att mitt svar inte är lika bra. Jag reflekterade inte över det när jag frågade, men jag antar att han menade hjulet, då 12 mm är ca 1/2". Oavsett, ur sammanhanget vi diskuterade så tror jag att han menade på hjulet.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Spåntat skulle jag inte göra så. Hmm men rätt upp och ner kan jag inte riktigt tala om varför

Svammel:
1. Krängingstyvheten ändras abrupt när stoppet går i.
2. Känns som man vill ha ut hjulet om det är gropigt, iof inte så mycket last på innerhjulet.
3. Man får massa rörelser/viktförstjutingar när dropstopet går in.

Som sakt nu vart det svamel.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Racetech
Välja drop
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (6429 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande