Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2005-12-05 Jarlmark hos K3
9503 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2
   
Fredrik C
Malmköping



Här sen Nov 2002
Inlägg: 5321



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2005 09:21     Citera

Det handlar väll inte bara om hur öm bak man har? Det beror väll lite på hur körbar bil för "vanlig" väg man vill ha oxå, eller?

Funkar detta på en "norman" svensk kurvig asfaltsväg med lite tjälskador (utan att man behöver uppsöka tandläkaren efter )?


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Peter Gutniak
Stockholm



Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2005 09:27     Citera

FredrikÅ skrev:






Åhhh....

Jonas, du passar faktiskt riktigt bra i ett sånt där tyskt överläppsskydd. Till nästa RBC förväntar jag mig faktiskt att du har skaffat dig en uppsättning oavsett vad Alex säger! Äkta racers har mustasch!


_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Jonas Jarlmark
Stockholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2005 12:53     Citera

Fredrik C skrev:
Det handlar väll inte bara om hur öm bak man har? Det beror väll lite på hur körbar bil för "vanlig" väg man vill ha oxå, eller?

Funkar detta på en "norman" svensk kurvig asfaltsväg med lite tjälskador (utan att man behöver uppsöka tandläkaren efter )?


Ja. Och Nej. Och kanske. Beroende på vad du menar med "detta". Behöver du något som funkar hyffsat på både bana och gata så kan sådant sättas ihop. Eller så kan man labba själv.

Föreläsningen handlade om vad man kan göra med sin gat-Porsche för att få den att fungera bra på bana. Den handlade inte om komfortoptimering, den har Porsche redan gjort. Föreläsningen gav (förhoppningsvis) en inblick i vilka områden som är kompromisslösa och vilka som är kompromisser mellan gata och bana, en insikt som inte altid är så tydlig bland folk i bilkretsar. Ibland låser folk på helt irrelevanta saker för att i nästa andetag blunda för sånt som verkligen gör skillnad.

/ Jonas Jarlmark

Senast ändrad av Jonas Jarlmark, 09 Dec 2005 13:01, ändrad totalt 1 gång
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Fredrik C
Malmköping



Här sen Nov 2002
Inlägg: 5321



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2005 12:58     Citera

OK thumbs up


_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pär Hylander
Laholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2005 13:19     Citera

Jonas Jarlmark skrev:
Ibland låser folk på helt irrelevanta saker för att i nästa andetag blunda för sånt som verkligen gör skillnad.

/ Jonas Jarlmark


Vilken kategori hör bussningarna resp tornstag till då?


_________________
Pär Hylander
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Pär Hylander
Laholm



Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Tipsa Facebook   Inlägg  09 Dec 2005 13:20     Citera

Magnus Svensson skrev:
fuling skrev:
Krängare??? Inga sådana???


Det finns inte jättemycket krängare att välja på till 944/968 utan det är nog M030's som gäller,,, som är ställbar bak


Ånä, jag har justerbart bak och fram och det är köpegrejor. Troligen weltmeister. Sen om dom anses ligga rätt i styvhet vet jag ju inte. Fast dom har ju hjälpt till att ta mig först över mållinjen några gånger.


_________________
Pär Hylander
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Lohm
Motala



Här sen Jan 2003
Inlägg: 497


Trådstartare
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Dec 2005 09:55     Re: Jarlmark hos K3 Citera

Magnus Lohm skrev:
Är det ingen här som var och lyssnade på "gurun" igår?
Vore kul med lite siffror på hjulvinklar till 993.


Jag får väl citera mig själv då.

Är mest intresserad av toein/out på en gat/ban-993:a det lär ju vara olika fram resp bak.
P.s Den ska gå både på svenska banor och på Ringen

Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Joakim Bonér
Stockholm



Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2005 12:06     Re: Jarlmark hos K3 Citera

Magnus Lohm skrev:
Magnus Lohm skrev:
Är det ingen här som var och lyssnade på "gurun" igår?
Vore kul med lite siffror på hjulvinklar till 993.


Jag får väl citera mig själv då.

Är mest intresserad av toein/out på en gat/ban-993:a det lär ju vara olika fram resp bak.
P.s Den ska gå både på svenska banor och på Ringen


När det gäller toe så kan du köra med 0-1mm toe out fram och 3-4mm toe in bak, det funkar iaf fint på min!


_________________
/ Jocke
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
RS Patrik
Skåne



Här sen Mar 2004
Inlägg: 788



Tipsa Facebook   Inlägg  12 Dec 2005 12:59     Citera

Jonas Jarlmark skrev:
RS Patrik skrev:
Exakta värden etc. sånt kan jag inte, men på Manthey Motors så skrattade de gott åt en svensk GT3 som går mycket bra i Sverige. Dvs fjädringsvägen upp var för kort, eftersom Ringen är mycket kuperad, är även detta viktigt.

Det är ju även viktigt att inputen som ges vid en inställning är bra för att outputen skall bli det.


olaf är en riktig mustach-farbror med hyffsad koll så länge man inte går utanför det konventionella tyska sättet att göra saker. Han visste nog inte att jag race-ingenjörat 996:or på Nordslingan ett flertal gånger och därför kunde ställa denna bil precis på gränsen tack vare mina simuleringar av banan.

Ingen som reagerar på att Svenska banor är nästan lika knöliga som våra vägar? Knutan är ju inte direkt ett salsgolv med hopp och grejjer. Faktiskt rätt lik ringen vad gäller bil-setup.

Ägaren till GT3:an verkade tycka att allt fungerade bra, inga genomslag i karusellen, inga problem i hoppen, inget nervöst beteende. Bara stabilt och tryggt. Ungefär det som behövs på ringen. Sen om äldre farbröder i Pickos generation tycker det är för hårt så får han väl tycka det.

/ Jonas Jarlmark


Jonas, en mycket viktig miss av mig är precis det du nämner, dvs att ägaren tycker det är OK. Det är trots allt det som är viktigast.
Sedan att du fixat Ulf o Hackes bil är ingen hemlighet, och den gick mer än bra är likaså en gott betyg. thumbs up

En ursäkt modell större ber jag att få ge dig Jonas.
ovanstående blev lite mycket "kom ketchup så går vi" historia. thumbs down


_________________
Patrik Ljunggren
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Alexandra
Stockholm



Här sen Jun 2004
Inlägg: 18



Tipsa Facebook   Inlägg  16 Dec 2005 11:13     Citera

Peter Gutniak skrev:
FredrikÅ skrev:






Åhhh....

Jonas, du passar faktiskt riktigt bra i ett sånt där tyskt överläppsskydd. Till nästa RBC förväntar jag mig faktiskt att du har skaffat dig en uppsättning oavsett vad Alex säger! Äkta racers har mustasch!


Ledsen Gutniak (och Frippe) ... Som fru tycker jag mig faktiskt ha veto i den här frågan. Ingen mustasch på min man!

(Iallafall inte innan mustaschen är grå... )


_________________
Alexandra Jarlmark
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Kraniel
Telefonplan, Stockholm



Här sen Dec 2002
Inlägg: 6121

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tipsa Facebook   Inlägg  16 Dec 2005 12:56     Citera

Vad är det för fel på mustasch?? >




Edit: Ber om ursäkt för fruktansvärt OT. Men jag är fredagstrött.


_________________
Daniel Östlund

-> www.iriam.se
-> www.kraniel.com
-> www.sunksinglar.se

Kör inte gubb-Lancia.
Eftersnack
Upp            Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Eftersnack
2005-12-05 Jarlmark hos K3
9503 besök totalt << Föreg. ämne | Nästa ämne >>
<<Föreg  1, 2






Från request till första response:
sec (varav server render 0.125 sec)
Webbrowser render:
sec