Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2005-12-05 Jarlmark hos K3
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9697 totalt)
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Det handlar väll inte bara om hur öm bak man har? Det beror väll lite på hur körbar bil för "vanlig" väg man vill ha oxå, eller?

Funkar detta på en "norman" svensk kurvig asfaltsväg med lite tjälskador (utan att man behöver uppsöka tandläkaren efter )?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Peter Gutniak
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 364



FredrikÅ skrev:






Åhhh....

Jonas, du passar faktiskt riktigt bra i ett sånt där tyskt överläppsskydd. Till nästa RBC förväntar jag mig faktiskt att du har skaffat dig en uppsättning oavsett vad Alex säger! Äkta racers har mustasch!

_________________
//Peter
993 TURBO -96


www.sticka.se
www.schwedenkreuz.net
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Fredrik C skrev:
Det handlar väll inte bara om hur öm bak man har? Det beror väll lite på hur körbar bil för "vanlig" väg man vill ha oxå, eller?

Funkar detta på en "norman" svensk kurvig asfaltsväg med lite tjälskador (utan att man behöver uppsöka tandläkaren efter )?


Ja. Och Nej. Och kanske. Beroende på vad du menar med "detta". Behöver du något som funkar hyffsat på både bana och gata så kan sådant sättas ihop. Eller så kan man labba själv.

Föreläsningen handlade om vad man kan göra med sin gat-Porsche för att få den att fungera bra på bana. Den handlade inte om komfortoptimering, den har Porsche redan gjort. Föreläsningen gav (förhoppningsvis) en inblick i vilka områden som är kompromisslösa och vilka som är kompromisser mellan gata och bana, en insikt som inte altid är så tydlig bland folk i bilkretsar. Ibland låser folk på helt irrelevanta saker för att i nästa andetag blunda för sånt som verkligen gör skillnad.

/ Jonas Jarlmark
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



OK thumbs up

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jonas Jarlmark skrev:
Ibland låser folk på helt irrelevanta saker för att i nästa andetag blunda för sånt som verkligen gör skillnad.

/ Jonas Jarlmark


Vilken kategori hör bussningarna resp tornstag till då?

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Magnus Svensson skrev:
fuling skrev:
Krängare??? Inga sådana???


Det finns inte jättemycket krängare att välja på till 944/968 utan det är nog M030's som gäller,,, som är ställbar bak


Ånä, jag har justerbart bak och fram och det är köpegrejor. Troligen weltmeister. Sen om dom anses ligga rätt i styvhet vet jag ju inte. Fast dom har ju hjälpt till att ta mig först över mållinjen några gånger.

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498


Trådstartare
Magnus Lohm skrev:
Är det ingen här som var och lyssnade på "gurun" igår?
Vore kul med lite siffror på hjulvinklar till 993.


Jag får väl citera mig själv då.

Är mest intresserad av toein/out på en gat/ban-993:a det lär ju vara olika fram resp bak.
P.s Den ska gå både på svenska banor och på Ringen
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 154



Magnus Lohm skrev:
Magnus Lohm skrev:
Är det ingen här som var och lyssnade på "gurun" igår?
Vore kul med lite siffror på hjulvinklar till 993.


Jag får väl citera mig själv då.

Är mest intresserad av toein/out på en gat/ban-993:a det lär ju vara olika fram resp bak.
P.s Den ska gå både på svenska banor och på Ringen


När det gäller toe så kan du köra med 0-1mm toe out fram och 3-4mm toe in bak, det funkar iaf fint på min!

_________________
/ Jocke
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004
Inlägg: 793



Jonas Jarlmark skrev:
RS Patrik skrev:
Exakta värden etc. sånt kan jag inte, men på Manthey Motors så skrattade de gott åt en svensk GT3 som går mycket bra i Sverige. Dvs fjädringsvägen upp var för kort, eftersom Ringen är mycket kuperad, är även detta viktigt.

Det är ju även viktigt att inputen som ges vid en inställning är bra för att outputen skall bli det.


olaf är en riktig mustach-farbror med hyffsad koll så länge man inte går utanför det konventionella tyska sättet att göra saker. Han visste nog inte att jag race-ingenjörat 996:or på Nordslingan ett flertal gånger och därför kunde ställa denna bil precis på gränsen tack vare mina simuleringar av banan.

Ingen som reagerar på att Svenska banor är nästan lika knöliga som våra vägar? Knutan är ju inte direkt ett salsgolv med hopp och grejjer. Faktiskt rätt lik ringen vad gäller bil-setup.

Ägaren till GT3:an verkade tycka att allt fungerade bra, inga genomslag i karusellen, inga problem i hoppen, inget nervöst beteende. Bara stabilt och tryggt. Ungefär det som behövs på ringen. Sen om äldre farbröder i Pickos generation tycker det är för hårt så får han väl tycka det.

/ Jonas Jarlmark


Jonas, en mycket viktig miss av mig är precis det du nämner, dvs att ägaren tycker det är OK. Det är trots allt det som är viktigast.
Sedan att du fixat Ulf o Hackes bil är ingen hemlighet, och den gick mer än bra är likaså en gott betyg. thumbs up

En ursäkt modell större ber jag att få ge dig Jonas.
ovanstående blev lite mycket "kom ketchup så går vi" historia. thumbs down

_________________
Patrik Ljunggren
Citera
Alexandra
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 18



Peter Gutniak skrev:
FredrikÅ skrev:






Åhhh....

Jonas, du passar faktiskt riktigt bra i ett sånt där tyskt överläppsskydd. Till nästa RBC förväntar jag mig faktiskt att du har skaffat dig en uppsättning oavsett vad Alex säger! Äkta racers har mustasch!


Ledsen Gutniak (och Frippe) ... Som fru tycker jag mig faktiskt ha veto i den här frågan. Ingen mustasch på min man!

(Iallafall inte innan mustaschen är grå... )

_________________
Alexandra Jarlmark
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6873

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Vad är det för fel på mustasch?? >




Edit: Ber om ursäkt för fruktansvärt OT. Men jag är fredagstrött.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Eftersnack
2005-12-05 Jarlmark hos K3
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (9697 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande