Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000 ST(supertouring) -73
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
14 besök idag (91259 totalt)
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Tillverkade stolsfästen i samma dimension som bilens golv och med 40kcm kontaktyta per stolsinfästning. Här är dom grundade och klara för montage. "öronen" är till ifall besiktningen gnäller så kan jag bulta fast dom med 4st M8/stol.






Här är stolarna provmonterade! observera den sportiga treekrade ratten








Åsså den customtillverkade instrumentbrädan som kommer kläs i "alcantara"



_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004
Inlägg: 489



Instrumentbrädan ser riktigt nice ut. Vad har du gjort den i för material?

_________________
Jesper Brenner
Life Isn't about the amount of breaths you take - it's the breathtaking moments that count!
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
1,5mm eloxerad aluminium.. Så den är både styv och lätt.

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Grymt cool Touring.
Rejsigt stuk.
Keep it up
Räknar du med att regbesiktiga.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Tackar!

Javisst ska den regbesiktas...

"Lådan" som ska hålla bältesrullen.


Så här ser den ut med bälten från S??B 9-5... Man tager vad man haver


oops! Så här stod det på de pyrotekniska bältena som numera sitter i bilen thumbs up



Här är de godkända FIAplattorna fastsvetsade.

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Ser jävligt nice ut det där.
Var fick du tag i bur till touringen? Var det knöligt att få i den?
Åker med full inredning och instrumentbräda i min men är sugen på att iaf få i en båge med stöttor mot stötdämpartornen bak. Touringen är ju inte direkt grov i B-stolpen, inte A-stolpen heller.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



ang. bur så är det samma som till vanliga 02an, är ju först efter stötdämpartornen bak som det börjar skilja!

när jag beställde buren till min touring så ringde jag gunnarsjö och beställde till en vanlig 02a och det passade perfekt...

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



ang. bur så är det samma som till vanliga 02an, är ju först efter stötdämpartornen bak som det börjar skilja!

när jag beställde buren till min touring så ringde jag gunnarsjö och beställde till en vanlig 02a och det passade perfekt...

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Kampfffff skrev:
ang. bur så är det samma som till vanliga 02an, är ju först efter stötdämpartornen bak som det börjar skilja!

när jag beställde buren till min touring så ringde jag gunnarsjö och beställde till en vanlig 02a och det passade perfekt...


ok, den uppgift jag fått är att touringen har lägre (sportigare) taklinje, ventilationsrutorna på dörrarna passar inte mellan sedan och touring. likaså lutningen på framrutan ska vara annorlunda, touringen lutar mer, enl de uppgifter jag har. höjden på buren går ju alltid att fixa till
Vad tror du om att försöka eftermontera en "båge" med sidostöttor i min bil,
Mycket strul?
Vem är Gunnarsjö (guss?)
Vad kostade kalaset
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Carnesköld skrev:
Kampfffff skrev:
ang. bur så är det samma som till vanliga 02an, är ju först efter stötdämpartornen bak som det börjar skilja!

när jag beställde buren till min touring så ringde jag gunnarsjö och beställde till en vanlig 02a och det passade perfekt...


ok, den uppgift jag fått är att touringen har lägre (sportigare) taklinje, ventilationsrutorna på dörrarna passar inte mellan sedan och touring. likaså lutningen på framrutan ska vara annorlunda, touringen lutar mer, enl de uppgifter jag har. höjden på buren går ju alltid att fixa till
Vad tror du om att försöka eftermontera en "båge" med sidostöttor i min bil,
Mycket strul?
Vem är Gunnarsjö (guss?)
Vad kostade kalaset
//Niclas


Jo Niclas du har helt rätt angående bilarnas olika karossform, framför a-stolpen är dom lika resten är olika.
Beroende på hur snygg (seriös) installation man vill ha på buren så för min egen del skulle jag inte godta en "färdigbyggd modell" speciellt inte från en sedan vilket naturligvis inte skulle passa särskilt bra.
Min bur har helt perfekt passform då den tillverkades just till denna bil av ett proffs. Hatar för övrigt allt vad bultförband heter...
Mitt tips är att om du är noga så åker du till nån som bygger burar seriöst, inget att leka och palta själv med, med andra ord. Det är ett hantverk till 110% och precis som alla andra hantverk så ska man ge sjutton i att palta, slutar ändå att hantverkaren får göra klart

När du skriver "båge" förmodar jag att du menar huvudbågen som går innanför b-stolpen, den är ju bra ifall man slår runt och är bättre än ingenting men har nog knappast något att göra med vridstyvheten att göra. Den är inte särskilt svår att montera för du behöver inte göra några dolda svetsar, bara att tillverka lagom höga "lådor" som du ställer buren på. Den går ju åxå att bara bulta dit så kan du ta ur den när det är dags att besikta. Sen slipper du riva en massa i inredningen och den är ju läcker som den är så en huvudbåge blir kanon... Lycka till

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Carnesköld
Nyköping
Här sen Apr 2004
Inlägg: 451



Tack för infon. Det är riktigt att jag menar huvudbåge med stöttor båkåt mot fjädertornen, Huvudsyftet är inte att styva upp bilen utan att öka chansen till överlevnad vid en ev rullning, förstår oxå att helbur är det bästa men eftersom bilen inte är ngn renodlad Räcer utan används till och från jobbet (även i jobbet) sommartid så måste en viss standard finnas.
Har hittat en båge som ser jävligt bra ut. Peter med gula 02an i sävar.
//Niclas

_________________
Niclas Carnesköld

Kulbil: BMW 635 B9
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Har fixat längre bultar till den den övre bältesinfästningen för att få ut fästet längre så att buren inte kommer att ta i trepunktsbältet. Det var inte alldeles lätt att hitta sånna bultar då de inte ens fanns hos wurth, men hos den lokale chevamekanikern fanns det



Har även svetsat dit hjälmkrossarstaget så nu är buren färdig


_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
t0ni
Bräkne-Hoby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 68



Hej Kristoffer, vad kostade buren från gunnarsjö, inkl frakt?? Ska du reg besiktiga med bur?
Innebär det problem i besiktningen att ha buren i?

_________________
Henric Gustavsson
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005
Inlägg: 134



kan svara lite där då jag har reggat om min touring med bur...du måste reg. besikta bilen när du har monterat i en bur, bilen blir då ändrad till 1 passagerare (eller 1-sitsig om du inte har något passagerarsäte i vid besiktningen).

Dom krav som ställs av bilprovningen är att buren skall vara vadderad överallt där det finns en risk för att man kan komma i kontakt med den, samt att den inte skall hindra i eller ursteg alltför mycket...det är dock som allt annat ett lotteri

en grej till som du måste ha (som jag fick nerslag på) är en avbärare..det röret som går ovanför vindrutan är nämnligen lite dumt om du skulle krocka eller liknande så du kastas framåt så skulle ditt huvud åka rätt in i det röret och ta tvärstopp, och det är inte bra...

avbäraren är enkel att bygga, jag borrskruvade fast en 0,7 mm plåt i framkant på det röret (mot vindrutan alltså) och vek sen den runt röret och lät den gå bak drygt en decimeter, sen borrskruvade jag fast den i taket och klädde den med vaddering...skulle man nu krocka så kommer den plåten att leda huvudet under röret...

_________________
Johan Kampf
-----------
BMW 2000 Touring -72 Banbil UPPEHÅLL
BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
t0ni
Bräkne-Hoby
Här sen Dec 2005
Inlägg: 68



Tack för ett mycket utförligt svar Johan thumbs up

_________________
Henric Gustavsson
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Det där med avbärare har jag funderat lite på Kan man inte bara limma fast en tjock stoppningsbit typ hård skumgummi som har en kilformad form? Så tänkte nog jag göra!

Henric: Vet inte vad en sån kostar då jag har en annan bur, men min kostade ca 5000 om den då bara varit ipunktad.

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Har nästan fixat klart fronten och den var verkligen rutten. Vet att det finns nya att köpa men 4000 e mycket pengar...


Första biten inpassad


Ja lite ny design blev det allt....


Här är den tennspacklad och färdig för grundfärg.

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Sedan fronten plockades bort förra vintern så hade den "krympt". Fråga mig inte hur men så var det. Bara att lägga till lite material och sedan passa in den så bra som möjligt.



Här är den ordentligt fastsvetsad igen, och grundmålad!



Så nu börjar det likna en bmw igen



Även buren är nu helt färdig och fick sig en släng av penseln.



Så nu kan man nästan säga att karossen börjar bli färdig (nästan iaf)

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Vad ska man säga, kan inte bli bättre.....En av mina absoluta favoriter 2000 touring. Och med härligt racestuk också :up:Bara att lyfta på hatten

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
tvalkopp
Dalarna
Här sen Jun 2004
Inlägg: 338


Trådstartare
Va kul att det finns flera som gillar modellen för den är ju inte särskilt vacker...... dock udda!!! (cool)

Här är iaf nya 323 bärarmarna som är något grövre än 02 original (målad). Blir lite klurigt att få till med stötdämpare och fjädrar då de ser så olika ut. Skulle gärna använda 323 hela koncept med coilovergrejen, lär då byta ut topplagringen till en större och högre och inte paja hela geometrin helst!!




Här är de nya bakbromsdetaljerna, saknas gör bara skivorna och packningssatserna som verkar omöjliga att få tag på, då de utgått från bmw:s sortiment



Har precis skickat iväg diffen och bärarmarna på blästring så jag hoppas kunna greja lite i helgen

_________________
Kristoffer Dahlvik

BMW 320dT -10 M-sport
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



Är det packningar till oken du saknar? Måste det vara Bmw-original? Jag köpte nyligen till mina 323 ok
på ett ställe här i Jkpg som har det mesta till bromsar , har fått mkt hjälp där till mitt e21-projekt, kul med folk som kan sin sak och tar sig tid till oss som håller på med gammalt "skrot"

På återhörande

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 2000 ST(supertouring) -73
<<   1, 2, 3, ... 13, 14, 15   >>
14 besök idag (91259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande