Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2000 ST(supertouring) -73 | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 4 besök senaste veckan (91243 totalt) |
Tänkte lägga upp en tråd på min blivande pärla
Det är en inkafärgad 02 touring som är tänkt att bli en busbil som både kan användas på vanlig väg, men mestadels på bana. Projektet har legat på is några år eftersom jag införskaffade en annan 02, en svart Luxus med aggregat. Men allting har sitt slut och efter ett par år såldes den, fast inom familjen såklart . Touringen rullades in och projektet tog ny fart förra hösten. Touringen ska vara godkänd på bilprovningen och ha godkänd racingbur så att den kan rastas på banan med de andra bayrarna i bmw cup! Bilen blir klar till våren.... Fast vilket år är en annan fråga Några tidiga bilder! Puhh _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
_________________ Christer Lundman Christer@hagbergsrally.se www.hagbergsrally.se Björryd Gård SE-516 96 Aplared Sweden +46-703-619691 +46-33-101649 |
Ja den är ju inte direkt färdig...
Efter en massa underredsskrapande, Hittades ruttna ramsnokar, Bara att rita av de gamla och tillverka nya, i 2mm plåt så det blev lite rökigt i garaget efter kapning med kapmaskin i 5 timmar.. _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Sådärja, monterade nya fina ramsnokar, tyvärr blev bilen lite tyngre då ny plåt väger mer än gammal
Rostlagning på de gamla klassiska 02ställena Plåten nedanför lysena var kass den åxå så en ny snickrades ihop med lite finess på _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
|
Ja den är ännu vackrare i verkligheten, synd bara att man måste gömma den i ett vätsketätt utrymme då jag har en tvåvolymsbil >
Funderar på att göra "lådan" i alu med toppdelen av lexan Det är en tank från JAZ och beställdes genom persåkers. _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Ja det blir till att göra ett extra hål. Tycker den känns lite lång för att sätta i framkanten på tanken men jag vill helst inte sätta den i nedsänkningen för pumpanslutningen då soppaflödet kanske suger ner flottören?? Sen lär man ju igenom skummet åxå.
Priset är 3600:- för tanken 900:- för armaturen och 300:- för tipoverventilen. Tror inte det blir någe billigare att beställa själv från staterna med frakt och div tullavgifter _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Med ett ruttet golv är det inte kul att montera ramsnokar, stolsfästen, bur och bälten så ett nytt blev tillverkat
och en bild på spjällhuset och plenumet, ska nog inte använda plenumet för det blir nog trattar, det låter goare. Insugsljud får ju låta hur högt som helst för en sugmotornörd _________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Den rymmer nästan 39 liter och måtten kommer jag inte ihåg exakt men ca 18*19" och 12" hög. Tänkte själv flytta de främre fästena till sidorna för att kunna placera tanken längre ner och längre fram. Du har ju lite längre bagageutrymme så i en sedan borde den sitta som ett smäck, är lite orolig för att bli påkörd bakifrån då tanken hamnar 15 cm från bakstommen. Den går ju iof att montera uppepå bakaxeln men det ser inte lika bra ut. Dagens I-landsproblem
_________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Efter att jag satt dit nya golven var det dags att lacka bilen, först med primer och sedan "inka" lacken. Observera att passagerargolvet ligger 5 cm högre än på förarsidan, det för att få ordentlig plats för avgassystemet.
_________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Jag har tio entrepenörer som hjälper mig dygnet runt Nej då, första bilder är från förra hösten, och då var det hårdkörning i garaget tills mars, sen var det dags för "turbon" (den andra) bilen att få garageplatsen tills för några veckor sedan. Sista bilden på lackningen är för en månad sedan så snart är vi ikapp...
_________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Ja då var det dags att plocka i buren. Känns skönt eftersom allt "tråkarbete" är i stort sett gjort dvs massor av rostlagning urrensning osv. Den är i mitt synsett mycket tajt och fin. Eftersom bilen är så liten så är det ju bra ifall buren inte tar en massa innerutrymme där man kan slå i div. kroppsdelar. Det blev ca 30 m rör, och det innebär 60 extra kilo. Finns fler bilder ifall nån behöver ideer. Nu är vi i realtid då det gäller bildernas datum.
_________________ Kristoffer Dahlvik BMW 320dT -10 M-sport |
Våra race- och banåkarbilar BMW 2000 ST(supertouring) -73 | 1, 2, 3 ... 13, 14, 15 >> 4 besök senaste veckan (91243 totalt) |