Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bur-frågor
1, 2   >>
4969 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Bur-frågor

Jag har lite frågor om att montera bur i bilen.

Blir det någon större förstyving av bilen om jag bygger en halvbur. Båge med bakåtsträvor och diagonala rör från höger hjulhus till vänster b-stolpe och vice versa.

Hur blir det när jag ska besiktiga? Måste jag plocka ut buren då?

Går det att bygga en bur som kan monteras ur bilen?

Var ska jag placera infästningarna i bilen?

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Du är kanske inte första hand ute efter att bygga en bur som är godkänd för racing, men kanske regelverket för dessa burar ändå kan ge intressant info?

http://www.sbf.se/pdf/regler/GT_Regler.pdf

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Nä jag endast ute efter en bur för att styva upp bilen.
Så om någon har ett bra förslag till en konstuktion så är jag tacksam.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

DanneT16 skrev:
Nä jag endast ute efter en bur för att styva upp bilen.
Så om någon har ett bra förslag till en konstuktion så är jag tacksam.

om du åker så fort att du verkligen behöver styva upp bilen så lär du nog även ha ganska så stort behov av en riktig bur som skyddar när din styva bil släpper .....

Ska det vara racebil i fart så bör man ha racebils säkerhet ... mina

Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
aaah okej. Då är det väl lika bra att bygga en riktig bur

Men hur går det hos besiktningen då?

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Hej!

Ja, den som kan svara på vad som händer hos bilprovningen skall jag bjuda på öl när jag träffar den personen:))

Det verkar som det inte står i klartext vad som gäller i deras tekniska handbok.

Mvh

Porsche 944 TURBO
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Man är tvungen att reg.besiktiga om man stoppar i en bur eller båge. Sen skall de delar av buren som man kan slå huvudet i vara inklätt med stöttdämpningsmaterial. Men annars tror jag inte bilprovningen har några direkta åsikter så vida man inte gör något som är direkt farligt för de åkande eller försämrar trafiksäkerheten.

/Patrik

Lomma
Här sen Jan 2003

Jag har hört både fullständig reg.besiktning och begränsad reg.besiktning

Det är en ganska stor prisskillnad mellan dessa, 1940:- mot 380:-

Therealpinto skrev så här:

"Bur borde kräva begränsad regbes med vägning, men jag är inte 100% säker. Jag tycker inte att det framgår av Bilprovningens Tekniska handbok... "

Mvh

Porsche 944 TURBO
Citera
rylander
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det stämmer bra, jag tänkte inte på att det finns två varianter. Den erfarenhet jag har av det är att det räcker det med begränsad reg.besiktning och vägning.

/Patrik

Lomma
Här sen Jan 2003

Gött!

Nu får man hoppas att bilprovningen också vet detta :)

Men idag fick man tråkiga nyheter som gör att besiktningen får vänta ett tag, mina R-däck är försenade :(

Vet någon vad som gäller vingar?? Kan denna gå igenom??

Mvh

Porsche 944 TURBO
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Nu ser jag bara framdelen av vingen, men normalt sett är det svårt med vingar som är av hårt material och som inte ansluter till karossen med sin främre kant. Bedömningen ligger dock till stor del hos besiktningsmannen och så länge den sitter fast mot karossen längst ut i kanterna, så kan det gå bättre.

/Gustaf

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Tackar!!

Nästa gång ni är i Malmö/Lund regionen så ska ölen flöda:))

Mvh

Porsche 944 TURBO
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Jag slängde ut frågan ang. begränsad/full regbesiktning på BMW Power och fick svaret att det krävs fullständig. Tråden finns på http://bmwpower.nu/forum/topic.asp?id=48179
(Jesperado ska jobba på SBP)

Det verkar som det bero lite på dagsformen vilken typ av besiktning SBP kräver vid burbygge.

Lycka till

Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Går det inte att bygga 'ihopmonterbar' bur - eller går det inte att få det alls lika bra som en helsvetsad bur? Så slipper SBP få veta om buren alls.

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Hur gick det då?
Jag läser på SBP:s hemsida och antingen blir det enklare regbes a 380 kr eller så blir det lite häftigare 900 kr inkl vägning.
Jag har besiktigat ett antal taxibilar, och utrustningen där väger väl ungefär samma som en båge gör. De brukar bara höfta till några kilo o sen skriver de in det o färdigt sen. 380 kr... Borde räcka för båge med.
Eller?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Re:

Roger Gustafsson skrev:
Hur gick det då?
Jag läser på SBP:s hemsida och antingen blir det enklare regbes a 380 kr eller så blir det lite häftigare 900 kr inkl vägning.
Jag har besiktigat ett antal taxibilar, och utrustningen där väger väl ungefär samma som en båge gör. De brukar bara höfta till några kilo o sen skriver de in det o färdigt sen. 380 kr... Borde räcka för båge med.
Eller?

Jag fick väga bilen på lastbilscentralen lokalt och efter det tror jag det kostade 650kr på sbp.

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Jag behöver göra både reg och vanlig besiktning. Om jag kör dit o låtsas som ingenting om bågen. (Den sticker ju inte ut direkt eftersom bilen redan är tvåsitsig och bågen smiter tätt åt väggarna att den knappt syns... )
Kan man få körförbud?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005

Får man ha dörrkryss för Bilprovning? Alltså som den nerdersta på bilden? (fast utan det nedersta horisontella röret) Det hindrar ju in- och utsteg en hel del? Jag ska snart montera min bur, och hoppas på att få ha såna, för de borde vara styvare än den andra varianten. Eller?

Buell XB12S -08
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det finns inget som säger att man varken får eller inte får ha dörrkryss. Det är en bedömningsfråga om hur mycket insteget försvåras. Så grundtipset till gatbil är att bygga så slimmat som det bara går.

Det blir inte körförbud om man fastnar med en bur i en kontrollbes, men det blir ju föreläggande om regbes.

/Gustaf

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

therealpinto skrev:
Det finns inget som säger att man varken får eller inte får ha dörrkryss. Det är en bedömningsfråga om hur mycket insteget försvåras. Så grundtipset till gatbil är att bygga så slimmat som det bara går.

Det blir inte körförbud om man fastnar med en bur i en kontrollbes, men det blir ju föreläggande om regbes.

/Gustaf

Gott!
Min är mycket slimmad!
Tror tillomed att man skulle kunna sitta i "baksätet" om man ville det. (om det var lagligt.)
Får man förresten fästa rejsbältet i samma bultar som bågen? Skulle ju bespara en lite arbete... Och fästplattor...

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Ett både instegsvänligt, styvt och skyddande alternativ är det enligt bild 2 nedan:

...har faktiskt inte sett nån sån i verkligheten tidigare, vet inte om jag är tidig, oinformerad, eller ovanligt dum, men jag körde på den lösningen :

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Bur-frågor
1, 2   >>
4969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande