Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Sebring
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
22 besök senaste veckan (220122 totalt)
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
MGB GTS - 1970
(Uppdaterat 2023)

Denna bil köptes helt original när jag var 18 (december 2005) för att vara en fin bruksbil.
Det hela spårade ur självklart och trotts försvarsmaktsanställd så började jag plocka ner den för att lära mig.
Det tog ända till 2013 på Falkenberg tills den gick på bana för första gången.

Kaross :
MGB GT - 1970
Sebring glasfiber skärmar / rear valance
Glasfiber huv utan frame
omgjord std Front valance
Plast sido / bak / bakre sido fönstrerna
"Le Mans" Grill med aluminium plåt mellan 8 resp 12e ekern, resten av ekrarna är insmalnade till 8mm
Backljus ersatta med aluminium plåtar
Dörrlås / vindrute spolningsmunstycke ersatta med gummiproppar
1 dämpare till bakluckan
Aston tanklock på std placering

Vikt : 895 kg med fulltank + 70 kg förare, tomvikt runt 780-790 kg med passagerarstol


Chassi :
Bilstein teleskopdämpare runt om
Poly / nylatron bussningar
7/8" kräningshämnare i solid fästen med teflon mellan bussning
Droplinks Comp Uniballs ställbara
660 lb / inch framfjädrar
Comp bladfjädrar bak ca 2" lägre
Banjo bakaxel med 4,875 : 1 diff.
Minilite 15x7 med Yokohama A048 205/50-15M


Motor / låda :

5ports topp med rätade insugkanaler med rostfria ventiler 1,69" på insug & 1,44" på avgas
Insugsstyrningarna helt nertagna
Dubbla ventilfjädrar med Alu caps
Std vippbrygga med stålbussningar
Härdad vipparms"axel"

Kent 718 Kam
2500-7000 rpm
10,57 mm valve lift
290graders duration

omsvetsat (rätat) S/T London insug med utjämningsrör mellan runners
Weber 45DCOE

40grams Lättade lyftare
Tube pushrods

GB 5 lagers block
*Linehonad
*Lutbadad
*Toppdeckad
*Borrad till 1950cc (ca 83,7)
*Nya kamlager + linehoning

Carrolli stakar
Smidda JE kolvar
Slipad/polerad vev ca 15,5 kg
*Riktad
*Slipad
4 synk svänghjul
*Lättat till 8 kg
*Balanserat

Competition Trycklatta
Rally Lamell

ARP bultar topp&svänghjul&vev
Uprated oljepump
originaltråg med alu baffelplåtar

MGB 4 synk växellåda med rakskurna/tätstegade drev


Inredning :
original instrumentbräda
Plåtluckorna för luft ersatta med alu diton
Bantat elsystem
-Cigg tändare
-Bränslemätare
-Kart / coupé belysning
-Hazard lights
-Kontakter till dörröppning för coupe belysningen
+oljetemps mätare
+Switches för att separat on/off bränslepump samt tändning med kontroll lampor
+FIA brytare
Monolita Ratt
Hållborrade dörrar samt bortskuren plåt i mitten för fönsterhissar
El / Broms ledningar dragna på passagerar sidan
Saftey Devices 6p bur med dörrstag , Passagerar dörrstag rakt över öppningen

Enkel Sparco Evo 2 Plus med 3" 4p Bälte


11/12 - 2005 dagen den kom till garaget

April 2006

April 2007
Skärmar just dit limmade

Oktober 2008
Bromsar , hjulupphängning , elsystem , lackat inuti / motorrum.
och motor / låda har redan hunnit bli urplockade 1 gång
thumbs up
3/5 2009 Hemma från lack

19/5 2009 Första utrullningen sen lack
thumbs up
14/9 2009 Äntligen ser den verkligen ut som en bil , all el funkar , uppstartad

Tjolöholm 2010 Även samma dag den kördes för första gången

Nya Hjul 2011 , Redo för 3dje besiktnings försöket

Första tävlingen Falkenberg 2013


Van Diemen RF80 - Från sida 31
Dansk historia från 1984-ca1993 därefter har den varit i Sverige.
Dock aldrig tävlad i Sverige.

Motorn är byggd av Bror Jaktlund och har ca 3-4 timmar sen dess.
Växellådan är nychimsad med nya kåpor

Inte så mycket att göra innan säsongen så har mest blivit små saker.
Tex gjutit stol, bytt tändkablar/lock, lackat om karossen och plastat om nosen.



Kali Kart / PCR Formel Nordic - 1984 Go kart - Från sida 32
Köptes av andra ägaren som slutade tävla tidigt 90tal och istället för att sälja så fick bilen stå tills jag köpte den.
Håller på att renoveras


Birel T12C / Parilla Go Kart - Från sida 32
Håller också på att renoveras.
Hade diverse extra stag i ramen och tyvärr fel bromsok och lätt söndersågat / borrat fäste.
Saknar 2 bakfälgar 210mm och ett magnesium 38mm nav jag tror jag aldrig kommer hitta.

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Nice, ännu fler engelsmän. Med ekerfälgar, dessutom... thumbs up

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Finns väl igentligen bara engelska o italienska sportbilar ? lr hur max ?

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Andreas T skrev:
Finns väl igentligen bara engelska o italienska sportbilar ? lr hur max ?


Eh...Jag har ju för avsikt att stanna på Rejsa ett tag till, så jag säger inget

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Hm bra val ..

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Där finns en kille som tävlar med en nästan standard MGB GT i MGCC klubbmästerskap. Han har ett extra set ekerfälgar med R-däck på. Han håller stilen, men det går rätt fort ändå. För övrigt är han ganska duktig på att köra också.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Här har du någon att kolla närmare på. Hans Edin kör en MGB GT i RHK. MGBn är väl i grunden inte ett under av väghållning, ban-anpassat chassie mm, och ska du köra historiskt så sätter ju reglementet dessutom spärrar för vad du kan göra åt det. Men det går att köra förhållandevis snabbt med den ändå, och kul lär det vara. Om man kan ta att det kränger lite grann...



En bild till. Kränger lika mycket på den.


_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Äh gör inget om de kränger lite !
Jodå finns ju minilite knockoff dessutom om man ska vara riktigt tuff, men ah har inget jobb o studiebidraget får gå till bilen.

Ska fräsha upp han för de första, o sen blir de rullande renovering / trimning

Började med att ta ur domkraft, bogseringslina samt reservhjulet (alla std ekerfälj), så den går nog redan lite bättre utan all den där tyngden hängandes bakom bakaxeln

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 741



Andreas T skrev:
Äh gör inget om de kränger lite !
Jodå finns ju minilite knockoff dessutom om man ska vara riktigt tuff, men ah har inget jobb o studiebidraget får gå till bilen.


Ett tips om du ska ut och lufta den på bana: Se till att splinesen på hubbarna är OK och att fälgarna är friska. Det är inte roligt när det börjar knacka och skramla där. Att sätta R-däck på ekerfälgar som dessutom är knockoff är en utmaning i sig. Greppet gör att man frestar mer än nödvändigt på en redan klen och utsatt konstruktion.

Jag har själv kört ekerfälg på bana och hur mycket man än bankar och drar åt så är risken att det glappar när man kommer är klar.

_________________
Fredrik Bolander --VVR--
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Jodå tror dom är rätt så fina o ekerfäljarna är nyrenoverade o spinnerserna (rätt stavat ?) är helt nya o ligger ouppackade i förpackningar.

ska köra med original sulor, den kommer ju gå nästan enbart på gatan hela året

Man måste ju njuta av att åka sportbil

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



7-11 skrev:
Ett tips om du ska ut och lufta den på bana: Se till att splinesen på hubbarna är OK och att fälgarna är friska. Det är inte roligt när det börjar knacka och skramla där. Att sätta R-däck på ekerfälgar som dessutom är knockoff är en utmaning i sig. Greppet gör att man frestar mer än nödvändigt på en redan klen och utsatt konstruktion.

Jag har själv kört ekerfälg på bana och hur mycket man än bankar och drar åt så är risken att det glappar när man kommer är klar.


Jo, det är ju rätt så tänkbart, jag har hört att ekerfälgar kan flexa en hel del. Men det är rätt coolt att våga köra R-däck ändå. Och han har nog inte haft några större problem, uppfattade jag det som. Men är splinesen lite slitna, lär de bli MYCKET slitna ganska snabbt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Hehe jepp, men håller mej som de e.
Ska ut o köra han lite o känna på han, verkar som om han vaknar vid 3-4000 innan de bludrar han bara o går ojämt..

Ska riva om i motorrummet nu idag o ringa om förnickling

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jesperakesson
Västra Frölunda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14



Hej!

Ett annat problem med ekerhjul är väl att fälgbanan görs lite kraftigare och därmed får man mycket vikt lång ut i hjulet. Splines är skit tycker jag, jag har fått byta fälgar och hubbar på min, men det är snyggt med ekrar. Har du dessutom orginalstorlek så är de på 14 tum och 4,5 tum breda vilket inte ger en så spännande däcksval. MGC'n hade 15 tummare med lite mer bredd.
Vad gäller trimning av en B så är How to Power Tune MGB 4-cylinder Engines For Road & Track av Peter Burgess (www.mgcars.org.uk/peterburgess/) mycket läsvärd, äved David Vizards bok om A-motorn är användbar. Elwa-motor verkar ha bra koll på B-motorn också.
Generelt sett så vinner man nog ganska mycket på att porta toppen i en B-motor och drömmen är en portad crossflowtopp och dubbla 45or.

Behöver du delar så finns MG-center i Kungsbacka 0300-17534, jättebra tycker jag, men när det kommer till trimning så kan man hitta mer info på andra ställen i många fall.

Vad gäller ratt så är ju Moto-litan snygg men själv bytte jag till en fetare läderratt inför förra säsongen, och det kändes mycket bättre.

/Jesper

_________________
Jesper Åkesson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



När du ska köpa delar är mitt hetaste tips Moss i England. Grejerna kostar ju nästan ingenting, man blir lite ledsen över att man inte kan köpa mer grejer därifrån. De är väldigt bra att ha att göra med, man får sina delar snabbt och billigt.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Mjo men struntar i de o lämnar det åt framtiden, vill man ha snyggare utseende så är det bara o smälla ditt knockoff Minilite fäljarna från Moss.

Den har jag redan på G för 125:- o har lite andra böcker här brevid mej om både pulser o annat skoj.

Mjo hel aluminium Crossflow portad me en liten fin enkel tunn 45a o maxlättade ventiler nållagrade vippor o pulsberäknat avgas o dubbla webrar o digitaltändning
o sen en stabil bas till de o Moss tätstegade rakskurna låda

Nja nu när pundet e uppe i 14:- så är de ialla fall biligare o köpa bussningar från KG trimning istället
Men resten går nog inte o hitta så mycket biligare, ska ändå över till birmingham nu i januari till Autosport International så är det alltid massa affärer som man kan köpa saker ifrån direkt över disken

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Lite uppdatering !

Bara bakre kabelhärvan vid torpeden som inte är "naken" alla klammor / delningar ska bytas & allt ska göras rent innan de lindas in igen

Nypolerad Lucas tändspole

Ja just de ! glömde skriva de, sitter Aluminium huv / innerskärmar på den. Std ?
Cigg tändaren vet jag ialla fall är option, ska kolla upp resten

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
jesperakesson
Västra Frölunda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14



Aluhuven är nog standard, jag har en på min och den är standard. Innerskärmar är inte standard men det är jättebra grejer då sprutet från däcken annars samlas i skärmarna framför dörrarna.
Din grill är inte original, på 70-an ska det sitta svart, djupt liggande grill. Fast jag tycker att din grill är mycket snyggare.

_________________
Jesper Åkesson
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Satt det verkligen aluminiumhuv original. Häftigt, det känns ju betydligt mer high-tech än normalt MG.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
jesperakesson
Västra Frölunda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 14



Aluhuven var original från start 62 till runt 70-71 tror jag. Stålhuven är väldigt mycket tyngre.

Fast det är nog det enda som känns high-tech , på gott och ont.

_________________
Jesper Åkesson
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1565


Trådstartare
Jo grillen vet jag inte är original, dessutom är den helt ny.

okej då vet jag det, inte kommit 100% in i MG "träsket" än

Haha nja tycker bakluckans "lyftare" eller vad man ska kalla dom är redigt fina kan ta ett kort imorrn, inte sett nått liknande på någon annan bil.

Ska nog fan leta fram nått mer high-tech

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Cool bil,

en sån funderade jag också på innan jag fastnade för Europan för sista gången.


_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
MGB GT Sebring
1, 2, 3 ... 38, 39, 40   >>
22 besök senaste veckan (220122 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande