| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
CAM-beredningshjälp CNC
|
2 besök senaste veckan (9506 totalt) |
|
CAM-beredningshjälp CNC
Hallå! är det nån som sitter med nåt camberedningsprogram och kan hjälpa mig att skapa kod till ett fräsjobb. Jag har nämligen tillgång till en grymt fin fräsmaskin, men snålskallarna som äger den har inte investerat i nåt beredningsprogram, och de lär väl inte göra de bara för mitt lilla fuskjobb heller tyvärr...
styrsytemet är ett Heidenhain iTNC.530 och fräsen heter Quaser MV204IIL Jag är ingen expert på området, en vad jag har är en ritning i 3d format, typ sat step eller liknande och nu vill jag kunna fräsa en detalj utan att behöva sitta och måttsätta till förbannelse för att sen knacka kod... Mycket tacksam för hjälp eller tips!! / Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Postprocessor kallas den mjukvara som översätter de verktygsvägar man definierat i ett CAMprogram, till G-koder, som maskinen förstår.
Postprocessorn är tyvärr unik för varje kombination maskin-styrsystem-camprogram, och man kan därför inte CAM'a ett komplett program på något annat system för att köra den i din maskin. Själva G-koden är dock ganska standardiserad, så det "går" att postprocessera verktygsvägarna ett system och ta in i ett annat utan postprocessor. Det kräver dock handpåläggning med alla maskin/styrsystemspecifika parametrar och likakså att man har järnkoll på verktygslängder och dyligt. Inget jag rekommenderar, men just vissa programsekvenser kan lösas så. Det kan dock vara så att postprocesseringen genererar en kod som ditt styrsystem inte känner till, och då blir du tvungen att sitta och modifiera det manuellt, och snart har det tagit lika lång tid som att skriva det själv. Tex så är något så basic som en cirkulärrörelse definierat på olika sätt i vissa olika styrsystem. |
||
|
OK... tror jag hajar lite. Gubben som kör fräsen sa nåt om att jag kanse kunde få "kod utan radiekompesation" och att man sen kan lägga till vilket verktyg man vill köra med...
.... ungefär som att skriva kod för vilken linje stålet ska hålla...
faan, det är inte lätt att försöka förklara nåt som man igentligen inte fattar ett skit av. _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Det är ju inte så svårt att knappa ett program går rätt så fort om man kan...såg att den där maskinens syskon har fanuc som styrsystem...det kan jag med iaf
_________________ Nicklas Åkerlund Admin @ Compello.se VW Squareback E Automatic -72 |
||
|
Se till att gubben skaffar" MasterCam", där ingår beredning och postning ,programet lägger du in på en dator och sen Cadar du en detalj som du sen bereder och postar i datorn.
Sen ska programet över till maskinen och till det finns ett litet överföringsprogram som HeidenHan tillhandahåller gratis, bara att downloada. tror det kallas Tnc nånting?.. kolla deras hemsida. Ifrån datorm måste du ha en kabel eller trådlös förbindelse men det löser ni snart. Lagringsutrymmet i fräsen brukar inte vara speciellt stort (32 eller 320 kb tror jag det var) så därför så kan man behöva ha en dator som överför programmet då det lätt blir stort. Nackdelen med Mastercam är att det kostar en hel del men det är mycket lätt att lära sig och jobba med. Det finns ju Cr.....e host.. versioner att ladda ner men det är upp till dig att bedöma. Caper
_________________ Jörgen Bock |
||
|
Det där går naturligtvis att göra i alla liknande program t ex Powermill. Det man måste göra är att fixa rätt postprocessor såklart, brukar innehålla information om axelriktningar och maskinnolla osv, oftast kan m an göra en själv om man är lite slängd i kod (inte jag då
).
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Man kan "fula" ihop det på många sett genom kombinationer av program/system.
Men om man inte kört kombinationen av hård/mjukvara flera gånger och litar på den skulle jag syna den lika hårt som om jag hade skrivit den för hand innan jag kör den. Det är inte så roligt när de smäller (Gjorde det senast i söndags)
|
||
|
Är det en väldigt invecklad detalj? om det inte är så svår detalj så kan du rita upp den i AutOCad och använda AutOCad's fräs funktion, och sen printa ut G-koderna som AutOCad fixar sen är det bara att kanppa in i maskinen, är ingen expert heller på CNC programering och vad den maskin anväder sig av för system men kanske någon annan vet mer??
_________________ Patrik Kulla BMW M3 -01 SMG |
||
om det "smäller" så beror det på den som gjort beredningen i Cad programet och inte varit uppmärksam på att man måste ex,vis välja vilket verktyg man ska använda sig av och verktygslängder , om man inte gör detta kan det gå åt pipan , men det har inget med programet i sig att göra. Alla välkända program som finns fungerar bra och det är ytterst sällan som det finns ett fel i programvaran. Skit in ,skit ut
Mastercam är bland det mest använda programet i sverige och fungerar bra. Att stå och knappa in kod manuellt går ju det med , men om man ska skriva 2000 rader kod så tar det en bra stund , och 2000 är inget stort program kan jag säga.
Det är nog inte så många verkstäder som bara kör manuell kodning nuförtiden utan mer och mer kör med ett Cad/Cam. Caper _________________ Jörgen Bock |
||
|
Lite offtopic:
De Cnc-företag jag har haft att göra med (många) har operatörer som sköter nästan all /all programmering själva, dagens moderna styrsystem med dess enkla dialogprogrammeringshjälpmedel kommer mer eller mindre att rensa bort behovet av krånglande Cad/cam interface och dåliga postprocessorer. min erfarenhet är att =genom en dålig pp så blir även det bästa programmet skit, oberoenda av hur bra programmerat det faktiskt är, många installationer är i själva verket aldrig färdigställda.. men med "gamla" maskiner och system så är man tyvärr efter redan där. utvecklinger är fortfarande mycket snabb i cnc-industrin. ONTOPIC: om inte detaljen är ordentligt komplicerad så är det antagligen smidigare att programmera den själv, det system du nämner är faktiskt hyfsat enklt att sköta själv då det har dialogprogrammering (möjligen är det inte aktiverat ännu.) _________________ Torbjörn Brogren |
||
|
[quote="powerpak"]Lite offtopic:
De Cnc-företag jag har haft att göra med (många) har operatörer som sköter nästan all /all programmering själva, dagens moderna styrsystem med dess enkla dialogprogrammeringshjälpmedel kommer mer eller mindre att rensa bort behovet av krånglande Cad/cam interface och dåliga postprocessorer. Gör man programmeringen själv antingen rakt från ritning eller från camprogram står man själv för felen. Lämnar någon in ett program och säger hur det ska köras blir det garanterat krasch någonstans då kommunikationen inte stämmer helt. Hur många kunder vill betala 5000.- extra för krashat verkyg på grund av deras egna program? Inga! man nobbar det direkt, att gå igenom allting etc tar minst lika lång tid som att göra bra program. "min erfarenhet är att =genom en dålig pp så blir även det bästa programmet skit, oberoenda av hur bra programmerat det faktiskt är, många installationer är i själva verket aldrig färdigställda.." Skit bakom spakarna blir alltid skit ut. Ett grundkrav är en fungerande postprocessorn efter maskin OCH operatör. Annars kan man virka koftor... "men med "gamla" maskiner och system så är man tyvärr efter redan där. utvecklinger är fortfarande mycket snabb i cnc-industrin." Med konsekvent beteende och stabila maskiner kommer man mycket långt. Längre än nya maskiner och ovana med maskinen. _________________ Roland Johansson |
||
|
Håller fullständigt med.
Följande scenario har utspelats på min arbetsplats: Fram till nyligen har vi alltid programmerat manuellt, till o med för 4 axlig bearbetning. Det blir i stort sett några hundra rader för hand i en dator och sen skickar man över det till fräsen, i detta fall en Miyano TSV 25 med HAAS 4:e axel. En sådan komplicerad detalj som kräver 12 verktyg har hittills krävt en dag programmering, 1-2 timmars riggning. Nu är det så att firman har köpt 2 licenser Edgecam 9.75 a'60.000 kr (vansinnigt pris!) 1 för svarv den andra för fräs. Nu kör vi ett datorbearbetat program till en annan kund, numer med CAM med rätt postprocessor (Fanuc 0M), det tog likaväl 1-2 dagar för PP hoppade över tillbakagängning = brott på verktyg osv. Kontentan är att med korta program är CAM snabbast men på långa med komplicerade banor etc är jag inte lika säker på. Programmerar manuellt gör jag för det mesta i DynaLan och Fanuc, i mitt tycke går det snabbare. _________________ Kör cheva numer. |
||
|
Grabbar, vilka problem ni har
Själv står jag i en Flerop. Modig 7000 ifrån 1990 med HeidenHahn 155 styrsystem (dialog= lätt att lära sig) Små program som ex att borra 5 st hål i en platta och nån cirkulär urfräsning, det går snabbt att programera för hand direkt i fräsen. När det börjar bli lite mer än så ( friformfräsning)då kör vi via ett Cad/Cam program i Pc. 1) koppla ihop fräsen och pc med en korskopplad kabel via paralell eller comporten, vilken av dom det nu va?) 2) Instalera MasterCam (kan va nåt annat också) och gratis överföringsprogramet ifrån Heidenhahn ( Tnc.)på pc:n 3)Konstruera en detalj i Cadden och spara den sen. 4) Välj verktygsväg på detaljen och välj därefter vilka verktyg och nr. Och skärdata som det ska vara till detta jobb. 5)Sen postprocessar man det (tar mellan 2 - 60sek.beroende på hur avancerad fräsjobbet är.) 6) Knalla sen över till fleroppen och kalla på det program som du nyss gjort klart, se till att Z måttet är riktigt inställt ( jag personligen lägger den på ovansidan av det jag vill fräsa)och att startpunkten är där den ska ( att man mätt in arbetsstycket i x och y led) 7) Starta sen fräsen och luta dig tillbaka och se din skapelse växa fram. om man gjort detta på rätt sätt så funkar det varje gång, men som sagts förut så..skit in, skit ut
Mvh Caper _________________ Jörgen Bock |
||
om man återgår till frågan i tråden så handlar den om att postprocessera ett program för en kombination av maskin/styrsystem och köra det i ett annan. Jag skulle tvivla på att du rekommenderar detta? Vad gäller "smällen" jag pratade om så var det en förändring på postprocessorn, gjord av en annan operatör, följt av lite dålig kommunikation som orsakade det. Och då minsta förändring får stora konsekvenser ser ja det som en självklarhet att man inte bereder med ett system och kör de programet direkt i ett annat utan noga översyn efteråt, om ens då. För övrigt så har jag erfarenhet av maskiner som har ställt till med en hel del mystiska fel, bland annat orsakat av glappkontakt i buskablar med mera, så det är allt annat än alltid det handlar om skit bakom spakarna. Andreas: om du mailar ritningen till mig i step eller iges format så kan jag titta på det. Jag kan ge dig rörelsekoderna för ett program utan radiekompensering gjort i de CAMprogram jag kör, men jag rekommenderar som sagt att du lägger till start/slutkoder själv, samt ber någon se över det noga. Men någon användning borde du ha av det iaf! Kan nog tyvärr inte titta på det förren efter Nyår dock men har du tid att vänta så skicka på.
|
||
|
Hej David,
Fattade lite fel du har helt rätt.
Försöka köra ett program som postats av en annan operatör så brukar det aldrig funka säkert och jag själv skulle inte köra det direkt. Då vill jag ha detaljen på en disket i IGES så postar jag den själv så man vet att det funkar. Vad det gäller glapp i busskontakter har jag varit med om det också och det som brukar hända är att maskinen helt enkelt bara stannar och inte vill göra ett jota mer och så står man där och kliar sig i huvudet och undrar vad som är fel
Caper _________________ Jörgen Bock |
||
|
oj oj oj! Många komentarer!! det tackar jag för!
David, jag skickar gärna över filerna!! Mvh Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||
|
Hei..
Trur eg kan hjelpe deg. Må få vite hva verktoy du må bruke i rett rekkefolge.. og rpm og mating mm pr min.. Dette blir kunn de reine verktoy banene. Så du "mÅ" kopiere de inn etter verktoyveksling og data for værktoy, og etter att du har lest inn NULLPUNKT.. Z0.00 kan være de hoyeste punktet på biten ferdig.. må og vite hvor mye matrial som må ""fjÆrnes"" FOR Z0.00.. Glemte å ta med at tegningen "må" inneholde oppspennings fixstur, skrustikken eller terser! Send en liten snutt av eit program så eg får sjå på språket.. Send tegning i XT format til oyvind.otterlei@adsl.no _________________ Oyvind Ludvig otterlei |
||
|
Re:
Kan uppa den här tråden med en ny fråga. En kompis har ett plasmabord som han söker en beredare till, och vände sig till mig som inte kan så mycket nc-beredning men lite mer dator. Han frågade specifikt ett program AlphaCAM, men nämnde också laurin mini cad/cam och ESSI-Program när jag frågade mer om tillverkare, gränssnittt, filformat och filändelse. Det säger inte mig något men kanske kan vara till nytta. Styrsystemet kan vara CNC500/E V3.01 så det är troligen det här bordet: http://www.blocket.se/alvsbyn/Gasska mach3 och mastercam finns på nätet att testa med, men räcker de för att få igång allt? Det är 6mil till honom så jag vill gärna ha lite mer kött på benen innan jag åker dit och försöker få ihop något _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
|
alfacam tycker jag är det runkigaste programmet att jobba i faktiskt
jag har andvänt alfacam,hypermill samt jobbat med gibbs-cam i 10 år nu, det senare tycker jag är det absolut enklaste å bästa att jobba med, har även bra support om man kör fast _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi Skoda Kodiaq sportline Skoda octavia Rs mk3 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
CAM-beredningshjälp CNC
|
2 besök senaste veckan (9506 totalt) |