Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Krängningsångest. | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10693 totalt) |
Lägger in det här även som en ny tråd. Eftersom jag anser det OERHÖRT viktigt. Det är svar till en tidigare fråga om mer roll vid sänkning, som kan verka motstridigt. Men även visar att det finns en missupfatning om krägning so msådan. Jag har valt att kalla krägningshämmare för krägningsfjäder, av just denna orsak.
Man kan sänka bilen och råka ut för att krägningen ökar.Detta sker om hjulgeomertin vid sänkning, sänker rollcentrum i än högre grad. Krägningen hänger samman med hur stort avståndet mellan rollcentrum och CGH är. Ju längre hävstång, ju mer krägning. Det är alltså inte avståndet mot marken som avgör. En notis var... "annars skulle man göra bilar som inte krängde". Detta är en missupfattning. Bilar SKA kränga. Det är genom denna rörelse man kan blansera över-understyrning. Samt, att man medelst fjädring sidledes, jämnar ut slag i väggreppet. Därför väljer man att lägga rollcentrum 5-10 cm över marken. Eller så högt som ger en lagom mängd fjädrad massa. Om bilen är extremt låg MÅSTE man för att FÅ krägning, lägga rollcentrum tom under marknivå. I F-1ligger den i marknivå. Man lägger rollcentrum vid fram resp bakaxeln i linje med bilens massahöjd över marken vid resp axel. Så att bilens massahöjd över fram bakaxeln harmonierar med rollcentrum vid resp axel. Då får bilen en jämn vridning över rollcentrum fram och bak. Utan att vrida i karossen. Därför LUTAR rollaxeln i enighet med hur massa höjden ligger. En passus. Det blir vridning i karossen i alla fall, men lite mindre. En bil som inte kränger, lägger omedelbart all vikt på ytterhjulen i en manöver-kurva. Den skulle inte gå att justera med K-fjädrarna eftersom det inte skulle finnas någon rörelse som påverkade K-fjädrarna. Det skulle inte gå att justera balansen i en kurva med stötdämparna, eftersom dom då inte skulle ändra läge. Viktförflyttningen skulle skapa hårda hjulsläpp utan förvarning. Idel hemskheter. DET HÄR ÄR EN VIKTIG PUNKT ATT FÖRSTÅ. Bilen ska kränga. Hur mycket, balanserar vi med rollaxeln kontra CGH. Massan * hävstången CGH-Rc, avgör K-hämmarnas totala fjäderkonstant på hjulen. Som i sin tur kan vara 30% av ALLA fjädrars totala hjulkonstant. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Mycket snyggt skrivet..........och lärorikt......... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jag blir alltid lika glad när det verkar bli rätt, och jag kan vara till hjälp. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Du menar så man får negativ krägning? Dom bästa A-armsvinklarna ernås med lågt Rc. Med tanke på camber och förändring av Rc under fjädringsrörelser. Ändrad Rc under en hjulrörelse, kan tvärt förändra under-överstyrningsbalansen mitt i en kurva. Hur mäter man den? Ja, det är ju tillräckligt jobbigt att fösöka mäta upp generalcentrum. Å det här är sju resor värre. Men man kan alltid skiva upp bilen som en limpa å mäta av. Har man väl CGH rätt uppmätt mitt i bilen, så får man skatta genom att titta på hur vikterna verkar fördela sig. Men vet man principen så blir det i alla fal i rätt riktning. Så här kan massahöjden fördela sig genom bilen. Ingen rak linje precis. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Det är själva bilkroppen, mao den fjädrade vikten. Som via "gångjärnet" RC, påverkar fjädrarna. Göran malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Skall man svetsa eller limma ihop bilen när man mätt klart? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Sorry, det var den fjädrade jag menade - ett o för mycket. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Göran kan inte du skriva en bok om allt du kan
För du verkar har väldigt mycket kunskap om jag och många skulle vilja ha. Skriv en bok så köper jag ett ex av dig _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
om du tänker på Rc förändringen som sådan så gäller den alla. Hur den ändras hänger på vinklarna. Men mc-person har färre möjligheter. Här är en bild som visar principen hur Rc ändrar sig. Skärningspunkten för "2", hamnar utanför bilden. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Man bockar. Det vore kul att skriva en Svensk bok. Det finns just ingenting i den vägen. Har varit inne på det länge, men du vet, någon måste ge ut den, osv. Enl, "motorpressen" så är det inte kommersiellt gångbart. Är det ett slag mot stylingfilosofin, eller sätter sig annonsörer på tvären som säljer färdigpacketerad väghållning? Jag tycker mig märka ett stort intresse bland folk som gillar att KÖRA med bilarna. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Tycker jag låter som utmärkt idé Men varför ge ut den på tradionellt sätt, om du vill och skriver deb så kan jag (eller någon annan) hjälpa dig att göra den som en PDF bok. Vilket ju faktiskt finns många fördelar med... billig, sökbar, printbar för dom som hellre vill läsa papper, billigare för konsumenten och i slutändan bättre ekonomisk risk för dig och den som tillverkar den. |
||||
En bok av typen "steg för steg för gör-det-självaren" vore nog klart uppskattat. Däremot kan det förstås vara tveksamt hur stor läsekretsen är, men om det inte finns något liknande på engelska heller så går det ju alltid att översätta den om man vill öka upplagan.
Steg för steg och inget överhoppat, samt exempel för några typer av hjulupphängningar. Även tips om hur man kan mäta olika saker som c.g.(i alla ledder, med och utan ofjädrat massa), vinklar, etc. Gärna kryddat med lite små beräkningsprogram(t.ex. excel-ark) också, så att man enkelt kan få fram lämpliga fjädrar och annat. Men allt helst i SI-enheter så att det inte dyker upp en massa konstiga omvandlingstal överallt. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Just min tanke att man skulle göra en PDF bok. Skulle iaf vara väldigt roligt, framför allt att få en stor kunskap om hjulupphängning, viktballans och väghållning. Det skulle hjälpa en väldigt i framtiden att veta mycket om just det om inte så har du väll nästan fått ihop en liten bok av alla dina inlägg här på forumet. Så det är väll bara att sammanfoga alla Men det är iaf kul att få lära sig så mycket som möjligt av dig You are a Guru to me _________________ Fun Is Not A Straight Line!!! LMP Engineering AB www.lmp-engineering.se MVH / Niklas Lilja |
||||
Detta gäller alltså även triangellänk? _________________ Martin Scotte -Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak. Honda Civic Superstage: 1.22.44 |
||||
PDF-bok...på CD-skiva då så att du kan få in lite .
Frågan är ju dock hur många ex det kunde bli tal om. Men MKT vettigt! Jag ser fram emot det. |
||||
om man har dubbla A-armar "byter" du bara ut den övre 90 gradersvinkeln i toppen på fjäderbenet mot vad den övre länkarmen har för vinkel. Tror du hajjar hur jag menar...
|
||||
I den här tråden står det lite mer i ämnet:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Racetech Krängningsångest. | 1, 2 >> 4 besök senaste veckan (10693 totalt) |