Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Krängningsångest.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10693 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Lägger in det här även som en ny tråd. Eftersom jag anser det OERHÖRT viktigt. Det är svar till en tidigare fråga om mer roll vid sänkning, som kan verka motstridigt. Men även visar att det finns en missupfatning om krägning so msådan. Jag har valt att kalla krägningshämmare för krägningsfjäder, av just denna orsak.

Man kan sänka bilen och råka ut för att krägningen ökar.Detta sker om hjulgeomertin vid sänkning, sänker rollcentrum i än högre grad. Krägningen hänger samman med hur stort avståndet mellan rollcentrum och CGH är. Ju längre hävstång, ju mer krägning. Det är alltså inte avståndet mot marken som avgör.

En notis var... "annars skulle man göra bilar som inte krängde". Detta är en missupfattning.
Bilar SKA kränga. Det är genom denna rörelse man kan blansera över-understyrning. Samt, att man medelst fjädring sidledes, jämnar ut slag i väggreppet. Därför väljer man att lägga rollcentrum 5-10 cm över marken. Eller så högt som ger en lagom mängd fjädrad massa. Om bilen är extremt låg MÅSTE man för att FÅ krägning, lägga rollcentrum tom under marknivå. I F-1ligger den i marknivå.

Man lägger rollcentrum vid fram resp bakaxeln i linje med bilens massahöjd över marken vid resp axel. Så att bilens massahöjd över fram bakaxeln harmonierar med rollcentrum vid resp axel. Då får bilen en jämn vridning över rollcentrum fram och bak. Utan att vrida i karossen. Därför LUTAR rollaxeln i enighet med hur massa höjden ligger.

En passus. Det blir vridning i karossen i alla fall, men lite mindre.

En bil som inte kränger, lägger omedelbart all vikt på ytterhjulen i en manöver-kurva.
Den skulle inte gå att justera med K-fjädrarna eftersom det inte skulle finnas någon rörelse som påverkade K-fjädrarna. Det skulle inte gå att justera balansen i en kurva med stötdämparna, eftersom dom då inte skulle ändra läge. Viktförflyttningen skulle skapa hårda hjulsläpp utan förvarning.
Idel hemskheter. DET HÄR ÄR EN VIKTIG PUNKT ATT FÖRSTÅ. Bilen ska kränga. Hur mycket, balanserar vi med rollaxeln kontra CGH.

Massan * hävstången CGH-Rc, avgör K-hämmarnas totala fjäderkonstant på hjulen. Som i sin tur kan vara 30% av ALLA fjädrars totala hjulkonstant.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Varför lägger man inte rollcentrumen över tyngdpunkterna?

Hur mäter man upp CGHfram och CGHbak separat?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Göran Malmberg skrev:
Lägger in det här även som en ny tråd. Eftersom jag anser det OERHÖRT viktigt. .



Mycket snyggt skrivet..........och lärorikt.........

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Göran Malmberg skrev:
Lägger in det här även som en ny tråd. Eftersom jag anser det OERHÖRT viktigt. .



Mycket snyggt skrivet..........och lärorikt.........


Jag blir alltid lika glad när det verkar bli rätt, och jag kan vara till hjälp.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vilken tyngdpunkt använder man, den totala bilens eller bara den ofjädrade massans c.g.?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
ice skrev:
Varför lägger man inte rollcentrumen över tyngdpunkterna?

Hur mäter man upp CGHfram och CGHbak separat?



Du menar så man får negativ krägning?
Dom bästa A-armsvinklarna ernås med lågt Rc. Med tanke på camber och förändring av Rc under fjädringsrörelser.

Ändrad Rc under en hjulrörelse, kan tvärt förändra under-överstyrningsbalansen mitt i en kurva.

Hur mäter man den? Ja, det är ju tillräckligt jobbigt att fösöka mäta upp generalcentrum. Å det här är sju resor värre. Men man kan alltid skiva upp bilen som en limpa å mäta av. Har man väl CGH rätt uppmätt mitt i bilen, så får man skatta genom att titta på hur vikterna verkar fördela sig. Men vet man principen så blir det i alla fal i rätt riktning.


Så här kan massahöjden fördela sig genom bilen. Ingen rak linje precis.


Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
AndersY skrev:
Vilken tyngdpunkt använder man, den totala bilens eller bara den ofjädrade massans c.g.?


Det är själva bilkroppen, mao den fjädrade vikten. Som via "gångjärnet"
RC, påverkar fjädrarna.

Göran malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Göran Malmberg skrev:
ice skrev:
...Hur mäter man upp CGHfram och CGHbak separat?

...Men man kan alltid skiva upp bilen som en limpa å mäta av...


Skall man svetsa eller limma ihop bilen när man mätt klart?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Göran Malmberg skrev:
AndersY skrev:
Vilken tyngdpunkt använder man, den totala bilens eller bara den ofjädrade massans c.g.?


Det är själva bilkroppen, mao den fjädrade vikten. Som via "gångjärnet"
RC, påverkar fjädrarna.

Göran malmberg.

Sorry, det var den fjädrade jag menade - ett o för mycket.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Gäller denna regel alla typer av hjulupphängning eller bara vissa?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Göran kan inte du skriva en bok om allt du kan
För du verkar har väldigt mycket kunskap om jag och många skulle vilja ha.
Skriv en bok så köper jag ett ex av dig

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
M Scotte skrev:
Gäller denna regel alla typer av hjulupphängning eller bara vissa?


om du tänker på Rc förändringen som sådan så gäller den alla. Hur den ändras hänger på vinklarna. Men mc-person har färre möjligheter.
Här är en bild som visar principen hur Rc ändrar sig.
Skärningspunkten för "2", hamnar utanför bilden.



Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Niklas Lilja skrev:
Göran kan inte du skriva en bok om allt du kan
För du verkar har väldigt mycket kunskap om jag och många skulle vilja ha.
Skriv en bok så köper jag ett ex av dig


Man bockar. Det vore kul att skriva en Svensk bok. Det finns just ingenting i den vägen. Har varit inne på det länge, men du vet, någon måste ge ut den, osv. Enl, "motorpressen" så är det inte kommersiellt gångbart. Är det ett slag mot stylingfilosofin, eller sätter sig annonsörer på tvären som säljer färdigpacketerad väghållning? Jag tycker mig märka ett stort intresse bland folk som gillar att KÖRA med bilarna.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Göran Malmberg skrev:
Niklas Lilja skrev:
Göran kan inte du skriva en bok om allt du kan
För du verkar har väldigt mycket kunskap om jag och många skulle vilja ha.
Skriv en bok så köper jag ett ex av dig


Man bockar. Det vore kul att skriva en Svensk bok. Det finns just ingenting i den vägen. Har varit inne på det länge, men du vet, någon måste ge ut den, osv. Enl, "motorpressen" så är det inte kommersiellt gångbart. Är det ett slag mot stylingfilosofin, eller sätter sig annonsörer på tvären som säljer färdigpacketerad väghållning? Jag tycker mig märka ett stort intresse bland folk som gillar att KÖRA med bilarna.

Göran Malmberg.


Tycker jag låter som utmärkt idé thumbs up Men varför ge ut den på tradionellt sätt, om du vill och skriver deb så kan jag (eller någon annan) hjälpa dig att göra den som en PDF bok. Vilket ju faktiskt finns många fördelar med... billig, sökbar, printbar för dom som hellre vill läsa papper, billigare för konsumenten och i slutändan bättre ekonomisk risk för dig och den som tillverkar den.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3549



Det vore ju kanonbra med nåt sånt! thumbs up
Själv trodde jag mig ha ett litet hum om det här med hur bilar beter sig, men inser nu att jag bara skrapat på ytan...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



En bok av typen "steg för steg för gör-det-självaren" vore nog klart uppskattat. Däremot kan det förstås vara tveksamt hur stor läsekretsen är, men om det inte finns något liknande på engelska heller så går det ju alltid att översätta den om man vill öka upplagan.

Steg för steg och inget överhoppat, samt exempel för några typer av hjulupphängningar. Även tips om hur man kan mäta olika saker som c.g.(i alla ledder, med och utan ofjädrat massa), vinklar, etc.

Gärna kryddat med lite små beräkningsprogram(t.ex. excel-ark) också, så att man enkelt kan få fram lämpliga fjädrar och annat. Men allt helst i SI-enheter så att det inte dyker upp en massa konstiga omvandlingstal överallt.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Fredrik - SLC skrev:


Tycker jag låter som utmärkt idé thumbs up Men varför ge ut den på tradionellt sätt, om du vill och skriver deb så kan jag (eller någon annan) hjälpa dig att göra den som en PDF bok. Vilket ju faktiskt finns många fördelar med... billig, sökbar, printbar för dom som hellre vill läsa papper, billigare för konsumenten och i slutändan bättre ekonomisk risk för dig och den som tillverkar den.


Just min tanke att man skulle göra en PDF bok.
Skulle iaf vara väldigt roligt, framför allt att få en stor kunskap om hjulupphängning, viktballans och väghållning.
Det skulle hjälpa en väldigt i framtiden att veta mycket om just det
om inte så har du väll nästan fått ihop en liten bok av alla dina inlägg här på forumet. Så det är väll bara att sammanfoga alla
Men det är iaf kul att få lära sig så mycket som möjligt av dig
You are a Guru to me

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003
Inlägg: 450



Göran Malmberg skrev:
M Scotte skrev:
Gäller denna regel alla typer av hjulupphängning eller bara vissa?


om du tänker på Rc förändringen som sådan så gäller den alla. Hur den ändras hänger på vinklarna. Men mc-person har färre möjligheter.
Här är en bild som visar principen hur Rc ändrar sig.
Skärningspunkten för "2", hamnar utanför bilden.



Göran Malmberg

Detta gäller alltså även triangellänk?

_________________
Martin Scotte

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



PDF-bok...på CD-skiva då så att du kan få in lite .
Frågan är ju dock hur många ex det kunde bli tal om.

Men MKT vettigt! Jag ser fram emot det.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



om man har dubbla A-armar "byter" du bara ut den övre 90 gradersvinkeln i toppen på fjäderbenet mot vad den övre länkarmen har för vinkel. Tror du hajjar hur jag menar...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



I den här tråden står det lite mer i ämnet:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=871

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Racetech
Krängningsångest.
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (10693 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande