Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum ERF - endurance race for fun ? | << 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (11709 totalt) |
Ändå vettigare än att enbart träna och meka är att t.ex åka SLC's 3h cup. I korthet fördelarna.... Tävlingen körs i 3h med 4 obligatoriska depåstopp , vilket gör att ni lär er snabbt Endurance's taktik med förarbyten på rätt tillfälle osv. Vilket är betydligt viktigare på 3h än ren fart i bilen.... t.ex vanns en tävling TOTALT av en Gr N på R-däck (Kinnekulle 2001 #550 Gam Racing Volvo S40) Billigare , eftersom det dyraste är åktimmar , ju mer ju dyrare helt enkelt. Billigare startavgifter men TV-sänt så det går att ta hand om sponsorer. Körs på Lördagar samtidigt som en massa andra spännande klasser som man kan titta på , t.ex SLC GT , V8 Challenge , Beetle Cup , BMW Cup och en klass som jag inte kan nämna förräns IB har gjort det offentligt. (fast kan ju säga att man får en blank medalj av vårat förbund om man vinner ) Åsså kan ni ju ta in gästförare som hjälper till med ekonomin.... jag vet t.ex Magnus är ju sugen på att köra nånting...... |
||
Kommer självklart även se över sådana lösningar.
Det vore skönt att han några "prova-på" tävlingar i ryggen innan man kör igång i en riktigt serie. Men återigen lär det vara ekonomin som sätter gränser. Vi hade möjlighet att köra tre timmar på onsdagar i höstas på Anderstorp för endast 300 kr ekipage vilket förhoppningsvis kommer kunna ge bra träning. Den träning lägger man självklart upp som ett riktigt race. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Viktor: Studera reglementet i den tilltänkta serien noga innan ni köper en bil. Det har varit mycket diskussioner i ERF detta året då det är många bilar som är tveksamma om man ser till reglementet.
Du är välkommen på studiebesök hos JMB Racing när vi tävlar nästa säsong, även om vi inte är direkt rutinerade ännu så har vi dragit mycken lärdom som ni kan ha nytta av. Det är onödigt att lära sig den hårda vägen när det finns folk som redan gjort misstagen _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Fördelen med vårt Kl.4 SLC GT reglemente.... det är inte lätt att fuska där inte |
||
Inte direkt Jag hoppas vi får se lite riktigt vilda byggen i kl.4 nästa år _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||
Tackar för inbjudan. Skall helt klart ha det i bakhuvét när det börjar dra sig mot racesäsong. Hoppas övriga i teamet är välkomna också? Vi har för avsikt att besöka serien vi kommer att tävla i några gånger. Dock är det inte hundra vilken serie vi skall satsa på men tills vidare är siktet inställt på ERF. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||
Ungefär mellan 15 och 35 liter i timman skulle jag tror beroende på maskin och trimningsgrad.
|
||
Vi åker med en turbomatad Viggenmaskin på 386hk i våran 9-3. Den drar ca 35 liter/timmen inkl. ev. Pacecar. Det beror oxå på bana. man kan väl säga att en turbomaskin drar mer då det är mkt rakt. (Mkt rakt = mkt fullgas = mkt soppa som bla ska kyla) Tror inte ni kommer upp i sådan förbrukning med en 2,5 liter sugmotor, men lite lär den sörpla i sig...och det gladeligen! |
||
Träffade Magnus idag... Och det är många som håller på och rycker i den men än är den inte såld som sagt.....
Den är full utrustad och färdig för att tävla (men skulle få på mail en komplett lista på utrustning och några bilder som jag lägger ut när jag får dom) med en 260Hk Timo-motor (bra grejer som håller , går numera att få samma motor med 300Hk ur 2,5l sug :-]) om någon är intresserad så Pm eller maila mig så vidarebefodrar jag infon till Magnus. |
||
Kolla upp bilen NOGA så att den uppfyller det tekniska reglementet!!
Var nyligen på möte i ERF, och bl a diskuterades att många bilar inte uppfyller det tekniska reglementet, så vi kan nog räkna med hårdare koll på detta kommande säsong. Reglementat finns bl a på www.erf.nu, och uppmärksamma att det som inte står i reglementet är förbjudet!!! Exempelvis är lättning endast tillåten på de delar av bilen som är fastbultade, framskärmar, huvar dörrar. ALLT annat kapande i plåten är förbjudet!! Bortkapad plåt som t ex reservhjulsbalja är inte tillåtet. Inte heller plastskärmar bak. Bränslesystemet totalt får max innehålla 63 liter soppa. Kolla också att buren uppfyller de "nya" kraven. Lycka till, och hoppas att ni hittar en bil! Det skulle behövas ännu en 240 i erf.. _________________ Rikard Ahlin |
||
SLC har en lite mera liberal attityd till lättande , t.ex reservhjulsbaljan är ju knappast en detalj som har någon större betydelse i racing.
Men vi har kanske inte samma bekymmer med regler eftersom folk väljer klass efter intresse av hur mycket man vill hålla på och modifiera. Och vi har ju klasser som faktiskt tillåter det mesta om man vill. Men den 240 passar nog inte in i ERF då eftersom den har större tank och är betydligt mera lättad redan än ERF nya hårdare tolkning. |
||
Fredrik: Vill bara poängtera att det inte är frågon om en hårdare tolkning, utan bara att folk faktiskt följer det reglemente som funnits i erf i flera år!!
Sen skall ju faktiskt den som besiktigar bilen för vagnbok kontrollera att bilen uppfyller det tekniska reglementet för den serie man skall åka i, men här verkar det ha brustit rejält. _________________ Rikard Ahlin |
||
|
||
Allmänt banåkaforum ERF - endurance race for fun ? | << 1, 2, 3 8 besök senaste veckan (11709 totalt) |