Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5381 besök totalt |
Nissan 180ZX VS Porsche 924? Ska funka som "allround&
Hejsan, jag tänkte höra om era åsikter om dessa bilval. Vilken tror ni mest på av dessa två kandidater, dvs Nissan 180ZX och Porsche 924? Bilen ska funka som "allround-bil" alltså vara en bruksbil ![]() som man kan ta ut en sväng på banan för att tillfredsställa sig med. ![]() Vet att ingen av dom är några racers original. Nå låt höra era åsikter! ![]() _________________ Pontus Bergström |
||||||
4x108 har jag för mig, samma som Audi 100 är det i alla fall.
Röstar på Påssen, mest pga av att jag kan dem, att det är rätt lät att hitta reservdelar, och de håller för det mesta. Fast 180:n är antagligen roligare. Motormässigt i alla fall... _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||||
180:an största fördel är nog att man kan göra motorn lite roligare än de 122 hk den har original med ganska enkla medel jämfört med 924:an, såvida man inte har en 924 Turbo förstås. Dock tror jag att 180:an är tyngre än vad en 924 är.
Jag hade en 180:a för ett antal år sedan och då var det inte helt lätt med reservdelar till den. Sånt som är samma som andra Nissan-bilar var det inga problem med men det modellspecifika var antingen dyrt eller svårt att få tag i begagnat, eller både och. Men förutom rost i skärmkanter och på dörrar och blekt lack så höll den ihop förvånansvärt bra. När jag sålde den hade den haft 19 ägare och gått 28500 mil och antagligen levt ett hårt liv hela tiden. Men idag hade jag nog hellre satsat på en billig 200:a, även om 180:orna är så mycket tuffare ![]() I jämförelse med 924:an så är nog 180:an en lite modernare konstruktion men även den är ju en gammal bil. Modellen kom väl på tidigt 80-tal har jag för mig. Kan tänka mig att Nissan sneglade en del på Porschen. Edit: Jag håller med sweanders, ett fräscht exemplar är nog viktigare än vad det är för märke på bilen. Dessutom tror jag att de här två modellerna är ganska likvärdiga. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||
okej, tackar för svaren!
Men jag har fått för mig att kvalitén på 180:n går att diskutera, tycker man ser rasade 180:s & 200:or lite då & då när man läser annonser. Men det är väl antagligen för de gasglada ägarna har ställt upp laddtrycket eller liknande antar jag. Men jag tror personligen att porschen är mer driftsäker, jag har bara fått för mig det. sen antar jag att viktfördelningen är bättre också, för lådan sitter väl bak på dessa, eller är jag helt ute och cyklar? ![]() Det är inte aktuellt att skaffa någon av dessa än, har lite annat jag måste ta hand om innan. Men det vore roligt att höra både för & nackdelar om modellerna. _________________ Pontus Bergström |
||||||
Stämmer bra. Du cyklar Gotland R... nej då det är alldeles riktigt lådan i bak. Ganska nära 50-50 viktfördelning på 924. Stämmer också som någon skrev 4*108 på dem. Finns därmed gamla Saabhjul som passar m fl. Fick själv tag i Mille Miglia helt ok lm-fälgar till min 924 vet inte vad dem suttit på längre, nåt franskt. |
||||||
Nu vet jag inte hur en 180ZX ser ut inuti men 924an har ett icke-existerande baksäte, värdigt två ICA-kassar ungefär. Kan vara bra att klura på om man ska ha den som kombinerad bruxis-busis-bil?
924an är rätt enkel och i mitt tycke lättmekad. På bana tyckte jag att motorn är aningen svag och att bromsarna kräver pyssel för att funka bra (vilket jag inte fick till...) speciellt bromstrummorna bak som kräver injustering några gånger per säsong. Bultmönster är troligen 4x108mm vilket även finns på Pugg 20x/30x/406 plus Cittra typ. Finns alltså fälgar att välja även om man inte vill ha spacers. 924 Turbo har 5x130mm vilket sitter på Porsche i övrigt (944 + 911 ex) men där är antagligen ET nåt man får kika nogrannare på. (Minns inte om sena eller nyare 944or har samma ET...) /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Tror det beror lite på? 944an finns säkert mer eftermarknadsprylar till men 924an är ju mer nära besläktad med dig grejor från Golf mk I t.ex? Jämförs slitdelar så tror jag att 924an vinner, men inte när man kommer till inredning och sånt? /M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Poppe, hörde att han som köpte 318:en utav mig har smått sug på att sälja. Sitter gula koni på den nu, har racingbromsvätska och riktiga racingbelägg. Går riktigt bra runt banan och jag klarade av att bruka den runt 2000mil så den biten är inge problem
![]() (Nytt kylsystem och lite smådetaljer dessutom...) _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||
Chaan: okej, tur att man har rätt nångång då!
![]() Magnus Karlsson: Nu är ju jag både singel, utan barn och dessutom undviker jag att frakta folk ![]() ![]() Låter bara som fördelar att dra på sig en 924 tycker jag, men hur är det egentligen? Är motorn baserad på samma motor som LT31;an eller är det bara en myt? Tänkte att i så fall borde det vara väldigt lätt att fina reservdelar samt att dom borde vara relativt billiga? Andreas Nyström: Jag har faktiskt inte en aning, men jag tror iaf att slitdelarna är billigare till 924;an än till 944 isf, jag kollade lite på mekonomens hemsida till 924;an på så som, bromsbelägg, backar, styrleder osv, var riktigt billiga om man tänker på att dom är till en "Porsche" Den största funderingen är ju vad försäkringen kan gå på till dessa vagnar? Johan Mähler: Mja, jag misstänker att han vill ha mer för den än vad min budget tillåter som arbetslös, tänkte mig en bil för runt 10k. Föresten, vad blir det för kärra för dig nu då? ![]() _________________ Pontus Bergström |
||||||
hmm.. han fick den för 25 utan alpinafälgarna så det lär ju ligga runt där iallafall.
Kul bil som fan men saknades mos speciellt då man har en bana med uppförsraka så det är en 320is e30 eller 190e 2.3/5-16v jag vill ha ![]() Tycker förövrigt att du ska satsa på Porsche. Du slipper ju dom värsta bekymren iallafall med rost samt att när du går på krogen kan du alltid råka tappa upp, just det, Porschenyckeln på bardisken :P Nissan är inte riktigt lika bra brudmagnet när det gäller 10k budgetar ![]() _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||||||
Jaså, någon forumkändis den gick till eller? Jo en 190e 2,5;a skulle inte sitta fel! otroligt läckra bilar! Haha jo det med porsche nyckeln kan du ha en poäng i! :P Tjatigt när dom ser Lt31-coupén bara! : ![]() ![]() _________________ Pontus Bergström |
||||||
Många delar till 924:an är ganska billiga, då det är mycket wv/audi-delar.
De delar som är posrche därimot är inte så roliga att handla. Trummor, bromsband, bromsbellägg har jag handlat på mekonomen till wv/audi-pris. Däremot skulle de ha knappt 500:- för en styrled, som var porsches (men det jag hittade en passande från en annan tillverkare, dock inte identisk). 924:an har 4x100 ja, men med ett lågt et. Jag köpte passande hjul från en pegga-ägare. Tro det är 15 orginal, har 25 på mina 7" breda nu, men de borde vara lite lägre et egentligen. http://www.utzon.se/ har nya delar till rätt ok priser. Något som är lite störande är att skrotar vill ta porsche-priser för 924:a-delar, vilket blir lite konsigt. om du köper en 924, se till att få en helgalvad (var det efter -80 de blev det?). Mycket trevligare, då de andra rostar ganska friskt, särskilt golv när det regnar in genom targa-taket ![]() Jag kör min 924 som bruksbil och tycker den funkar bra. Tycker om att köra omkring i den och körde lite bana och konbana med den i somras. Min är väl lite väl mjuk för konbana kanske, nog dags för nya stötdämpare om inte annat. Det som funkar sämst är väl att det regnar in i den, men det är förhoppningsvis löst eller lindrat sen jag limmat igen targataket och lagat lite lister nu i dagarna. Inget har gått sönder som inte varit vållat av yttre omständigheter. Min kosta 3k bil + 2k delar + 2 helgers mek, men så ser den ju ut som den gör också ![]() _________________ Markus Ålind |
||||||
Kan man inte bara köpa en Porsche-nyckel på skroten? Kan inte kosta mer än 100Kr? ![]() _________________ Tobias Carlsson Suzuki Swift Sport Porsche Boxster S (Såld) |
||||||
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
924:an är klart billigare än 944an. Det enda som i princip skiljer dessa båda bilar åt (iaf om man kollar på tidiga 944 modeller) är att 944an har bredare skärmar fram och bak, skivor runtom och en större motor (som dessutom kostar mer att reparera). Inredningen är identisk i 924an och tidigare 944or (fram till 85b, därefter fick 944an en modernare inredning). Eftermarknadsgrejer finns det mer till 944an när det gäller styling o trim men reservdelar är det ingen skillnad i att få tag i som jag märkt. Röstar helt klart på 924an framför 180an, inte minst pga det fantastiska forumet som finns för frontmotorentusiaster (www.944sverige.com)! |
||||||
Jag vet vad du ska byta till... ![]() |
||||||
Vad?! Turbo? :-) _________________ Daniel Hjort |
||||||
Det vågar inte jag avslöja... Cédric borde få berätta själv när det är klart... ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 5381 besök totalt |