Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Porsche 968 vs M3 E36
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9715 totalt)
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Tänkte kolla lite med er ang bensinförbrukning på BMW M3:a.
Alltså 3,2 dubbelvanos 321 hk
Har ni lite uppgifter om vad bensinförbrukningen ligger på?
Stad, blandad, landsväg, på bana osv?
Jämför lite mellan olika bilar som står på önskelistan.

Mvh

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Hehe, det beror på typ :-)

- Landsväg, konstant hastighet runt 80-90 med ägg under foten: rekord 0,86
- Motorväg i 130 med farhållaren på: 0,95
- Motorväg i 140 - 160 i normalt glatt blandat tempo: 1,15
- Motorväg (nej jag menar Autobahn...) i blandade icke svenska farter, lite skojiga ordentliga ruscher o så: 1,3 - 1,4
- Mycket stadstrafik glatt gasande blandat med lite 90 väg i stans närhet då och då: 1,3 - 1,4
- _Bara_ stadskörning fyra kvarter åt gången: 1,5 - 2,5
- Bankörning: 2,5 - 2,9


Det lönar sig VERKLIGEN att slå på farthållaren när man tex åker 50 - 70 mil t.o.r när det är banträff.... det blir många hundralappar i skillnad... men det är svårt o hålla sig

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Jovisstja, smala vinterdäck 225 drar en deciliter mindre milen än 245 rdäck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Jovisstja, smala vinterdäck 225 drar en deciliter mindre milen än 245 rdäck.


En deciliter, ganska mycket skillnad på 2 cm
Anledningen till frågan är att jag sitter lite i valet och kvalet vilken bil man skall köpa.
Just nu står det mellan (hinner säkert ändra mig flera gånger men anser att det är av allmänt intresse att jämföra dessabilar) Porsche 968 Cs och BMW M3 3,2l E36.
Helt olika bilar men ändå inte.
Jag kommer köra en hel del på bana kommande sommaren och då vore ju en Porsche 968 Cs trevlig, eller? Men samtidigt så har man ju vardagen att tänka på (ingen möjlighet till två bilar) med shopping, transport a-b osv. Där är ju 968 vad jag förstått ganska snål men inte så praktisk. Å andra sidan är jag ungkarl och nyttjar sällan mer än ett säte...
Svår nöt detta.
En annan sak är faktumet att det lär bli svårt att hitta en 968 som tilltalar mig.
Åsikter?...

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

968'an är ju lättlastad med sin enorma baklucka/bakfönster


Misstänker att 968'an är snålare både på bensin, däck o bromsbelägg eftersom den är betydligt lättare (om du nu inte köper en M3'a utan en enda finess o helrensad på inredning då, (inte fel ide det heller ))


Jag är faktiskt klart sugen på en 968 CS men det blir nog ingen för jag tycker den är en liten anings undermotoriserad... För de är långsammare än M3'an i de flesta fall som jag ser det.

_________________
Magnus Thomé
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
968'an är ju lättlastad med sin enorma baklucka/bakfönster


Misstänker att 968'an är snålare både på bensin, däck o bromsbelägg eftersom den är betydligt lättare (om du nu inte köper en M3'a utan en enda finess o helrensad på inredning då, (inte fel ide det heller ))


Jag är faktiskt klart sugen på en 968 CS men det blir nog ingen för jag tycker den är en liten anings undermotoriserad... För de är långsammare än M3'an i de flesta fall som jag ser det.


Är inte räknat med däck och bromsar iofs, men det borde man kanske göra? Sklijer det så väldigt mycket?
I båda fall kommer jag köra med 380x32 mm skivor 6-kolvs ok fram och 322x28 mm skivor med 4-kolvs ok bak, själv klart från Mov'It
Så bromsar är jag inte så orolig för. Dock däck.
Blir förmodligen två uppsättningar oavsett bil, en r-däck och en "vanlig" uppsättning.
Lite av anledningen till dessa bilar är att jag gillar att använda bilen inte skruva med bilen (döfött med nuvarande bilen).
Så den får gärna vara färdig från fabrik. Utom då bromsar, däck, fälg och chassie. Skall inte ge mig på motorn.
Finns det fler trevliga alternativ?
Hade pengar funnits hade det stått en M3 E46 på gården=)

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Med tanke på att M3'ans enda egentliga akilleshäl är bromsarna som blir för varma (om du kör med rdäck på bana) och att du jobbar med Movit så är väl svaret givet, hehe!!!!

Meeeeen.... 3.2 har problem med Vanosen som kan börja rassla. Väldigt vanligt tyvärr. Annars är det mest bara serva ordentligt o tuta o köra! Jag hatar o skruva jag med. Men bromsbelägg har jag bytt MÅNGA ggr vid det här laget (min bil väger 1650kg!) > och skruva på och av hjul med däck i olika grader av förfall har jag också gjort MYCKET... Men det har blivit många många banmil också då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Har döpt om tråden lite bara.....

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Magnus Thomé skrev:
Det lönar sig VERKLIGEN att slå på farthållaren när man tex åker 50 - 70 mil t.o.r när det är banträff....


Ja, fy sjutton vad vi 110-slavar sparat pengar på väg til banträff.

Mvh / Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Med tanke på att M3'ans enda egentliga akilleshäl är bromsarna som blir för varma (om du kör med rdäck på bana) och att du jobbar med Movit så är väl svaret givet, hehe!!!!

Meeeeen.... 3.2 har problem med Vanosen som kan börja rassla. Väldigt vanligt tyvärr. Annars är det mest bara serva ordentligt o tuta o köra! Jag hatar o skruva jag med. Men bromsbelägg har jag bytt MÅNGA ggr vid det här laget (min bil väger 1650kg!) > och skruva på och av hjul med däck i olika grader av förfall har jag också gjort MYCKET... Men det har blivit många många banmil också då


Har läst detta om Vanosen.
Har dock ganska bra kontakter hos BMW-mekaniker = bra priser.
Jag vill bara tuta å köra, något man inte gör i en Mazda RX-7 med SQ dubbelturbo
Låt oss säga att man bestämmer sig för en BMW, vart köper man den? Är det import som gäller för att få tag i ett objekt man trivs med och inte behöver betala multum för?
Vad det gäller Porsche så är det lite lättre, man köper första bästa som man hittar som uppfyller ens krav, den är ju liiiite ovanligare.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Börjar finnas färre o färre riktigt fina M3'or med få mil på mätaren....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



M3 E36, svensksåld, -97, 2 äldre pedanter som ägare, 4700 mil, hellrot, helt orörd... Tja, eftersom det är en ruggigt bra bil så står den ganska bra där den står...men om ngn är verkligen sugen så kan den tänkas säljas...

Något för den verklige entusiasten kanske?!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
AL skrev:
M3 E36, svensksåld, -97, 2 äldre pedanter som ägare, 4700 mil, hellrot, helt orörd... Tja, eftersom det är en ruggigt bra bil så står den ganska bra där den står...men om ngn är verkligen sugen så kan den tänkas säljas...

Något för den verklige entusiasten kanske?!


Någon som helst uppfattning om pris?
När ses man som verklig entusiast då?

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



AL skrev:
M3 E36, svensksåld, -97, 2 äldre pedanter som ägare, 4700 mil, hellrot, helt orörd... Tja, eftersom det är en ruggigt bra bil så står den ganska bra där den står...men om ngn är verkligen sugen så kan den tänkas säljas...

Något för den verklige entusiasten kanske?!


Är det farsans bil?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



ojdå, någon som funderar på soppaförbrukning på den här sajten...

Kommer ihåg att jag läste ett test i någon tysk motortidning -93, tror det var Sport Auto, där de testat M3E36 3.0 mot 968 CS. Kontentan var att det borde byggas en 968:a med M3 maskin...

Men du ville ju inte börja meka så det är väl inget alternativ antar jag...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
v_skogh
Borås
Här sen Nov 2002
Inlägg: 212


Trådstartare
Martin G skrev:
ojdå, någon som funderar på soppaförbrukning på den här sajten...

Kommer ihåg att jag läste ett test i någon tysk motortidning -93, tror det var Sport Auto, där de testat M3E36 3.0 mot 968 CS. Kontentan var att det borde byggas en 968:a med M3 maskin...

Men du ville ju inte börja meka så det är väl inget alternativ antar jag...

///Martin


Udrar över bränsletörsten då jag vill kunna åka i bilen för rimliga kostnader under vardag...
Sen vad det drar när man står på är egentligen ointressant.

_________________
Mvh Viktor Skogh, Borås
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Sörpan skrev:
AL skrev:
M3 E36, svensksåld, -97, 2 äldre pedanter som ägare, 4700 mil, hellrot, helt orörd... Tja, eftersom det är en ruggigt bra bil så står den ganska bra där den står...men om ngn är verkligen sugen så kan den tänkas säljas...

Något för den verklige entusiasten kanske?!


Är det farsans bil?


Jo så kan det ju kanske vara...

Ingen säljpanik direkt, men gubben har varit och prokört nya Cooper S 3 ggr och häromdagen fårgande han om det fanns "sådanadär R-däck i 16?"... hehehe

Nu ska vi bara se hur man lurar med honom på en banträff oxå...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1135

Namndispens
Namndispens

Hm, bensinförbrukningen beror pa körsätt.
Jag lyckades komma upp i 3.2 liter milen.
Det som var dyrast med min 968a var de 52 meter räcke jag tog pa ringen, har för mig att det kostade runt 28tkr.
I övrigt är det dock en "ekonomisk" bil, 6ans växel, 140km/h, runt 0,8 sisodär.
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



944/968 Är en utmärkt bil o packa grejer i, så länge man inte är mer än två personer!
Tyvärr så är bagageutrymmet lite grunt men det får man väll ha översyn med.
Min S2;a drar ca 1,1 l blandad körning (aktivblandadkörning ).
Tyvärr som Magnus skriver så är dom väll lite under motoriserade, men jag tycker ändå att kraften räcker till. Det beror ju lite på vad man är ute efter.
Som sagt 944/968 är en otroligt prisvärd, underhållande o bekväm bil för pengarna!
Hade den försäkrad hos folksam förut då betalade jar 8000/år på en helförsäkring. Eget garage, 1000 mil/år och bor i lilla Katrineholm.
Nu har jag den försäkrad genom PCS för 1200/år

Skulle vara kul o höra vad en M3;a kostar o försäkra?

MVH

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Ja, kan man leva med två saker:

- äldre utseende
- överladdning

....så är ju 944 turbo (951) ett intressant alternativ till M3/968. Bra flås, många 951:or är uppskrämda till >280 hk. Stor skuff, många kvadratmetrar (baksätet är fällbart), dock inte så många kubikmetrar.

Mvh, Pär

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Alex skrev:
...
Skulle vara kul o höra vad en M3;a kostar o försäkra?

MVH

Kul o kul.... Jag betalar 12500 per år för 2000mil / år och jag bor i absolut värsta zon premiemässigt sett... Men ringer man runt så kan man få samma försäkring för 35000 per år också

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Porsche 968 vs M3 E36
1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (9715 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande