Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Porsche 968 vs M3 E36 | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (9715 totalt) |
Tänkte kolla lite med er ang bensinförbrukning på BMW M3:a.
Alltså 3,2 dubbelvanos 321 hk Har ni lite uppgifter om vad bensinförbrukningen ligger på? Stad, blandad, landsväg, på bana osv? Jämför lite mellan olika bilar som står på önskelistan. Mvh _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||
Hehe, det beror på typ :-)
- Landsväg, konstant hastighet runt 80-90 med ägg under foten: rekord 0,86 - Motorväg i 130 med farhållaren på: 0,95 - Motorväg i 140 - 160 i normalt glatt blandat tempo: 1,15 - Motorväg (nej jag menar Autobahn...) i blandade icke svenska farter, lite skojiga ordentliga ruscher o så: 1,3 - 1,4 - Mycket stadstrafik glatt gasande blandat med lite 90 väg i stans närhet då och då: 1,3 - 1,4 - _Bara_ stadskörning fyra kvarter åt gången: 1,5 - 2,5 - Bankörning: 2,5 - 2,9 Det lönar sig VERKLIGEN att slå på farthållaren när man tex åker 50 - 70 mil t.o.r när det är banträff.... det blir många hundralappar i skillnad... men det är svårt o hålla sig _________________ Magnus Thomé |
||||
En deciliter, ganska mycket skillnad på 2 cm Anledningen till frågan är att jag sitter lite i valet och kvalet vilken bil man skall köpa. Just nu står det mellan (hinner säkert ändra mig flera gånger men anser att det är av allmänt intresse att jämföra dessabilar) Porsche 968 Cs och BMW M3 3,2l E36. Helt olika bilar men ändå inte. Jag kommer köra en hel del på bana kommande sommaren och då vore ju en Porsche 968 Cs trevlig, eller? Men samtidigt så har man ju vardagen att tänka på (ingen möjlighet till två bilar) med shopping, transport a-b osv. Där är ju 968 vad jag förstått ganska snål men inte så praktisk. Å andra sidan är jag ungkarl och nyttjar sällan mer än ett säte... Svår nöt detta. En annan sak är faktumet att det lär bli svårt att hitta en 968 som tilltalar mig. Åsikter?... _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||
968'an är ju lättlastad med sin enorma baklucka/bakfönster
Misstänker att 968'an är snålare både på bensin, däck o bromsbelägg eftersom den är betydligt lättare (om du nu inte köper en M3'a utan en enda finess o helrensad på inredning då, (inte fel ide det heller )) Jag är faktiskt klart sugen på en 968 CS men det blir nog ingen för jag tycker den är en liten anings undermotoriserad... För de är långsammare än M3'an i de flesta fall som jag ser det. _________________ Magnus Thomé |
||||
Är inte räknat med däck och bromsar iofs, men det borde man kanske göra? Sklijer det så väldigt mycket? I båda fall kommer jag köra med 380x32 mm skivor 6-kolvs ok fram och 322x28 mm skivor med 4-kolvs ok bak, själv klart från Mov'It Så bromsar är jag inte så orolig för. Dock däck. Blir förmodligen två uppsättningar oavsett bil, en r-däck och en "vanlig" uppsättning. Lite av anledningen till dessa bilar är att jag gillar att använda bilen inte skruva med bilen (döfött med nuvarande bilen). Så den får gärna vara färdig från fabrik. Utom då bromsar, däck, fälg och chassie. Skall inte ge mig på motorn. Finns det fler trevliga alternativ? Hade pengar funnits hade det stått en M3 E46 på gården=) _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||
Med tanke på att M3'ans enda egentliga akilleshäl är bromsarna som blir för varma (om du kör med rdäck på bana) och att du jobbar med Movit så är väl svaret givet, hehe!!!!
Meeeeen.... 3.2 har problem med Vanosen som kan börja rassla. Väldigt vanligt tyvärr. Annars är det mest bara serva ordentligt o tuta o köra! Jag hatar o skruva jag med. Men bromsbelägg har jag bytt MÅNGA ggr vid det här laget (min bil väger 1650kg!) > och skruva på och av hjul med däck i olika grader av förfall har jag också gjort MYCKET... Men det har blivit många många banmil också då _________________ Magnus Thomé |
||||
Ja, fy sjutton vad vi 110-slavar sparat pengar på väg til banträff. Mvh / Micke _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Har läst detta om Vanosen. Har dock ganska bra kontakter hos BMW-mekaniker = bra priser. Jag vill bara tuta å köra, något man inte gör i en Mazda RX-7 med SQ dubbelturbo Låt oss säga att man bestämmer sig för en BMW, vart köper man den? Är det import som gäller för att få tag i ett objekt man trivs med och inte behöver betala multum för? Vad det gäller Porsche så är det lite lättre, man köper första bästa som man hittar som uppfyller ens krav, den är ju liiiite ovanligare. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||
M3 E36, svensksåld, -97, 2 äldre pedanter som ägare, 4700 mil, hellrot, helt orörd... Tja, eftersom det är en ruggigt bra bil så står den ganska bra där den står...men om ngn är verkligen sugen så kan den tänkas säljas...
Något för den verklige entusiasten kanske?! |
||||
Någon som helst uppfattning om pris? När ses man som verklig entusiast då? _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||
Är det farsans bil? _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
ojdå, någon som funderar på soppaförbrukning på den här sajten...
Kommer ihåg att jag läste ett test i någon tysk motortidning -93, tror det var Sport Auto, där de testat M3E36 3.0 mot 968 CS. Kontentan var att det borde byggas en 968:a med M3 maskin... Men du ville ju inte börja meka så det är väl inget alternativ antar jag... ///Martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Udrar över bränsletörsten då jag vill kunna åka i bilen för rimliga kostnader under vardag... Sen vad det drar när man står på är egentligen ointressant. _________________ Mvh Viktor Skogh, Borås |
||||
Jo så kan det ju kanske vara... Ingen säljpanik direkt, men gubben har varit och prokört nya Cooper S 3 ggr och häromdagen fårgande han om det fanns "sådanadär R-däck i 16?"... hehehe Nu ska vi bara se hur man lurar med honom på en banträff oxå... |
||||
Hm, bensinförbrukningen beror pa körsätt.
Jag lyckades komma upp i 3.2 liter milen. Det som var dyrast med min 968a var de 52 meter räcke jag tog pa ringen, har för mig att det kostade runt 28tkr. I övrigt är det dock en "ekonomisk" bil, 6ans växel, 140km/h, runt 0,8 sisodär. |
||||
944/968 Är en utmärkt bil o packa grejer i, så länge man inte är mer än två personer!
Tyvärr så är bagageutrymmet lite grunt men det får man väll ha översyn med. Min S2;a drar ca 1,1 l blandad körning (aktivblandadkörning ). Tyvärr som Magnus skriver så är dom väll lite under motoriserade, men jag tycker ändå att kraften räcker till. Det beror ju lite på vad man är ute efter. Som sagt 944/968 är en otroligt prisvärd, underhållande o bekväm bil för pengarna! Hade den försäkrad hos folksam förut då betalade jar 8000/år på en helförsäkring. Eget garage, 1000 mil/år och bor i lilla Katrineholm. Nu har jag den försäkrad genom PCS för 1200/år Skulle vara kul o höra vad en M3;a kostar o försäkra? MVH _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||
Ja, kan man leva med två saker:
- äldre utseende - överladdning ....så är ju 944 turbo (951) ett intressant alternativ till M3/968. Bra flås, många 951:or är uppskrämda till >280 hk. Stor skuff, många kvadratmetrar (baksätet är fällbart), dock inte så många kubikmetrar. Mvh, Pär _________________ Pär Hylander |
||||
Kul o kul.... Jag betalar 12500 per år för 2000mil / år och jag bor i absolut värsta zon premiemässigt sett... Men ringer man runt så kan man få samma försäkring för 35000 per år också _________________ Magnus Thomé |
||||
Allmänt banåkaforum Porsche 968 vs M3 E36 | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (9715 totalt) |