Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
V8T Insugsbygge
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8277 totalt)
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Har lurat lite på hur jag skulle bygga mitt insug till V8T'n.

Funderat ett tag om singel eller dubbla spjällhus, dito singel eller dubbla plenum, vore det bästa.
Har kikat på allehanda tävlingsmotorer som givetvis har en hygglig ~50/50 delning mellan singel resp. dubbel, suck.......

Men nu har jag gjort slag i saken

Singel spjällhus och ett plenum. Orsak, tja lättja samt tron om att den lilla skillnad i pulsstörningar som kan uppstå med ett plenum är försumbar runt pressbyrån

Iofs lite sämre "upplösning" vid låg last med endast ett stort spjäll

Samt det är ett jä..a mas att synka två spjällhus, mer utrymmeskravande, samt dubbel kostnad.
Lite ekonomisk kan man ju försöka vara nu i juletid.

Har jag tänkt fel?
Förslag uppskattas. Kika på bilderna. (Klickbara)
Givetvis behöver jag inte förklara att detta är arbetsbilder som inte är att betrakta som vare sig "blingfärdiga" eller slutgiltiga







Jag tänker dra en kammare/ avsmalnande rör ,från spjällhuset under plenum, och släppa upp luften i en spalt.
orsak, få en hyggligt jämn fördelning av luften.

Fler tips innan jag grillar ihop burken? Eller skall jag dra i nödbromsen?

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Jag har ju babblat och pratat för spjällat plenum rent funktionsmässigt. Ungefär som Du säger, balanserat vacuum i alla kanaler. Jag har själv använt ett fyrspjällat hus där två spjäll öppnar först, då blir det fin proggresivitet i gaspedalen.
Vilket som är bäst, är en fråga som andas motorfunktion, då särskillt brukar "respons" föras på tal. Jag ser frågeställningen mer ur en praktisk synvinkel, man vinner och förlorar vad man än gör. Jag står här själv och tittar på mitt insug, som jag skulle vilja ha lite längre kanaler på. Plenum och spjällhus är rätt tungt med luftfilter och sitter högt upp i bilen.

Med 8 separata spjäll skulle jag kunna göra ett större plenum som inte behöver tåla vacuum och kan göras genomskinligt för att se i backspegeln. Dessutom mycket enkelt att koppla till ett takscoop.
Det är sådana saker som jag personligen ser som avgörande för vilken konstruktion som kommer på tal.
Motormässigt fungerar det mer än väl som det redan är. (Bortsett från kanal längden då).

Men det kräver att jag ställer mig och gör 8 spjällhus så dom blir som jag vill ha dom, vilket jag antagligen
inte hinner med > .

Så, vad du än väljer så går det att få till rent funktionsmässigt, bara man klarar att göra det man gör på ett bra sätt. Så Du behöver inte grubbla över att den ena konstruktionen funktionsmässigt skulle vara den andra överlägsen för Ditt bruk.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Äsch, i och med att du ska använda respirator kommer dom eventuella pytteresponsvinster du kan göra med mer komplicerat dubbelspjäll dränkas och försvinna i ketchuppeffekten.

Med andra ord tror jag inte att du kommer att märka någon skillnad förutom kanske i plånboken

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Allright, jag litar på er (och mig själv) å kör vidare

Visst får man offra lite av det "perfekta" för att få en pryl att fungera rent praktiskt, i sin riktiga miljö.
Där packning inte allt för sällan är den begränsande faktorn.

För tillfället har jag ett 80mm spjäll, dock ett "drive by wire" spjällhus.
Eftersom jag inte vill pilla sönder det får jag väll skaffa ett nytt. (Jag är dock väldigt nyfiken på att laborera med detta spjällhus, tänk alla fina funktioner man skulle kunna programera.)

Jag skaffar nog ett std 80mm, dvs samma storlek som orginal. Det borde räcka tycker jag!?
(Accufab har ett lämpligt 80mm)






(Lite OT. När ångan ändå var uppe passade jag samtidigt på att ersätta jordens kanske längsta "oljefilterspak" med en platta å 1/2" nipplar, för det nya oljesystemet.)

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3982



Så du har stoppat ner handen i en ny syltburk redan innan den gamle är riktigt slut?

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2905



Är ju givetvis en avvägning.

Anser du att du får tillräckligt långa insugskanaler med enbart ett plenum samt att den extra höjd det bygger inte är ett problem så varför inte köra på ett plenum.

Hade inte satsat på separata spjäll om det inte hade varit en sugmotor eller om motorn hade haft det redan ifrån början.

Hade nog personligen siktat på att göra dubbla plenum då det ger möjlighet till längre insugskanaler samt att "problemet" med att ha dubbla spjäll nog är lösbart. Hade nog tittat på möjligheten att göra en lösning liknande den som Dodge viper eller Bmw:s v12:or använder sig av.
Antar att orginalinsuget inte klarar stora övertryck och att det är därför du bygger nytt.

Vart har du tänkt att placera spridarna? Känns spontant som att det kan bli lite trångt om man ska placera de på ett optimalt sätt.

Men som sagt är det lite av en avägning. Känns inte som att det finns en lösning som är bäst i alla avseenden.

Annars har ju dessa pojkar fina insug. http://www.chrfab.com/Intake_Manifolds.htm Montera dit en fet förgasare med en tryckburk runt. Är ju en riktig deluxelösning

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



En ekonomiskl aspekt på ett eller två spjäll, kan ju vara att två standardspjäll från någon liten vanlig bil är billigare än ett herrejussesstort som inte är så vanligt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Ragnar>>

Nja snarare ett sidoprojekt till syltburk nummer två

Syltburk nr.1 är förtfarande inte avklarat, och den kommer att gå med Saabmotorn. Å även den skall det utvecklas lite på under den korta vintern.

Syltburk nr.2 kommer innehålla sidoprojektet.
Glasklart?

Andreas>>

Med lite simpla modeller för beräkning av primärpipslängd är de avstämda för 1/4 av pulsvidden ~6500-7000rpm. Önskvärt hade kanske varit att få dubbla längden.
Kikar man på studier som finns tillgängliga på avstämningslängder (Bla Lennart Zandérs kompendier) så påverkar den "kalla" sidan karaktären mindre än vad den varma sidan gör.
Dvs. jag accepterar läget ur denna aspekt.

orginalinsug är gjort i PA66 (Nylon) Risken är stor att det kommer spricka. Alternativt flexa mycket.



Spridarna hamnar såhär.


CHRFAB: Tja vad säger man? Sätta förgasare på en modern 32v åtta med VVT

Å F..k, nästan 20000:- för ett fabricerat insug till FI
Tyvärr är ju de en av väldigt få firmor som pysslar med denna motor.

Mitt insug kommer kosta ca:
500:- för flänsar.
200:- för rör.
400:- för plåt.
600:- för slang.
500:- diverse svetsmaterial/gas.
300:- förbrukningsmaterial

Åsså minst en veckas fulltidsarbete bakom svets, svarv, vinkelslip å roterande fil.
Därefter kan man ju kosta på sig en myskväll med folköl å polertrissa


Magnus L>>

Bekymmret med att plocka spjällhus från orginalbilar är att de är fullproppade med "skit" slanganslutningar till tomgångsmotorer, vattenkanaler för uppvärmning osv.
De brukar vara stora och klumpiga fastän de är små s.a.s.

Runt 500:-/st får man nog räkna med att ge för ett beggat, ej inhandlat på skroten.
Där skall de ju ha halva nypriset = Dyrare än ett blingspjäll i valfri storlek.

Det enda jag kan komma på är Volvos 850spjäll, som är relativt rena från en massa bonustrassel.

Accufabs Ford Mustang spjällhus är endast ett rent spjäll. Å kostar lite drygt 2000:- (i USA)
Vilket jag ändå anser som acceptabelt.
Men givetvis, finns det billigare fullgoda alternativ är jag snabb att adaptera tankarna till det

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Daniel Bjälevik
Västmanland/kungsör
Här sen Dec 2005
Inlägg: 74



Vad e det för motor???

_________________
Daniel Bjälevik

Volvo 142 -69 tic "to the limit and beyond"
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
En GM Northstar LH2

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Daniel Bjälevik
Västmanland/kungsör
Här sen Dec 2005
Inlägg: 74



är det samma motor som cadillac nortstar? cadillac e väl gm o jag inte mins helt fel? polarn hade två såna motorer på G förut,verkar vara fina maskiner o bygga på

_________________
Daniel Bjälevik

Volvo 142 -69 tic "to the limit and beyond"
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



PA66 är ju annars ett rätt stöddigt material, har du provat att trycksätta det?

Vad blirdet för laddtryck osv?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Bjäle>>

Här kan man få en enkel överblick av de varianter av Northstar som finns.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cadillac_Northstar_engine

Det skiljer en del konstruktionsmässigt mellan L37, LD8 och LH2.
På gott och ont.

MaZ>>
Nä jag har inte provtryckt det.
Det sitter ett antal pluggar och plastsvetsade tjolavipper på den som jag gissar far all världens väg med lite laddtryck. Å godset verkar ganska tunt på sina ställen
Men testa kan man ju alltid

Map laddtryck, jag siktar på 1-1.5bar.
Borde räcka till lagom effekt om man får lite flöde i motorn.

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Andy peak
Alafors, norr om Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 32



NP, Min synpunkt är => Jobba vidare med ditt förslag, det kommer att funka.

Jag har ordnat fram 2st E-gas spjäll (Bosch) till ett annat projekt med diameter 80mm av samma typ som Ferrari och Aston Martin använder. Behöver du hjälp med ngt liknande kanske jag kan hjälpa till. Ring i så fall på 0762-773648. Det är grymt att kunna justera spjällvinkel som funktion av pedalvinkel, bilen skall ju gå att köra annat än på fullast.....

_________________
Mvh Andreas Hillby
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



NP skrev:
Ragnar>>



Accufabs Ford Mustang spjällhus är endast ett rent spjäll. Å kostar lite drygt 2000:- (i USA)
Vilket jag ändå anser som acceptabelt.
Men givetvis, finns det billigare fullgoda alternativ är jag snabb att adaptera tankarna till det


jag säljer cnc svarvade 'blingspjäll' för 1500kr st 75mm stort med 100mm anslutning med mysig 'kona'
Fläns för fastsättning/svetsning medföljer.
Inget hokus pokus alls på spjället.. rå axel ut på vardera sidan så man får bygga och trixa själv med gasreglage.
bilder:
http://hem.passagen.se/hitmeharder/spjallhus/

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Andy peak>>

Mitt spjäll är VDo. Du vet inget om det? (Art nummer 408.238/026/001)

Kadett4wd>>

Snyggt!
Hur är axeln lagrad? Trycktäta nållager?

Du kan inte göra ett i 80mm eller 90mm?
Jag vill helst inte gå ner i storlek eftersom motorn skall kunna suga luft för fyrsiffrigt (Åtminstone i bänk)

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jag hatar å va den här som förstör trådar :P Men måste ändå fråga varför du valde bort orig insuget ?

Sånt insug håller iaf på bmw motorerna för cirka 0.7 bars ladd. Borde hålla för över 1bars övertryck också, iom att det klarar 1 bars undertryck. och så är det ju rätt rörlängder. avstämd för cirka 4-5000 rpm.

Bara nyfiken Jag håller ju själv på att meckar in en bmw M60 i min pontiac fiero. Och vill verkligen göra så lite som möjligt. Så jag strävar alltid efter att ha kvar allt orig. hehe.

PS. Har in northstar motorn nån vevaxelgivare ? har den fyra kamgivare istället ?

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
NP
Vänersborg
Här sen Maj 2004
Inlägg: 294


Trådstartare
Hej!

Vevaxelgivare, japp (58 "kugg")

Varför göra ett nytt insug?

Förutom att orginalinsug är avstämt för lägre varv än vad jag vill så är det kanske mest primärt för att gardera mot alla tänkbara problem.

Insuget behöver ju inte gå sönder helt vid "malfunction". Man kan ju tex få pyspunka på det.
Felsökning med ett sådant problem är en mardröm. thumbs down

Eller tänk OM man helt spontant vill ladda lite till ( ), eller man får lite laddtryckspeakar, baktändningar osv.
Allt detta kommer blåsa insuget, garanterat.

Jobbigt att betala ~5000pistoler om dan i bänk åsså spricker insuget en kvart efter att man hängt upp motorn.

Men kanske framförallt..........................................det är kul att pyssla i garaget

_________________
Niklas Persson

Porsche 997 Turbo
BMW M240i G42
Citera
Andy peak
Alafors, norr om Göteborg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 32



Andy peak>>

Mitt spjäll är VDo. Du vet inget om det? (Art nummer 408.238/026/001)

=>Svar: sorry inga VDo kontakter

_________________
Mvh Andreas Hillby
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1759



NP skrev:
Andy peak>>

Mitt spjäll är VDo. Du vet inget om det? (Art nummer 408.238/026/001)

Kadett4wd>>

Snyggt!
Hur är axeln lagrad? Trycktäta nållager?

Du kan inte göra ett i 80mm eller 90mm?
Jag vill helst inte gå ner i storlek eftersom motorn skall kunna suga luft för fyrsiffrigt (Åtminstone i bänk)


Nej inga andra spjäll på gång tyvärr.. 75mm räcker långt med rätt byggt insug/plenum.
Axeln är tätad med nållager som innehåller en liten packbox.

Tippar på att mitt spjäll räcker till uppemot 800-900hk på en turbomotor.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
JorgenK
Göteborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 20



Jag tycker att insuget verkar vettigt, dubbla plenum borde funka lite illa på en vanlig V8 då de andas i otakt. De korta sekundärrören verkar vettigt på en turbo, åtminstånde om min teori att det är bra att låta sekundärrören hjälpa till runt maxvarv där turbon oftast börjar bli lite slak stämmer. Det plockar ju också bort lite vrid i mellanregistret så att motorn blir lite mer hanterbar.

_________________
Jörgen Karlsson
Audi 80Q V8 -83
Lotus Elise S2 -01
Citera
Racetech
V8T Insugsbygge
1, 2   >>
4 besök senaste veckan (8277 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande