Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga varvtider med gatbilar??
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11650 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
--------------------
EDIT: Jag ska lägga in ungefärliga varvtider i bandatabasen. Åsikter någon?

EDIT2: lagt till lite fler tider ifrån tråden härnedan
EDIT3: lagt till lite fler tider ifrån tråden härnedan

--------------------

Jag sätter i jämna femtal sekunder lite för att visa grovheten i tiderna.

Med gatdäck... Och inga alltför exotiska bilar och inga Nissan Micra

Mantorp Långa: 1:40 - ??
Mantorp Korta: 1:00 - 1:10
Knutstorp 1:15 - 1:20
Kinnekulle 1:05 - 1:10
Gelleråsen 1:20 - 1:30
Falkenberg
Anderstorp långa 1:50 - 2:10
Anderstorp södra 1:00 - 1:10
Anderstorp norra
Sviestad
Midlanda
Sturup
Mo i Rana
Rudskogen
Våler
Eikås
Nürburgring BTG 8:20 - 9:30

Här lär väl finnas åsikter

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Pratar vi BTG eller fullt varv på Ringen?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Är det meningen att man ska skriva sina egna tider, eller vad man anser att man med en inte allt för extrem gatbil borde kunna klara av?

/Anders C

_________________
/Anders C
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sorry... var väldigt otydlig

Jag lägger upp data på alla banor, allt från hur långt bort närmaste bensinmack är till... ja ungefärliga varvtider för gatbilar.

Så jag tänkte det fanns lite åsikter om vad som var vettigt att skriva ini databasen


Så ditt alternativ två alltså

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse C skrev:
Pratar vi BTG eller fullt varv på Ringen?


Bra tanke. Vi bestämmer oss väl för BTG så skriver jag det osså!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1045



Aha, OK

Kinnekulle 1.05 - 1.12
Knutstorp 1.15 - 1.22
Mantorp 1.40? (ingen egen erfaring, bara hört)

EDITERAR:

Kinnekulle - under 1.08 är hyffsat snabbt med vanliga däck (inte r-däck)

Knutan - under 1,18 är hyffsat snabbt med vanliga däck, kanske lite under det också,inte helt säker.

Mantorp - jag har hört att 1.40 är tiden man jagar, inte kört själv tyvärr. Kan nån bekräfta.

_________________
/Anders C
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Det går väl att åka några sekunder fortare på både Kinnekulle och Gelleråsen? och om det är BTG-tider från Ringen så går det att åka betydligt fortare än 8.30.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
Det går väl att åka några sekunder fortare på både Kinnekulle och Gelleråsen? och om det är BTG-tider från Ringen så går det att åka betydligt fortare än 8.30.


om du har gatdäck och gatbil så är frågan med vilka bilmodeller kommer du under 1:20 på Åsen? Klart det går men vad för bil behöver du? Vi tar bort Lambosar o Ferraris.... _värsting_ Porschar osså. men varför inte en standard otrimmad 80 tals turbo elva? Vad gör man med en sån? Eller en 944 turbo? I standardskick alltså.... Jag tror det blir svårt att komma under 1:20 med min bil på gatdäck även om säkert nån superförare kanske kan.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Fredrik Ekblom på åsen i M3 E46:





I rest my case

_________________
Magnus Thomé
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



För att återgå till den ursprungliga frågan så är det kanske bara förvirrande att skriva ungefärliga varvtider då dessa varierar högst betänkligt.
Kanske räcker med att "Kinnekulle har en otäckt snabb vänsterkurva och att resten går i medelfart "(saknar hårnål) eller något liknande.

Sen finns det ju många andra sammanhang där det är väldigt viktigt att diskutera varvtider.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MagnusT skrev:
johann skrev:
Det går väl att åka några sekunder fortare på både Kinnekulle och Gelleråsen? och om det är BTG-tider från Ringen så går det att åka betydligt fortare än 8.30.


om du har gatdäck och gatbil så är frågan med vilka bilmodeller kommer du under 1:20 på Åsen? Klart det går men vad för bil behöver du? Vi tar bort Lambosar o Ferraris.... _värsting_ Porschar osså. men varför inte en standard otrimmad 80 tals turbo elva? Vad gör man med en sån? Eller en 944 turbo? I standardskick alltså.... Jag tror det blir svårt att komma under 1:20 med min bil på gatdäck även om säkert nån superförare kanske kan.


Missade det med gatdäck men jag är fortfarande övertygad om att det går att köra under 1.20 med gatdäck på Gelleråsen utan att ha en superbil, dock ej i originalskick.

om man lusläser arikteln från Sportbilen så kommer man fram till att testet inte är speciellt vetenskapligt och att däcken körts 30 varv innan tiderna sattes, hur mkt är det kvar av gatdäcken då?

Så även om det inte skulle gå att köra fortare med en original E46 M3 på gatdäck så finns det ju många bilar som är både billigare och snabbare på bana. Lägger man dessutom till bilar som är modifierade så finns det ännu fler.

Körde ju själv på 1.19,xx med M5:an på gatdäck och det finns rätt många bilar som funkar klart bättre än den på bana.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Såg att du justerat Ringen-tiderna!

En tanke vore att det kanske kan vara intressant att ha tider med R-däck också eller kanske till och med biltyp?

Ytterligare en tanke är att en 964 RS och en 993 RS inte är speciellt extrem, iofs byggda för bankörning men inte superdyra och 968 CS är ännu billigare samt troligen snabbare än exvis 1.20 på Gelleråsen.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Hej, mitt första inlägg här, verkar va en trevlig sida

Kan lägga till lite tider på anderstorp.

1.00-1.10 korta slingan
1.50-2.10 långa slingan

Lite osäker på tiden för hela banan. Kan variera kraftig om man har motorstark bil eller inte.

Sen finns ju lilla slingan både som norra å södra. Ska ta reda på vad dom kallar den vi brukar köra.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Jag har för mig att jag körde 2.20 på A-torp långa med Golfen, som troligtvis inte betecknas som motorstark...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Lotus Samuel skrev:
Hej, mitt första inlägg här, verkar va en trevlig sida

Kan lägga till lite tider på anderstorp.

1.00-1.10 korta slingan
1.50-2.10 långa slingan

Lite osäker på tiden för hela banan. Kan variera kraftig om man har motorstark bil eller inte.

Sen finns ju lilla slingan både som norra å södra. Ska ta reda på vad dom kallar den vi brukar köra.


Välkommen hit tar jag mig friheten att säga!
Sidan har bara varit igång ett par dagar och hittills verkar den vara den kajplats i cyberrymden jag saknat!
Tack Magnus! thumbs up

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Nisse C skrev:
Jag har för mig att jag körde 2.20 på A-torp långa med Golfen, som troligtvis inte betecknas som motorstark...


Tack tack...

Jag brukar ligga å pendla mellan 2.00-2.02 på långa med min 325 E30 med hankook k102 thumbs down Mäter dock inte vartiderna så ofta så det har säkert gått fortare några gånger. Då låter väl 1.50-2.10 rimligt. Kanske 1.55-120 är bättre.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Hmmm... Inte kan jag väl vara 20 sekunder långsammare?
Jag måste ha för mig fel. 20 sekunder är ju en hel evighet och stor skillnad är det inte mellan Golfen (16V -88) och en 325 E30.
Svänga tror jag att jag kan hyfsat iallafall.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Micke Holmström skrev:
För att återgå till den ursprungliga frågan så är det kanske bara förvirrande att skriva ungefärliga varvtider då dessa varierar högst betänkligt.
Kanske räcker med att "Kinnekulle har en otäckt snabb vänsterkurva och att resten går i medelfart "(saknar hårnål) eller något liknande.

Sen finns det ju många andra sammanhang där det är väldigt viktigt att diskutera varvtider.


Absolut!! Jag ska skriva en kort presentation av varje bana! Men som grundata så lägger jag upp banans längd, banrekord och nåt grovt tillyxat medelvärde på vad gatbilar kan hamna på. Dvs inte ändlägena "snabbast möjliga vavrtid med gatbil" (och inte "långsammast möjliga varvtid med gatbil heller" )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hohoo!!! Vår första TVÅSIDIGA tråd!! LOL!!!

Sorry... slightly OT

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41536

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:
Såg att du justerat Ringen-tiderna!

En tanke vore att det kanske kan vara intressant att ha tider med R-däck också eller kanske till och med biltyp?

Ytterligare en tanke är att en 964 RS och en 993 RS inte är speciellt extrem, iofs byggda för bankörning men inte superdyra och 968 CS är ännu billigare samt troligen snabbare än exvis 1.20 på Gelleråsen.


Vore kul med en liten varvtids databas! Men jag måste få lite mer grundläggande sakerpå plats först bara... Men den här ska vi INTE glömma bort

_________________
Magnus Thomé
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Nisse C skrev:
Hmmm... Inte kan jag väl vara 20 sekunder långsammare?
Jag måste ha för mig fel. 20 sekunder är ju en hel evighet och stor skillnad är det inte mellan Golfen (16V -88) och en 325 E30.
Svänga tror jag att jag kan hyfsat iallafall.


20 sekunder hinner man ju en bit på
Kan tillägga att jag har turbo på 325:an men det borde inte göra 20sek.
Å andra sidan har jag avverkat några varv där nu.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga varvtider med gatbilar??
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (11650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande