Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga varvtider med gatbilar??
<<   1, 2, 3   >>
11648 besök totalt
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag är glad att du skrev Nissan Micra och inte VW Polo...

Men med mina 9:24, som BTG-tid så kvalar jag i alla fall in inom ramen med Polon.
Den undre gränsen borde dock kunna sänkas ytterligare till c:a 8 minuter.
Då pratar vi om c:a 8:25-8:30 för ett helt varv. Det är det flera gatbilar som klarat.

Hur är det med Sport Autos tider eg?
Har för mig att deras tider inte omfattar riktigt ett helt varv.
Är det någon här som vet?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
okidoki, vilka bilar i originalskick och gatdäck kör på 8:00 BTG eller 8:10? Jag har inte riktigt koll bara...

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Hur är det med Sport Autos tider eg?
Har för mig att deras tider inte omfattar riktigt ett helt varv.
Är det någon här som vet?


Sport Auto tar tiden över 20,6 km medans ett helt varv är 20,8 km.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MagnusT skrev:
okidoki, vilka bilar i originalskick och gatdäck kör på 8:00 BTG eller 8:10? Jag har inte riktigt koll bara...


Typ, E36 M3 3.2, E39 M5, RS4, M Coupé, E46 M3, RS6, 996 C2/C4, Z8, 993 RS osv.

Jag körde ju på 8.04 med passagerare i bilen förvisso med R-däck och getnligen var passageraren mera coach men ändå.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
johann skrev:

Sport Auto tar tiden över 20,6 km medans ett helt varv är 20,8 km.

Vad är nu den _exakta_ längden på nordslingan? 20,8 alltså?

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MagnusT skrev:
johann skrev:

Sport Auto tar tiden över 20,6 km medans ett helt varv är 20,8 km.

Vad är nu den _exakta_ längden på nordslingan? 20,8 alltså?


20,8 km.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tack! Då går jag o fyller i det i bandatabasen

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Här finns "några" Ringtider...

www.nordschleife.no

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



:s Med risk att bli utskrattad måste jag ställa en dum fråga: vad är BTG för något??

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



BTG = Bridge To Gantry och betyder att man startar tidtagningen när man passerar under Antoniusbrücke strax efter påfarten till Nordslingan och stoppar mitt under en metallställning som går över banan strax efter Galgenkopf när man kommit ut på slutrakan. För att få tiden för ett fullt flygande varv så måste man lägga på någonstans mellan 25(typ Porsche GT3) och 35 sek(typ Ford Siesta) beroende på hur snabb bil man har.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Nisse C skrev:
Här finns "några" Ringtider...

www.nordschleife.no


Tyvärr är inte alla så tillförlitliga och det är vild blandning av tider för ett fullt varv, Sport Auto tider med 200 m mindre än ett fullt varv och BTG-tider vilket gör det svårt att jämföra. De ger dock en hum om hur fort det kan gå.

Här finns annars mer tider
http://www.track-challenge.com/main_e.asp
Samtliga från Sport Auto.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Johann, är du säker på att det finns BTG-tider med bland varvtiderna
på: http://www.nordschleife.no/ ?
Däremot är varvtider för ett helt varv oftast lite "luddiga" eftersom det är få som haft möjligheten att köra riktigt fulla varv på enbart nordslingan. Tiderna är ofta tagna på inte riktigt hela banan och därefter påskarvade med ett visst antal sekunder.Därför tycker jag BTG-tiderna är bättre och mer jämförbara.
Förut när insläppet var vid T13 så stannade många klockorna strax innan man kom in på T13. Själv klockade jag t ex av redan i vänstern i Hohenrain. Därifrån till själva påsläppet kan det t ex röra sig om c:a 12 sek, som många "glömde" lägga på sin varvtid...

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Johann, är du säker på att det finns BTG-tider med bland varvtiderna
på: http://www.nordschleife.no/ ?


Inte hundra men övertygad om att det finns såna tider där också.
Det är definitivt en blandning mellan Sport Auto-tider och tider för ett fullt varv.
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Måste säga att jag inte riktigt förstår hur Sport Auto klockar sina tider!
Har fått för mig att deras tider är utan rakan vid T13(därav den 200 m kortare sträckan.
Sådana tider kan dom ju rimligen inte klocka när banan är öppen för "turister", då har dom ju inte tillgång till hela långa slutrakan.
Men när vi var nere förra våren, så var dom på plats och körde med en Audi RS4, bland oss dödliga.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Peeter skrev:
Måste säga att jag inte riktigt förstår hur Sport Auto klockar sina tider!
Har fått för mig att deras tider är utan rakan vid T13(därav den 200 m kortare sträckan.
Sådana tider kan dom ju rimligen inte klocka när banan är öppen för "turister", då har dom ju inte tillgång till hela långa slutrakan.
Men när vi var nere förra våren, så var dom på plats och körde med en Audi RS4, bland oss dödliga.


Men tiderna sätts på tom bana med hela rakan,
Vilka 200 m som saknas vet hag inte.
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Tänkte bryta in i era Ringen-diskussioner med tankar om varvtider på en något närmare bana...

Personligen tror jag att 1.50 på Scandinavian Raceway är väl fort med en någorlunda standardbetonad bil på gatdäck. Jämför tiderna som Klass 2 bilarna i SLC körde vid tävlingen på Scand R i september, inte många var under 1.50 och då pratar vi om bilar med +300 hk, R-däck och chassin för banracing. Samt inte minst någorlunda optimerade utväxlingar.

Har för mig att den 320iS, alltså E30 med 2,0l M3E30 motor på 192 hk, åkte strax över 2 min vid samma tillfälle. Den var om jag inte missminner mig helt standard med undantag av fjädrar och dämpare.

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



En fundering till...

Tiderna Fredrik Ekblom körde på Gelleråsen med en M3E46 - R-däcken tror jag det var 225-bredd på runt om. Kan ju ha påverkat varvtiderna...

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



[quote="johann"][quote="MagnusT"]
johann skrev:


Missade det med gatdäck men jag är fortfarande övertygad om att det går att köra under 1.20 med gatdäck på Gelleråsen utan att ha en superbil, dock ej i originalskick.

.


Vad räknas som gatdäck??

/P

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Martin G skrev:
Tänkte bryta in i era Ringen-diskussioner med tankar om varvtider på en något närmare bana...

Personligen tror jag att 1.50 på Scandinavian Raceway är väl fort med en någorlunda standardbetonad bil på gatdäck. Jämför tiderna som Klass 2 bilarna i SLC körde vid tävlingen på Scand R i september, inte många var under 1.50 och då pratar vi om bilar med +300 hk, R-däck och chassin för banracing. Samt inte minst någorlunda optimerade utväxlingar.

Har för mig att den 320iS, alltså E30 med 2,0l M3E30 motor på 192 hk, åkte strax över 2 min vid samma tillfälle. Den var om jag inte missminner mig helt standard med undantag av fjädrar och dämpare.

///Martin

Va tusan pratar han om för bana.... "Scandinavian Raceway".... JAA, just det, Anderstorp, hehe!

Men om du tänker dig en 340 hk M3 med gatdäck så tjänar den nog in bra mycket på rakorna av vad den förlorar i de långsammaste kurvorna pga gatdäcken? För med 192 häst så tar ju rakan en hel del tid ändå... Och då har du ju tre/fyra ganska långa rakor till för den delen...

Fast du är väl den som varit där senast så jag kanska ska vara tyst

_________________
Magnus Thomé
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



[quote="Puppan"][quote="johann"]
MagnusT skrev:
johann skrev:


Missade det med gatdäck men jag är fortfarande övertygad om att det går att köra under 1.20 med gatdäck på Gelleråsen utan att ha en superbil, dock ej i originalskick.

.


Vad räknas som gatdäck??

/P


Vanliga däck, dvs inte R-däck, utan däck typ PZero Rosso, Pilot Sport S03, etc.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Martin G skrev:
En fundering till...

Tiderna Fredrik Ekblom körde på Gelleråsen med en M3E46 - R-däcken tror jag det var 225-bredd på runt om. Kan ju ha påverkat varvtiderna...

///Martin

Ja j**ar! Jag kollade i artikeln och det stämmer. 225 runt om!!!! Usch! Mot 255'or bak när de körde gatdäcken Michelinisarna... Och ändå 3 SEKUNDER snabbare! På Gelleråsen....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga varvtider med gatbilar??
<<   1, 2, 3   >>
11648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande