Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga varvtider med gatbilar??
<<   1, 2, 3
11648 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag definierar R-däck så här (helt privat uppfinning ;-)

R-däck kan man sänka trycket i när man ska köra på banan tack vare extra styv stomme/däcksidor. Gatdäck viker sig om man inte höjer trycket istället.

Som sagt, en högst personlig uppfinning av definition....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Skall vi diskutera R-däck under den här tråden oxå?

Jag tror inte det finns någon egentlig definition som är nedskriven. Vad det handlar om är däck med såväl kraftigare stomme som mjukare gummiblandning och oftast betydligt större mönsterklackar.

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Martin har helt rätt i sina tankar om Anderstorp tycker jag.
1.57 var vad en deltagare mäktade med i BMW Cup med en E30 utrustad med R-däck, std. bussningar, bromsar och fjäderben. Att den väger extremlåga 890 kg bidrar dock.

Själva åkte vi på 1.48 som bäst om jag minns rätt. Men då, som Martin säger, på R-däck, Öhlinare och 500Nm++ i vrid...

För även om det är långa rakor så grundas snabba varvtider ALLTID av bra väghållning. Studerar man antalet sekunder (eller om man så vill %) man är i sväng på Anderstorp inser man snart att en obalanserad bil direkt sätter krokben för snabba varv.

Sedan beror det på bana oxå.
Men ngt skoj jag upptäckt är att tar man Fyndbörsen Cups varvtider så är det vad de snabbaste med VASSA gatbilar brukar mäkta med. Väljer man Kinnekulle som slagplats brukar utfallet bli till "den förb***ade lilla shopingbilen på 150hk".

MVH
Andreas

PS Måste bara säga att detta var ett mkt bra forum med vettig ton och vettiga diskusioner! Bra jobbat!

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nu står det så här i ban-databasen om ungefärliga tider för gatbilar med gatdäck:

Mantorp Långa: 1:40 - 1:50
Mantorp Korta: 1:00 - 1:05
Knutstorp 1:15 - 1:20
Kinnekulle 1:05 - 1:10
Gelleråsen 1:20 - 1:30
Falkenberg ???
Anderstorp långa 2:00 - 2:20
Anderstorp södra 1:00 - 1:10
Anderstorp norra
Sviestad 1:10 - 1:15
Midlanda ???
Sturup ???
Mo i Rana ???
Rudskogen ???
Våler ???
Eikås ???
Nürburgring BTG 8:20 - 9:30

Nån som vet Falkenberg och/eller Midlanda?????

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Rudskogen 1.10-1.15?

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Nisse C skrev:
Rudskogen 1.10-1.15?

Jag tar dit ord för det och lägger in det på studs Jag själv vet inte varvtider där.... av hrrrrmmm... Olika skäl som vissa av er vet (och om ni inte vet tänker jag inte berätta för det är för pinsamt...)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



MagnusT skrev:
Nisse C skrev:
Rudskogen 1.10-1.15?

Jag tar dit ord för det och lägger in det på studs Jag själv vet inte varvtider där.... av hrrrrmmm... Olika skäl som vissa av er vet (och om ni inte vet tänker jag inte berätta för det är för pinsamt...)


Jag körde 1.15 med gratisdäck från gummihandlarens skrotcontainer och så jämför jag lite med Kinnekulles tider och mitt förhållande till andra bilar där. Rätt eller fel vet jag inte, men tydligen såpass rätt att det blev lag.
Förövrigt så har en viss M. Johansson kört sönder sin blinkersspak på Rudskogen...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
[quote="Nisse C"]
MagnusT skrev:
Nisse C skrev:
Rudskogen 1.10-1.15?
...Förövrigt så har en viss M. Johansson kört sönder sin blinkersspak på Rudskogen...

Ja... ungefär så var det för mig... Det var något dörrhandtag på högersidan som inte funkade...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



om jag får stå för sämsta varvtiden på Kinnekulle på gatdäck, så bör du ändra den till 1:12(det körde jag på förra året, dvs innan omasfalteringen, med Polon på gatdäck). Efter omasfalteringen och med R-däcken låg jag på 1:10. Men tiderna skulle väl vara med vanliga gatdäck!?!

På Midlanda körde jag på c:a 1:17 med gatdäck, så det kan väl få bli sämsta tid där också! Kanske 1:10-1:17 är vettigt? Någon med en snabb bil, som kört där och vet vad ni brukar ligga på?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



MagnusT skrev:
Ja... ungefär så var det för mig... Det var något dörrhandtag på högersidan som inte funkade...


*HOST*
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Peeter skrev:
om jag får stå för sämsta varvtiden på Kinnekulle på gatdäck, så bör du ändra den till 1:12(det körde jag på förra året, dvs innan omasfalteringen, med Polon på gatdäck). Efter omasfalteringen och med R-däcken låg jag på 1:10. Men tiderna skulle väl vara med vanliga gatdäck!?!

På Midlanda körde jag på c:a 1:17 med gatdäck, så det kan väl få bli sämsta tid där också! Kanske 1:10-1:17 är vettigt? Någon med en snabb bil, som kört där och vet vad ni brukar ligga på?
Kör du om många på kullen? Isf sätter vi 1:05 - 1:15 (bara jämna femsekundersintervaller för att visa att det bara är ungefärliga tider...)

Vi satsar på 1:10 - 1:20 på Midlanda

_________________
Magnus Thomé
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2463



Jag kan bidra med ett litet intervall på Falkenberg, med tanke på övriga tider så är en gissning 55sek-1.10 för en gatbil med gatdäck. Det är dock svårt då det är en bana där man kan ha ganska bra nytta av mycket motor på vissa ställen...

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002
Inlägg: 329



En liten förklaring till ovanstående:

Jag stod vid depåmuren och tittade på alla som fick problem med retursläpp ur utgången från kurvan innan den sväng som bär ut på depårakan, och ondgjorde mig över att alla fick problem där.
Gissa vem som fick retur under sina första varv på banan där?

Det bar givetvis av (under vilt rattande) och eftersom curbsen är ganska höga tänkte jag att tråg, framvagnsbalk och alltihop låg kvar.
Det enda som gick sönder var...blinkersspaken.

_________________
/Mathias
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Johan f.k.a M3E30 skrev:
Jag kan bidra med ett litet intervall på Falkenberg, med tanke på övriga tider så är en gissning 55sek-1.10 för en gatbil med gatdäck. Det är dock svårt då det är en bana där man kan ha ganska bra nytta av mycket motor på vissa ställen...

Tackar!!!

Så här ser det ut nu då:


Namn         Varvtid
Kinnekulle   1:05 - 1:10
Knutstorp    1:15 - 1:20
Mantorp      1:40 - 1:50 (långa) 1:00 - 1:05 (korta)
Gelleråsen   1:20 - 1:30
Falkenberg   0:55 - 1:10
Anderstorp   2:00 - 2:20 (långa) 1:00 - 1:10 (södra)
Sviestad     1:10 - 1:15
Midlanda     1:10 - 1:20
Sturup       ??
Björkvik     ??
Mo i Rana   ??
Rudskogen    1:10 - 1:15
Våler        ??
Eikås        ??
Alastaro      ??
Hämeenlinna   ??
Nürburgring   8:20 - 9:30 BTG

_________________
Magnus Thomé
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5589



En kompis har åkt på 1.05 På Midlanda, med en Ford GT 40

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Mo i Rana har jag kört på ca 1.54 med en M3 E30. Går säkert att pressa med några sekunder...

Per Fjeld var där samtidigt med en 964 RS som han tävlar med i Roadsport. Körde på ca 1.45.

Dock var dessa tider satta med en extra chikan innan chikanen på baksidan. Kostade säkert 2-3 sekunder.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
Ungefärliga varvtider med gatbilar??
<<   1, 2, 3
11648 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande