Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Var sitter man och ljuger bäst om kvällarna ?
1 besök senaste veckan (3434 totalt)
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
På onsdag em åker jag och Patrik i minikonvoj från Stockholm med riktning mot Ringen. Vi tar ett lite längre break i Malmö för att sen köra genom Danmark och Tyskland på natten mot torsdag.

Planen är att undvika båtar och satsa på breda fina tyska motorvägar (A7 och sen A1) för att kunna slipstreama oss till nya toppfarter. Vi räknar med att landa vid hotel Am Tiergarten någon gång tidigt på torsdag morgon.

om det är någon annan stackar som kommer att köra genom Tyskland på onsdagsnatten så hör gärna av er, så kan vi utbyta mobilnummer eller så.

Nu till det viktiga, var sitter man och ljuger om kvällarna i Nürburgring trakten ? Är det Zur Burg som gäller för nordbor ?

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Sabine Schmitz, Ringtaxi förarinnans, ställe "Fuchsröhre" brukar vara stamställe för "Ringersgänget",
som har stor träff på Ringen i Påsk.
Så där kommer det säkert vara ett jäkla drag!
Annars kan det ju vara kul att variera sig med Pistenklause, Paddock och Lindenhof.
"Sur" Burg kankse en och annan svensk sitter på också...
Det är ju inte så långt mellan ställena, så man kan ju alltid gå en runda.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



om det är första besöket i Nürburg så gå gärna en runda på dagen för att se var alla pubar ligger så ni hittar dit på kvällen, om inte annat för att hitta tillbaka till hotellet på kvällen när det är mörkt.
För Nürburg är ju en så stor världsmetropol, så det är verkligen lätt att gå vilse.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Vart är den bästa publikplatsen på banan?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Fredrik C skrev:
Vart är den bästa publikplatsen på banan?


Den mest lätttillgängliga är Brünchen, stor parkering också. Planzgarten är också bra! (Hittas på enklaste sätt med lite logik applicerat på en karta. (Dvs inte svårt )

Mvh /Micke

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Adenauer Forst är väl också rätt bra om det går att köra bil ända fram? Breidscheid är också lättillgängligt.

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Roligaste bilåkat då? Vart ska man då?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Ett ställe jag kan rekommendera är Galgenkopf, om du parkerar vid krysset på kartan och sedan går längs mountainbike leden upp till Galgenkopf, och sedan går ner mot 19 km skylten så ser du bilarna komma i Schwalbenschwanz och sedan när dom kommer ut ur lilla karusellen och hela vägen upp mot Galgenkopf. Var verkligen ett häftigt ställe.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jag kan försöka åta mig att ta fram en karta med kommentarer om hur man hittar till olika "åskådarplatser" runt banan och starta en egen tråd för detta.
Lite kortfattat kan jag väl säga såhär:
1. T13-Hatzenbach-Hocheichen kan man ju gå till från Nürburg via Hatzenbachstrasse.
2. Hocheichen-Quiddelbacher Höhe, Flugplatz, Schwedenkreutz kan man ställa bilen där landsvägen passerar under banan precis innan Quiddelbacher Höhe.
3. Adenauer Forst kommer man till från Adenau(man får inte åka bil dit egentligen, det finns en vägbom). Går man från bommen så är det 1-2 km.
4. Breidscheid/Ex Mühle , Wehrseifen, Miss-Hit-Miss, Kallenhard och Metzgesfeld kommer man till om parkerar i Breidscheid och promenerar längs med banan.
5. Bergwerk kommer man till med bil.
6. Klostertal, Hohe Acht skall man kunna ta sig till längs dåliga skogsvägar. Har försökt hitta dit några ggr men gett upp den vägen.
7. Brünnchen, Eschbach, Wipperman, Hohe Acht kommer man till om man parkerar bilen vid den stora parkeringen vid Brünnchen och promenerar längs banan upp mot Hohe Acht.
8. Pflanzgarten 1 ligger precis vid landsvägen. Inga problem att ta sig till med bil.
9. Sprunghügel, Pflanzgarten 3 och bort mot Schwalbenschwanz går det också att köra bil till och sedan gå längs banan.
10. Lilla karusellen och Galgenkopf har jag själv aldrig tagit mig till "utifrån". Lennart har beskrivit hur man tar sig dit.

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Peeter skrev:

3. Adenauer Forst kommer man till från Adenau(man får inte åka bil dit egentligen, det finns en vägbom).
.

Jag tror inte det är att rekommendera att köra förbi en bom som är öppen, man vet inte om den är det när du ska tillbaka.
För några år sedan när jag var nere körde den omtalade norrmannen Espen upp till Adenauer-Forst med bil från Adenau, och när dom skulle tillbaka så var bommen stängd. Det visade sig att den som hade nyckeln till bommen var borgmästaren i Adenau, och det var inte populärt att han var tvungen att åka upp för att låsa upp bommen åt dom.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324


Trådstartare
Lennart Jarmyr skrev:
Peeter skrev:

3. Adenauer Forst kommer man till från Adenau(man får inte åka bil dit egentligen, det finns en vägbom).
.

Jag tror inte det är att rekommendera att köra förbi en bom som är öppen, man vet inte om den är det när du ska tillbaka.
För några år sedan när jag var nere körde den omtalade norrmannen Espen upp till Adenauer-Forst med bil från Adenau, och när dom skulle tillbaka så var bommen stängd. Det visade sig att den som hade nyckeln till bommen var borgmästaren i Adenau, och det var inte populärt att han var tvungen att åka upp för att låsa upp bommen åt dom.


ok, bultsax adderad till packlistan :woot:

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Staffan Bergholm skrev:

.



ok, bultsax adderad till packlistan :woot:


LOL.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Staffan Bergholm skrev:
Lennart Jarmyr skrev:
Peeter skrev:

3. Adenauer Forst kommer man till från Adenau(man får inte åka bil dit egentligen, det finns en vägbom).
.

Jag tror inte det är att rekommendera att köra förbi en bom som är öppen, man vet inte om den är det när du ska tillbaka.
För några år sedan när jag var nere körde den omtalade norrmannen Espen upp till Adenauer-Forst med bil från Adenau, och när dom skulle tillbaka så var bommen stängd. Det visade sig att den som hade nyckeln till bommen var borgmästaren i Adenau, och det var inte populärt att han var tvungen att åka upp för att låsa upp bommen åt dom.


ok, bultsax adderad till packlistan :woot:


Är det inte bättre med skiftnyckel, så att man kan lossa på något Armcoräcke och köra ut på Nordschleife istället?

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Bron i Aremberg då, går det att ta sig dit? Skulle va kul att se det "lite grann från ovan"...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Sörpan skrev:
Bron i Aremberg då, går det att ta sig dit? Skulle va kul att se det "lite grann från ovan"...


Det är bara det att bron har heltäckande sidor så man ser inget där ifrån. thumbs down

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Balazs 911
Luxembourg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 77



Sist jag var där hade folk lastat up en massa pallar,tegelstenar mm så det gick bra att se från bron. Är banan abbonerad i helgen eller kan man svänga runt några varv själv?

mvh,

Balazs

_________________
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4078



Jag har gått några gånger från Quiddelbacher-Höhe och ner till Aremberg, och det är verkligen häftigt att gå jämte banan vid Schwedenkreuz, det går verkligen undan ner mot Aremberg.

_________________
Mvh
Lennart Jarmyr!
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Lennart Jarmyr skrev:
Jag har gått några gånger från Quiddelbacher-Höhe och ner till Aremberg, och det är verkligen häftigt att gå jämte banan vid Schwedenkreuz, det går verkligen undan ner mot Aremberg.

Speciellt under 24-timmars i mörkret, när man ser de glödande bromsskivorna! thumbs up

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
Nürburgring
Var sitter man och ljuger bäst om kvällarna ?
1 besök senaste veckan (3434 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande