Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26 besök senaste veckan (38860 totalt)
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Främre bärarmen är ju horisontal vid neutral last. Det innebär att du får positiv cambergain vid infjädring. Säg 0.2 grader per grad krängning som fuling sa. Det gör att om bilen kränger 5 grader blir det 1 grads positiv camber. Så det är ju hyffsat viktigt att ha iaf över 1-2 graders statisk negativ camber.

Den där bakvagnen är ju lite klurig. Är ju en multilänk bakaxel som är överbestämd. Jag har simulerat den i Adams men i dagsläget minns jag faktiskt inte riktigt hur den agerade vid infjädring.

En sak som är väldigt säker är iaf att bussningsstyvheterna i bakvagnen kommer påverka beteendet väldigt mycket. Jag TROR, om jag minns rätt, att den där bakvagnen var konstruerad för att få mer grepp vid elaka situationer, kräning med hög last. Detta för att S40:in aldrig ska släppa med bakvagnen med 5 döda familjemedlemmar som följd. Detta kan förklara att bilen understyr så mycket som den gör. Men detta är jag väldigt osäker på. Minnet sviker lite. Någon annan kanske har erfarenhet om hur den funkar ?!

En grejj kan vara att plocka bort fjädrarna i bak för att sen lyfta bakvagnen med en domkraft och på så sätt bilda sig en uppfattning om vad som händer med hjulvinklarna.

Bakvagnen är iaf inte trivial på den där bilen. Kan löna sig att sätta sig in i hur den jobbar.

Hoppas ni får ordning på det!

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Maxa på med vad camber och caster! ni kan få (svårt att tänka mig att det är våldsamt mycket på en S40) och ut och kör, kolla hur mycket bilen faktiskt kränger och att inte undre bärarmen fram passerar horisontalplanet. Detta är Viktigt! Gör den det får man styva upp på lämpligt ställe (beroende på hur bilen beter sig) eller höja bilen så att bärarmen som max är helt horisontell.


Båda bärarmarna är ju så gott som horisontella redan nu...
och bilen kan knappast beskyllas för att vara låg, snarare tvärtom.
Edit: Nu var ni för snabba för mig...

Nu hade vi ju inte tänkt att sänka den så värst mycket av ett par olika anledningar.
Det ena är just geometrin. Det andra är att enligt KH Motorsport så hamnar dämparen utanför sitt arbetsområde och kräver utbyte av fjäderbenet och ombyggnad av dämparen, kostnad 20 000 SEK + moms...
Då får man iofs coilover, eller rättare sagt justerbar fjädertallrik.

Vår plan, pga av budget, är att bygga om befintligt fjäderben till coilover och renovering + byte av schims i dämparna för anpassning till de hårdare fjädrarna.
Eventuellt kan vi inte köra bilen lika lågt med vår lösning (måste testas) men kostnaden blir mindre än hälften.
Ska ha råd med motorrenovering oxå...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Här kommer ytterligare ett par bilder på bakvagnen:



Här ser man övre länkarmen som är ej justerbar.
Till vänster om den skymtar toe-staget, som man justerar toe-in på.
Camber justeras genom en excentrisk infästning av nedre länkarmen (synlig på tidigare bild).



Bild på toe-staget, längsgående länkarm och länkarmsbussning.
När man justerar toe så roterar denna längsgående länkarm runt den bakre "spindeln".
Spindeln är ju fast inspänd i övre och under länkarm och istället rör sig länkarmsbussningen i sidled.

Detta betyder oxå att vid sidokrafter rör sig bussningen inåt och bakhjulen får mer toe-in.
Säkert bra vid undanmanöver om man vill ha en lugn bakände, men inte riktigt optimalt på en racebil.
Vår plan är att eliminera toe-staget och ersätta bussningen med en uniball.
Toe justerar man då genom att shimsa uniballens läge i sidled.

Så är våra tankar ang. bakvagnen...
Kommentarer?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

TPR:
Se här och MacPeston. Ta och mät upp framvagnen och ge mig måtten.
Så skall jag kolla på jackingfaktorenam, camberkompen, MR mm.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
(detta excel ark är inte fullständigt utan ger bara en finner vising om vart det pekar när bilen står plant)

Bak:
Jag har än så länge inte riktigt klart för mig hur bakvagnen är skapt, men det är INGEN halvstel grunaka som jag trodde.
Men vad jag kan utläsa/mäta på bildena så ligger MR runt 0,8 --> med 126N/mm fjäder ca 3Hz.
Eller 3 bananer om vi så vill

Det Anderas och jag kockade ihopp förut så stämmer det rätt bra
ger CA CA CA 2,8 bananer fram och CA CA CA 3 bananer bak.

Denna sätting kommer med riktigta krängre, RÄTT avstämda, funka på tort, det kan jag nästan ta gift på.
Blött är jag osäker på. Kan som dude påpekade göra bilen mjukare runt om fjädermässigt MEN den skall forfarnde vara hårdre bak än fram. men gå inte ner för mycket bara för då kommer ni behöva vara spåmän igen

TPR:
kan du fota lite på bakvagnen från sida också?

Edit:
Där var bilderna thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2615



TPR skrev:
Båda bärarmarna är ju så gott som horisontella redan nu...
och bilen kan knappast beskyllas för att vara låg, snarare tvärtom.


Visst är det härligt med moddade standardbilar..

TPR skrev:
Nu hade vi ju inte tänkt att sänka den så värst mycket av ett par olika anledningar.
Det ena är just geometrin. Det andra är att enligt KH Motorsport så hamnar dämparen utanför sitt arbetsområde och kräver utbyte av fjäderbenet och ombyggnad av dämparen, kostnad 20 000 SEK + moms...
Då får man iofs coilover, eller rättare sagt justerbar fjädertallrik.

Vår plan, pga av budget, är att bygga om befintligt fjäderben till coilover och renovering + byte av schims i dämparna för anpassning till de hårdare fjädrarna.
Eventuellt kan vi inte köra bilen lika lågt med vår lösning (måste testas) men kostnaden blir mindre än hälften.


Som jag ser det så skall ni inte sänka den alls, snarare höja den ca 25-30mm (Höftat för att klara 3 grader roll utan camberloss) oavsett vilken lösning på dämpare ni bestämmer er för. Verkar i övrigt vara hysteriskt dyra mods!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag fick en tokig ide.
om man slänger toe-staget åt he.... Och vrider den främre bärarms infästingen 90grd. (bör kanske ersättas med ett länklager)
Har man den nu justerbar tvärs bilen kan man justera toe.
Jag TROR nu geometrin kan bestömmas, eller?

OBS bara en IDE som inte är 100% gänom tänkt.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Rikard Ahlin skrev:
Som jag ser det så skall ni inte sänka den alls, snarare höja den ca 25-30mm (Höftat för att klara 3 grader roll utan camberloss) oavsett vilken lösning på dämpare ni bestämmer er för. Verkar i övrigt vara hysteriskt dyra mods!!


Ja, Öhlins dämpare är inte billigt inte...
Byta olja+ gas + kontroll av alla schims: 3900 + moms
Detta måste göras i vilket fall som helst.
Kostar då inte så mkt extra att byta ut schimsen så de är anpassade till en hårdare fjäder, enligt uppgift 6-7000 kr inkl. moms.
Sedan köper vi coilover sats och fjädrar från troligen Demon Tweeks.
Ska över till Autosport mässan på torsdag, får se vad jag hittar...

Dock återstår kränghämmarna som vi för tillfället inte har med i budgeten...
Någon som har en smart idé hur man får tag på lämpliga sådana till bra pris?
Försöker hitta en original del som passar?
Lär ju vara från en hyfsat tung bil isf...

Har faktiskt funderat på att modifiera spindeln som du nämnde.
Får nog kolla närmare på det...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



_maniac_ skrev:
Främre bärarmen är ju horisontal vid neutral last. Det innebär att du får positiv cambergain vid infjädring.


Sen när vart det så? Skulle vi inte hålla oss från att ge felaktiga idéer?

om du nu simulerat den röda V40n i fordonsdynamiken så borde väl just du veta bättre eller?

/ Jonas Jarlmark, KTH Fordonsdynamik...
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Menar du på röda V40in eller på hans tävlingsbil?

Jag syftade på trådskaparens s40. Där han visar en bild på främre bärarmen. Vad jag lärt mig så börjar mcpherson att ge positiv cambergain då undre bärarmen börjar peka uppåt mot spindeln.

Men det kanske inte är en universell sanning ? Det kanske beror på kingpinlutning osv ?

Jag tycker det borde bli så att då undre bärarmen är på väg upp mot horisontalläget så kommer negativ camber att öka. För att sedan börja minska då bärarmen börjar peka uppåt.

Är jag ute och cyklar ? Eller missförstod du hur jag menade ? Upplys mig gärna om jag tänker fel

Agående simuleringen i fordonsdynamiken fick vi tyvärr inte direkt lära oss hur olika saker påverkar. Hela den projektuppgiften var bara inriktad på att få bilen att stämma överens med verkligheten. Vilket iofs är väldigt viktigt men det hade varit kul om man också hade kollat på hur bilen betedde sig och testade olika ändringar i Adams för att se effekterna. Man skulle ju såklart ha gjort det på fritiden när man hade chansen men tiden var knapp pga formula student För hoppas att man får liknande tillfällen i framtiden.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Hoppas Ni inte blir irriterade om jag hoppar in här. Det hänger på fjäderbenets lutning mot A-armen.
Har vi en normal Mc P lutning så ger "första delen", som blir ganska lång, av infjädringen negativ camber även om A-armens utgångsläge är vågrätt.
Skulle däremot SAI vara 0 så blir det som Du misstänkte.

Ett tillägg.
Kollade lite beträffande cambergain med lite fantasimått på Mc P. 520 mm fjäderben som lutar 13 gdr. A-armen är 340 mm och vågrät. Fjädrar vi in 50 mm så blir det ca 0,6 gdr neg camberökning.

om utgångsläget är 50 mm utfjädrat, alltså då den inre infästningen 50 mm högre upp så blir det 1,3 gdr camber ökning.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jag var tvungen att testa Gjorde en mcpherson i CAD:en lite fort.

Det är som du säger göran. Fjäderbenets lutning mot A-armen påverkar. Det blir inte symmetriskt kring tex horisontalplanet. Borde man ju ha förstått inte lätt alla gånger.

Men då borde man kunna påverka cambergain genom att flytta topplagringen. ?

hehe,har tråden spårat ur kanske ? Kanske borde göra ny tråd som bara behandlar mcpherson

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Som Du ser så lade jag till några siffror angående cambergain, Du kan ju kolla exaktheten i Ditt program
får vi se vad det säger. Jag bara satt här med min räknedosa.

MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2615



Ja, vi får cambergain tills vinkeln mellan fjäderbenets övre och undre ledpunkter och undre bärarmsinfästning är 90grader. Men Rc sjunker under markplanet strax efter att bärarmen passerat horisontalplanet, därav bör det undvikas (i min mening).

EDIT: ritning..



Förklaring till hur jag tänkt..

A = Topplagring
B = Infästning bärarm.
C = Spindelled

Max lutning på Fjäderbenet (A-C) fås ju i tangeringspunkten C och där är vinkeln mellan bärarm (B-C) och fjäderben alltid 90 grader.

Rätta mig om jag har fel.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Ge mig måtten på s40 framvagne så skall jag försöka visa vad som händer med monementanpunkterna, cambern och MR.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
fuling skrev:
Ge mig måtten på s40 framvagne så skall jag försöka visa vad som händer med monementanpunkterna, cambern och MR.


Jaha, det blir till att ta en tur till garaget imorgon oxå...
Ingen fara! Jag uppskattar verkligen all hjälp! thumbs up
om jag hade tänkt till så hade jag ju mätt upp allt när jag ändå var där.
Mätte iaf lite:
Spårvidd: fram 1465 mm, bak 1490 mm
Axelavstånd: 2540 mm

När det gäller cambergain så hade jag faktiskt kommit fram till det här med vinkelrät förhållande mellan fjäderben och länkarm, men jag var inte helt säker...

Johan: Du behöver måtten till alla infästningspunkter i en planvy framifrån?
Vinkeln får jag räkna fram... Hur var det nu...? Tangens......?
Något annat?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



TPR skrev:

Jaha, det blir till att ta en tur till garaget imorgon oxå...
om jag hade tänkt till så hade jag ju mätt upp allt när jag ändå var där.


Det är nog onödigt att mäta förmycket. Då jag har gett Fuling alla måtten i framvagnen. Tyvärr ligger de inte uppe publikt så jag vill inte lägga upp något utan att fråga om det är ok först. Vilket blir svårt innan måndag.

Dessa gäller dock för en bil som inte är sänkt så det kan nog vara bra att mäta höjden mellan marken och nedre bärarmsinfästningen iaf.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Kanon! thumbs up

Men en S40 Challenge bil kan knappt vara sänkt jämfört med en standard S40...
Kan inte vara många milimeter isf.
Men jag kan kolla!


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

TPR:
Jo mät höjden till bäraemsinfästingen i fram och bakkant.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Här är första skottet. Nu är detta en ren 2-de simulering så jag fick anpassa(medelväde) på viss mått.
Jag la även in ogrd statisk camber, lättare att se då.
Vad får ni ut av detta?

TPR:
Bilen måste vara sänkt CA CA CA CA 40mm

x-axen=grd kräning och y-axen camber på hjulet

x och y axel, gissa men det kränger 3grd

x-axen=grd kräning och y-axen=jackingfaktorn

x-axen=grd kräning och y-axen=MR^2

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2913



Skulle tippa på att turbomodellerna har andra dämpare och fjädrar. (iaf de som har sk sportchassie) Å eventuellt andra kränghämmare. Men det går ju att kolla upp.

Karnske finns andra kränghämmare än vad som sitter på bilen i dagsläget.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
fuling skrev:
TPR:
Jo mät höjden till bäraemsinfästingen i fram och bakkant.


Tillbaka igen...
Mått golv till centrum bärarmsinfästning:
Fram 172 mm
Bak 166 mm

Mätte även en del andra mått, återkommer med bild (hoppas jag...).

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
26 besök senaste veckan (38860 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande