Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (38829 totalt)
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Tentapluggandet gör att man inte hänger med här riktigt...men vad gör det.

Johan håller ställningarna, nu med Herr Ahlin som flitig meddebatör. thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Trodde bara det var omtentor nu...?

Eehh, hittade ingen bra bild...


Längd på fjäderben i statisk position (topplagring till centrum drivaxel): ca 480 mm (röd linje)
Längd ner till bärarmen: 137 mm (gul linje), dvs totalt ca 617 mm.

Ingen aning om detta är till någon hjälp...

Fjäderbenen sitter förresten i originalposition, dvs centrerat i fjädertornet.
Finns mao en del att tjäna på justerbar infästning där.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



TPR skrev:
Trodde bara det var omtentor nu...?




Roligare att räkna på fjäderfrekvenser än Reglerteknik...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Andreas Lindström.

Reglertekniken som är så rolig

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
fuling skrev:
Här är första skottet. Nu är detta en ren 2-de simulering så jag fick anpassa(medelväde) på viss mått.
Jag la även in ogrd statisk camber, lättare att se då.
Vad får ni ut av detta?


Inte mycket, om jag ska vara ärlig...
Har du lust att utveckla det lite?
Eller någon annan som kan analysera?
Första grafen tolkar jag som att bilen får nästan lika mycket ökning i camber som bilen kränger...
Eller iaf drygt 80 %.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Mått golv till centrum bärarmsinfästning:
Fram 172 mm


Kan du mäta var den yttre kulbulten ligger i höjled också???

Hmm nåtot stämmer ej

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:

Inte mycket, om jag ska vara ärlig...
Har du lust att utveckla det lite?
Eller någon annan som kan analysera?



MR är ju utväxlingen mellan fjäder och hjulkonstant(fjäderkonstant mätt/räknad på hjulet).
MR är inte linjär utan ändras vid kräning, ökar på ytterhjulet och sjunker på innerhjulet.
Iof så är diagramet MR^2, bara för att kunna räkna fjäder till hjulkonst direkt.

Jackingfaktorn, hmm vet inte om det är rätt benämning, men den talar om hur mycket av sidokraftena på varje hjul som kommer lyfta respkrive sänka karossen. Allså öka minska kräningen.
Är den possetiv på ytterhjulet kommer den lyfta karrsen där(minska krängningen).
Är den därimot negativ så kommer den öka kräningen.

Innerhjulet är det presis tvärt om.

Men nu skall vi ha i åtanke att ca ca ca 80% av sidokraftena tas av ytterhjulet och det är storleken på denna kraft gånger jackingfaktorn som ger lyftet(säkningen)

Klarare????

Citat:

Första grafen tolkar jag som att bilen får nästan lika mycket ökning i camber som bilen kränger...
Eller iaf drygt 80 %.


Japp, helt korrekt. camber kompen med MacPeston är inte mycket att hänga i gran.
Även om nu bärarmen skulle peka mer uppåt sjunker camber kopen till noll.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Tackar! thumbs up
Det börjar klarna så sakta...

Är det detta mått du behöver (blått streck)?



Kan nog mäta upp det imorgon.
Men det lär inte skilja många millimeter från måttet på bärarmen, några millimeter kortare kanske?
Jämför bild ovan och även bild nedan.



Dessutom är nog mätnogrannheten inte så bra pga svårhet att hitta exakt rätt rotationspunkt, gissningsvis röd punkt?
och så måste jag simulera statiskt läge genom att palla upp bilen och trycka ihop dämpare med domkraft...
Så risken är stor att resultatet bli sämre än att bedömma måttet efter bilderna?

Efter lite mätande och räknande på större versioner av bilderna så får jag att måttet är ca 5 mm kortare än måttet till bärarmsinfästningen, dvs 172-5=167 mm
Men det hänger på om den röda punkten stämmer...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm, harkel jag tror jag hittat de bortsprungna 40mm.
Hadde lite kvigt att hitta och förstå Millbro:s data, men ingen skugga på honom för det.

Jag luskade ut den innre gemometrin MEN inte riktigt måttet/nollan från backe.

Biderna/diagramen jag la ut tidigare är fel, men funkar som prinsip/diskutioens matrial.

Skall kolla mer och få lite kompetrande uppgifter så kommer det mer korrekt data.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm mixat lite med bakvagnen, OMMMMM jag rätt säger jag huuuuuuuuua

TPR:
Kan du kolla(bak)
1. Höjd måttet till undere bärarmens innre infästing från backen IGEN, jag har michmach igen
Bara för att kolla.

2. kolla även yttre kulbulten från backen

3. yttre kulbultens centrum på undre bärarmen. Dra en linje vertikalt rätt upp.
Var ligger övre länkens yttre cc horisontelt???? (sätt bakifrån)

Är det som jag tror ligger den utanför lite.

edit:
fördtydling=(sätt bakifrån)

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Antar att samtliga mått gäller bakvagnen?
Bara så det inte blir några missförstånd...

Får svårt att hinna detta innan jag drar till England på torsdag, men jag ska se om jag kan få hjälp av några andra teammedlemmar...
Vi återkommer med svar!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Japp ALLT bak.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
fuling skrev:
Hmm mixat lite med bakvagnen, OMMMMM jag rätt säger jag huuuuuuuuua

TPR:
Kan du kolla(bak)
1. Höjd måttet till undere bärarmens innre infästing från backen IGEN, jag har michmach igen
Bara för att kolla.

2. kolla även yttre kulbulten från backen

3. yttre kulbultens centrum på undre bärarmen. Dra en linje vertikalt rätt upp.
Var ligger övre länkens yttre cc horisontelt???? (sätt bakifrån)

Är det som jag tror ligger den utanför lite.

edit:
fördtydling=(sätt bakifrån)


Nu har jag mätt lite till och tagit några bilder.



Inre bärarmsinfästning-golv (gul): 168 mm (ny mätning, förra blev 166 mm, dvs ungefär samma)

Yttre bärarmsinfästning-golv (röd): ca 195 mm (obs, bilden stämmer ej exakt)

Horisontellt mått yttre bärarmsinfästning - övre länkstaginfästning (blått): ca 38 mm

Den övre infästningen ligger alltså ca 38 längre in i Y jämfört med den nedre.
Svårt att mäta exakt, kan skilja några mm...

Hoppas det var de här måtten du behövde?
Blev du klokare...?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm eller tack och lova så verkar den data jag fått inte stämma eller så är jag korkad. Men det är ju omöligt

Förkorting ub=undrebärarm

1. Den gröna linjen BORDE vara 215mm lång, stämmer det?

2. Vid 38mm horisontelt, hur mycket camber???

3. Mät längden på det övre reaktionsstaget, cc mått mellan lederna.
Jag har fått det till ca 261mm, men skulle inte bli förvånad om era är kortare.
Stämmer?

4. Koll mät cc mellan ub-infästingrna i karrosssen.
Borde vara ca 460mm

5. Mät ub:s längd, cc mellan lederna.
borde vara ca 431

6. Horisontelt mått mellan ub:s infästing i karros till reaktionsstaget i karros
Borde vara ca 195mm

Ja allt är bakvagnen

Vad jag försöker göra är att se hur geometrin beter sig vid krängning och fjädring.
Jag har antagit att ub och reaktionstaget kan ses som i prinsip dubbla A-armar.
Toestaget ställer till det i just i toerikting och svärdet tar krafteran i bilens längdrikting.
Åker jag sparkstötting i frysen nu????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
ok, jag får återkomma med komplett uppmätt bakvagn nästa vecka, flyger till England ikväll.

261 mm i längd för övre reaktionsstaget verkar mycket...
Men jag får kolla upp det.
Tog en titt i S40 Challenge reglementet men där står det inget om att det är bytt till något annat är original.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

TPR:
Hur går det????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



TPR skrev:



Fiffig lösning på hållaren till bromskylningsslangen thumbs up
Ska göra likadant på min bil

_________________

--VVTS--
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Ursäkta att jag inte har uppdaterat här på ett tag men det har varit fullt upp.
Bl.a vinterkräksjuka i helgen...
Fick budgeten godkänd när jag var nere i Gent förra veckan, så jag åkte direkt till garaget när jag kom hem i torsdags eftersom resten av teamet skulle meka.
Visade sig att både främre och bakre hjulupphängningar var nerplockade och motor + växellåda var på väg ur.......
Ibland har de tempot uppe!

Men de mått som du efterfrågade ska nog gå att mäta ändå.
Ska meka på torsdag, återkommer med mått efter det.

Fast det som är viktigast just nu är att välja fjäderkonstanter och kränghämmare.
Måste skicka iväg dämparna för ombyggnad och beställa fjädrar.
Vi kommer troligen inte ändra höjden på bilen särskilt mycket av olika skäl.
Det lutar mot att vi kör på 100/125 N/mm som skulle ge ca 2.8/3.0 Hz.
Blir detta för hårt för körning i regn om man förutsätter att vi mjukar upp dämparna och kopplar bort krängarna?

Bak kommer vi kasta bort toe-staget och ersätta den stora gummibussningen på längsgående länkarm med ett länklager. Borde bli betydligt bättre kontroll på bakvagnen då...
I övrigt byter vi bara fjädrar, tror att camberjusteringen kommer att räcka till när bilen kränger mindre (ca 2 grader max).

Fram har vi inte riktigt bestämt den slutgiltiga lösningen, ev. skippar vi höjdjusteringen pga platsproblem.
Måste även konstruera en bra topplagring, tror gummit som finns idag kan få svårt att klara de nya hårdare fjädrarna.

Återkommer med mått på fredag! thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2480


Trådstartare
Maciek Matwiejczuk skrev:
Fiffig lösning på hållaren till bromskylningsslangen thumbs up
Ska göra likadant på min bil


Inte tjuvkika nu!
Ska naturligtvis även ha en ordentlig luftguide in mot centrum av skivan men det är trångt med drivaxlar och annat felplacerat...
och det fungerar i dagsläget mycket bra utan så varför ändra?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Jag vill ha måtten veriferede på bakvagnen för att få en så rättvisande bild utväxlingsförållandet(MR), monementanpunkter mm som möligt.

Angånde 2,8/3Hz skulle jag testa. Jag TROR inte det blir för hårt i rängn häller.
Vad gäller dämpare är jag för dålig på det, men det låter rätt att släppa på dessa om man skall åka i blötan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



Jag tycker det låter vansinnigt att dämparna skall släppas på i regn, är inte dom justerade direkt mot fjäderkonstanten? Varför vill man ha den mjukare i regn i så fall?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
23 besök senaste veckan (38829 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande