Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (38793 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Ska jag tolka detta som att du instämmer i att marktrycket minskar på det inre hjulet fram pga kränghämmaren fram?


Ja OM inte inner bakhjul är i luften.
Har inner bakhjul lättat så ökas bara krängingen utan framkrängre.
och lättar inte inner bakhjul alls så är det bara att öka krängran bak.
om igen att ta bort krängre ökar bara kräningen och ger mer posetiv camber som ger mindre grepp.
Tumme pekfinger bör krängarn ligga på ca 50-100% av fjäderkonstent per hjul.
Hmm men nu måste rc mm också med i kalkylen.
Voflon har om jag inte räknat fel tämligen lågt rc bak så det behövs mycket krängre där.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Jag sitter just och tittar på din Excel-fil... thumbs up

om jag har fattat det hela rätt så har du räknat på original krängare och de nya fjädrarna, dvs 100/127 N/mm fram/bak?
Isf är det ju inte konstigt att man bör ha grövre krängare...

fuling skrev:
Är inte så där hiskligt i alla fall förhållande till fjädern 126*0,6 -->75,6N/mm på hjulet.

MR för fjädern bak är väl inte 0.6? Närmare 0.8 tror jag?
Eller har jag missförstått vad du menar?
Kommer tyvärr inte ihåg var kränghämmaren fästs in men det bör vara längre ut, dvs närmare 1.0 i MR.

Läste ditt nya inlägg...
Så vi borde kunna köra med bara krängare bak?
och då har du räknat på de nya fjädrarna?
42.5/127 = 33.5% (MR ej inräknat)
42% om man räknar med MR 0.8 för fjäder och 1.0 för krängare.

om man sätter lite siffror i din excel-fil:
Längd (L): 1020 mm
Hävarm (RL): 200 mm
Vinkel: 90 grader

Verkar som ett 30 mm rör med innerdiameter 20 mm skulle funka hyfsat?
Det svåra är att gissa böjmotståndet på hävarmarna...
Jag satte in 20 mm (massiv) och hamnar runt 90 N/mm.
Men jag är tveksam till att vi kommer att använda rundstång där.
Får väl räkna ut böjmotståndet när vi har bestämt konstruktionen.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Sorry, jag uttrycker mig som en kratta igen.
MR mycket riktit 0,77 bak. Vad jag mende var MR^2 ger 0,6.

Hävarmana kan man snudd på skita i.
Kolla rad 17 och 18 i excel-filen
kb och kv
kb=är den fjäderkonstan ger i armana
kv=är vridingen i tvärstånnen/röret
Kolla förhållandet mellan dessa så får du se.

Skall du/ni bygga kränger så ta ett rör och kör armana i typ plattjärn.
5mm tjockt och ca 30-50mm högt räcker med råge.
I prinsik är då armana nästan styva då.

Ja std krängran är patisiska

och ja, jag har räknat på de nya fjädrna.
De gamla vågar jag inte räkna på för då kränger jag av stolen

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
fuling skrev:
Sorry, jag uttrycker mig som en kratta igen.
MR mycket riktit 0,77 bak. Vad jag mende var MR^2 ger 0,6.


Varför MR^2 när du ska räkna ut fjäderkonstant på hjulet?
Borde det inte bara vara 127x0.77 om man räknar på ett hjul?

Plattjärn är tanken att vi ska använda.
Vi har bara inte riktigt kommit överens om hur justeringen ska ske.
Antingen med fasta steg (hål) eller vridbara "knivar".
Jag är övertygad om att det blir fasta steg pga enkelheten och att vi dessutom tidigare har haft problem att få infästningen mellan plattjärn och rör att hålla...
Ska bara övertala vissa andra i teamet!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

om vi tar en titt på sorten för fjäderkonsten N/mm
Vi har en kraft och en sträcka.
Vad händer med kraften mellan hjul och fjäder?
Jo kraften sjunker på hjulet.

Vad händer med sträckan som hjulet rör sig kontra fjäden?
Jo hjulet rör sig mer.

Vi antar MR=0,5
F=kraft=1 på fjäden
s=sträcka=1 på fjäden

Kraften på hjulet blir F*MR --> 0,5

sträckan på hjuelt blir s/MR --> 2

F/s är ju fjäderkonstent

Vi tar och delar 0,5/2 --> 0,25 eller bara med bokstäver/formler

F*MR/(s/MR) --> F/s * MR^2 där F/s=k=fjäderkonstanten
--> k*MR^2=hjulkonstanten

Klare?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Citat:
Plattjärn är tanken att vi ska använda.
Vi har bara inte riktigt kommit överens om hur justeringen ska ske.


Kolla vad som händer om du ändar R i excel-filen.
Fjäderkonsten för krängarn ändras med R^2, så en ändring av är ger en tämligen stor ändring av fjäderkonsten.


Det är välla bara att räkna på spänningarna i svetsen.
Ett förslag.
Se till att gör armen så hög att man kan göra ett hål i den och svetsa på begge sidor.

Jag tror mig veta varför ni har haft problem, ert bilas har kränkt så inihe... mycket så spänningrna i krängrna har blivit jä.... stora.

om du kollar länst ner i excelfilen så gör jag en beräkinga av spänningarna också.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
fuling skrev:
Klare?????


thumbs up Absolut!

Jag tänkte bara på kraften F.......

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
fuling skrev:
Ett förslag.
Se till att gör armen så hög att man kan göra ett hål i den och svetsa på begge sidor.

Jag tror mig veta varför ni har haft problem, ert bilas har kränkt så inihe... mycket så spänningrna i krängrna har blivit jä.... stora.

om du kollar länst ner i excelfilen så gör jag en beräkinga av spänningarna också.


Exakt min tanke, både svetsningen och varför den förra gick sönder.
Vi har även talat om splines för att föra över vridkraften till röret.
Men ordentligt med svets och mindre krängning borde räcka...
Dock är ju fjäderkraften 5 ggr så stor, vet inte om det påverkar så länge hjulet inte är i luften?
Hur som helst, det är bara att testa!

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Bäst att lägga in lite av vår PM-konversation oxå...
Bra att ha vid senare tillfälle och för fortsatta frågeställningar.

TPR skrev:
Men jag förstod alltså dig riktigt att det verkar OK att bara köra kränghämmare bak?
Vad beror det på? RC fram jämfört med bak?


fuling skrev:
rc bak och fram ligger ca i samma nivå.
Men pga viktfördelingen 57/43 och samma däck runt om så kan bakändan ta mycket mer av vikt/lastförsjutingen.
Därav mastodont krängrna bak

Ja, ni kan åka med krängre bara bak.
Men skulle jag få råda vill jag ha 30N/mm krängre fram och 127N/mm bak.
Nu är 30 och 127 hela krängarn på ränkat på hjulen, allså det blir halva per hjul.
15 och 63,5.
Sen måste ju krängarn räknas upp pga MR för krängarn.
Med dessa värden så ligger man ca lika i roll och pitchstyvhet.
Sen brukar jag rekomendera +-25% justerings mån på krängrna.
Detta pga att jag inte är 100 på all data+mina beräkingar.
Sen har vi köttklumpsrelaterat saker, allså körstil mm.


om jag har förstått det hela rätt så bör vi ha en krängare bak på totalt 85 N/mm på hjulen (dvs ej MR korrigerat) om vi kör utan krängare fram?
Men om du får rekommendera så bör det vara 30/127 N/mm.
Vill bara ha detta konfirmerat så vi kan börja konstruera bakre kränghämmare. thumbs up

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

japp 30 och 127 är vad jag TROR skulle funka.
Lägg +-25% justermån på detta och ni borde vara hemma.
+-25% låter mycket MEN det gör inte så mycket på hävarmslängden.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
fuling skrev:
japp 30 och 127 är vad jag TROR skulle funka.
Lägg +-25% justermån på detta och ni borde vara hemma.
+-25% låter mycket MEN det gör inte så mycket på hävarmslängden.


och med enbart bakre kränghämmare så var det 85 N/mm, eller?
Det är ju detta vi vill testa först och främst...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Japp 85 bak utan framkrängre.
Samma här riäl justeringsmån.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Perfekt! thumbs up
Då kan jag sätta en kille på att börja konstruera en krängare.

Tackar så hemskt mycket för hjälpen, det har sparat oss mycket tid och testande!
om du skulle råka komma förbi en ERCup tävling någon gång så är det bara att titta in.

Nu ska vi bara bestämma vilka dämpare och fjäderben vi ska köpa...
Borde vara klart imorgon.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
MR för kränghämmarna bak är 280/440 = 0.64
Betyder att man ska räkna upp fjäderkonstanten:
42.5/0.64 = 66.4 N/mm på varje hjul, dvs totalt 132.8 N/mm.

Det verkar vara en rätt så stöddig krängare...
Men det är rätt räknat, eller? Johan?

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Värre en så MR skall vara i kvadrat, har du glömt det redan
Allså 85/0,64/0,64 --> 207N/mm
Japp stagig, bara ut och fäll en lyktstolpe

_________________
Johan Sjölinder
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Visst f...n!
Tur man har en bra lärare! thumbs up

ojoj, det blir en rejäl stång...

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hur går det????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
m_a_c
Töreboda
Här sen Jul 2012
Inlägg: 32



Hej
Tänkte kolla hur det gick med den bakre krängeren. Blev det måtten som står i tråden? Material? Anledningen till att jag undrar är att jag kör med liknande fjädertal som i tråden och det är ju dumt att uppfinna hjulet igen.

_________________
Marcus Berg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Oj, det var en gammal tråd du hittade.
Ska se vad jag kommer ihåg...

Hela chassisetupen funkade väldigt bra, dvs fjädrar + krängare bak.
Krängaren gjordes av ett rör med svetsade plattstänger, har för mig att röret var 35 mm men såg att det stod 30 mm här i tråden, tror vi ändrade det.
Plattstängerna hålborrades, röret genom hålet och svetsades sedan på båda sidorna av plattan.
Vi gjorde 5 justeringshål per sida, ca 20 mm mellan varje.

Körde i början på 4-5, dvs det hårdaste, men efter att fått hjälp att analysera däckslitaget av Leif Frykås så skaffade vi ca 3 grader mer caster samt minskade camber med 1-1.5 grad (beroende på bana).
Efter denna ändring fick vi betydligt mer grepp fram, så vi fick ändra till 3 på krängaren.
Sänkte varvtiden på Knutstorp med strax över en sekund med denna ändring. thumbs up

Balansen i bilen i medelsnabba till snabba kurvor var mycket neutral, ibland drev bakvagnen ut lite men lätt att hämta hem.
I långsammare kurvor var den fortfarande något understyrd men betydligt bättre än tidigare.

Nu är tyvärr bilen såld till Norge, köparen skulle köra på Mo i Rana.

Stort tack till Fuling för all hjälp vi fick!
Vet inte om du fortfarande läser här, var länge sedan jag såg någon kommentar.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
m_a_c
Töreboda
Här sen Jul 2012
Inlägg: 32



Tack för snabbt svar. Använde ni er av en stång i vanligt järn typ 1312 kvalité eller något speciellt. Typ commolly. Nä ni gick upp på 3350 var det samma hål i röret ?

_________________
Marcus Berg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Det var något slags standard material, materialkvalitén påverkar inte styvheten särskilt mycket.
Detsamma gäller rör vs solid stång, det är ytterdiametern som ger vridmotståndet.
Tror det var 5 mm godstjocklek, dvs 25 mm hål.

Testa att sätta in dina siffror i Fulings beräkningsfil och se vad som händer när du ändrar siffrorna.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
7 besök senaste veckan (38793 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande