Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Chassimodifiering långlopps S40 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (38793 totalt) |
Ja OM inte inner bakhjul är i luften. Har inner bakhjul lättat så ökas bara krängingen utan framkrängre. och lättar inte inner bakhjul alls så är det bara att öka krängran bak. om igen att ta bort krängre ökar bara kräningen och ger mer posetiv camber som ger mindre grepp. Tumme pekfinger bör krängarn ligga på ca 50-100% av fjäderkonstent per hjul. Hmm men nu måste rc mm också med i kalkylen. Voflon har om jag inte räknat fel tämligen lågt rc bak så det behövs mycket krängre där. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag sitter just och tittar på din Excel-fil...
om jag har fattat det hela rätt så har du räknat på original krängare och de nya fjädrarna, dvs 100/127 N/mm fram/bak? Isf är det ju inte konstigt att man bör ha grövre krängare...
MR för fjädern bak är väl inte 0.6? Närmare 0.8 tror jag? Eller har jag missförstått vad du menar? Kommer tyvärr inte ihåg var kränghämmaren fästs in men det bör vara längre ut, dvs närmare 1.0 i MR. Läste ditt nya inlägg... Så vi borde kunna köra med bara krängare bak? och då har du räknat på de nya fjädrarna? 42.5/127 = 33.5% (MR ej inräknat) 42% om man räknar med MR 0.8 för fjäder och 1.0 för krängare. om man sätter lite siffror i din excel-fil: Längd (L): 1020 mm Hävarm (RL): 200 mm Vinkel: 90 grader Verkar som ett 30 mm rör med innerdiameter 20 mm skulle funka hyfsat? Det svåra är att gissa böjmotståndet på hävarmarna... Jag satte in 20 mm (massiv) och hamnar runt 90 N/mm. Men jag är tveksam till att vi kommer att använda rundstång där. Får väl räkna ut böjmotståndet när vi har bestämt konstruktionen. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Sorry, jag uttrycker mig som en kratta igen.
MR mycket riktit 0,77 bak. Vad jag mende var MR^2 ger 0,6. Hävarmana kan man snudd på skita i. Kolla rad 17 och 18 i excel-filen kb och kv kb=är den fjäderkonstan ger i armana kv=är vridingen i tvärstånnen/röret Kolla förhållandet mellan dessa så får du se. Skall du/ni bygga kränger så ta ett rör och kör armana i typ plattjärn. 5mm tjockt och ca 30-50mm högt räcker med råge. I prinsik är då armana nästan styva då. Ja std krängran är patisiska och ja, jag har räknat på de nya fjädrna. De gamla vågar jag inte räkna på för då kränger jag av stolen _________________ Johan Sjölinder |
||||
Varför MR^2 när du ska räkna ut fjäderkonstant på hjulet? Borde det inte bara vara 127x0.77 om man räknar på ett hjul? Plattjärn är tanken att vi ska använda. Vi har bara inte riktigt kommit överens om hur justeringen ska ske. Antingen med fasta steg (hål) eller vridbara "knivar". Jag är övertygad om att det blir fasta steg pga enkelheten och att vi dessutom tidigare har haft problem att få infästningen mellan plattjärn och rör att hålla... Ska bara övertala vissa andra i teamet! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
om vi tar en titt på sorten för fjäderkonsten N/mm
Vi har en kraft och en sträcka. Vad händer med kraften mellan hjul och fjäder? Jo kraften sjunker på hjulet. Vad händer med sträckan som hjulet rör sig kontra fjäden? Jo hjulet rör sig mer. Vi antar MR=0,5 F=kraft=1 på fjäden s=sträcka=1 på fjäden Kraften på hjulet blir F*MR --> 0,5 sträckan på hjuelt blir s/MR --> 2 F/s är ju fjäderkonstent Vi tar och delar 0,5/2 --> 0,25 eller bara med bokstäver/formler F*MR/(s/MR) --> F/s * MR^2 där F/s=k=fjäderkonstanten --> k*MR^2=hjulkonstanten Klare????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Kolla vad som händer om du ändar R i excel-filen. Fjäderkonsten för krängarn ändras med R^2, så en ändring av är ger en tämligen stor ändring av fjäderkonsten. Det är välla bara att räkna på spänningarna i svetsen. Ett förslag. Se till att gör armen så hög att man kan göra ett hål i den och svetsa på begge sidor. Jag tror mig veta varför ni har haft problem, ert bilas har kränkt så inihe... mycket så spänningrna i krängrna har blivit jä.... stora. om du kollar länst ner i excelfilen så gör jag en beräkinga av spänningarna också. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Exakt min tanke, både svetsningen och varför den förra gick sönder. Vi har även talat om splines för att föra över vridkraften till röret. Men ordentligt med svets och mindre krängning borde räcka... Dock är ju fjäderkraften 5 ggr så stor, vet inte om det påverkar så länge hjulet inte är i luften? Hur som helst, det är bara att testa! _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Bäst att lägga in lite av vår PM-konversation oxå...
Bra att ha vid senare tillfälle och för fortsatta frågeställningar.
om jag har förstått det hela rätt så bör vi ha en krängare bak på totalt 85 N/mm på hjulen (dvs ej MR korrigerat) om vi kör utan krängare fram? Men om du får rekommendera så bör det vara 30/127 N/mm. Vill bara ha detta konfirmerat så vi kan börja konstruera bakre kränghämmare. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
och med enbart bakre kränghämmare så var det 85 N/mm, eller? Det är ju detta vi vill testa först och främst... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Perfekt!
Då kan jag sätta en kille på att börja konstruera en krängare. Tackar så hemskt mycket för hjälpen, det har sparat oss mycket tid och testande! om du skulle råka komma förbi en ERCup tävling någon gång så är det bara att titta in. Nu ska vi bara bestämma vilka dämpare och fjäderben vi ska köpa... Borde vara klart imorgon. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
MR för kränghämmarna bak är 280/440 = 0.64
Betyder att man ska räkna upp fjäderkonstanten: 42.5/0.64 = 66.4 N/mm på varje hjul, dvs totalt 132.8 N/mm. Det verkar vara en rätt så stöddig krängare... Men det är rätt räknat, eller? Johan? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Hej
Tänkte kolla hur det gick med den bakre krängeren. Blev det måtten som står i tråden? Material? Anledningen till att jag undrar är att jag kör med liknande fjädertal som i tråden och det är ju dumt att uppfinna hjulet igen. _________________ Marcus Berg |
||||
Oj, det var en gammal tråd du hittade.
Ska se vad jag kommer ihåg... Hela chassisetupen funkade väldigt bra, dvs fjädrar + krängare bak. Krängaren gjordes av ett rör med svetsade plattstänger, har för mig att röret var 35 mm men såg att det stod 30 mm här i tråden, tror vi ändrade det. Plattstängerna hålborrades, röret genom hålet och svetsades sedan på båda sidorna av plattan. Vi gjorde 5 justeringshål per sida, ca 20 mm mellan varje. Körde i början på 4-5, dvs det hårdaste, men efter att fått hjälp att analysera däckslitaget av Leif Frykås så skaffade vi ca 3 grader mer caster samt minskade camber med 1-1.5 grad (beroende på bana). Efter denna ändring fick vi betydligt mer grepp fram, så vi fick ändra till 3 på krängaren. Sänkte varvtiden på Knutstorp med strax över en sekund med denna ändring. Balansen i bilen i medelsnabba till snabba kurvor var mycket neutral, ibland drev bakvagnen ut lite men lätt att hämta hem. I långsammare kurvor var den fortfarande något understyrd men betydligt bättre än tidigare. Nu är tyvärr bilen såld till Norge, köparen skulle köra på Mo i Rana. Stort tack till Fuling för all hjälp vi fick! Vet inte om du fortfarande läser här, var länge sedan jag såg någon kommentar. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Det var något slags standard material, materialkvalitén påverkar inte styvheten särskilt mycket.
Detsamma gäller rör vs solid stång, det är ytterdiametern som ger vridmotståndet. Tror det var 5 mm godstjocklek, dvs 25 mm hål. Testa att sätta in dina siffror i Fulings beräkningsfil och se vad som händer när du ändrar siffrorna. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Skruva banåkabil Chassimodifiering långlopps S40 | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 7 besök senaste veckan (38793 totalt) |