Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
38806 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Fel post

_________________
Johan Sjölinder
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Jag väcker den här gamla tråden igen. Jag har redan fått mycket hjälp av den, så tänkte att jag kan fortsätta ifall andra också vill veta. Du skriver någonstans att ni hade planer på att ersätta bakre bärarmarnas infästning "den stora gummibussningen" med ett ledlager. Hittar ingen mer info om just det i tråden, men har för mig att jag läst att du skrivit någon annanstans att ni genomförde denna förändring. Du råkar inte ha någon bild på detta? (Eller någon annan som gjort likadant). Hur fäste ni ledlagret i bärarmen? Pressat? Och hur gjorde ni med toe-justering? Shims vid detta ledlager?
Om du skulle se min fråga är jag jättetacksam ifall du har tid att svara!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Kommer ett snabbt svar iaf...

Har tyvärr ingen bild och kommer inte ihåg hur uniballen satt fast i tie blade armen, inte jag som gjorde denna lösning. Har för mig att det var en svarvad "puck" som pressades i och sedan satt uniball med låsbricka i denna, men kan ha fel.
Använde distanser och brickor på båda sidor för att justera toe.
Lite pilligt man funkade och höll inställningarna.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Stort tack för snabbt svar!

Okej, bra då har jag lite vägledning i alla fall. Vi funderar på att göra något liknande på vår. Det känns som att det rör sig ganska mycket i bak.

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Minns du förresten ifall ni endast ersatte den stora bussningen eller om ni satte uniballs på övriga bussningar i den bakre upphängningen också?

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479


Trådstartare
Övriga var original S40 Challenge, vet inte om de skiljer sig mot Volvo Original.
Vi blev avrådda från uniballs i åtminstone framvagnen pga risk för sprickbildning, kom från ett erfaret långloppsteam. Men man kan säkert förstärka, det blir ju troligen en helt annan bil att köra.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
DaWa
Västerås
Här sen Feb 2017
Inlägg: 208



Aha okej! Jag tycker den excentriska bulten för att justera camber bak är lite bökig, så tänkte att man kanske skulle göra om det övre staget i samma veva, och sköta camberjusteringen där istället.

Tack för varningen, vi får se vad vi gör åt framvagnen. Stort tack för hjälpen!

_________________
Daniel Wahlberg
Citera
Skruva banåkabil
Chassimodifiering långlopps S40
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
38806 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande