Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Bilder o videos Svensk (sport)bilhistoria!!!! | 1, 2 >> 7069 besök totalt |
Hittade denna undervara sida, men en hel del sköna/mindra sköna byggen från.........BURTRÄSK
http://users.burtrask.com/rpb/ Kika in på den......under "modellbeskrivning" ligger info om deras olika modeller dom byggde. Mv. _________________ Ascona_A |
||||||||
http://www.blocket.se/view/5457797.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0
En av vagnarna är till salu i Eslöv......någon på Rejsa som behöver fler projekt hi hi Mv. _________________ Ascona_A |
||||||||
Jädrar inte ofta man ser någon av deras kit-cars nu för tiden. Frågan är om man kan montera dragkrok på en så? Vore den ultimata dragbilen till formelbilen _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Rätt kul historia om att GT:na som såldes till Norge var tvungna att ha mer upprätta stolar än de svenska bilarna. Detta på grund av att Vegdirektoriatet i oslo ansåg att det annars fanns risk att somna bakom ratten.
_________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||||||
Ja mä. En liten RC-loks orange GT som behöver mycket kärlek. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||||||
Har länge varit lite nyfiken på RPB GT. Antar att de bygger på kapad bottenplatta och inte någon egen ram som på FVee. Har du några bilder på GTn någonstans? _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Kommer ihåg att Teknikens Värld skrev om den någon gång på åttiotalet och ja, de bygger på kortad VW-platta. |
||||||||
Två stycken (små) bilder fanns ju på den sidan det länkades till i annonsen om Pirayan:
Måste säga att jag tyckte den var ball... vore faktiskt riktigt skoj o ha en sån Piraya, lagom udda utseende, kan tänka ihop ett par olika motoralternativ på en gång jag skulle trivas med _________________ Fredrik Boivie Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster |
||||||||
Jäpp, ett par andra baklampor och väck med frontspoliern så blir den betydligt mer harmonisk! Jag kan också tänka mig flera motoralternativ: VW Boxerfyra, VW boxerfyra eller VW boxerfyra... _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Är det släpvagnslyktor på bilen? Usch.
Jag bygger i långsam takt på min Seven, och det är fanken inte så lätt att hitta snygga lysen till bakskärmarna. Men nog borde det finnas bättre än de som sitter på lastbilarna? (om någon har tips på snygga, e-märkta lysen så tar jag tacksamt emot dessa) _________________ Pegasus 7Plus |
||||||||
Men Nisse då... som VW-man av rang måste du väl veta att när det gäller boxerfyran finns det hundratals olika alternativ _________________ /Kristian Elisson |
||||||||
Visst är det kul! Jag har faktiskt fått förmånen att hälsa på Kjell och se Racingplasts egen bil.
Snygga lysen med E-märke hittar man i Hellakatalogen, det finns runda fina baklysen som passar perfekt på sjuor och andra byggen. En vänlig Mekonomenhandlare låter dig säkert titta i katalogen - den finns på nätet men är svår att hitta... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||||
Varken GT:n eller Pirayan är byggd på kortad platta, utan en vanlig hederlig platta som man förstärkte med två balkar utmed sidorna. Teknikens värld gjorde dels ett byggreportage i två delar 1970 och så var det ett reportage 1986 (tror jag) där man presenterade GT2:an som var en fortsättning på GT:n men som endast gjordes i 3 exemplar. Jag rekommenderar starkt att läsa lite på Thomas Lundströms webbsida som inledde denna tråd, där finns både historien, beskrivningar av den lilla fabrikens modeller och ett rejält register över de bilar som finns kända. Kanske några rejsianer kan bidraga till att fylla ut de få luckor som finns i Thomas detektivarbete. Min lilla räser har reg-nummer CFT 395 och finns i detta register http://users.burtrask.com/rpb/gtreg. det finns också en bild här http://users.burtrask.com/rpb/gt.htm Problemet med dessa små svenska godbitar är att statusen är pinsamt låg. En del ägare verkar bytt till sig bilen mot en back öl och stället den bakom sin lada i hopp om att någon kommer och bjuder ett överpris. Förutom den pirayan som diskuterats tidigare i denna tråd finns det faktiskt två till till salu på Blocket, men under det obskyra namnet MACo Piraya. Den ena är enligt mitt tycke rejält överprisad på 60.000, medan den andra kostar 8.000 och är förmodligen ett rejsämne med rörram. I mitt tycke är det lite synd att man frångår principen med folkaplatta, men det kanske är jag som är en bakåtsträvare. Länkarna till blocket: http://www.blocket.se/view/5662749.h http://www.blocket.se/view/4954036.h _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||||||
Kom på att jag faktiskt numera äger en scanner, så här kommer lite bilder på min bil.
Först lite underbara bilder som jag fått av farbrorn som byggde bilen. Tagna någongång kring 72-73 eftersom ena bilen fått nya skyltar men inte den andra. Min bil är den till vänster. Så som bilen ser ut idag. Det positiva är att karossen är helt orörd, men bottenplattan är det numera Flintabilsstandard på. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||||||
Tackar. Bilen skall förr eller senare renoveras och försiktigt återställas till skicket som den byggdes 1970. Sen får vi se om jag om lyckas upprepa bravaden som Carl-Erik (byggaren) gjorde i början av 70-talet nämligen köra ner den till och dra några varv. Fast vid närmare eftertanke så känns det inte så pass säkert att ligga fastspänd på en VW-platta med tanken i knät och en uppnedvänd plastpulka över sig. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||||||
En RPB Piraya måste jag ha när jag är klar med alla andra projekt
och då blir det ingen bubblaplatta under karossen, utan en komplett rörram och en MC-Motor Men först en del andra projekt som sagt. |
||||||||
Jag kommer inte ihåg om jag sagt det förut, men ett jättegrattis till en fin renovering. _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||||||||
Bilder o videos Svensk (sport)bilhistoria!!!! | 1, 2 >> 7069 besök totalt |