Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Svensk (sport)bilhistoria!!!!
1, 2   >>
7069 besök totalt
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
Hittade denna undervara sida, men en hel del sköna/mindra sköna byggen från.........BURTRÄSK

http://users.burtrask.com/rpb/

Kika in på den......under "modellbeskrivning" ligger info om deras olika modeller dom byggde.



Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

En sån har jag
Fina och framgångsrika vagnar!

_________________
/Kristian Elisson
Citera
johan sekéus
Limhamn
Här sen Aug 2004
Inlägg: 308


Trådstartare
http://www.blocket.se/view/5457797.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

En av vagnarna är till salu i Eslöv......någon på Rejsa som behöver fler projekt hi hi



Mv.

_________________
Ascona_A
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

johan sekéus skrev:
http://www.blocket.se/view/5457797.htm?caller=mo_s&l=0&c=1&city=0

En av vagnarna är till salu i Eslöv......någon på Rejsa som behöver fler projekt hi hi

Jädrar inte ofta man ser någon av deras kit-cars nu för tiden. Frågan är om man kan montera dragkrok på en så? Vore den ultimata dragbilen till formelbilen

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1484



Rätt kul historia om att GT:na som såldes till Norge var tvungna att ha mer upprätta stolar än de svenska bilarna. Detta på grund av att Vegdirektoriatet i oslo ansåg att det annars fanns risk att somna bakom ratten.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Kristian Larsson skrev:
En sån har jag
Fina och framgångsrika vagnar!


Ja mä. En liten RC-loks orange GT som behöver mycket kärlek.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas Larsson skrev:
Kristian Larsson skrev:
En sån har jag
Fina och framgångsrika vagnar!


Ja mä. En liten RC-loks orange GT som behöver mycket kärlek.


Har länge varit lite nyfiken på RPB GT. Antar att de bygger på kapad bottenplatta och inte någon egen ram som på FVee.
Har du några bilder på GTn någonstans?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6874

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Niklas Larsson skrev:
Kristian Larsson skrev:
En sån har jag
Fina och framgångsrika vagnar!


Ja mä. En liten RC-loks orange GT som behöver mycket kärlek.


Har länge varit lite nyfiken på RPB GT. Antar att de bygger på kapad bottenplatta och inte någon egen ram som på FVee.
Har du några bilder på GTn någonstans?


Kommer ihåg att Teknikens Värld skrev om den någon gång på åttiotalet och ja, de bygger på kortad VW-platta.

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Två stycken (små) bilder fanns ju på den sidan det länkades till i annonsen om Pirayan:




Måste säga att jag tyckte den var ball... vore faktiskt riktigt skoj o ha en sån Piraya, lagom udda utseende, kan tänka ihop ett par olika motoralternativ på en gång jag skulle trivas med

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Figgz skrev:
Måste säga att jag tyckte den var ball... vore faktiskt riktigt skoj o ha en sån Piraya, lagom udda utseende, kan tänka ihop ett par olika motoralternativ på en gång jag skulle trivas med


Jäpp, ett par andra baklampor och väck med frontspoliern så blir den betydligt mer harmonisk!

Jag kan också tänka mig flera motoralternativ: VW Boxerfyra, VW boxerfyra eller VW boxerfyra...

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Hellberg
Uppsala
Här sen Dec 2004
Inlägg: 172



Är det släpvagnslyktor på bilen? Usch.

Jag bygger i långsam takt på min Seven, och det är fanken inte så lätt att hitta snygga lysen till bakskärmarna.
Men nog borde det finnas bättre än de som sitter på lastbilarna?

(om någon har tips på snygga, e-märkta lysen så tar jag tacksamt emot dessa)

_________________
Pegasus 7Plus
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nisse Classon skrev:

Jag kan också tänka mig flera motoralternativ: VW Boxerfyra, VW boxerfyra eller VW boxerfyra...

Men Nisse då... som VW-man av rang måste du väl veta att när det gäller boxerfyran finns det hundratals olika alternativ

_________________
/Kristian Elisson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Visst är det kul! Jag har faktiskt fått förmånen att hälsa på Kjell och se Racingplasts egen bil.

Snygga lysen med E-märke hittar man i Hellakatalogen, det finns runda fina baklysen som passar perfekt på sjuor och andra byggen. En vänlig Mekonomenhandlare låter dig säkert titta i katalogen - den finns på nätet men är svår att hitta...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Kraniel skrev:
Kristian Larsson skrev:
Niklas Larsson skrev:
Kristian Larsson skrev:
En sån har jag
Fina och framgångsrika vagnar!


Ja mä. En liten RC-loks orange GT som behöver mycket kärlek.


Har länge varit lite nyfiken på RPB GT. Antar att de bygger på kapad bottenplatta och inte någon egen ram som på FVee.
Har du några bilder på GTn någonstans?


Kommer ihåg att Teknikens Värld skrev om den någon gång på åttiotalet och ja, de bygger på kortad VW-platta.


Varken GT:n eller Pirayan är byggd på kortad platta, utan en vanlig hederlig platta som man förstärkte med två balkar utmed sidorna.

Teknikens värld gjorde dels ett byggreportage i två delar 1970 och så var det ett reportage 1986 (tror jag) där man presenterade GT2:an som var en fortsättning på GT:n men som endast gjordes i 3 exemplar.

Jag rekommenderar starkt att läsa lite på Thomas Lundströms webbsida som inledde denna tråd, där finns både historien, beskrivningar av den lilla fabrikens modeller och ett rejält register över de bilar som finns kända. Kanske några rejsianer kan bidraga till att fylla ut de få luckor som finns i Thomas detektivarbete.

Min lilla räser har reg-nummer CFT 395 och finns i detta register http://users.burtrask.com/rpb/gtreg.htm
det finns också en bild här http://users.burtrask.com/rpb/gt.htm där min bil står bakom "systerbilen".

Problemet med dessa små svenska godbitar är att statusen är pinsamt låg. En del ägare verkar bytt till sig bilen mot en back öl och stället den bakom sin lada i hopp om att någon kommer och bjuder ett överpris. Förutom den pirayan som diskuterats tidigare i denna tråd finns det faktiskt två till till salu på Blocket, men under det obskyra namnet MACo Piraya. Den ena är enligt mitt tycke rejält överprisad på 60.000, medan den andra kostar 8.000 och är förmodligen ett rejsämne med rörram. I mitt tycke är det lite synd att man frångår principen med folkaplatta, men det kanske är jag som är en bakåtsträvare.

Länkarna till blocket:
http://www.blocket.se/view/5662749.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&am . . . .
http://www.blocket.se/view/4954036.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&am . . . .

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Kom på att jag faktiskt numera äger en scanner, så här kommer lite bilder på min bil.

Först lite underbara bilder som jag fått av farbrorn som byggde bilen. Tagna någongång kring 72-73 eftersom ena bilen fått nya skyltar men inte den andra. Min bil är den till vänster.



Så som bilen ser ut idag. Det positiva är att karossen är helt orörd, men bottenplattan är det numera Flintabilsstandard på.


_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Niklas// Kul att se! Vad är planerna för bilen?

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Kristian Larsson skrev:
Niklas// Kul att se! Vad är planerna för bilen?


Tackar. Bilen skall förr eller senare renoveras och försiktigt återställas till skicket som den byggdes 1970. Sen får vi se om jag om lyckas upprepa bravaden som Carl-Erik (byggaren) gjorde i början av 70-talet nämligen köra ner den till och dra några varv. Fast vid närmare eftertanke så känns det inte så pass säkert att ligga fastspänd på en VW-platta med tanken i knät och en uppnedvänd plastpulka över sig.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



En RPB Piraya måste jag ha när jag är klar med alla andra projekt

och då blir det ingen bubblaplatta under karossen, utan en komplett rörram och en MC-Motor

Men först en del andra projekt som sagt.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Även jag har en RPB hemma i garaget, en Formel Vee från 1970 .


_________________
/Markus Lefors
Citera
Niklas Larsson
Vällingby
Här sen Jun 2004
Inlägg: 74



Lefors skrev:
Även jag har en RPB hemma i garaget, en Formel Vee från 1970 .



Jag kommer inte ihåg om jag sagt det förut, men ett jättegrattis till en fin renovering.

_________________
Niklas Larsson

Läs världens rent subjektivt bästa blogg
http://www.luftkyld.blogspot.com/
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Niklas Larsson skrev:

Jag kommer inte ihåg om jag sagt det förut, men ett jättegrattis till en fin renovering.


Tackar!

_________________
/Markus Lefors
Citera
Bilder o videos
Svensk (sport)bilhistoria!!!!
1, 2   >>
7069 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande