Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (2257 totalt) |
Rally/Rallycross
Hallå på er, trevligt forum dehär. Kollat runt lite innan jag reggade mig ![]() Sitter å funderar lite på hur reglerna skiljer sig mellan rally och rallycross. Skulle vara kul att kunna ställa upp i båda grenarna med samma bil. _________________ Johan Nilsson |
||||||
Det som blir lite svårt är att med en rallybil så kör man på allmän väg mellan SS. Dom tekniska reglerna i racing, rallycross, backe och isracing skiljer annars inte så mycket.
En rallybil har en speciell vagnsbok och då får den inte ställa upp i racing/rallycross tävlingar. Backe och isracing brukar tillåta rallybilar men då i en egen klass.
I VOC så kan man köra nästan alla dom klasserna förutom rallycross. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
och även S40 från och med i år. Dock enbart Racing... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Man körde väl VOC i rallycross från början oxå? De flesta rallybilar går att få in i en racingklass, bara vagnboken som behövs. Racingbilar till rally är svårare. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Klart att det blir lite problem att få det att funka... Men vad jag menade var att det GÅR om förbundet bara vill.
Nu pratar jag inte om ngn värstingklass, utan mer typ grp. N. Med VOC försöker dom väl emellanåt att köra rallycross, men folk är lite för rädda om sina bilar så intresset blir aldrig stort, även om ja tror många e sugna på att prova. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
Typ grupp N? Med grupp N är det ju så redan ![]() Tyvärr är en grupp N-bil rätt dyr. Men jag tror inte det är så stort intresse för det verkar inte vara så många som vill hoppa mellan de olika sporterna. _________________ Daniel Steiner |
||||||
Nej, grp N är inte sådan.
Det ska finnas EN klass. Jag hatar alla märkescuper i rally som är nästan lika, men inte tillräckligt lika för att tävla på samma villkor.... det suger verkligen! Märkescuperna skulle kunna vara skitbra, om de kördes inom en och samma klass. Tänk lilla grp N med 30-40 startande i sm... De vore nåt! ![]() Meningen är inte att folk ska köra två serier på en o samma gång, utan att folk som kör rally ska kunna prova en racingtävling, utan större problem. Och sen om det finns många bilar som passar i en klass vore kanon. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
På vilket sätt är inte grupp N samma inom racing/rally/rallycross? Har man en grupp N rallybil kan man ju köra rallycross och både ERF och SLC tar ju in grupp N. Vet inte om det finns nån grupp N klass i SM/SSK dock. Du menar som att peugeot cup, clio cup och fiesta? Jag anser att de tävlar på lika villkor sinnsemellan också. Man kan ju aldrig få 3 olika bilar exakt samma om man har 3 olika tillverkare.. "Märkescuperna skulle kunna vara skitbra, om de kördes inom en och samma klass. Tänk lilla grp N med 30-40 startande i sm... De vore nåt! ![]() _________________ Daniel Steiner |
||||||
Det är skillnad på att kunna köra, och att ha en bil som verkligen är anpassad för den klassen. Grp. n är ju ingen klass, som det är nu. Det är många klasser som använder grp n regler, men de skiljer sig ändå. om det går i racing att få bilar från olika tillverkare att gå lika fort (typ jtcc) måste det gå i rally. Ang. märkescuperna menade jag att istället för att köra på olika ställen, låt dem köra i en gemensam klass, med bonusar till bästa clio, ford etc etc. _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||||
I både rally och rallycross är ju grupp N en klass där alla tillverkare slåss på lika villkor. och det är precis likadana bilar i båda tävlingssätten _________________ Daniel Steiner |
||||||
Ja i prinsip kan du det. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||
i princip? Så om jag nu bygger mitt nästa projket som grupp -N bil så kan jag köra lite backe å specialsträckor racing osv? NÅn vänlig själ kan kanske förbarma sig över mig. ![]() _________________ Andreas Fäldt |
||||||
Ja det ska du kunna göra. Det som skiljer sig är väl att man har skydd för lyktorna i rallycross tex.. Bara en brandsläckare/stol osv. Grupp N-motor, -växellåda, -hjulupphängning är grupp N oavsett sportgren. Dock får man i Sverige köra med nationella tillägg i grupp N som inte gäller utomlands. Tex så kör Fiestorna (rally) med etanol vilket inte är klassat internationellt. I nationella tävlingar (ivarjefall rally) är även överåriga grupp N-bilar tillåtna. Man kan bygga en bil inom reglementet för riktigt bra pengar men ska man ha den fullt konkurrenskraftig så är det tyvärr rätt dyrt. _________________ Daniel Steiner |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (2257 totalt) |