Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (41855 totalt) |
Kan ju flika in med att jag faktiskt var och körde en träningsdag i Formel vee med lånad bil, samt passade på att uppgradera licensen. Det sjukt roligt, däcken gjorde verkligen hela upplevelsen, väldigt mycket bilkontroll, och en kvick, snäll lätthanterlig bil gjorde körningen riktigt kul. Såpass kul att jag tänkt köra velodromloppet den 14-16 Juni (också hyrd bil) hoppsan !
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Coolt, hur funkar det, hur hyr man en sån? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Attans, nu hamnade inlägget om min egna bil lite bortglömt på förra sidan, vilken tabbe
Johan Lund som är ordf i vee sverige har en trave bilar, han är hjälpsam för att lura in nya in i sporten, vilket är väldigt tacksamt för oss som vill prova först innan vi köper nåt. Kom ner till velodromloppet å snacka lite så kanske ni kan hitta några möjligheter. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Snyggt, helrätt. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||
Sjuuukt snygga fälgar.
245:or måste fylla ut hjulhusen riktigt ordentligt med din smala kaross. Bra gjort att få plats med dom. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & 106 Rallye Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68 Ex: Clio Sport -01 Ex: Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||||
Finns dom som har kört bredare kommer ju ha lite för smala fälgar för 245or, så dom blir nog inte riktigt fullt så breda. Har ganska bra med luft med 225or,så det borde gå. Däremot är ju profilen väldigt köttig, kommer se lustigt ut . Bra med rymliga hjulhus! Fuchsfälgarna kommer bli snortajt fram i ytterkant, vilket jag redan visste, eftersom jag kört samma et och bredd fast i 15 tum tidigare. Kommer kräva rätt däck för att se ritktigt bra ut. Men utseendet är ju najs! Däck är iaf beställda och även en ny bredbandslambda, så förhoppningsvis kan vi ta oss framåt snart _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Tog härlig tur för att logga lite mer fullgaskörning, är rätt nöjd med bränsleutlägget nu, trots att det löstes på ett så pass märkligt sätt.
Kvar att göra på motorsidan är montera lite mer sofistikerad knackvarning/reglering, får lite varningar nu men vet inte om det är på riktigt, inget man kan höra iaf. Nu sänkte jag till lite drygt 0,8 i ladd tills vidare för att vara på säkra sidan, det som kändes så snabbt tidigare känns lite snällt numera . Effekt är värdelöst att jaga, man vänjer sig så väldans fort, men däremot är det kul att kurvornas utgång får en lite annan betydelse med mer mos Härligt att få ha slingerbulten för sig själv en kväll ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Vet du hur mycket effekt du ligger på? Var länge sen man körde slingerbulten nu, inte en runda i år ännu... Var vägen ren från grus? _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Vägen var hyffsat ren faktiskt, fick ha nödhjul vä fram (ett firestone från 90 talet), vilket dämpade farten en aning, förvånansvärt fungerande dock.
1 bar borde vara ca 245 hästar enligt simuleringen, 0.8 nånstans kring 220 och std laddtryck typ 200 med nuvarande spec. Men det ska jag såklart verifiera i rototesten senare. Kännd alldeles tillräckligt med hyffsat lätt bil _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Det är som ett F1 kval, man måste tajma gapet till nästa bil rätt! Tyvärr får inte trafik på uppvärmningsvarv blåflagg på bulten! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Såå prydligt med Fuchs
Fasen, det där med att hyra in sig på en räcingbil är ju ett tilltalande koncept _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Med bruksbilen har jag mer säkra omkörningsställen från Tungelsta->Rosenhill än vad jag har åt andra hållet, oftast sakckar jag efter lite strax innan för att ha byggt upp fart om det ges tillfälle. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Ja vägen är tyvärr rätt seg största delen av dygnet, väldigt mycket trafik. Måndag kväll kl 21 var dock rätt bra, även fast det gick å fastna ändå. Som sagt f1 kval var en bra liknelse, gäller att tajma det rätt knepigt det där med att logga på väg, svårt att både dra ur fyran och hålla hastighetsbegränsningarna. En tom flygraka skulle suttit fint
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Har inte gjort mycket med bilen sen sist, men hjul har jag hunnit fixa i ordning med däck och provmontering.
245/45 R16 sitter förvånansvärt bra på 8" fälg, men det hade jag sett innan. För bäst utseende hade fälgarna behövt vara minst en halv tum bredare utåt, eller lite spacer. Men det är mina fulhjul för bana, så det får se ut som det gör. Ska bli kul å testa om det är lagom med grepp, eller för mycket grepp. Men nu börjar det närma sig en första körning. Behöver byta stubaxel bak/hjullager för att försöka bli kvitt lite vobblande, men det känns halvsegt att göra även om jag har grejerna. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Ser ut att massa bra med 245 på 8". Är kumho smala för att vara 245? Ser i princip lika brett ut som mina R888 225 som jag har på 8". _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Ja, rätt nätta för sin dimension kan jag tycka. Körde R888 205 på mina cookie cutters, dom var närmare 220mm breda i verkligheten, MPSC på samma fälg och samma dimension låg nära 205, såg komiskt ut att ställa däcken brevid varandra. Verkar vara ett riktigt lotteri hur breda däcken är i verkligheten, vilket gör det lite utmanande att faktiskt välja rätt utan att prova. Karl B körde den här setupen nån gång för ett par år sedan på sin 944s2. Annars hade jag inte vågat, utan kört på 225 som tänkte. Nu kom dessa ut till bra pris, så passade på att prova för att jag var lite nyfiken på om det skulle gå och fungera bra. Det är ju ingen lättviktskombo dock, svintunga hjul och svintunga däck.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Japp, köpt nya R888R nu och i lördags plockade jag av mina fälgar med R888, samma dimension. När jag staplade upp däcken så är stapeln med de nya R888R 2.5 cm lägre. Jag måste mäta på stapeln när de är monterade på fälg om det gör någon skillnad... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Här ligger tråden efter något brutalt, men hur som helst. Det som hände förra året var att topplockspackningen visade sig läcka förbränningsgaser ut i kylarsystemet. Så det har varit ett långdraget projekt med att göra i ordning motorn samtidigt som garagets interiör behövde komma på plats, för att det skulle bli en trevligt plats att jobba på.
För att göra en maratonlång historia kort så är nu bilen ihop iaf, med MLS packning och ARP skruv, plus en massa smått och gott som man ordnat längs vägen. Tyvärr var det lite korrosion i 2 av cylinderloppen, så packningen kan ha smygläckt en längre tid. Hoppas det håller en stund, kommer övervaka kompressionen och hur det fungerar. Har iaf haft riktigt kul på småvägar, och hoppas det fortsätter att lira bra iaf, har en del småjusteringar jag behöver jobba med innan jag tar tag i den långa önskelistan på fix Planen var att testa köra Club i TAnu redan förra eller förrförra året, men pga diverse strul så har det inte blivit av. Vågar inte riktigt köra 16e så det blir att samla lite fler mil och få ordning på smågrejerna fram till nästa säsong. Verkar som jag får köra Rdäck enligt nuvarande reglementet om jag förstått det hela rätt, vilket helt klart gör det hela lite roligare Krävs ungefär såhär många för att lyfta hela paketet på plats, en riktig bjässe till pjäs _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar | << 1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (41855 totalt) |