Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
20 besök senaste veckan (41875 totalt)
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Cédric skrev:


Krävs ungefär såhär många för att lyfta hela paketet på plats, en riktig bjässe till pjäs
https://rejsa.nu/im/user/1552/2020-10-13-11-26-40_img_20200906_212144_ . . . .


Typ, två alltså? Plus en som fotar och en som tittar på.

Jag läste igenom TA reglementet, se om man kunde köra med 69an, men det var rätt kört....
Gamla bilar uppdaterade till att inte använda teknik från 60-talet hamnar i superbilsklassen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
safe skrev:
Cédric skrev:


Krävs ungefär såhär många för att lyfta hela paketet på plats, en riktig bjässe till pjäs
https://rejsa.nu/im/user/1552/2020-10-13-11-26-40_img_20200906_212144_ . . . .


Typ, två alltså? Plus en som fotar och en som tittar på.

Jag läste igenom TA reglementet, se om man kunde köra med 69an, men det var rätt kört....
Gamla bilar uppdaterade till att inte använda teknik från 60-talet hamnar i superbilsklassen.


Jag bröt ju revbenet i somras, så lyft tunga saker har varit extremt opassande, inkl en dålig handled. Tur att man har vänner som är hjälpsamma. Det var inte enkelt att få skiten på plats trots att vi var många, tung som satan och många anslutningar som skulle passa, topplockspackning som ska ligga kvar osv osv.
Bilar äldre än 40 år borde få rabatt i reglementet, vi kommer ändå inte vinna Reglementet är ju mest gjort för moderna bilar som är ganska bra från början, så det blir lite uppförsbacke om man börjar med något mindre lämpligt objekt.

Klarar det mesta i CLUB reglementet tycker jag, det är paragraf 3.3.1 som jag tycker ser lovande ut..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Cédric skrev:
safe skrev:
Cédric skrev:


Krävs ungefär såhär många för att lyfta hela paketet på plats, en riktig bjässe till pjäs
https://rejsa.nu/im/user/1552/2020-10-13-11-26-40_img_20200906_212144_ . . . .


Typ, två alltså? Plus en som fotar och en som tittar på.

Jag läste igenom TA reglementet, se om man kunde köra med 69an, men det var rätt kört....
Gamla bilar uppdaterade till att inte använda teknik från 60-talet hamnar i superbilsklassen.


Jag bröt ju revbenet i somras, så lyft tunga saker har varit extremt opassande, inkl en dålig handled. Tur att man har vänner som är hjälpsamma. Det var inte enkelt att få skiten på plats trots att vi var många, tung som satan och många anslutningar som skulle passa, topplockspackning som ska ligga kvar osv osv.
Bilar äldre än 40 år borde få rabatt i reglementet, vi kommer ändå inte vinna Reglementet är ju mest gjort för moderna bilar som är ganska bra från början, så det blir lite uppförsbacke om man börjar med något mindre lämpligt objekt.

Klarar det mesta i CLUB reglementet tycker jag, det är paragraf 3.3.1 som jag tycker ser lovande ut..


3.3.1, den verkar som klipp och skuren för din bil!

Det står om bilen ursprungliga vikt/effekt förhållande för upp till 2012 klarar min med råge, men jag antar att det finns någon stingslig paragraf om motorbyte någonstans....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Jag gillar verkligen din bil! Färgen, fälgarna, allt sitter perfekt.

Saknar min 924S ibland, liten, välbalanserad, rapp ( med S2 motorn ), lite underdog. En 924 turbo hade varit riktigt kul att ha.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Även om du inte kommer till start i år så tycker jag nog du ska prova på lite TA
Får säga det här med: tjusig bil

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Efter en lunchtur härom veckan till eldtomta med vapendragarna så blev det till att prova hur bilen fungerar som bärgningsbil, självklart i ösregn också. Sjukt nog måste även renåer med hondamotor ha bensin ibland, eller va säger du Andreas lite obehagligt när det rycker till i hela bilen när man tappar sträckningen av linan, men vi kom fram till macken helskinnade, såvida inte bilen blivit krokig


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
3D printern har gått varm också, minst hälften är kul grejer tillsammans med barnen som älskar printern, bra för att lära sig processen, prusan är väldigt stabil så nästan inget fipplande har behövts. Har många egna projekt på gång, men börjat lite enkelt med en batterihållare till topendbatteriet som snart är klar, en värmekransknopp och några hållare till en grendosa som jag designat för att kunna få en att sitta vettigt på arbetsbänken. Mer kommer





_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1789



Cédric skrev:
Kan ju flika in med att jag faktiskt var och körde en träningsdag i Formel vee med lånad bil, samt passade på att uppgradera licensen. Det sjukt roligt, däcken gjorde verkligen hela upplevelsen, väldigt mycket bilkontroll, och en kvick, snäll lätthanterlig bil gjorde körningen riktigt kul. Såpass kul att jag tänkt köra velodromloppet den 14-16 Juni (också hyrd bil) hoppsan !




Formel verkar galet kul. Håller på att sneglar lite på så att kallade screamer bilar eller F3 från 1960-talet. Verkar finnas kul serier i Europa för dem. Lockas av att sitta nära marken och dessutom att det är lättåtkomligt att skruva.

3D printer verkar förövrigt vara kul samt snart nödvändigt om man skall få tag i delar till våra veteranbilar.

_________________
John Carlsson

________________________


Porsche 944 S2 YTCC 1991
Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41535

Forumägare
Forumägare

Cédric skrev:
3D printern har gått varm också, minst hälften är kul grejer tillsammans med barnen som älskar printern, bra för att lära sig processen, prusan är väldigt stabil så nästan inget fipplande har behövts. Har många egna projekt på gång, men börjat lite enkelt med en batterihållare till topendbatteriet som snart är klar, en värmekransknopp och några hållare till en grendosa som jag designat för att kunna få en att sitta vettigt på arbetsbänken. Mer kommer


https://rejsa.nu/im/user/1552/2020-10-30-16-31-43_img_20201030_153542. . . . .
https://rejsa.nu/im/user/1552/2020-10-30-16-31-43_img_20201030_155411. . . . .
https://rejsa.nu/im/user/1552/2020-10-30-16-32-41_img_20201024_141230. . . . .


Välkommen ner i träsket! thumbs up

Kan varmt rekommendera en facebookgrupp för inspiration, "Fuck That I'll Just Print It". För min del blir det ofta "ja! det tänkte jag inte på" när jag bläddrar i den. Små enkla grejer oftast.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
JohnC skrev:
Cédric skrev:
Kan ju flika in med att jag faktiskt var och körde en träningsdag i Formel vee med lånad bil, samt passade på att uppgradera licensen. Det sjukt roligt, däcken gjorde verkligen hela upplevelsen, väldigt mycket bilkontroll, och en kvick, snäll lätthanterlig bil gjorde körningen riktigt kul. Såpass kul att jag tänkt köra velodromloppet den 14-16 Juni (också hyrd bil) hoppsan !


[img]https://rejsa.nu/im/user/1552/2019-06-04-22-20-58_0rhk190414-055.jpg[./img]


Formel verkar galet kul. Håller på att sneglar lite på så att kallade screamer bilar eller F3 från 1960-talet. Verkar finnas kul serier i Europa för dem. Lockas av att sitta nära marken och dessutom att det är lättåtkomligt att skruva.

3D printer verkar förövrigt vara kul samt snart nödvändigt om man skall få tag i delar till våra veteranbilar.



Ja formelbil är trevligt på många sätt, varje gång jag skruvar på porschen numera så kommer funderingarna på om det inte är dags att köpa en iaf. Vill man köra internationellt borde väl FF vara ett bra val?

Hyrde som sagt bilen för Velodromloppet förra året, vilket var riktigt kul, lyckades även knepa 2a platsen i B klassen i båda rejsen vilket var kanonkul. 3-dagarsuplägget är en stor nackdel tyvärr, passar pensionärerna bäst. Men vi får se hur det går, kommer bli dödstrångt i garaget med två bilar


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Åh, formel vee! Tilltalar ju dels för att det är historiskt, dels för att det verkar kul!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Hur hyr man en Formel Vee?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
SevenEight skrev:
Åh, formel vee! Tilltalar ju dels för att det är historiskt, dels för att det verkar kul!


Historiskt betyder ju även historiska däck, vilket är halva grejen i körupplevelsen. Tillåtande för höga slipvinklar, men ändå ganska greppiga på nåt konstigt sätt. Hade man kört dessa bilar på Rdäck hade det varit betydligt tristare. Som vanligt är det balansen mellan grepp och effekt som är viktig

Magnus är du sugen på att prova så går det höra av sig till klasspappan Johan, som har så många bilar att han ibland hyr ut en, det är en väldigt fin möjlighet att prova på innan man ger sig in i cirkusen på riktigt. Rimligt pris dessutom.

Rätt lustigt men varvtiderna var ganska lika min 924 faktiskt, bilarna är ju minst sagt olika, men loggarna inte alls så olika märkligt nog..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4101



Är det Dunlop racing ni kör på?

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Cédric skrev:

Magnus är du sugen på att prova så går det höra av sig till klasspappan Johan, som har så många bilar att han ibland hyr ut en, det är en väldigt fin möjlighet att prova på innan man ger sig in i cirkusen på riktigt. Rimligt pris dessutom.


Lite, vore kul att testa i alla fall!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
En runda till har hunnits med för nån vecka sedan, lite större trupp, men avsaknad av en viss renå femma som sköt en drivaxel på vägen :/ kul att lufta bilen igen, en del av sträckan på skanssundetvägen hade vi helt tom väg och det var riktigt bra flow.

Håller även på att testar ett 3d printat batterifäste, som funkar bra, men ska kompletteras lite. Har även jobbat med ett kamerafäste för diagonalsträvan, ganska besvärligt att rita, får hoppas att jag måttat rätt pga dålig hälsa så har jag inte kommit igång med vintermeket än, får hoppas det går att få bukt på.





_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Så har vintersäsongen satt igång, både genom att bygga ett hyffsat hus för printern och tom meket på bilen har satt igång. Passade på att tvätta bilen tom, för förstagången på flera år, men undersida och hjulupphängning mm är riktigt äckligt, så framöver kommer jag nog undvika turer i regn på hösten.


Har haft ett konstigt vobbel på ena bakhjulet, oavsett vilken fälg som sitter där. Provade igår att byta yttre flänsen mot hjulet, vilket inte gjorde nån skillnad. Så nu provar jag byta hela stubbaxeln och hjullagret, hoppas verkligen att det löser sig, däremot vet jag inte riktigt varför det blivit såhär. Är det någon som varit med om nåt liknande?

Ren bil, för första gången på länge, ska försöka polera lite under vintern och få den risiga lacken något bättre.


Stora mutterknacken kom verkligen till nytta, brukar behöva använda kroppsvikt och hävarm för att få loss/dra åt den. Men den tiden är förbi:)


4 rullar till mig och 2 till barnen. Ska bli intressant att testa PC-blend som ska klara höga temperaturer


Äntligen ett någorlunda vettigt hus istället för mitt temporära luffartält. ska bli en dörr också för att kunna upprätthålla temperaturer när jag printar PC.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3061


Trådstartare
Kör på lite till i monologen, så man minns vad man har gjort, har inte lagt särskilt mycket tid på bilen i vinter, men en del fix har gjorts. Förutom att få bakhjulet att inte vobbla så har det varit nya vätskor, ny styrstång(ett långt och fruktansvärt jobb på så många sätt, vill knappt ens tänka på det ), har även sysslat med lite 3D printing, med mer på ingång, gjort om laddluftören för att få mer markfrigång/komma upp på besiktningslyften samt lite planer på front undertray, ny knackdetektering/reglering (som jag köpte här på rejsa för tusen år sen känns det som) och lite smått och gott.

Har anmält mig till timeattack CLUB på gelleråsen 28e Augusti! nån måste ju representera 40 år gamla veteranbilar med k-jetronic . Har ju lite tur med reglementet så som det ser ut går det för mig att köra med Rdäck, samt även kunna krana på lite mer laddtryck, men det kommer inte ske i år är planen, inte på bana iaf. Inte för att det spelar så stor roll, för det är så ofantligt långt till toppen med det tempot som råder , Men det ska bli kul att preimärtävla med bilen, om den håller hela vägen till augusti


Här är en lite bilddump med blandade bilder, inte direkt nån ordning, och ett rätt slumpartat urval.

Bromsklyningsscoop, blev väldigt många iterationer på denna innan den slutade krocka i saker och ting med fulla rattuslag. Har testat den i min lilla flödesrigg tillsammans med pitotrör och konstaterat att funktionen ändå är helt ok, så den får testat i år.


Printat i ABS med lite kolfiber i, hoppas dom sitter kvar


En påminnelse från misärens tid, staget fick inte plats så det krävde karossmodiferingar i ett utrymme i praktiken utan plats för verktyg, fruktansvärt..


Frigångstest med nya hjulen, funkar inte riktigt på max rattutslag, men i övrigt OK. Lite orolig för den stora rullomkretsen, men vi får se hur det funkar i praktiken.


Testar lite undertrayvarianter, blir ett problem med ett gap mot fronten tyvärr, någon som har en bra ide på vad man kan fylla gapet med på ett snyggt sätt?


ca 0.69m2 som den ser ut nu, men kommer säkert behöva kompromissa mer, men det borde räcka ganska långt. kommer mäta trycket sen för att göra lite uppskattningar av DF bidrag.


Den världsberömda oljepåfyllningstratten, tröttnade på att alla trattar ramlar ur när man fyller på olja, så jag designade och printade en som kan låsa i hålet på samma sätt som orginallocket. Blev omåttligt poppis och jag har skickat trattar till andra 931 ägare över hela världen, från puerto rico, frankrike, tyskland, usa mm Lite oväntat, men den funkar bra


Numera 2tum istället för 2,5tum, samt mer alurör och mindre silikonslang, ger betydligt bättre markfrigång, nu är inte laddröret lägsta punkten på bilen, en förutsättning för den undertray som visas ovan.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1693



Snygga trattar. Det är kul med alla komplicerade former som går att göra nu. Inte så länge sen det typ krävde att någon kunde räkna hem ett dyrt gjutverktyg för att vara rimligt.

_________________
Markus Ålind
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det var en riktigt härlig uppdatering thumbs up
Kul att det blir start i timeattack Blir det någon shakedown innan?

Bra 3D print inspiration .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11255



Cédric skrev:
En påminnelse från misärens tid, staget fick inte plats så det krävde karossmodiferingar i ett utrymme i praktiken utan plats för verktyg, fruktansvärt..
https://rejsa.nu/im/user/1552/2021-05-18-22-33-28_img_20210329_213718_ . . . .


Skiljer det mycket mellan 924/944? Jag har en 944 utan servostyrning och det jobbigaste med att byta till det styrstaget du har där är att jag måste sänka ner framvagns/motor-bryggan för att få på det. Men det tar inte i karossen någonstans (återigen 944 utan servo).

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15   >>
20 besök senaste veckan (41875 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande