Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15 >> 20 besök senaste veckan (41875 totalt) |
Typ, två alltså? Plus en som fotar och en som tittar på. Jag läste igenom TA reglementet, se om man kunde köra med 69an, men det var rätt kört.... Gamla bilar uppdaterade till att inte använda teknik från 60-talet hamnar i superbilsklassen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jag bröt ju revbenet i somras, så lyft tunga saker har varit extremt opassande, inkl en dålig handled. Tur att man har vänner som är hjälpsamma. Det var inte enkelt att få skiten på plats trots att vi var många, tung som satan och många anslutningar som skulle passa, topplockspackning som ska ligga kvar osv osv. Bilar äldre än 40 år borde få rabatt i reglementet, vi kommer ändå inte vinna Reglementet är ju mest gjort för moderna bilar som är ganska bra från början, så det blir lite uppförsbacke om man börjar med något mindre lämpligt objekt. Klarar det mesta i CLUB reglementet tycker jag, det är paragraf 3.3.1 som jag tycker ser lovande ut.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
3.3.1, den verkar som klipp och skuren för din bil! Det står om bilen ursprungliga vikt/effekt förhållande för upp till 2012 klarar min med råge, men jag antar att det finns någon stingslig paragraf om motorbyte någonstans.... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
Jag gillar verkligen din bil! Färgen, fälgarna, allt sitter perfekt.
Saknar min 924S ibland, liten, välbalanserad, rapp ( med S2 motorn ), lite underdog. En 924 turbo hade varit riktigt kul att ha. _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||||||
Även om du inte kommer till start i år så tycker jag nog du ska prova på lite TA
Får säga det här med: tjusig bil _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Efter en lunchtur härom veckan till eldtomta med vapendragarna så blev det till att prova hur bilen fungerar som bärgningsbil, självklart i ösregn också. Sjukt nog måste även renåer med hondamotor ha bensin ibland, eller va säger du Andreas lite obehagligt när det rycker till i hela bilen när man tappar sträckningen av linan, men vi kom fram till macken helskinnade, såvida inte bilen blivit krokig
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
3D printern har gått varm också, minst hälften är kul grejer tillsammans med barnen som älskar printern, bra för att lära sig processen, prusan är väldigt stabil så nästan inget fipplande har behövts. Har många egna projekt på gång, men börjat lite enkelt med en batterihållare till topendbatteriet som snart är klar, en värmekransknopp och några hållare till en grendosa som jag designat för att kunna få en att sitta vettigt på arbetsbänken. Mer kommer
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Formel verkar galet kul. Håller på att sneglar lite på så att kallade screamer bilar eller F3 från 1960-talet. Verkar finnas kul serier i Europa för dem. Lockas av att sitta nära marken och dessutom att det är lättåtkomligt att skruva. 3D printer verkar förövrigt vara kul samt snart nödvändigt om man skall få tag i delar till våra veteranbilar. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 944 S2 YTCC 1991 Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||||
Välkommen ner i träsket! Kan varmt rekommendera en facebookgrupp för inspiration, "Fuck That I'll Just Print It". För min del blir det ofta "ja! det tänkte jag inte på" när jag bläddrar i den. Små enkla grejer oftast. _________________ Magnus Thomé |
||||||
Ja formelbil är trevligt på många sätt, varje gång jag skruvar på porschen numera så kommer funderingarna på om det inte är dags att köpa en iaf. Vill man köra internationellt borde väl FF vara ett bra val? Hyrde som sagt bilen för Velodromloppet förra året, vilket var riktigt kul, lyckades även knepa 2a platsen i B klassen i båda rejsen vilket var kanonkul. 3-dagarsuplägget är en stor nackdel tyvärr, passar pensionärerna bäst. Men vi får se hur det går, kommer bli dödstrångt i garaget med två bilar _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Historiskt betyder ju även historiska däck, vilket är halva grejen i körupplevelsen. Tillåtande för höga slipvinklar, men ändå ganska greppiga på nåt konstigt sätt. Hade man kört dessa bilar på Rdäck hade det varit betydligt tristare. Som vanligt är det balansen mellan grepp och effekt som är viktig Magnus är du sugen på att prova så går det höra av sig till klasspappan Johan, som har så många bilar att han ibland hyr ut en, det är en väldigt fin möjlighet att prova på innan man ger sig in i cirkusen på riktigt. Rimligt pris dessutom. Rätt lustigt men varvtiderna var ganska lika min 924 faktiskt, bilarna är ju minst sagt olika, men loggarna inte alls så olika märkligt nog.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Lite, vore kul att testa i alla fall! _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||||||
En runda till har hunnits med för nån vecka sedan, lite större trupp, men avsaknad av en viss renå femma som sköt en drivaxel på vägen :/ kul att lufta bilen igen, en del av sträckan på skanssundetvägen hade vi helt tom väg och det var riktigt bra flow.
Håller även på att testar ett 3d printat batterifäste, som funkar bra, men ska kompletteras lite. Har även jobbat med ett kamerafäste för diagonalsträvan, ganska besvärligt att rita, får hoppas att jag måttat rätt pga dålig hälsa så har jag inte kommit igång med vintermeket än, får hoppas det går att få bukt på. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Så har vintersäsongen satt igång, både genom att bygga ett hyffsat hus för printern och tom meket på bilen har satt igång. Passade på att tvätta bilen tom, för förstagången på flera år, men undersida och hjulupphängning mm är riktigt äckligt, så framöver kommer jag nog undvika turer i regn på hösten.
Har haft ett konstigt vobbel på ena bakhjulet, oavsett vilken fälg som sitter där. Provade igår att byta yttre flänsen mot hjulet, vilket inte gjorde nån skillnad. Så nu provar jag byta hela stubbaxeln och hjullagret, hoppas verkligen att det löser sig, däremot vet jag inte riktigt varför det blivit såhär. Är det någon som varit med om nåt liknande? Ren bil, för första gången på länge, ska försöka polera lite under vintern och få den risiga lacken något bättre. Stora mutterknacken kom verkligen till nytta, brukar behöva använda kroppsvikt och hävarm för att få loss/dra åt den. Men den tiden är förbi:) 4 rullar till mig och 2 till barnen. Ska bli intressant att testa PC-blend som ska klara höga temperaturer Äntligen ett någorlunda vettigt hus istället för mitt temporära luffartält. ska bli en dörr också för att kunna upprätthålla temperaturer när jag printar PC. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Kör på lite till i monologen, så man minns vad man har gjort, har inte lagt särskilt mycket tid på bilen i vinter, men en del fix har gjorts. Förutom att få bakhjulet att inte vobbla så har det varit nya vätskor, ny styrstång(ett långt och fruktansvärt jobb på så många sätt, vill knappt ens tänka på det ), har även sysslat med lite 3D printing, med mer på ingång, gjort om laddluftören för att få mer markfrigång/komma upp på besiktningslyften samt lite planer på front undertray, ny knackdetektering/reglering (som jag köpte här på rejsa för tusen år sen känns det som) och lite smått och gott.
Har anmält mig till timeattack CLUB på gelleråsen 28e Augusti! nån måste ju representera 40 år gamla veteranbilar med k-jetronic . Har ju lite tur med reglementet så som det ser ut går det för mig att köra med Rdäck, samt även kunna krana på lite mer laddtryck, men det kommer inte ske i år är planen, inte på bana iaf. Inte för att det spelar så stor roll, för det är så ofantligt långt till toppen med det tempot som råder , Men det ska bli kul att preimärtävla med bilen, om den håller hela vägen till augusti Här är en lite bilddump med blandade bilder, inte direkt nån ordning, och ett rätt slumpartat urval. Bromsklyningsscoop, blev väldigt många iterationer på denna innan den slutade krocka i saker och ting med fulla rattuslag. Har testat den i min lilla flödesrigg tillsammans med pitotrör och konstaterat att funktionen ändå är helt ok, så den får testat i år. Printat i ABS med lite kolfiber i, hoppas dom sitter kvar En påminnelse från misärens tid, staget fick inte plats så det krävde karossmodiferingar i ett utrymme i praktiken utan plats för verktyg, fruktansvärt.. Frigångstest med nya hjulen, funkar inte riktigt på max rattutslag, men i övrigt OK. Lite orolig för den stora rullomkretsen, men vi får se hur det funkar i praktiken. Testar lite undertrayvarianter, blir ett problem med ett gap mot fronten tyvärr, någon som har en bra ide på vad man kan fylla gapet med på ett snyggt sätt? ca 0.69m2 som den ser ut nu, men kommer säkert behöva kompromissa mer, men det borde räcka ganska långt. kommer mäta trycket sen för att göra lite uppskattningar av DF bidrag. Den världsberömda oljepåfyllningstratten, tröttnade på att alla trattar ramlar ur när man fyller på olja, så jag designade och printade en som kan låsa i hålet på samma sätt som orginallocket. Blev omåttligt poppis och jag har skickat trattar till andra 931 ägare över hela världen, från puerto rico, frankrike, tyskland, usa mm Lite oväntat, men den funkar bra Numera 2tum istället för 2,5tum, samt mer alurör och mindre silikonslang, ger betydligt bättre markfrigång, nu är inte laddröret lägsta punkten på bilen, en förutsättning för den undertray som visas ovan. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Det var en riktigt härlig uppdatering
Kul att det blir start i timeattack Blir det någon shakedown innan? Bra 3D print inspiration . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Skiljer det mycket mellan 924/944? Jag har en 944 utan servostyrning och det jobbigaste med att byta till det styrstaget du har där är att jag måste sänka ner framvagns/motor-bryggan för att få på det. Men det tar inte i karossen någonstans (återigen 944 utan servo). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar | << 1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 13, 14, 15 >> 20 besök senaste veckan (41875 totalt) |