Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (41858 totalt)
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Det var en riktigt härlig uppdatering thumbs up
Kul att det blir start i timeattack Blir det någon shakedown innan?

Bra 3D print inspiration .


Ja, får jag bara bilen ur garaget (egentligen mest detaljer kvar) och gärna till besiktning så är tanken att börja med lite enklare shakedown, typ Eskilstuna. Bilen gick ju en del gata förra hösten, men det blir liksom inte samma sak. Allt kan hända när man börjar gasa på riktigt, bilen har inte varit på en riktig bana på många år..

3D print kommer det mer av snart

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Cédric skrev:
En påminnelse från misärens tid, staget fick inte plats så det krävde karossmodiferingar i ett utrymme i praktiken utan plats för verktyg, fruktansvärt..
https://rejsa.nu/im/user/1552/2021-05-18-22-33-28_img_20210329_213718_ . . . .


Skiljer det mycket mellan 924/944? Jag har en 944 utan servostyrning och det jobbigaste med att byta till det styrstaget du har där är att jag måste sänka ner framvagns/motor-bryggan för att få på det. Men det tar inte i karossen någonstans (återigen 944 utan servo).


Efter 80 så är knutarna mycket större, och karossen anpassad för mer frigång där där under bromsservot.

Kan garantera att porsche aldrig provat den här manövern själv på en kundbil, det hade dom aldrig vågat göra 😂 set lätt ut, om man inte hade haft huvudcylinder, bromsrör, bränslerör, kopplingsrör mm i vägen..


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Nu är äntligen batterihållaren klar, blev otroligt stadigt, oändligt mycket bättre än orginalbatteriet som bara har en lite plåtklack som sitter mot den nedre kanten på (Det 13 kg tunga)batteriet. Så kommer nog köra på den här ett tag, kanske printar den i ett mer exklusivt material framöver, typ ABS-CF eller PC-CF, för lite snyggare finish och det blir lite lättare



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41529

Forumägare
Forumägare

Så jävla snyggt thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Snyggt!

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Bilen är nu iaf besiktigad i 2 år till, riktigt skönt, har även polerat den risiga lacken, ser ok ut på bild iaf 😂 Börjar närma sig timeattack och jag är helt oförberedd tyvärr. Har haft lite strul med nyahjullagret bak men hoppas att det är löst nu. Racerdäcken är på nu iaf istället för fuchsarna, har aldrig ens testat dom skarpt, bilen har inte heller varit på bana sen 2014! Tänkte kanske köra Arlanda nästa vecka på Arlanda om jag får svar på mailet.

Men stora frågan, vilket däckstryck ska man sikta på? (245/45 R16 kumho v70) har alltid legat kring 2bar men då har jag kört 205/50 R15, så har inte en susning om var jag ska börja med dom här däcken. Tips mottages gärna!




_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Jag har kört 205 R15 fram och 245 R16 och R17 på lotusen, siktat på samma två bar varmt både fram och bak, har funkat fint! Var man börjar för att nå dessa tryck är lite mer lurigt från bana till bana.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Jag har kört 205 R15 fram och 245 R16 och R17 på lotusen, siktat på samma två bar varmt både fram och bak, har funkat fint! Var man börjar för att nå dessa tryck är lite mer lurigt från bana till bana.


Ok, bra tips, då börjar jag med att sikta på lite över 2 bar, min bil är ju lite tyngre än din, men det har varit svårt att hitta några andra bra referenser.

Inför TA den 28e på Gelleråsen så testade jag kombon som jag tänkt använda, Ludvig (Fnatte på rejsa) var snäll och lånade ut sitt schyssta släp, verkar fungera kanon!



Anmälde mig till Arlanda 11e austi också för lite shakedown, testade lite på kurvig väg igår för att skrubba in och testa nya däcksetupen, verkar fungera vädligt bra. Men dom stora tunga hjulen gör den tydligt segare i accet tyvärr. Men greppet kommer nog vara riktigt bra!

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13258



Cédric skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Jag har kört 205 R15 fram och 245 R16 och R17 på lotusen, siktat på samma två bar varmt både fram och bak, har funkat fint! Var man börjar för att nå dessa tryck är lite mer lurigt från bana till bana.


Ok, bra tips, då börjar jag med att sikta på lite över 2 bar, min bil är ju lite tyngre än din, men det har varit svårt att hitta några andra bra referenser.


Kört 2 bar varmt på Kuhmosar i följande storlekar: 225/45-17, 265/30-18 och kör det även på mina AR-1 med 255/40-17. Bilar som vägt 1000 kg, 1600kg och 1300kg. Mäter man när den kallnat så brukar det gå ner mot 1.7. Så jag brukar fylla till 2 och sen tappa ur när jag kört lite...

edit: typo

_________________
Tord Ringenha11
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Tord skrev:
Cédric skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Jag har kört 205 R15 fram och 245 R16 och R17 på lotusen, siktat på samma två bar varmt både fram och bak, har funkat fint! Var man börjar för att nå dessa tryck är lite mer lurigt från bana till bana.


Ok, bra tips, då börjar jag med att sikta på lite över 2 bar, min bil är ju lite tyngre än din, men det har varit svårt att hitta några andra bra referenser.


Kört 3 bar varmt på Kuhmosar i följande storlekar: 225/45-17, 265/30-18 och kör det även på mina AR-1 med 255/40-17. Bilar som vägt 1000 kg, 1600kg och 1300kg. Mäter man när den kallnat så brukar det gå ner mot 1.7. Så jag brukar fylla till 2 och sen tappa ur när jag kört lite...


3 bar med AR-1 ?? Jag fick de inte att fungera förrän jag gick ner till 1.9-2.0 jämfört med 2.2-2.3 som jag körde med Toyo 888. 1200kg "racevikt".

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13258



safe skrev:
Tord skrev:
Cédric skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Jag har kört 205 R15 fram och 245 R16 och R17 på lotusen, siktat på samma två bar varmt både fram och bak, har funkat fint! Var man börjar för att nå dessa tryck är lite mer lurigt från bana till bana.


Ok, bra tips, då börjar jag med att sikta på lite över 2 bar, min bil är ju lite tyngre än din, men det har varit svårt att hitta några andra bra referenser.


Kört 3 bar varmt på Kuhmosar i följande storlekar: 225/45-17, 265/30-18 och kör det även på mina AR-1 med 255/40-17. Bilar som vägt 1000 kg, 1600kg och 1300kg. Mäter man när den kallnat så brukar det gå ner mot 1.7. Så jag brukar fylla till 2 och sen tappa ur när jag kört lite...


3 bar med AR-1 ?? Jag fick de inte att fungera förrän jag gick ner till 1.9-2.0 jämfört med 2.2-2.3 som jag körde med Toyo 888. 1200kg "racevikt".


sorry, 2 bar.. .får ändra i inlägget ovan...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Verkar som att 2 bar är ett väldigt bra startläge då med andra ord, 3 bar lät väldigt rikligt för ett Rdäck

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Cédric skrev:
Verkar som att 2 bar är ett väldigt bra startläge då med andra ord, 3 bar lät väldigt rikligt för ett Rdäck


Så länge du inte kör CUP2 med tung motorstark bil, de vill gärna ha 2.4 för att inte tuggas sönder.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Det närmar sig ser jag

F.ö. känns 2bar som ganska universellt startvärde på däcktemp. Har landat i den regionen även på slicks . Sen kan man finlira det sista med klockan

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4099



Stort lycka till

Det är riktigt kul att se att du är på väg ut på racerbanan igen. Hade samma upplevelse av hjulen på min 924:a, bilen blev mycket livligare med 15" istället för 17".

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Janne J skrev:
Stort lycka till

Det är riktigt kul att se att du är på väg ut på racerbanan igen. Hade samma upplevelse av hjulen på min 924:a, bilen blev mycket livligare med 15" istället för 17".


17" kommer dock aldrig hända så länge jag äger bilen Men ja, det är klar skillnad mot gamla 205/50 R15, ska bli intressant att se på loggarna hur prestandan påverkas. Är lite orolig för att jag kommer hamna i ett läge där 3ans växel blir för hög, det var redan lite på gränsen i några kurvor tidigare. Speciellt på hårnålsintensiva banor som tex Gelleråsen. 3ans växel kommer att gå att dra 10km/h längre än med gamla rejserhjulen.

Har ju haft lite problem med rejäl knall i avgasröret/eldboll vid växling, håller på med laborering kring recirkulationsventilen, provade stänga den permanent, då blev det ingen smäll alls. Så teorin att tryckvågen från ventilen påverkar luftvågen kan möjligtvis stämma(orginal ventil sitter inbyggd i kompressorkåpan). Ska laborera lite till och se om man kan hitta ett läge där det fungerar tillfredställande.

Vägde bjässehjulen, blev hiskeliga 20,4kg per hjul, inga lättviktare dom här, vare sig hjulen eller däcken, ganska många kg extra jämfört med tidigare. Men å andra sidan hade jag problem med kort livsläng med som smalare däcken så det var inte riktigt en lösning. 225/45 R15 på ett set 8" lätta fälgar hade ju varit drömmen, men sådana fälgar existerar inte utan måste specialbeställas.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2239



Hjulproblemen låter som ett problem man kan lösa med lite mer laddtryck!

Design 90 är tunga, kan du inte hitta något annat?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



BBS Mahle finns i 8x15" dock är det ET12 och kanske lite trångt att få plats hos dig. Ivf vägde jag mina med Cup 1 225/50R15 till 16,5 kg. Nu råkar det vara så att jag har ett set om 4 som inte används och som är behov av omvårdnad..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
safe skrev:
Hjulproblemen låter som ett problem man kan lösa med lite mer laddtryck!

Design 90 är tunga, kan du inte hitta något annat?


Ja det är ju så det kommer bli, även fast jag kör med standard laddtryck i år så är det ju en hel del mer mos än tidigare pga laddlufkylaren, tror fälgarna väger kring 10kg styck, var tvungen att köpa 2 set för att göra ett set 8", men det är ändå mycket billigare än vad en lättare fälg kostar per styck.

Eddie: Problemet är som sagt att dom 8 tums fälgar som finns ofta har extremt låga ET, annars hade jag kunnat köpa vanliga fuchsreplikor eller några gamla BBS:

Ett alternativ jag kollade på är att bredda några 15x7 fälgar jag har (har 3 uppsättningar av nån anledning, bla ett set BBS mahle ) med 1" innåt, men det blir en hel del pengar det också.

Braid är den enda tillverkaren jag hittat som hade möjlighet att göra allt jag önskade, tom lätta fuchsreplikor med högt ET. Deras billigaste fälgar var rätt tunga dock, och priserna steg snabbt när man kollade på finare fälgarna. Så nu gäller det att utvärdera lite och se hur utväxlingen fungerar, blir bra att testa på Gelleråsen då det är en av de mer umanande banorna när det kommer till utväxling för min del pga dom långsamma kurvorna.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



ATS är lite begränsade i vilka designer som finns, men även där kan man få bredd och ET med stor flexibilitet!

Väger ungefär som Braid, men kostar lite mindre vill jag minnas.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
ATS är lite begränsade i vilka designer som finns, men även där kan man få bredd och ET med stor flexibilitet!

Väger ungefär som Braid, men kostar lite mindre vill jag minnas.


Vet inte om jag missförstod hemsidan, men hittade ingenting i 15x8 eller 16x8?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3 ... 7, 8, 9 ... 13, 14, 15   >>
4 besök senaste veckan (41858 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande