Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Säsongsstart
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
104 besök senaste veckan (46970 totalt)
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12095



Cédric skrev:
Marcus Gustafsson skrev:
Cédric skrev:
Så här är mitt lilla embryo till flödesstyrning, först å främst är ovankant av kylflödesinloppet väldigt fult, finns ingen styrning alls där. Sen hjälper det inte till att jag har ICn framför kylaren vilket ytterligare kortar avståndet till kylarinloppet, och gör det än svårare för luften att ta sig upp till ovankanten.


Det där borde vara intressant för alla 924/944? Framsidan på min kylare är ju precis som du skriver lite längre bak (ingen IC, just nu men i framtiden... kanske) men tänker att det blir bättre med luftstyrning


Jag trodde 944 hade nån sorts luftstyrning från fronten mot kylaren? Har lite dålig koll på hur den ser ut bakom kofångaren. Porsche själva flyttade ju fram inloppet på homologeringsbilarna 924 GT/GTS/GTR, då fanns det ju mer flexibilitet att göra nån vettig styrning.


Jag har ju en bastardversion.
Min bil har inte luftstyrning, den kanske har haft det någon gång i tiden men inte så länge jag ägt den. Men det ska finnas enligt PET (var tvungen att kolla, igen... tror det är femte gången jag kommer på att det ska finnas en luftstyrning... ), nr 34

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Homegrown
Alunda
Här sen Mar 2003
Inlägg: 209



Cédric skrev:
safe skrev:
Homegrown skrev:
Kul att bilen fungerar som den ska nu!
Hoppas 2025 blir en säsong av körning, kanske vi ses på någon PCS slalom


Cédric gillar inte våra vändningar runt en kona.

Vilket jag kan ha förståelse för på sätt och vis. Många brutala nedväxlingar till 1an med växellådor som inte gillar det har det blivit.


Inte bara den usla vändingen, dom har varit lite allmänt trånga och dåligt utnyttjande av banbredden, så det har inte varit jättelockande. Hade gärna testat på Challengebanan om det kommer nåt tillfälle


Gillar luftstyrningen

Du får komma och köra slalom med Stockholm på Lunda, annars så blir det väl några möjligheter att köra Challenge till våren.

_________________
Stefan Söderstedt
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Här kommer lite mer info om min 3D printade bracket för att stödja huvubromscylindern. Ett visst flex är vanligt på dessa bilar, som tillslut i värsta fall kan leda till sprickor i torpedväggen, inget direkt jätteproblem men ett jag tänkte mig att det vore ett kul projekt att syssla med, i synnerhet då nya oken förhöjt bromskänslan. I början tänkte jag att det gick att bygga med bockade plattbitar som sedan svetsades ihop, men istället tog jag tillfället i akt att testa få biten 3D printad, för att lära mig lite om vad man får för pengarna, kanon att veta inför framtida projekt.

Gjorde en jättesnabb fulscanning av området, sedan ritade jag upp en bracket i lite olika iterationer där jag lekte lite med passform och förstärkningar. Sedan skickade jag grejerna till PCBWAY för 3dprint i aluminum. Det är rätt svårt att hitta någonstans att fästa bracketen i på dessa bilar, så det blev till att ansluta till mitt stag som jag numera har där. I hålet sitter sen en skruv om det inte framgår, som spänner mot HC. Biten kostade typ 110USD ink frakt, det tog ca 10-12 dagar för den att bli klar och skickas hit.

Testning visar att det funkar utmärkt och det flexar inte om man inte verkligen hänger hela kroppsvikten på pedalen, då verkar fjäderbensstaget infästning flexa lite, men så hårt bromsar jag aldrig utan att ha låst upp för länge sen. Så mission accomplished!

Förenklat caden i fusion för att den inte ska bli så trögjobbad






_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42261

Forumägare
Forumägare

Hur cool som helst o billigt som attan tycker jag. Skitkul att du testat! Hur funkar där man behöver supports i vanliga fall?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12095



Cédric skrev:
Här kommer lite mer info om min 3D printade bracket för att stödja huvubromscylindern. Ett visst flex är vanligt på dessa bilar, som tillslut i värsta fall kan leda till sprickor i torpedväggen


För att illustrera kan den nyfikne se här hur mycket det flexade i min 944...


_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1490



Riktigt fin lösning
klart snyggare än det vinkeljärn och en liten maskinfot som jag gjorde på min Miata..... men även om det kanske såg ut som skit så gjorde det iaf underverk för känslan och prestandan när man ställde sig på bromsen

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Hur cool som helst o billigt som attan tycker jag. Skitkul att du testat! Hur funkar där man behöver supports i vanliga fall?


SLM heter tekniken om du vill googla, eventuella supports skötte dom, finns inte mycket spår kvar så jag vet inte riktigt hur mycket det var från början. Hade räknat med fler spår från supporten, dom är ju normalt sett ganska hårt sittande när man printar metall. Tacksamt nog var det rätt lite.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gtBen
Mönsterås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 399



Cédric skrev:
Här kommer lite mer info om min 3D printade bracket för att stödja huvubromscylindern.

Helt fantastiskt vad det går att göra med lite kunskap och inte ens dyrt, bra pulat.
Marcus Gustafsson skrev:
För att illustrera kan den nyfikne se här hur mycket det flexade i min 944...

oj oj! kom det flexet när du byggde om från original?
...en lyckligt ovetande

_________________
Bengt Gson Nilsson
GR Yaris -21 ...gottgry
924S -86 ...pcsr #924
911 -74 ...gul
@lagteknik på instagram
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
För att komplettera skräckfilmen ovan så har jag en egen film jag snabbslängde ihop igår


med-utan-med-utan bracketen inkopplad i testerna. Den är inte helt ordentligt fastskruvad, skulle behöva en längre skruv uppe vid fjäderbenet, och den mot HC. Hursom så står jag och gungar med hela kroppsvikten på bromspedalen, faktiskt flex när jag bromsar mer vanligt är bara en bråkdel av flexet baserat på tester jag gjort tidigare, utan fästet.


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6102



Är bilen byggd av keso? Fan vad det rörde sig.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2396



2fast4u skrev:
Är bilen byggd av keso? Fan vad det rörde sig.


Rör det sig så mycket så är torpeden sprucken, pga att den flexat i flera år.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3001



safe skrev:
2fast4u skrev:
Är bilen byggd av keso? Fan vad det rörde sig.


Rör det sig så mycket så är torpeden sprucken, pga att den flexat i flera år.


Verkar väl mer vara plåt utan så mycket förstärkningar. Min bil har en fläns där bromsservot monteras, kan finnas en sådan på insidan av torpeden. Få bort flex blir ju bra, kan ju påverka känslan när man börjar bromsa. Lösningen blir bra med den printade delen, går att göra samma sak med aluminiumbitar och svets men ofta får man köpa mer material än vad man behöver så kostnaden blir väl liknande. Potentiellt kan ju 3d print bli billigare än fräst pga mindre spillmaterial men maskintid kostar det med.

Sen blir väl flexet i praktiken mindre då man inte bromsar lika hårt utan till nära låsning eller lite mer om man får panik. Sen med bromsservo så kommer endel av kraften från vaccumet och inte från pedalen och då blir det nog inte lika mycket flex i plåten då kraften från servot kommer axiellt in mot huvudcylindern. Men det blir lite svårare att dosera initialt då vaccumet kommer med fördröjning på turbobil, det sitter en backventil som ska förhindra det men när man börjar bromsa förbrukar man delar av vaccumet som är lagrat och sen ökar bromskraften när trycket i insuget har sjunkit under trycket i servot. Sen är väl bilen trevligare som gatbil med servo men flex vill man inte ha oavsett med eller utan servo.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1297



Riktigt fränt! Snyggt jobbat!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2396



Andreas Millbro skrev:
safe skrev:
2fast4u skrev:
Är bilen byggd av keso? Fan vad det rörde sig.


Rör det sig så mycket så är torpeden sprucken, pga att den flexat i flera år.


Verkar väl mer vara plåt utan så mycket förstärkningar. Min bil har en fläns där bromsservot monteras, kan finnas en sådan på insidan av torpeden. Få bort flex blir ju bra, kan ju påverka känslan när man börjar bromsa. Lösningen blir bra med den printade delen, går att göra samma sak med aluminiumbitar och svets men ofta får man köpa mer material än vad man behöver så kostnaden blir väl liknande. Potentiellt kan ju 3d print bli billigare än fräst pga mindre spillmaterial men maskintid kostar det med.

Sen blir väl flexet i praktiken mindre då man inte bromsar lika hårt utan till nära låsning eller lite mer om man får panik. Sen med bromsservo så kommer endel av kraften från vaccumet och inte från pedalen och då blir det nog inte lika mycket flex i plåten då kraften från servot kommer axiellt in mot huvudcylindern. Men det blir lite svårare att dosera initialt då vaccumet kommer med fördröjning på turbobil, det sitter en backventil som ska förhindra det men när man börjar bromsa förbrukar man delar av vaccumet som är lagrat och sen ökar bromskraften när trycket i insuget har sjunkit under trycket i servot. Sen är väl bilen trevligare som gatbil med servo men flex vill man inte ha oavsett med eller utan servo.


Det sitter förstärkning på insidan, mellan torpeden och den horisontella plåten framför framrutan.
På min 924a hade den släppt från torpeden, punktsvetsar, och spräckt den horisontella plåten. Flexade duktigt vid moderat bromsning...

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata)
Porsche 931 -79
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5572



Coolt!

Detta är verkligen next level, hur ballt som helst.
Samma probs på många japanska 80/90tals bilar.
Min Civic EG hade samma flex i torpeden.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
safe skrev:
2fast4u skrev:
Är bilen byggd av keso? Fan vad det rörde sig.


Rör det sig så mycket så är torpeden sprucken, pga att den flexat i flera år.


Verkar väl mer vara plåt utan så mycket förstärkningar. Min bil har en fläns där bromsservot monteras, kan finnas en sådan på insidan av torpeden. Få bort flex blir ju bra, kan ju påverka känslan när man börjar bromsa. Lösningen blir bra med den printade delen, går att göra samma sak med aluminiumbitar och svets men ofta får man köpa mer material än vad man behöver så kostnaden blir väl liknande. Potentiellt kan ju 3d print bli billigare än fräst pga mindre spillmaterial men maskintid kostar det med.

Sen blir väl flexet i praktiken mindre då man inte bromsar lika hårt utan till nära låsning eller lite mer om man får panik. Sen med bromsservo så kommer endel av kraften från vaccumet och inte från pedalen och då blir det nog inte lika mycket flex i plåten då kraften från servot kommer axiellt in mot huvudcylindern. Men det blir lite svårare att dosera initialt då vaccumet kommer med fördröjning på turbobil, det sitter en backventil som ska förhindra det men när man börjar bromsa förbrukar man delar av vaccumet som är lagrat och sen ökar bromskraften när trycket i insuget har sjunkit under trycket i servot. Sen är väl bilen trevligare som gatbil med servo men flex vill man inte ha oavsett med eller utan servo.


Bra poäng, har man ingenting hemma som jag blir det rätt dyrt att köpa in material. Sen hade du behövt svetsa ihop den också Men visst vore det kul att ha en svets, fräs och svarv hemma, men det finns det inte riktigt möjlighet till just nu, kanske nåt av det i framtiden. När vi testade under rimliga bromsförhållanden så var flexet rätt litet, speciellt med DS3.12 beläggen med högre friktionskoefficient så verkar det krävas mindre pedalkraft för att låsa upp. Har ju inte testat dom på bana än med klistriga däck dock, men det kommer inte behöva hängas på pedalen direkt.



Hoppas iaf det kan inspirerar nån att prova göra grejer själv, det går att få fram grejer till bilen utan att vara miljonär eller ha en fet maskinpark hemma.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8011



Snyggt Cedric, är Tanken att förspänna HC med en skruv där?

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
erikjakan skrev:
Snyggt Cedric, är Tanken att förspänna HC med en skruv där?


Japp, lånade den designen från hur köpesbrackets brukar se ut

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 7200



Cédric skrev:
erikjakan skrev:
Snyggt Cedric, är Tanken att förspänna HC med en skruv där?


Japp, lånade den designen från hur köpesbrackets brukar se ut


Kul detta.

Hade man kunnat ha en "koppformad" yta på staget (som passar mot steget på HC) för att minska rörelsen även i sidled?

_________________
Tony Jonsson
Grace, Space and Pace.
Citera
Mschneberger
sköv de
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1405



Kul att nån här på vår sida sjön testat . Kikade lite på det till insuget på minin. Men landade på norr om 20000.

_________________
Markus Schneberger
Kommentera gärna

Austin mini 2,8 AWD
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448
Leon Cupra 2016
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3233


Trådstartare
Kolja skrev:
Cédric skrev:
erikjakan skrev:
Snyggt Cedric, är Tanken att förspänna HC med en skruv där?


Japp, lånade den designen från hur köpesbrackets brukar se ut


Kul detta.

Hade man kunnat ha en "koppformad" yta på staget (som passar mot steget på HC) för att minska rörelsen även i sidled?


Det hade absolut varit möjligt, men den rör sig i princip bara i längsriktning, så det verkar räcka bra än så länge. spännskruven går in i ett hål på MC så den är stödd lite i sidleds iaf.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Säsongsstart
<<   1, 2, 3 ... , 15, 16, 17   >>
104 besök senaste veckan (46970 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande