Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 104 besök senaste veckan (46970 totalt) |
Jag har ju en bastardversion. ![]() Min bil har inte luftstyrning, den kanske har haft det någon gång i tiden men inte så länge jag ägt den. Men det ska finnas enligt PET (var tvungen att kolla, igen... tror det är femte gången jag kommer på att det ska finnas en luftstyrning... ![]() ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Gillar luftstyrningen ![]() Du får komma och köra slalom med Stockholm på Lunda, annars så blir det väl några möjligheter att köra Challenge till våren. _________________ Stefan Söderstedt |
||||||
Här kommer lite mer info om min 3D printade bracket för att stödja huvubromscylindern. Ett visst flex är vanligt på dessa bilar, som tillslut i värsta fall kan leda till sprickor i torpedväggen, inget direkt jätteproblem men ett jag tänkte mig att det vore ett kul projekt att syssla med, i synnerhet då nya oken förhöjt bromskänslan. I början tänkte jag att det gick att bygga med bockade plattbitar som sedan svetsades ihop, men istället tog jag tillfället i akt att testa få biten 3D printad, för att lära mig lite om vad man får för pengarna, kanon att veta inför framtida projekt.
Gjorde en jättesnabb fulscanning av området, sedan ritade jag upp en bracket i lite olika iterationer där jag lekte lite med passform och förstärkningar. Sedan skickade jag grejerna till PCBWAY för 3dprint i aluminum. Det är rätt svårt att hitta någonstans att fästa bracketen i på dessa bilar, så det blev till att ansluta till mitt stag som jag numera har där. I hålet sitter sen en skruv om det inte framgår, som spänner mot HC. Biten kostade typ 110USD ink frakt, det tog ca 10-12 dagar för den att bli klar och skickas hit. Testning visar att det funkar utmärkt och det flexar inte om man inte verkligen hänger hela kroppsvikten på pedalen, då verkar fjäderbensstaget infästning flexa lite, men så hårt bromsar jag aldrig utan att ha låst upp för länge sen. Så mission accomplished! Förenklat caden i fusion för att den inte ska bli så trögjobbad ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
För att illustrera kan den nyfikne se här hur mycket det flexade i min 944... ![]() _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||
Riktigt fin lösning
![]() klart snyggare än det vinkeljärn och en liten maskinfot som jag gjorde på min Miata..... men även om det kanske såg ut som skit så gjorde det iaf underverk för känslan och prestandan när man ställde sig på bromsen /C _________________ Carl Josefsson Porsche Cayman S 2011 Mazda MX-5 2002 - Såld https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213 |
||||||
SLM heter tekniken om du vill googla, eventuella supports skötte dom, finns inte mycket spår kvar så jag vet inte riktigt hur mycket det var från början. Hade räknat med fler spår från supporten, dom är ju normalt sett ganska hårt sittande när man printar metall. Tacksamt nog var det rätt lite. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Helt fantastiskt vad det går att göra med lite kunskap och inte ens dyrt, bra pulat.
oj oj! kom det flexet när du byggde om från original? ...en lyckligt ovetande ![]() _________________ Bengt Gson Nilsson GR Yaris -21 ...gottgry 924S -86 ...pcsr #924 911 -74 ...gul @lagteknik på instagram |
||||||
För att komplettera skräckfilmen ovan så har jag en egen film jag snabbslängde ihop igår
![]() med-utan-med-utan bracketen inkopplad i testerna. Den är inte helt ordentligt fastskruvad, skulle behöva en längre skruv uppe vid fjäderbenet, och den mot HC. Hursom så står jag och gungar med hela kroppsvikten på bromspedalen, faktiskt flex när jag bromsar mer vanligt är bara en bråkdel av flexet baserat på tester jag gjort tidigare, utan fästet. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Rör det sig så mycket så är torpeden sprucken, pga att den flexat i flera år. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Verkar väl mer vara plåt utan så mycket förstärkningar. Min bil har en fläns där bromsservot monteras, kan finnas en sådan på insidan av torpeden. Få bort flex blir ju bra, kan ju påverka känslan när man börjar bromsa. Lösningen blir bra med den printade delen, går att göra samma sak med aluminiumbitar och svets men ofta får man köpa mer material än vad man behöver så kostnaden blir väl liknande. Potentiellt kan ju 3d print bli billigare än fräst pga mindre spillmaterial men maskintid kostar det med. Sen blir väl flexet i praktiken mindre då man inte bromsar lika hårt utan till nära låsning eller lite mer om man får panik. Sen med bromsservo så kommer endel av kraften från vaccumet och inte från pedalen och då blir det nog inte lika mycket flex i plåten då kraften från servot kommer axiellt in mot huvudcylindern. Men det blir lite svårare att dosera initialt då vaccumet kommer med fördröjning på turbobil, det sitter en backventil som ska förhindra det men när man börjar bromsa förbrukar man delar av vaccumet som är lagrat och sen ökar bromskraften när trycket i insuget har sjunkit under trycket i servot. Sen är väl bilen trevligare som gatbil med servo men flex vill man inte ha oavsett med eller utan servo. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Det sitter förstärkning på insidan, mellan torpeden och den horisontella plåten framför framrutan. På min 924a hade den släppt från torpeden, punktsvetsar, och spräckt den horisontella plåten. Flexade duktigt vid moderat bromsning... _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||||
Coolt!
Detta är verkligen next level, hur ballt som helst. Samma probs på många japanska 80/90tals bilar. Min Civic EG hade samma flex i torpeden. _________________ R0b1n F0rsb3rg "Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver" ______________________ |
||||||
Bra poäng, har man ingenting hemma som jag blir det rätt dyrt att köpa in material. Sen hade du behövt svetsa ihop den också ![]() Hoppas iaf det kan inspirerar nån att prova göra grejer själv, det går att få fram grejer till bilen utan att vara miljonär eller ha en fet maskinpark hemma. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Japp, lånade den designen från hur köpesbrackets brukar se ut _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Kul detta. Hade man kunnat ha en "koppformad" yta på staget (som passar mot steget på HC) för att minska rörelsen även i sidled? _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||||
Kul att nån här på vår sida sjön testat . Kikade lite på det till insuget på minin. Men landade på norr om 20000.
_________________ Markus Schneberger Kommentera gärna Austin mini 2,8 AWD https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=108448 Leon Cupra 2016 |
||||||
Det hade absolut varit möjligt, men den rör sig i princip bara i längsriktning, så det verkar räcka bra än så länge. spännskruven går in i ett hål på MC så den är stödd lite i sidleds iaf. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... , 15, 16, 17 >> 104 besök senaste veckan (46970 totalt) |