Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (41857 totalt)
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



säg till om du behöver någon skena till stolarna!. Jag kanske kan fixa en sådan plåt åt dig =)
Du har en bra tjej.. min tjej klagade på "bensinångor" etc.. fast hon gillade när jag tryckte på gasen, och bilen hoppade upp i 100 på några sekunder =)

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Den här tråden har jag missat... fast bilen har jag ju sett IRL ett par gånger...

Angående ratten så föreslår jag att du så snart du har råd införskaffar ett nav som skjuter ratten bakåt i bilen och en mockaratt till det navet. Gör underverk för körställningen! Du provade väl att sitta i min bil?

AndreasNystrom skrev:
Du har en bra tjej.. min tjej klagade på "bensinångor" etc.. fast hon gillade när jag tryckte på gasen, och bilen hoppade upp i 100 på några sekunder =)


Hmmm min tjej (fru) gillar inte alls min räser... den är så hård och stötig och låter för mycket inuti...

Kan iof nästan hålla med henne, den är inte så bekväm på allmän väg... men det ska ju inte en räser vara!

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Efter en jäkla massa som hamnat emellan så har jag börjat pilla lite på bilen igen för ett tag sedan. har Slagits med elhissarna ett jäkla tag och köpt nya glidlister och fönsterlister (dom var gröna och spruckna).
Så det funkar hyffsat. Nu har jag även plastat till min sladdriga dörrsida och monterat ihop skitten. Med en massa onödigheter som elhissar och elspeglar nu fungerande. Men jag har inget annat och stoppa i så det fick vara.

Sen har jag börjat snickra på ett "Pär Hylander-stolsfäste" till min cobrastol. Inte så enkelt som man först trodde att det skulle vara. Dessutom tar det tid att kapa så tjock plåt med vinkelslip. Och man skulle lätt kunna tro att en så dyr stol är byggd med presicion ?
Men nejnej, höftbälteshålen skiljer ungefär en cm i höjdled. Likadant skruvhålen fram. Tyvärr upptäcktes det sistnämnda lite för sent. Vilket gör att vi kommer behöva svetsa dit lite extraplåt o.s.v. Bilder på det kommer när det är utfört. Här kommer ett gäng bilder på projektet:

Dörr i inte helt fantastiskt skick. Andra sidan är bättre konstigt nog.



Ungefär så här började det. Fast remsorna satt fast i plåten


Jag battlar en utav remsorna.


Nånting så här ser det ut nu. Blev dessutom tvungna att vrida plåten då stolen inte är plan mellan hålen...suck.


Fick lite extrahjälp av far min.


Dubbla bottnar va tvunget för att den skulle gå fritt över mekanismen för stolsjustering.


Så. Ungefär så ligger det till i dagsläget. Hoppas bara få ett slut på den här historien snart så man kan sätta igång med det som finns under huven.

Har ju köpt en biltemamotorlyft som på något sätt ska implementeras i projektet.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
(kopierar min egen text)

Sen sist så har det hänt lite grejer, stolsfästena har blivit helsvtetsade målade och placerade i bilen ..Känns riktigt bra faktiskt. Man hamnade rätt lågt ner faktiskt. Fast orginalratten är lite större än vad jag är van vid.

Här kommer lite bilder:

Fästena svetsade


Målade med århundradets skitfärg.


Stolen på plats i bilen, har torrbrummat lite och det känns riktigt bra.



Ett STORT tack till Pär Hylander för inspirationen och tips !!!

Tanken är att kanske provköra stolen i den blåa bilen, under tiden jag fixar på 931an. Måste ju få köra in stolen ordentligt =)

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Jag brummade ut stackarn idag. Fick sig en tvätt (Ser ni att den faktiskt har nån form av lack på sig:)). En sista gång innan den ska in så att motor kan lyftas ur för översyn. Samt att bromsar ska ses över. Riktigt bra satt man i stolen, trots att jag bara fick åka 10 meter. Heta grejer. Så nu smyger bilen in i garaget igen och gömmer sig ett tag fram över....


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



thumbs up Kul med stolen. Det ska bli kul att komma och provåka stolen i den blåe!

Snyggt registreringsnummer du har... Du har inte funderat på att byta det där landskapsmärket på framplåten till ett Sverigemärke?

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Va elak du är max !

Nu hardet hänt "lite" mer grejer

Först såg det ut ugnefär så här.


Efter ett par riktigt djävliga meckdagar såg det ut så här


Här står härligheten och väntar på sitt motorstativ..


Vissa stunder så ångrar man att man började mecka med en turbo =). Uppskattat ungefär 5 gånger djävligare än att plocka ur motorn på min andra kärra. Fy...Fast det ser ju så enkelt ut på bild. Bara *poff* så var motorn ute, när man egentligen legat indränkt i smuts ett par kvällar och dragit ihjäl sig på fastrosstade skruvar och annat ondskefult. Vilken härlig sysselsättning det härt är

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1161



Kul att det händer lite grejer. Så mycket slangar har jag aldrig sett samtidigt. Jo, förresten, i stridsvagnen i lumpen!

Nej, men det är ju lite mer än i den andra 924:an. Ändå ligger du hästlängder efter en Nissan 300 ZX eller liknande. Varför meckar jag inte också modern bil...

Jag hoppas att jag får provåka den nya stolen på Knutstorp senare till våren eller så.

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Som gammal saabturbotok kan jag bara säga: det är kul att skruva (speciellt turbo).

Har du några motoruppgraderingar på gång, bättre tändning, moddat sprut m.m., IC?
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare




Spricka i grenröret, standardgrej.










före


efter, blev rätt trevligt faktiskt.


Sådär ja, det nu "bara" lyfta toppen kvar. Men nu verkar det som en annan bil ska in på motorbyte i garaget, så vi får se. Jag har å göra i 5 år ungefär med alla grejer runt om kring. Mycket slipande, kanske ska fundera på att skaffa klippkort hos blästraren istället. Man börjar ju tröttna litegranna.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
poh99 skrev:
Som gammal saabturbotok kan jag bara säga: det är kul att skruva (speciellt turbo).

Har du några motoruppgraderingar på gång, bättre tändning, moddat sprut m.m., IC?



Glömde svara.

Det blir nog standard först. Om allt håller sig till planerna (hur ofta gör de det ? ). Men IC står ju definitvt högts upp på önskelistan.

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
A Eklöw
Sthlm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1097

Namndispens
Namndispens

verkligen kul o se att det rör på sig! thumbs up

_________________
A Eklöw
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Mer grejer som händer..:

(kopierar mig själv från annat forum)

Nu hamnade bilderna i fel ordning, men det spelar ingen roll. Hur som helst så tog jag å far ett krafttag och plockade isär skiten igår. Och jag blev väldigt glad över att allt såg schysst ut, hade befarat det värsta. Speciellt då det är kladdigt i expansionskärlet. Men det verkar som att toppen är frisk, kolvarna är fina, loppen är fina och lagrena är schyssta (ska dock ändå bytas). Så tur för mig. Men kolvringarna däremot, se bild nedan. Mycket spännande att det krasat på samtliga kolvar. Det kan dock ha läckt förbi lite såg det ut som på toppackningen därav gegget i kylarvätskan.




Jag tror jag vet varför det var så mycket "blow by" när jag opch "patand" gjorde leak down testet








1 manskraft ersätter 170 hästkrafter



_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Kolvringarna är det allra första som sticker på turboladdade Porschar av någon anledning. Samma gäller äldre 911 Turbo. Det brukar bli väldigt mycket bättre efter bytet.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag fick tips att mycket noga kolla upp kolvarna, speciellt med tanke på sprickbildning i kolvringsspåren (kommande ringbalksbrott) och även kolvringsspelet. Jag gjorde det inte och det var rätt dumt.... (höll 3 månader)

_________________
Pär Hylander
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Jag fick tips att mycket noga kolla upp kolvarna, speciellt med tanke på sprickbildning i kolvringsspåren (kommande ringbalksbrott) och även kolvringsspelet. Jag gjorde det inte och det var rätt dumt.... (höll 3 månader)


Det ska jag ha i åtanke när jag börjar renover min reservmotor... thumbs up

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
ojda, här har jag inte uppdaterat på länge. Då är det bara å dra ihop en snabb bildreusmé. Tråden uppdaterar jag på två forum. Så denna tråd har blivit bortglömd..

Tråkigt nog har det blivit mest putsarbete. Allt är skitigt och fult. Har även plockat isär allt i ännu fler molekyler och tryckt ut styrningarna ur toppen..


Dessa köpte jag för ett tag sen. Köpa grejer är kul !


oljetråget var hemskt. Efter låång tid med avfettning och roterande stålborste så blev det såhär. Mycket gucka låg på botten. Va nog bra att få ut hemskheterna..


ungefär såhär såg allt ut från början:


efter mycket kämpande ungefär såhär på sina ställen. Dock är det riktigt mycket kvar att göra på den fronten.


Ögon borta, märket väck. Fronten och ögonlocken ska försöka lackeras om..det kan dock gå hur som helst..


lampöppningsstag och massa annat som jag slipat och målat i brist på annat å göra. Eller kanske som terapi..Som ni ser så dammar det igen fort i garaget. Eller så är jag långsam. Det är mest troligt



En era slut, och nästa ska tas vid=)



Den här:


plus dom här:


=



Idag så har jag faktiskt tagit mig an insuget. Tänkte för portmatcha det mot insugskanalerna. Men det såg bra ut så det slipper jag verkar det som..





Putsbögeriet verkar ju itne ha några som helst gränser

Mer kommer ! Lite mer skit och lite mer ändamålsenligt kanske..

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Citerar mig själv :


Förberedelserna för toppjobbet på turbon tog ett steg vidare. Det är så att jag hade tänkt snygga till kanalerna på den innan den ska monteras ihop. Men innan jag ger mig på fintoppen så tänke jag att det skulle vara schysst att träna lite på den spruckna 924 toppen jag har hemma. Lite kul att jämföra topparna när man faktiskt hade båda på plats..

och så bar det av..Det var ett litet äventyr. Och 924 toppen har inte särskillt snygg gjutning. T.o.m riktigt risig på sina ställen jämfört med 931 toppen. Det syns i bilderna nedan. Det som inte syns är att ytan efter slipning blev betydligt bättre. Svårt att fånga på bild.
Det jag också blivit tillsagd att göra var att jämna av kanten där botten på sätet eller vad man nu ska kalla det går mot kanalen. Kanten där var ganska skarp. Det blev jämnat snyggt mot kanalen. Dessutom blev då nedre radien trevligare..Synd att toppen är en hög skrot och inte ska användas..

En till sak jag fick tips om var att runda vassa kanter något i förbränningsrummet. Det fick jag veta gör att risken för spikningar blir mindre då de vassa kanterna tydligen kan bli väldigt varma..

924a kanaler




924turbo kanaler



Tillsnyggning (ser dock rätt risigt ut på bild. Känns betydligt bättre på riktkigt):








Men nu tar jag gärna emot tips på vad man kan göra när man ändå håller på och provar. Samt tips på bra verktyg. Skulle behöva nånting längre och smalare för att komma åt. Så har ni koll på verktyg så tar jag gladeligen emot tips !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
oj. Upptäckte att min tråd här på rejsa ligger lite efter. Tyvärr har jag inte haft den tid jag behövt pga skolan. Så projektet går mycket långsamt. Men ändå framåt. Fast jag har varit rätt bra på att köpa grejer istället

Här kommer en snabb liten bildresumé över det senaste som hänt:

orginalsvänghjul:


Lite roligare sådant, 2 kilo lättare:


Sådan här fick jag också tag på i samma veva. Kan vara bra att ha:


Herrejösses mycket vattenslang, samt nya lager och en vajer för huven. Bra och billigt !


Årets julklapp, dremel 300 med tillbehör


Passade på att göra förbränningsrummen lite mer hemtrevliga.


Motorn målad med första lagret motorfärg.


Turbo före gnuggande:


Turbo efter colgate tandborste och avfettning:


Ventilerna blir avsotade dom med:


Upptäckte under rengörandet att någon varit och fipplat. Inte konstigt att den var så oglapp och fin..



Här var en snabb liten genomgång. Har ofantligt mycket kvar. Det som står närmast är att få ihop bottendelen på motorn. Samt köpa på mig ytterliger lite grejer. Köpte en vevaxelskrapa som också ska monteras. Och mer lär det bli. Funderar på att köpa krängningshämmare från usa då jag har möjlighet att ta hem dom väldigt billigt. Måste dock undersöka den saken lite nogrannare...

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7731



Ser jäkligt bra ut cedric.

Bra jobbat på rengöringsfronten

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3059


Trådstartare
Efter lite påtryckningar under dagen så tar jag mig i kragen och limmar in ur bilbyggardagboken...Håll i er, här är fortsättnigen på pallbocksräserns oåterkomst :

En trevlig liten pryl som ska krånglas dit, nätt å fin 28mm diam , har en matchande bakkrängare. USA is the shit när man vill ha billiga bildelar.:


Sen har jag fått vevaxel, remskiva, koppling och lättade svänghulet balanserat..


Stakarna är hembalanserade. Eller justerade är väl rätt term. 1479.9 g för stake + kolv


Veven, balanserad och polerad:


Blocket honades och bottendelen snabbmonterades ihop (fast jag ågnrade mig senare och är nu på väg att byta block):






Framkrängaren visade sig vara till 944, fast 924 varianten var beställd. Men till det priset så gr det inte klaga :

Det kommer behövas bygga nån form av länkar, som på tidiga 944or, fast givetvis inte i svajigt plattjärn som på dom modellerna. Men det är ett senare problem. Jag har fått deadline på framvagnen eftersom pappa ska ha 50årskalas i garaget, och bilen ska kunna rullas ut. Men det blir nog inga problem. Krängaren tar jag sist.


Sen har det lagts en hel del jobb på att få saker och ting i representabelt skick. har provat lite med citronsyrebad. Vilket har visar sig vara en riktigt bra metod. Se själva.

Före


Efter



Givetvis fick jag ta en vända med stålborstrondellen och maskin, men resultatet blev bra. Grenröret och motorfästet fick åka två gånger då dom var rejält ytrostiga. Båda blev som nya!

Har även varit och fått en hel del prylar blästrade och lackerade. Blästring Lack och smide är en mycket smidig firma i spånga som tar hobbymässiga priser, tack och lov.

Före:




Det blev en hel del grejer som sagt...

och dom jäkligt trevliga när dom kom tillbaka, visst, finishen var inte perfekt. Men för dom pengarna kan man inte kräva annat. Det är ju trots allt inte en utställningsbils



Har även kladdat ltie själv.



Nyomfettad, nymålad och nya damasker..


Efter andra försöket hittade jag ett block som inte hade gått "trasigakolvringardöden". Stort tack till Gustav "Headline"!!!



Huvvajer passade jag även på att byta..


Projektet rör sig långsamt frammåt, främst pga plugget. Samt att jag numera har flyttat..Men jag puttrar på så gott jag kan. Härnäst är det rengöring och målning av blocket samt även måla och flytta över kolvar/stakar. Jag ska även se till att byta fjädrar i fjäderbenen så att de är klara för montering.

puh...Vilket snabbkladdande. nu missades en hel del info. Men jag har varit dålig på att uppdatera här. Främst för att det är bättre respons på annat håll. Men jag har ju å andra sidan inte gjort så mycket revolutionerande heller...

Menmen, vi får se var det bär nu. Förhoppningsvis ihop !

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar
<<   1, 2, 3, 4 ... 13, 14, 15   >>
3 besök senaste veckan (41857 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande