Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (41855 totalt) |
Har pillat lite till. Målat den svarta plasten till popupparna och monterat in lykramen, och en ny reflektor. Biltemas funkade ypperligt !
Massa småkrafs ska beställas från här och var. Har beslutat att skicka iväg min WUR till usa för renovering. Det ska tydligen göra väldigt stor skillnad. Bilen gick ju rätt kasst när den var kall innan. Men det känns bra att ha bränsleprylarna i ordning när det väl gäller sen. Blir nog roligare än att spika sönder kolvar. Dock blir det lite dyrt, men jag klarar relativt lindrigt undan Fjäderbenen ska in på blästring. Tydligen har allt slit jag la ner för att få dom plåtrena förut varit förgäves. Under det dubbla lagret rostskyddsfärg var det riktigt illa. Så dom ska till blästring imorn om allt går enligt planerna. Och sedan ska fjäder monteras... och lågt kommer det bli. Inte så hårt som jag hade önskat. Men det får duga tills vidare..Det är faktiskt en gatbil jag bygger på. Även om man glömmer bort det ibland _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Vad blir skillnaden om man renoverar den? Vad kostar det och var är kostnaden för att köpa en ny istället? |
||
Blocket verkar faktiskt bra. En liten fläck av korrosion i ett av loppen. Men jag tror den går att få bort. Dock var de ju som de brukar på utsidan. Så det blir lite jobb om det ska bli fint. Mest tiden som är ett problem nu när jag börjat plugga igen..STort tack hur som helst.
Angående WUR:en så kostar det 240$, om man skickar in sin gammla. Sen kommer ju frakt å så på det, men jag löser det på ett väldigt förmånligt sätt. Sög efter WUR och beskåda. Finns hur mycket som helst... http://www.924board.org/search.php Citat "That said, I have noticed a consistent behaviour of at least the two '81's I've had with a bad WUR. When the car's otherwise tuned properly, it will start fine without any throttle, but WILL NOT rev at all. Once it's warmed up, it'll rev OK, maybe even be driveable, but not great." Ungefär så gick min turbo, eller exakt så.. Fick nys på det i den här tråden.. http://www.924board.org/viewtopic.ph Lite udda firma som också håller på med de lorean prylar.. Nu ska jag åka till blästraren och lämna fjäderbenen. Framvagnen måste ihop.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Titta, nu har det hänt lite igen . Tyvärr kommer det snart sluta hända grejer på ett tag. Pappa håller på att snygga till och riva ut allt i garaget. Han ska nämligen fira sitt 50 års kalas där ! så jag gör så gott jag kan. Min kärra måste tom ut snart. Så framvagnen ska ihpå så snart jag får mina topplagringar från porschecenter. Är lite för feg för att köra stumma.
Har faktiskt monterat ihop oken med nya packningar. Blev ju ganska trevligt. Passade på att måla navet med värmefärg på skivorna så det inte blir så fult så fort. Framvagnen ska ju ihop väldigt snart. Mer är på gång , i veckan förhoppningsvis! Lackerad framsida.. Dock ej lacekrad baksida. Men nån måtta på putset får det vara . Dock var det ju trevligt att få "upphängingen" lackad.. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
?? Ska du shoppa styrtrycksregulator för 1500 spänn? Finns ju många andra sätt att lösa det väl? Tex Saab/volvo/audi turbo. Eller från en annan trasig 931 motor. _________________ Pär Hylander |
||
Jag hoppar ett år fram i tiden, har uppdaterat tråden på annat håll istället. Men nu kanske jag ska slänga in lite här..För att göra en lång historia kort så köpte jag en komplett motor i vintras och hinkade ner. (vilket tog ett tag då motorn har ett nyare tändingssystem än min då den är från 81), sen har det ackats å våtslipats, slipat å fixat småprylar, slangar och bromsar. En störd massa tid är nerlaggt på att bygga om avgassystemet för att passa en orginalmotor ( ), och en mängd småpill som inte syns men tar lååång tid. När bilen äntligen var klar för tur här om dagen hände detta istället..:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php bak fram inte helt uppdaterad bild men det sitter ju en motor där iaf Den spännande anpassningen av två olika kabelhärvor dolt i krympslang. före inpackat Byggde en panel i mitten av panelen av ett föredetta högtalargaller innehållande oljetemp samt laddtryck. Det ovanpå är en inte inställd knacksensor/shiftlight. http://www.youtube.com/watch?v=DqMEK Första turen ! http://www.youtube.com/watch?v=6bIxL _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Nu hoppar vi ytterligare ett halvår fram i tiden, bilen är nu besiktiad och blåröken borta, självlagad av nån mystisk anledning . Besiktning gick konstigt nog helt utan problem. Men dessvärre har jag haft lite trassel med att min knacksensor ger varningssignaler vid tryck. Har inte lyckats lista ut vad det beror på än, en bredbandslambdasniffer hade ju varit guld att få tag på. Riktigt kul att åf köra dock, den går sjukt bra, riktigt röj när turbon går drar igång på allvar efter 2k varv. Dock är motorupphängningarna alldeles för hårda, kommer behöva byta dom mot nåt fegare känner jag, blir en del vibrationer. Men det mesta känns riktigt bra, skönt att vara ute i god tid innan säsongen börjar
Råkade köpa på mig 28mm stavar till ett riktigt rövarpris så jag var tvungen att slå till !! Kastar in en bild på hel bild, sånna dräller det ju inte av här, från i sommras men den ser inte så annorlunda ut idag. Far som gillar film klippte ihop en rulle över dagens äventyr.. http://www.youtube.com/watch?v=c6aI2 _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Kan ju fortsätta monologen och uppdatera med vad som hänt sedan sist, vill ju inte att det ska se ut som ett projekt som aldrig kom ut på banan
Det har lackats, slipats, bankats, målats, meckats, justerats en heeel del under året. Snabb sammafattning som inte långrandig. Tog hela säsongen innan jag fick bukt på spikvarningarna, men det löste sig iaf inför sista banmötet på mantorp med PCS. Det var en underbar känsla att få köra för fulla muggar efter alla år av slit !! Så vad hände 2009? Vårträffen med 944Sverige var ju det första evetet som bilen rullade ut till, bilen blev klar dagen innan med lackerad taklucka och vänsterskärm (bucklig och fullafag innan). En långkörning och en konbanekörning blev en bra introduktion och visade bilen vad den har att vänta sig i sitt liv.. Här står bilen och solar sig på ett flygfält med banfälgarna på.. Sedan har även en bankörning på barkarby flygfält blivit av och en konbanevända på bromma. Det var fruktansvärt irriterande att inte kunna gasa ordentligt pga knackvarning. Försökte småjustera bränslet men det gav inte mycket effekt. Fick även problem med att varvräknaren slutade fungera och den blev svårstartad. Härledde detta tillslut till tändmodulen som sitter på ena framskärmen, bytte denna med en som låg på hyllan från vår gamla volvo 740. Sedan funkade bilen utmärkt (Att det ska behövas volvogrejer:)). Till slut monterade jag min renoverade styrtrycksventil och knackproblemen var äntligen borta. Hade noterat att den låg lite på snåla sidan innan, nu går det rejält fett, 10 nånting AFR på toppvarv räcker för att tömma tanken snabbt på bana, precis som en flintabil ska göra . Med en äntligen fungerande bil kördes höstvändan på mantorp tillsammans med PCS, hade också monterat ny ratt vilket gav en klart trevligare körställning. Bilen var trots krängingshämmarjusteringarna fortfarande överstyrd, men det gick runt 1.40, vilket är ca 10s snabbare än vad min sugmotoriserade bil gick, klart godkänd början. Max i sin s2 och jag i min 931, redo för latjolabjans! Mantorp: http://www.youtube.com/watch?v=axpbh Lite uppsnyggat. Blev också lite glassätarträffar såsom träffpunkt 80. Ingen vinter utan tråkmeck !! Under den gågna vintern har den meckats ner bensintank, den målades och samtliga slangar byttes ut. Ryktet säger att det plaska ur lite i vänsterkurvorna på mantorp så det var lika bra att ta tag i saken. Blev ju en svart och fin tank men de var riktigt tråkigt.. Problemo 2 var det rasslande urtrampningslagret, läckande packbos vid veve, för hårda motorfästen och ett läckande grenrör, mao urplock av motor. När den väl var ute konstaterades att den nyrenoverade turbon hade trasiga turbinblad, grenröret var söndersprucket och allt var misär. Turligt nog så får man ibland nytta av att ha hela garaget fyllt med grejer så grenrör, turbo (lite större), och nytt urtrampningslager grävdes fram ut gömmorna. Även massa packnings- slangbyte och allmän uppsnyggning av motorn fick ske. Efter mycket slit sitter nu motorn på plats och väntar på att bli inbäddad med skrot. Det ska öven bytas fjädrar fram för att få den lägre och hårdare. Har även börjat måtta in en intercooler som nästa års projekt, planen är att tillsammans med den och något höjt laddtryck vara på rätt sida om 200hp sträcket, ska bli en fantastiskt kul säsong. PLanen är att inviga bansäsongen med kinnekulle i juni, ska bli riktigt kul att se vad bilen går för där ! Motor ääääntligen på plats. Så om någon nånsin undrar så lever bilen för fullt ! _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Snyggt Cédric
Läste tråden om bilvikter och var tvungen att kolla vad din bil väger. 1320 kg i tjänstevikt gör inget på en skattebefriad bil och ger bra handikap när det gäller Kg/Hk Jag blev faktiskt förvånad att din bil var så tung, tom 10 kg tyngre än min. I alla fall enligt pappret Noterade att Utzons är reggad på 1000kg. Så det finns viss övervikt i våra bilar... _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Det är helt galet, var faktiskt och vägde bilen lite snabbt, tror vikten i papprena är 50-70kg för mycket. Antingen var det en tjockis som körde när dom vägde eller så var det mycket högre gravitation på den tiden . Jag vägde med mig i+reservdäck+full tank. Men som sagt, nu spelar det ingen roll eftersom det är skattefritt men det är lite surt att betala skatt på nåt man inte har. Den här bilen skulle egentligen behöva lättas en hel del, som det är nu är den nog tyngre än orginal tack vara torsionsstavarna och krängarna. Stolen är ju lätt, men om man ska göra fästet reglementsenligt i 3mm stål blir det nog sammanlagt nästan ingen skillnad jämfört med en orginalstol som är rätt lätt. Får se vad som händer på fläskfronten, vill ju inte kasta ut grejer och förstöra bilen.. Utzons gills inte, han hade ju inget kvar på bilen _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Jäklarns, det måste vara en av dom sämst uppdaterade biltrådarna på rejsa(med VM i döda länkar). Men Magnus önskade ju enklare bilar, så här är en iaf. Det har ju pysslats så mycket dom senaste 8 åren att det blir meningslöst att försöka återberätta det som varit. Får väl lite snabbt dra läget senare, men börjar med att bjuda på lite bilder från 2011 och några bilder från idag. Sista riktiga bankörningen var 2014, så det har varit lite lugna år med 2 barn som kommit, husbygge osv, såsom många andra hamnar i. Så efter motorn varit ur i över ett år är bilen faktiskt igång igen, och den går bättre än någonsin! Planerar att komma ut på nån banträff nästa år, skulle vara kul att vara med på TA festivalen, men bara om saker och ting håller ihop. Säkert inte många här som är intresserade av en sån här gammal relik, men jäklar va rolig den är att köra
Min nya "motorsetup" för i år, superstealth installerat för att det ska se helt orginal ut. I själva verket sitter det numera en rätt stor FMIC där framme och större kylare, större oljekylare m.m Nu när man är en förnuftig familjefar har även säkerheten hoppat upp nåt snäpp med en Weichersbåge och Schroth bälten. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Snyggt, riktigt sköna bilder från Ringen, (fortfarande kvar på min Bucket)
Inredningen, gillar att du har kvar det där mönstret. Tittar man länge på det så... Fattar inte vad du menar med "superstealth", men det låter fränt. Har också funderat på säkerheten, bur eller båge, något får det nog bli. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||
Pascha mönstret är jäkligt coolt, helt centralt för rätt 70 talskänsla i bilen! Ringen var ju en upplevelse i sig, kommer definitivt ta mig tillbaka dit nån gång i framtiden med denna bil, har mest kört annat där. Men det är ju absolut roligast och mest känsla i den här kärran. Även SPA vore ju kul att ha provat nån gång, får se vad framtiden har att utvisa.. Lägger in några bilder på hur motorrummet såg ut tidigare och bild på kylaren jag mosat in där i fronten( som jag köpte från joakim.S som har 450 hästars 924an). För att behålla orginalutseendet har jag behövt ansluta mot orginal gjutna tryckrör, det blev ett rörfixande som var minst sagt utmanande, inkl en annan kompressorkåpa som gick att rotera runt. Rör ligger tyvärr emot varandra och det är hur trångt som helst. När mitt garage äntligen är i ordning ska jag göra om tryckrören med svetsade rör för att få det kompaktare och snyggare. Men det krävs en hel del slägga för att få rören att få rätt form tyvärr. Men slutresultatet ovanifrån blev jag jäkligt nöjd med iaf. Svårt med båge och andra mer intrusiva moddar tycker jag, iaf när värdet på orginalbilar sprungit iväg på senaste åren. Ibland är det utmanande att göra alla moddar återrställningsbara. Men just bågen fick jag kompromissa lite på just det, man börjar väl bli lite feg När även oljekylaren hoppade på plats så blev det ännu värre. _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Ibland saknar jag min 924S med S2 motor, det är något speciellt med stor spis i 924 karossen.
Har du något hum om hur mycket motorn ger efter dina "justeringar". Klädseln är grym _________________ Janne Josefsson Porsche 911 SC 1982 Ford Mustang HT 1965 BMW F11 520D bruksis IPteknik Väst AB SVKG 60 |
||
Kommer aldrig lämna Kjet på den här bilen Dels för jag tycker att det är kul och dels för att det skulle ge en rejäl värdeminskning om jag av nån märklig anledning skulle behöva sälja bilen i ett mer orginaligt skick. Eftersom jag jobbat med motorsimulering i många år finns såklart en simuleringsmodell som är hyffsad av min motor. Ingen ändring görs på slump eller gissning Där har jag bla kört utan tryckfallet över vågen för att se hur stor skillnad det gör. Med den kompressorn jag har nu så kommer skillnaden faktiskt bli pyttliten iom att den går med rätt bra verkningsgrad. Men visst, kör man skiten ur en pluttliten kompressor då kommer tryckfallet bli mer avgörande. Kommer försöka presentera lite siffror senare ikväll så finns det lite mer att gotta sig i. Av det jag sett från andra bekanta så är jag inte så orolig, jag kör orginal toppackning och kommer stanna på 1bar ett tag framöver, vid dom laddtrycken ser bränslet ut att lätt hänga med. Vet folk som klämt ur mer än så. Vet inte exakt var flödet slutar, detta bränslehuvud är det högst flödande 4cyl man kan få tag på enligt en lista jag har. Nånstans innan 300 gissninsvis, MEN, det betyder inte att maxläget är ett bra ställe att köra systemet på, allt kanske blir skitsvårt att reglera i ändläget. Än så länge har jag bara kört grundtrycket på 0.7 bar, men nästa år blir det å ratta vidare uppåt, men då med loggersystem med BB lambda på. Så får vi se hur mycket jag behöver justera för att få en vettig AFR kurva. Den såg bra ut innan ICn, men vet att det kommer bli mer utmanande framöver. Svep från 4e växeln, utan IC och gamla turbon K26 2664/#4 _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Janne, hittade tyvärr ingen plot på grundladdet, byte nyligen jobb, så kommer inte åt programmet längre tyvärr.
Längst ner kan vi ser grundsimuleringen och bromsdatat från ultra motors rototest (x1.1 för att få effekten i motorn) på motorn som den såg ut innan, en std motor med lite småfix. Så basmodellen verkar lira ganska bra, sen ser vi årets koncept med lite ändrad turbo och LLK(rätt konservativ prestanda på den i simuleringen) på 0,85 och 1 bar. Låg jag kvar på grundladdet 0,7 så låg den kring 200hp, villket är som den står nu. Däremot verkar motorn gå lite bättre i verkligheten än så länge, når 0,5 bar redan vid 2800-2900, vilket är betydligt titigare äni modellen, men det finns ju många osäkerheter minst sagt med tanke på hur lite indata jag haft till modellkalibreringen och hur mycket jag behövt gissa. Sen har jag inte heller någon kompressormapp på det kompressorhjulet jag kör med, hade ett skadat hjul så fick köpa ett flashigt billethjul eftersom dom inte tillverkas längre. Kommer återvända till ultra nästa år så får vi se facit _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Tänkte inte på att du inte uppdaterat här man har ju föjt på 944sv . Kul med trådlyft
Det kanske slagit dig med men finns det planer att klä om Cobrastolen? Mest en tanke på mittendelen i samma härliga Pascha mönster . _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 Turbo -80, Frästa okadaptrar | << 1, 2, 3, 4, 5 ... 13, 14, 15 >> 2 besök senaste veckan (41855 totalt) |