Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tig svets fråga
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
20 besök idag (141274 totalt)
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



ingen som har några boktips för lite självstudier för alu tigning?

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Amazon_V8
Huskvarna/Jönköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 41



Karlsson skrev:
ingen som har några boktips för lite självstudier för alu tigning?


Jag har en del kompendium som behandlar TIG allmänt (svartplåt),TIG alu,TIG rostfritt kan nog ordna fram lite mer.
Har en del läroböcker nere på skolan.

/Micke

_________________
Mikael Bergman

"När en bil är så jävla slö att den får ha registrerignsplåtar är den ointressant"
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Hej

Lyfter en gammal tråd.

Någon som har erfarenhet av :

http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_BenRoyal_SUPER_200P__AC_DC_200A_ . . . .

http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_BenRoyal_AC_DC_200__200A_HF_2382 . . . .

Priserna kan man ju inte klaga på , finns lite mer info på www.tradlost.se .

Men är det något att ha? Kvalitet ? Jag är sugen på att lära mig TIG svetsa och om jag skall köpa en svets så är det AC/DC som gäller. Funkar ovanstående till lite mindre hemmapul , typ svetsa en insugsplenum i Alu (god 2-5 mm ) .
Hur är det med gasen, jag har två friköpta 5 liters flaskor som jag idag har MISON 25 i men jag tänkte byta ut den ena mot Argon . Funkar argon både till svart , rostfritt och Alu?

Vad är pulsfunktion och är det något jag behöver?

Tacksam för feedback!

Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Har den f;rstn'mda (va fan har h'nt med mitt tangentbord_!).

aterkommer med mer info naer jag hackat lite pa datorn... Men den aer mycket prisvaerd!

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Hmm, katten har nog tagit en promenad över datorn... Var inte så svårlöst, tur som var!

Som sagt, mycket bra produkt. Schysst ihopskruvad under skalet o allmänt ganska gediget intryck. Köp till fotpedal, om det inte ingår, den är iofs lite "billig", måste moddas så den funkar bra, men så mycket bättre att svetsa med pedal, även om svetsen har valbart både 2T o 4T på handtaget.

Köp den med plasman, du kommer ångra dig om du snålar bort den, skär kanon i tunnplåt, klart vaneframkallande! Går även i tjockare gods, men då skär den inte så snyggt, slaggar en del. Skar ur centrumet i ett svänghjul, ca 12-14mm tjockt o det funkade faktiskt, även om det som sagt var inte blev en snygg snittyta.

Svetsen reagerar bra på alla inställningar o man hittar snabbt fram bland alla knappar. Mycket lättkontrollerad vid tunnplåt o lämnar tillräckligt med mos för o svetsa ihop 10mm alu-bitar, när jag lekte lite. Personligen så tyckte jag det var en fördel med 220V, iom att det ger en möjlighet att vara lite portabel om så behövs, en gammal 3fas Miller flyttar man inte direkt i onödan o det är inte så vanligt med en 63A handske i depån... Hemma kör jag med en konverter i 3fasuttaget så det aldrig är problem med strömmen.

Instruktionsboken suger... men finns på svenska att ladda ner från en svetsgrossist som säljer samma svets under annat namn (tillverkad i UK, dvs dekalen påklistrad där så man kan påstå att det inte är en kines... ). Parweld kanske?! Kan kolla imorrn...

Ställ gärna fler frågor om det är något du undrar över.

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



McRae skrev:
Hmm, katten har nog tagit en promenad över datorn... Var inte så svårlöst, tur som var!

Som sagt, mycket bra produkt. Schysst ihopskruvad under skalet o allmänt ganska gediget intryck. Köp till fotpedal, om det inte ingår, den är iofs lite "billig", måste moddas så den funkar bra, men så mycket bättre att svetsa med pedal, även om svetsen har valbart både 2T o 4T på handtaget.

Köp den med plasman, du kommer ångra dig om du snålar bort den, skär kanon i tunnplåt, klart vaneframkallande! Går även i tjockare gods, men då skär den inte så snyggt, slaggar en del. Skar ur centrumet i ett svänghjul, ca 12-14mm tjockt o det funkade faktiskt, även om det som sagt var inte blev en snygg snittyta.

Svetsen reagerar bra på alla inställningar o man hittar snabbt fram bland alla knappar. Mycket lättkontrollerad vid tunnplåt o lämnar tillräckligt med mos för o svetsa ihop 10mm alu-bitar, när jag lekte lite. Personligen så tyckte jag det var en fördel med 220V, iom att det ger en möjlighet att vara lite portabel om så behövs, en gammal 3fas Miller flyttar man inte direkt i onödan o det är inte så vanligt med en 63A handske i depån... Hemma kör jag med en konverter i 3fasuttaget så det aldrig är problem med strömmen.

Instruktionsboken suger... men finns på svenska att ladda ner från en svetsgrossist som säljer samma svets under annat namn (tillverkad i UK, dvs dekalen påklistrad där så man kan påstå att det inte är en kines... ). Parweld kanske?! Kan kolla imorrn...

Ställ gärna fler frågor om det är något du undrar över.


Tack McRae!

Det låter ju utmärkt! Är detta samma svets som säljs av verktygsboden mfl under andra namn (Pema, XTI osv osv) . Köpte du din genom www.tradlost.se eller finns den ännu billigare någon annanstans (vill helst inte köpa genom Ebay o likn.)

Klarar jag mig med en 5 liters tub och är det Argon som används både vid svart , RF och Alu? Jag förstår att åtgången gas är betligt större än med MIG/MAG . Går det åt gas även vid användning av plasmaskäraren?

Läste i något inlägg att det är mer ekonomiskt att hyra en större tud (10/20L) eftersom det skiljer rätt lite i pris att fylla en 5 l gentemot att fylla en 10/20 L. Någon som har färska priser på hyra samt påfyllning. Jag vill minnas att jag betalade runt 600:- för att fylla (egentligen byter man ju in och får en "ny") med Mison 25 5 liters flaska.

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Ellac:

Jag körde Mison Ar till TIGen och det är för svart, RF och ALU och är från AGA.
Till plasma brukar det väl vara tryckluft? Var det på en liten vi hade på det jobbet iaf.

Som sas innan så tar TIG grymt mycket gas, en 5liters räcker inte långt alls, du hinner knappt börja om det är nått lite större jobb.

På mitt förra jobb så svetsade jag både TIG och MIG/MAG stora tuber på båda, TIG tuben bytte jag 3ggr mot 1gång för MIGen, då bör tilläggas att jag i stort sett varje dag ägnade en bra stund eller även hela dagen åt MIGen då det var den som var huvudgrejjen, TIGen användes ett par gånger i vecka, som mest en eller 2 hela dagar nån enstaka vecka.

_________________
Viktor Starkman
Citera
McRae
HQ
Här sen Maj 2004
Inlägg: 457



Som Ultura sa, så är det ren Argon till en TIG, oavsett svetsmaterial. Till plasman är det vanlig tryckluft från kompressorn (det enda luften gör är att blåsa bort materian som plasman smälter ner, det är så de funkar). Jag skulle inte rekommendera en liten flaska, går som sagt åt mycket gas... Ännu mer med tanke på att du troligen ska öva en hel del?!

Köpte den från trådlöst.se, var klart billigast faktiskt. Jagade runt på ebay o letade i Kina, men frakten på en enstaka dödar fördelen med att skära bort mellanhanden, framför allt när trådöst inte verkar lägga på så mycket i avans. Räknar man dessutom in fördelen med garanti, ingen risk för tullpåslag osv, så är det inget snack om att importera själv!

Svetsen är exakt samma som alla andra, de kommer från samma fabrik hela bunten, bara "lite" olika påslag...

_________________
Rɑnɑld MɑcLeɑn
------------------

Speed costs money, how fast you wanna go?
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Testa Mison 25 till TIGen, både billigare och ger bättre svetsbarhet.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



McRae skrev:
Som Ultura sa, så är det ren Argon till en TIG, oavsett svetsmaterial. Till plasman är det vanlig tryckluft från kompressorn (det enda luften gör är att blåsa bort materian som plasman smälter ner, det är så de funkar). Jag skulle inte rekommendera en liten flaska, går som sagt åt mycket gas... Ännu mer med tanke på att du troligen ska öva en hel del?!

Köpte den från trådlöst.se, var klart billigast faktiskt. Jagade runt på ebay o letade i Kina, men frakten på en enstaka dödar fördelen med att skära bort mellanhanden, framför allt när trådöst inte verkar lägga på så mycket i avans. Räknar man dessutom in fördelen med garanti, ingen risk för tullpåslag osv, så är det inget snack om att importera själv!

Svetsen är exakt samma som alla andra, de kommer från samma fabrik hela bunten, bara "lite" olika påslag...


Ska man svetsa enbart rostfritt kan man väl använda Co (Co2)? har jag för mig.

_________________
Roland Johansson
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Rolle Scirocco skrev:
McRae skrev:
Som Ultura sa, så är det ren Argon till en TIG, oavsett svetsmaterial. Till plasman är det vanlig tryckluft från kompressorn (det enda luften gör är att blåsa bort materian som plasman smälter ner, det är så de funkar). Jag skulle inte rekommendera en liten flaska, går som sagt åt mycket gas... Ännu mer med tanke på att du troligen ska öva en hel del?!

Köpte den från trådlöst.se, var klart billigast faktiskt. Jagade runt på ebay o letade i Kina, men frakten på en enstaka dödar fördelen med att skära bort mellanhanden, framför allt när trådöst inte verkar lägga på så mycket i avans. Räknar man dessutom in fördelen med garanti, ingen risk för tullpåslag osv, så är det inget snack om att importera själv!

Svetsen är exakt samma som alla andra, de kommer från samma fabrik hela bunten, bara "lite" olika påslag...


Ska man svetsa enbart rostfritt kan man väl använda Co (Co2)? har jag för mig.


Nej men du kan använda:
Mison Ar, Ar + 0,03%No
Mison H2, Ar + 2% H2 + 0,03%No
Mison N2, Ar + 1,8 N2 + 30% He + 0,03%No

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Fastlane skrev:
...Mison N2, Ar + 1,8 N2 + 30% He + 0,03%No


'låter kul!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



Tack för alla svar! Jag har nu övertygat mig själv att jag verkligen behöver en AC/DC TIG så jag tror jag köper denna: http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_BenRoyal_SUPER_200P__AC_DC_200A_ . . . .


Kollade med den lokala järnaffären som säljer Air liquide , årshyran för en 20 liters tub är ca 1700:- / år och det kostar drygt 800:- att fylla den , priser ex moms. Jag tror jag säljer en av mina friköpta 5 liters tuber och kör på ovanstående samt behåller en 5 l MIG/MAG tub .

/Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
RBroman
Visby / Gotland
Här sen Aug 2005
Inlägg: 776



Ellac skrev:
Tack för alla svar! Jag har nu övertygat mig själv att jag verkligen behöver en AC/DC TIG så jag tror jag köper denna: http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_BenRoyal_SUPER_200P__AC_DC_200A_ . . . .


Kollade med den lokala järnaffären som säljer Air liquide , årshyran för en 20 liters tub är ca 1700:- / år och det kostar drygt 800:- att fylla den , priser ex moms. Jag tror jag säljer en av mina friköpta 5 liters tuber och kör på ovanstående samt behåller en 5 l MIG/MAG tub .

/Calle


När du har fått hem den och provkört allt, skulle jag vilja ha en grundlig recension av den. Då jag också varit väldigt sugen på just den modellen ett bra tag.

_________________
Rickard Broman

Volvo Amazon -1962
Bantaxi Volvo 142 -1968
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



Fastlane skrev:
Rolle Scirocco skrev:
McRae skrev:
Som Ultura sa, så är det ren Argon till en TIG, oavsett svetsmaterial. Till plasman är det vanlig tryckluft från kompressorn (det enda luften gör är att blåsa bort materian som plasman smälter ner, det är så de funkar). Jag skulle inte rekommendera en liten flaska, går som sagt åt mycket gas... Ännu mer med tanke på att du troligen ska öva en hel del?!

Köpte den från trådlöst.se, var klart billigast faktiskt. Jagade runt på ebay o letade i Kina, men frakten på en enstaka dödar fördelen med att skära bort mellanhanden, framför allt när trådöst inte verkar lägga på så mycket i avans. Räknar man dessutom in fördelen med garanti, ingen risk för tullpåslag osv, så är det inget snack om att importera själv!

Svetsen är exakt samma som alla andra, de kommer från samma fabrik hela bunten, bara "lite" olika påslag...


Ska man svetsa enbart rostfritt kan man väl använda Co (Co2)? har jag för mig.


Nej men du kan använda:
Mison Ar, Ar + 0,03%No
Mison H2, Ar + 2% H2 + 0,03%No
Mison N2, Ar + 1,8 N2 + 30% He + 0,03%No



Helt rätt, var jag som tänkte lite för fort. Glömde tig, för svetsning av rostfritt med MAG (populärt kallad mig) går Co2 bra att använda.

_________________
Roland Johansson
Citera
Ellac
Furulund
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1188



KS_Wolfman skrev:
Ellac skrev:
Tack för alla svar! Jag har nu övertygat mig själv att jag verkligen behöver en AC/DC TIG så jag tror jag köper denna: http://www.blocket.se/helsingborg/TIG_BenRoyal_SUPER_200P__AC_DC_200A_ . . . .


Kollade med den lokala järnaffären som säljer Air liquide , årshyran för en 20 liters tub är ca 1700:- / år och det kostar drygt 800:- att fylla den , priser ex moms. Jag tror jag säljer en av mina friköpta 5 liters tuber och kör på ovanstående samt behåller en 5 l MIG/MAG tub .

/Calle


När du har fått hem den och provkört allt, skulle jag vilja ha en grundlig recension av den. Då jag också varit väldigt sugen på just den modellen ett bra tag.


Absolut , men det tar nog ett par veckor innan jag beställer pga tom plånbok f.n.. !

/ Calle

_________________
Calle Olsson
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 1623



Ellac skrev:


Läste i något inlägg att det är mer ekonomiskt att hyra en större tud (10/20L) eftersom det skiljer rätt lite i pris att fylla en 5 l gentemot att fylla en 10/20 L. Någon som har färska priser på hyra samt påfyllning. Jag vill minnas att jag betalade runt 600:- för att fylla (egentligen byter man ju in och får en "ny") med Mison 25 5 liters flaska.

/Calle


Jag ruttnade på att 5:an alltid var tom, bytte väl 3 ggr per år nånting á 600.
Hyrde en tjuga för ca 2000 / år och en fyllning. Fyllningen kostar 600 den också.
Så gör du av med 4 5:or på ett år lönar sig hyran.
Sen känner jag ju att tjugan räcker mer än 4 ggr vad 5.an räcker. Den är inne på 14:e månaden nu på samma fyllning,
5.an finns kvar som reserv för att alltid kunna slutföra jobbet. En bortkastad resa till verkstan har ju också ett pris.

_________________
Arne Lindgren
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Fastlane skrev:
Testa Mison 25 till TIGen, både billigare och ger bättre svetsbarhet.


Enligt AGA:s lista så är Mison 25 endast för MAG, men jag vet inte, har bara erfarenhet av Mison Ar och Mison 18.

Listan finns här: http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/m . . . .

_________________
Viktor Starkman
Citera
sEiKo
Avesta
Här sen Dec 2004
Inlägg: 211



Mison 25 fungerar verkligen inte för tig.
Testa inte ens.

_________________
Jon Lund
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005
Inlägg: 358



hmmmm


dessa svetsarna ser ju nästan identiska ut med tigarna köpta från "kinesen"
köpte en stor rackade för ett år sedan eller 2.....

nu har den lagt av....
var kan man lämna in den tror ni ??

nåt slags överhättningsskydd som går in helatiden...
så att den slutar tända bågen...

_________________
Andreas Persson

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
pelle17B
Stockholm
Här sen Dec 2006
Inlägg: 91




_________________
Peter Boström
Citera
Skruva banåkabil
Tig svets fråga
<<   1, 2, 3, ... 9, 10, 11   >>
20 besök idag (141274 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande