Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Klassificering vid målgång då ledaren kraschar
1265 besök totalt
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Klassificering vid målgång då ledaren kraschar

Sitter i en diskussion med en polare och vi kan inte komma fram till något svar angående tävlingsregler:

Tänk en tidsbegränsat racingtävling.

Bil A leder med 5 varv före bil B som ligger tvåa.
När tiden tagit slut men innan bil A kör över mållinjen blir A ståendes vid sidan av banan (t.ex kollision med en varvad).

om jag tolkar RA-1 korrekt så visas inte målflaggan förrän bil B kört ikapp de 5 varv han ligger efter A och sedan korsar mållinjen som ledare. Även om det innebär att bil B korsar mållinjen flera gånger efter att tiden egentligen tagit slut.

Citat:

RA 8.10.3 Målgång
...
a) När målflaggan visas, ska den visas för ledande fordon...


Skulle rejset flaggas av så fort bil B passerar mållinjen första gången så vinner ju bil A. För om jag tolkat RA-1 rätt så blir man klassificerad även om man inte kör över mållinjen och får målflaggan enligt RA 8.9 samt 8.10.2 och då har A kört fler varv än B.

Är jag helt ute och cyklar, eller?

Jag har hittat att i ALMS så krävs det att man passerar mållinjen och får målflaggan för att bli klassificerad, men det står inget sånt i t.ex FIA GT reglementet (eller RA-1).

Gäller samma regler i alla nationella tävlingar inom FIA världen?

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tidsbegränsad tävling = tex 8h långlopp?

Isf får man kika lite i de olika arrangörernas tilläggsregler. Vissa kräver att man ska ta målflagg för att klassificeras och andra inte.
Ledarbilen ska ha målflaggen först. Om ledaren har bekymmer finns det lite olika varianter, börja med loppets tvåa, börja med den som tagit ledarens plats på banan (dvs. som låg närmast bakom ledaren om denne bryter på sista varvet) eller börja flagga första bästa bil så fort tiden tagit slut.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4181



Spännande fråga...
Ett exempel är väl den klassiska målgången med GT40:arna på Le Mans. GT40-bilarna passarar målet sida vid sida och den bil Ford ville ha som vinnare var först över mållinjen. Men den GT40 som vann var den som kört längst, alltså den som startade längst bak.
Kan inte tänka mig att Le Mans flaggas av fem varv efter utsatt tid...

Edit: Insåg att det är lite offtopic-varning på mitt inlägg...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Vid tidsbegränsade race så är väl vinnaren den som avverkat flest varv efter angiven tid?

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Nillet skrev:
Men den GT40 som vann var den som kört längst, alltså den som startade längst bak.


Det verkar vara tydligare i reglerna idag, där kan man hitta att vinnaren är den som kört flest varv och har man kört lika många varv så är det tiden man korsade mållinjen som bestämmer vem som är först. Tycker jag är mer logiskt

Arne skrev:
Vid tidsbegränsade race så är väl vinnaren den som avverkat flest varv efter angiven tid?


Nja, enligt RA-1 så är det bara ledaren som får ta målflaggan och ledaren i mitt exempel, bil A, står ju still så han kommer aldrig få någon målflagga. Men efter fem varv så kommer bil B att tagit över ledningen och därmed får målflaggan.

Har fått in en hel del info, t.ex så är det vanligt i RC sammanhang att hänga ut målflaggn exakt när tiden tar slut oberoende av vem som passerar mållinjen just då. Sedan bestäms resultatet av hur många varv man kört och hur lång tid man kört tills man fick målflaggan.

I ERF har jag fått beskrivet för mig att där skulle bil B i mitt exempel vara den som först tar målflaggan men bil A skulle vara segrare i loppet eftersom han kört fler varv.

Har försökt ta reda på hur det fungerar i SLC och FIA GT, men regeldokumenten är inte så enkla att hitta och tolka (även om en del är på svenska)...

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Geijer skrev:

Har försökt ta reda på hur det fungerar i SLC och FIA GT, men regeldokumenten är inte så enkla att hitta och tolka (även om en del är på svenska)...

I SLC har vi inget krav på att vinnaren (i våra långlopp) ska ta målflagg.
om ledarbilen skulle leda med väldigt många varv och bryta med ett par varv kvar så får loppets tvåa ta målflaggen först.
om ledarbilen hinner ut på sista varvet (som redan klar vinnare) och får problem på detta inriktar vi uppmärksamheten på bilen som ligger närmast bakom ledarbilen på banan (dvs det kan vara loppets tvåa likväl som den som ligger sist).

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Geijer
Växjö
Här sen Maj 2004
Inlägg: 110


Trådstartare
Tackar, det verkar vara det vanligaste sättet.

_________________
Tobias Geijersson
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Jag kan ha fel, men på Le Mans måste väl vinnaren ta målflagg?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



men?

om man leder med tex 5 varv och blir stående på sista varvet...då har man ju inte kört hela rejstiden..hur kan man då vinna?

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1268



Re: men?

motvalls_kärring skrev:
om man leder med tex 5 varv och blir stående på sista varvet...då har man ju inte kört hela rejstiden..hur kan man då vinna?


Frågan handlar ju om långlopp dvs. loppets längd är satt till en tid och inte ett visst antal varv. Leder man då med 5varv när man bryter och det endast är låt säga 30sekunder kvar av racet så kan ju inte 2:an köra in de varven man leder med..
Det är min tolkning, sen hur olika långlopps-serier löst det lämnar jag öppet..

_________________
/Arne Lindgren
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: men?

motvalls_kärring skrev:
om man leder med tex 5 varv och blir stående på sista varvet...då har man ju inte kört hela rejstiden..hur kan man då vinna?

Kör man långlopp borde den som kört längst ses som vinnare...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: men?

Arne skrev:
motvalls_kärring skrev:
om man leder med tex 5 varv och blir stående på sista varvet...då har man ju inte kört hela rejstiden..hur kan man då vinna?


Frågan handlar ju om långlopp dvs. loppets längd är satt till en tid och inte ett visst antal varv. Leder man då med 5varv när man bryter och det endast är låt säga 30sekunder kvar av racet så kan ju inte 2:an köra in de varven man leder med..
Det är min tolkning, sen hur olika långlopps-serier löst det lämnar jag öppet..


Det är exakt samma tyckande som jag har gjort och därför har vi i SLC skrivit reglerna så att det är den som kör mest varv som vinner oavsett om den får stopp på slutet......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



hmmm

så här står det på erfs och ercups hemsida

Målgång 4 minuter efter segraren eller första avflaggade bil räknas som bruten.

kan man bli bedömd som brutit racet och vinna?

dock står det annat i SLC regler

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Elitracing (åskådarracing)
Klassificering vid målgång då ledaren kraschar
1265 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande