Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1265 besök totalt |
Klassificering vid målgång då ledaren kraschar
Sitter i en diskussion med en polare och vi kan inte komma fram till något svar angående tävlingsregler: Tänk en tidsbegränsat racingtävling. Bil A leder med 5 varv före bil B som ligger tvåa. När tiden tagit slut men innan bil A kör över mållinjen blir A ståendes vid sidan av banan (t.ex kollision med en varvad). om jag tolkar RA-1 korrekt så visas inte målflaggan förrän bil B kört ikapp de 5 varv han ligger efter A och sedan korsar mållinjen som ledare. Även om det innebär att bil B korsar mållinjen flera gånger efter att tiden egentligen tagit slut.
Skulle rejset flaggas av så fort bil B passerar mållinjen första gången så vinner ju bil A. För om jag tolkat RA-1 rätt så blir man klassificerad även om man inte kör över mållinjen och får målflaggan enligt RA 8.9 samt 8.10.2 och då har A kört fler varv än B. Är jag helt ute och cyklar, eller? Jag har hittat att i ALMS så krävs det att man passerar mållinjen och får målflaggan för att bli klassificerad, men det står inget sånt i t.ex FIA GT reglementet (eller RA-1). Gäller samma regler i alla nationella tävlingar inom FIA världen? _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||||
Tidsbegränsad tävling = tex 8h långlopp?
Isf får man kika lite i de olika arrangörernas tilläggsregler. Vissa kräver att man ska ta målflagg för att klassificeras och andra inte. Ledarbilen ska ha målflaggen först. Om ledaren har bekymmer finns det lite olika varianter, börja med loppets tvåa, börja med den som tagit ledarens plats på banan (dvs. som låg närmast bakom ledaren om denne bryter på sista varvet) eller börja flagga första bästa bil så fort tiden tagit slut. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Spännande fråga...
Ett exempel är väl den klassiska målgången med GT40:arna på Le Mans. GT40-bilarna passarar målet sida vid sida och den bil Ford ville ha som vinnare var först över mållinjen. Men den GT40 som vann var den som kört längst, alltså den som startade längst bak. Kan inte tänka mig att Le Mans flaggas av fem varv efter utsatt tid... Edit: Insåg att det är lite offtopic-varning på mitt inlägg... _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
Det verkar vara tydligare i reglerna idag, där kan man hitta att vinnaren är den som kört flest varv och har man kört lika många varv så är det tiden man korsade mållinjen som bestämmer vem som är först. Tycker jag är mer logiskt ![]()
Nja, enligt RA-1 så är det bara ledaren som får ta målflaggan och ledaren i mitt exempel, bil A, står ju still så han kommer aldrig få någon målflagga. Men efter fem varv så kommer bil B att tagit över ledningen och därmed får målflaggan. Har fått in en hel del info, t.ex så är det vanligt i RC sammanhang att hänga ut målflaggn exakt när tiden tar slut oberoende av vem som passerar mållinjen just då. Sedan bestäms resultatet av hur många varv man kört och hur lång tid man kört tills man fick målflaggan. I ERF har jag fått beskrivet för mig att där skulle bil B i mitt exempel vara den som först tar målflaggan men bil A skulle vara segrare i loppet eftersom han kört fler varv. Har försökt ta reda på hur det fungerar i SLC och FIA GT, men regeldokumenten är inte så enkla att hitta och tolka (även om en del är på svenska)... _________________ Tobias Geijersson ![]() |
||||
I SLC har vi inget krav på att vinnaren (i våra långlopp) ska ta målflagg. om ledarbilen skulle leda med väldigt många varv och bryta med ett par varv kvar så får loppets tvåa ta målflaggen först. om ledarbilen hinner ut på sista varvet (som redan klar vinnare) och får problem på detta inriktar vi uppmärksamheten på bilen som ligger närmast bakom ledarbilen på banan (dvs det kan vara loppets tvåa likväl som den som ligger sist). _________________ /Kristian Elisson |
||||
men?
om man leder med tex 5 varv och blir stående på sista varvet...då har man ju inte kört hela rejstiden..hur kan man då vinna? _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||
Re: men?
Frågan handlar ju om långlopp dvs. loppets längd är satt till en tid och inte ett visst antal varv. Leder man då med 5varv när man bryter och det endast är låt säga 30sekunder kvar av racet så kan ju inte 2:an köra in de varven man leder med.. Det är min tolkning, sen hur olika långlopps-serier löst det lämnar jag öppet.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Kör man långlopp borde den som kört längst ses som vinnare... _________________ /Kristian Elisson |
||||
Det är exakt samma tyckande som jag har gjort och därför har vi i SLC skrivit reglerna så att det är den som kör mest varv som vinner oavsett om den får stopp på slutet...... |
||||
hmmm
så här står det på erfs och ercups hemsida Målgång 4 minuter efter segraren eller första avflaggade bil räknas som bruten. kan man bli bedömd som brutit racet och vinna? dock står det annat i SLC regler _________________ stoffe kristoffersson ____________________ klubblös men inte mållös |
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1265 besök totalt |