Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 T targa -72
3880 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
En HPD-bil som faktiskt har tagit mig runt Knutan och några slalomtävlingar för många år sedan. Nuförtiden ska väl erkännas att den mest lever ett stillsamt pensionsärsliv hos mina föräldrar som själva snart oxo är pensionärer.

T står inte för turbo utan för Touring. Maskinen i en sådan ska vara en 2,4 liters med förgasare på svindlande 130 hk. Vad det varit för maskin har dock varit lite oklart för oss tills nu.

I somras så försvann oljetrycket totalt alldeles plötsligt. Diverse felsökningar pekade på att det verkar vara högtrycksdelen av oljepumpen som inte levererar ngn olja. Hur länge vil körde utan oljetryck vet vi inte, bara att vi såg att det var bort rätt vad det var.

Motorn togs ur bilen i höstas och nu häromveckan så började jag dela den för att undersöka skador och för att säkerställa att det verkligen är pumpen. Premiärmek för mig på 911-motor, rätt mycket med skruvar att lossa än på en mer normalt uppbyggd motor menar jag. Pumpen sitter mellan blockhalvorna så det blir i pricip att skruva av allt


Så här ser halva förgasararrangemanget ut.



6 st sådana här är det.



Samma sak från en annan vy



Trattarna är nog orginal, fast just denna verkar vara lagad ngngång



Icke orginal avgassystem, låter rätt stort och mycket kan jag tala om. Separat primär för varje cylinder, dock skiljer längderna rätt rejält när jag mätte nästan 10 cm :-(. Avstämt för drygt 6000 rpm om jag räknar rätt



Den gamla damen har varit lite inkontinent, Alice heter hon föresten. Läckage vid cylinderfötterna ser det ut som



Här ser det ut som ngn har varit och filat :-) Vad jag kunnat läsa mig till så ska ventildimensionerna vara samma på 911T, 911E (insprutning) samt 911S (värstingen innan Carrara RS fanns) men att dimensionerna på portarna skiljer.

Glömde ta bild, men när topparn kommit av så kunde jag mäta fram 84 mm borr och 66 mm slag, alltså en några år äldre maskin på 2,2 liter! Ska mäta lite på kammarna oxo för att reda ut om det är några skojjiga kammar eller om det är tråkorignalare

Efter ytterligare mer skruvande kom blockhalvorna isär och pumpen kom ut.



Ut trillade en massa lösa delar! Massor med kuggflanker av och det drivande kugghjulet är spräckt och har lossnat från drivaxeln. Vad jag kunnat förstå är detta ett ganska ovanligt haveri.

Ska mäta upp vev, kolvar, cylindrar etc för att se om det är lönt att renovera eller om annan spis ska införskaffas.

Ngn som har uppfattning om vad som behövs i form av packningar, tätningar övrigt renoveringsjobb utifrån olika ambitionsnivåer? Det ska ju inte bli en räsermotor utan en snäll gatmotor som går jämnt och fint och inte dräller olja etc.

Bild på själva bilen har jag inte tillgängligt just nu. Men det är en targa med dom små kofångarna, långa bagagehuven och oljeluckan i bakflyglen som bara just 72:or har. Indishrot är det oxo.

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Är inte 2,2:an en rätt så eftersökt motor?????? (och därigenom värd en del). Man kanske kan byta till sig något annat som är i ättre ordning?

Någon som vet bättre än jag som bara spekulerar (och tror mig komma ihåg =)

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
porschedriver skrev:
Är inte 2,2:an en rätt så eftersökt motor?????? (och därigenom värd en del). Man kanske kan byta till sig något annat som är i ättre ordning?


Hade jag ingen aning om. Om jag inte blandar ihop bananer och potatis nu så är det väl så att 2.2:an delar slag med 2.0:an och borr med 2.4:an. Vad skulle det vara i 2.2:an som är eftertraktat? Ngn sorts homoligering (dvs av adminstrativa skäl) eller är det ngt tekniskt som gör det? Har inte kollat upp blocket, men en del tidiga block är väl av magnesiumlegering men jag har ingen aning om det kan vara därför dom ev är eftersökta och jag har ännu mindre uppfattning om denna maskinen har sådant block.

Har ivf kollat att det nog är tråk-kammar, orginal 911 T (samt 911 TV som jag inte är riktigt säker på vad det är för ngn variant) enligt PET. Fick iofs inte artikelnummret att stämma helt, det står 0R i slutet på kammen och artikelnummret i PET slutar på 00....

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Pär Hylander skrev:
porschedriver skrev:
Är inte 2,2:an en rätt så eftersökt motor?????? (och därigenom värd en del). Man kanske kan byta till sig något annat som är i ättre ordning?


Hade jag ingen aning om. Om jag inte blandar ihop bananer och potatis nu så är det väl så att 2.2:an delar slag med 2.0:an och borr med 2.4:an. Vad skulle det vara i 2.2:an som är eftertraktat? Ngn sorts homoligering (dvs av adminstrativa skäl) eller är det ngt tekniskt som gör det? Har inte kollat upp blocket, men en del tidiga block är väl av magnesiumlegering men jag har ingen aning om det kan vara därför dom ev är eftersökta och jag har ännu mindre uppfattning om denna maskinen har sådant block.

Har ivf kollat att det nog är tråk-kammar, orginal 911 T (samt 911 TV som jag inte är riktigt säker på vad det är för ngn variant) enligt PET. Fick iofs inte artikelnummret att stämma helt, det står 0R i slutet på kammen och artikelnummret i PET slutar på 00....


Jag vet inte heller, (kan det vara 2.0:an som är eftersökt?) mer än att någon av dessa motorer är lite eftersökta. Tror att det är precis som du säger att de har legat i någon rallyvariant.
Vad jag menade var bara att du kanske skulle slå Tolli en signal och kolla hur läget ligger.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Calle Sundin
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 53



En 2,2 T-motor är dessvärre inte värd jättemycket. Vore det en S-motor hade det blivit lite mer pengar.

Hittar du däremot rätt motor till bilen (2,4T i ditt fall) blir bilen värd mer!

Jag tror för övrigt att forumet www.early911.se är rätt ställe för dig nu när du börjat skruva i en riktigt trevlig 911:a!

_________________
Carl Sundin PCS 9296
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Jo, en S-maskin hade ju varit trevligt, men nu verkar det ju i princip vara en T-maskin med portade toppar och ljudligt avgassystem. I sina bästa dagar så sa vi att det kändes som ca 150 hk och det kanske inte är helt orimligt med tanke på vad vi nu vet, eller kanske lite lägre. Vilken effekt har en 2.2 T haft från början? 110 hk?

För övrigt verkar den ha snik-veven utan motvikter. Den har stått och darrat sidledes baktill på tomgång som en överglad jycke ungefär, ska man skylla det på den simpla veven? Tidigare har jag gått i villfarelsen att den nog haft rätt vassa kammar, och förklarat den råa tomgången med det. Det som jag tyckte stödde det var att det blev förgasarsmällar lite då och då, med eleganta flammor upp ur trattarna ;-) Tänkte att rejäla överlapp på ventilerna skapade det, men kammarna verkar ju snälla.

Har föresten mätt upp lyftet på nockarna, men vet inte utväxlingen på vipporna, ngn som vet det? (Är ju iofs en glasklar fråga för forumet som det hänvisades till. Helt okänt svenska forum för mig! Kul! Ska läsa på och och börja ställa näsvisa frågor inom kort

Värdet på bilen är inte det primära, det är nog alltför mycket detaljer som inte är orginal ändå så det kan vi bortse ifrån.

_________________
Pär Hylander
Citera
Calle Sundin
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 53



original är det 125 friska i 2,2:an!

Vore kul att se lite bilder på 911:an! Lägg gärna upp på early-forumet. De börjar bli ganska eftertraktade dessa gamlingar, och även om den inte är helt original kan det löna sig att återställa den.

/Calle

PS. Värmekamrarna/grenrören är faktiskt original, används som trim på nyare elvor.

_________________
Carl Sundin PCS 9296
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Ska botanisera bland alla kort på datorn hemma.

Jaså, dom grenrören är orignal?!!!

Rent generellt förutom tålamod och gott humör, vad krävs i verktygsväg för att ge sig på att justera förgasarna sen när det blivit motor av den igen?

_________________
Pär Hylander
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217



Henriks gamla 911 T 2,4 -72 motor ligger hos Tolli.

Den hade nog behövt åtminstonde nya ventilstyrningar för den går på 50/50 olja/bensin.

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Calle Sundin
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 53



Har inte justerat mina än, men jag tror det räcker med skruvmejsel. Du kan nog skapa dig en egen uppfattning här:
http://www.gary.suggate.dsl.pipex.com/index.html

_________________
Carl Sundin PCS 9296
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241


Trådstartare
Några bilder på bilden i datorn verkar jag inte, dom som finns är tydligen tagna före digitalkamerans tid så det dröjer ytterligare lite.

Ägnade kvällen igår till att mäta, mäta, mäta lite till och just, ytterligare fler mätningar. Lagerytorna på veven ser mkt fina ut, men de flesta verkar ligga precis på minmått eller t o m ngn enstaka hundring under. Lite brydd över vad jag ska tro om det?

Kolvringsgapen var bra, väl inom tolerans. Däremot var spelet mellan i mellan kolvringsspår och kolvringar genomgående för högt, ca 0.15-0.20 och specen minns jag inte nu men övre gränsmåttet var 0.10 eller ngt sånt. I övrigt ser kolvarna fina ut, inga slitagemärken eller ngnting

Vevlagerna vad sådär, de flesta har liksom små gropar och var dessutom lite korniga, precis som att lagermaterial flyttat omkring. Vevlagret till den cylindern längst fram i bilen (3:an?) var sämst, lagret var bra på gång såg det ut som, vevtappens yta var dock fin.

Behöver inte svara på detta i denna tråden, drar det till skruva banbilsforumet istället.

_________________
Pär Hylander
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



2.2 hade gjutjärnstoppar och enkel vev utan motvikter vill jag minnas. Den har tidiga värmeväxlare som dom på bild som är faktiskt bättre än det senare. Motorn är inte så värst eftertraktad men om du bara byter pumpen och smäller ihop den med nya vevlager/packningar kan den leva en omgång till för relativt låg investering.

Kolla ventilstyrningar (om skaften glappar) osv. Annars är det bara att smälla ihop igen. Det finns trevligare kammar att köpa för inte för mycket pengar, kan vara värt att satsa på nu när du redan har allt isärplockat. sex fuggar bryr sig inte om overlap så det är upp till dig att välja kamtider och bestämma hur mycket du vill offra på lågvarv.

Det är å andra sidan väldigt tålig motor som sällan går sönder.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Karl-ove
Fåker (Östersund)
Här sen Aug 2005
Inlägg: 68



Gjutjärnstoppar finns nog inte till nån motor i 911 familjen. Däremot hade 2,0 t motorn på 110 hk en vevaxel utan balansvikter. Karl-ove

_________________
Karl-ove Qvarfordt
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Karl-ove skrev:
Gjutjärnstoppar finns nog inte till nån motor i 911 familjen. Däremot hade 2,0 t motorn på 110 hk en vevaxel utan balansvikter. Karl-ove


Sorry, hjärnsläpp. Den hade visst gjutjärnscylindrar, inte toppar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Bilder på bilen för bövelen

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 T targa -72
3880 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande